Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Lise Christoffersen, Håkon Haugli, Hilde Magnusson, Ingalill Olsen
og Eirik Sivertsen, fra Fremskrittspartiet, Gjermund Hagesæter, Morten
Ørsal Johansen og Åge Starheim, fra Høyre, Trond Helleland og Michael
Tetzschner, fra Sosialistisk Venstreparti, lederen Aksel Hagen,
fra Senterpartiet, Heidi Greni, og fra Kristelig Folkeparti, Geir
Jørgen Bekkevold, viser til at krav til underhold ved familieinnvandring
er hjemlet i lov om utlendingers adgang til riket og deres opphold
her (utlendingsloven), behandlet i Stortinget 8. april 2008 (jf.
Ot.prp. nr. 75 (2006–2007) og Innst. O. nr. 42 (2007–2008)), og
i tilhørende forskrift (utlendingsforskriften). Det daværende Arbeids-
og inkluderingsdepartementet instruerte UDI om å øke kravet til
sikret underhold ved familieinnvandring, fra lønnstrinn 1 til lønnstrinn
8 i statens lønnsregulativ, med virkning for søknader innkommet
til UDI etter 21. juli 2008 (jf. St.prp. nr. 1 (2008–2009) for budsjettåret
2009 Arbeids- og inkluderingsdepartementet, side 326). Videre ble
det innført en rekke andre innstramninger i underholdskravet i forbindelse
med iverksetting av ny utlendingsforskrift 1. januar 2010.
Da Stortinget startet behandlingen av Representantforslag
50 S (2011–2012), tilsvarte lønnstrinn 8 i statens lønnsregulativ
et inntektskrav på 232 400 kroner. Komiteen viser
til at resultatet av lønnsoppgjøret i staten 2012 er til uravstemning
i LO Stat og YS Stat med frist 22. juni 2012, og at de nye lønnstabellene
for staten er foreløpige inntil Stortinget har godkjent årets lønnsoppgjør
(jf. Prop. 128 S (2011–2012) Lønnsregulering for arbeidstakere i
det statlige tariffområdet 2012 mv.), som er planlagt behandlet
i Stortinget 14. juni. Komiteen viser til at den
foreløpige hovedlønnstabellen (A-tabell) med virkning fra 1. mai
2012 starter på lønnstrinn 19 med årlig bruttolønn på 275 500 kroner. Komiteen forutsetter
at regjeringens gjennomgang av regelverket for familieinnvandring,
som omtales nedenfor, også vil omfatte en vurdering av hvordan kravet
til underhold ved familieinnvandring skal reguleres i framtida.
Komiteen viser til at formålet
med innstramningene i underholdskravet ved familiegjenforening blant
annet var å motvirke tvangsekteskap og å øke sannsynligheten for
at referansepersonen faktisk kan forsørge søkeren og ikke trenger
støtte fra det offentlige. Det ble blant annet innført en ny regel
om at det også skal stilles krav til tidligere inntekt og at underholdskravet
i hovedsak også skal gjelde når referansepersonen er norsk borger.
Videre stilles det vilkår om at referansepersonen som hovedregel
ikke må ha mottatt sosialstønad det siste året. Ytelser etter lov
om folketrygd teller som hovedregel med som inntekt, men med unntak for
arbeidsavklaringspenger.
Selv om utlendingsforskriften oppstiller et
vilkår om at tidligere inntekt skal være dokumentert gjennom likningsattest,
godtar UDI nå i praksis framlegging av selvangivelse som tilstrekkelig dokumentasjon.
Forslagsstillerne mener at dagens regelverk
er altfor strengt og gir utilsiktede virkninger, for eksempel overfor
studenter. De viser også til noen konkrete saker omtalt i Aftenposten 22. januar
2012 og fremmer forslag om å åpne for større grad av skjønn i vurderingen
av om underholdskravet er oppfylt, slik Utlendingsdirektoratet (UDI)
har tatt til orde for i sin effektrapportering på underholdskravet
i gjeldende utlendingslov, og som statsråden refererer til i sitt
brev til komiteen av 24. februar 2012.
Komiteen viser også til regjeringens
gjennomføringsplan for utlendingsfeltet av desember 2010 (www.regjeringen.no),
punkt 8.2.2 om vurdering av eventuelle utilsiktede konsekvenser
av ny utlendingslov, der det heter:
«I forbindelse med tildelingsbrevet for 2010 er UDI
bedt om å rapportere om eventuelle utilsiktede effekter av ny utlendingslov.
Herunder er det særskilt bedt om at direktoratet skal rapportere
om utilsiktede effekter av de innstramningene som er foretatt i
underholdskravet ved familieinnvandring. Departementet vil blant
annet med grunnlag i rapporteringen fra UDI foreta en gjennomgang
for å sikre at dagens regelverk ikke virker urimelig begrensende
for barns rett til familiegjenforening med foreldrene. Departementet
vil vurdere å justere ned underholdskravet, samt vurdere om dagens
ordning for dokumentasjon av inntekt er hensiktsmessig. Departementet
vil også vurdere om underholdskravet i visse situasjoner kan slå
unødig strengt ut for blant annet studenter.»
Komiteen er enig i forslagsstillernes
premiss om at det er en viktig del av integreringspolitikken at
personer som bor i Norge kan forsørge seg selv og sin familie, men
at endringer bør vurderes dersom regelverket gir urimelige og utilsiktede
virkninger.
Komiteen viser til statsrådens
to brev av 24. februar og 9. mai 2012, der det går fram at regjeringen
allerede er i gang med en evaluering av i hvilken grad regelverket
har gitt utilsiktede virkninger. Komiteen har videre
merket seg at evalueringen snart forventes å være ferdig, at et mer
skjønnsmessig underholdskrav vil bli vurdert sammen med et alternativ
med flere unntaksregler, at det tas sikte på visse justeringer gjennom
instruks allerede før sommeren og at forskriftsendringer planlegges
sendt på høring før eller like over sommeren 2012.
Komiteen har merket seg at barns
rett til familiegjenforening med foreldrene vil være et tema. Komiteen viser
også til statsrådens deltakelse på UDIs vårkonferanse i Oslo 22. mai
2012, med familieinnvandring som tema. Statsråden nevnte der også
andre sider ved regelverket som eventuelt bør vurderes, herunder
en vurdering av regelverket i et kjønns- og likestillingsperspektiv.
Komiteen viser til at representantforslaget allerede
er til vurdering i regjeringens pågående arbeid med mulige justeringer
i regelverket.
Komiteen imøteser justisministerens
varslede evaluering av de spørsmål forslagsstillerne tar opp med
hensyn til familiegjenforeningsreglene.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet vil
tillate seg å påpeke at lønnstrinn 8 i Statens lønnstabell har falt
bort som følge av forhandlinger mellom partene i forbindelse med årets
lønnsoppgjør. Laveste lønnstrinn i Staten er nå lønnstrinn 19, som
for tiden tilsvarer en årlig brutto lønn på 275 500 kroner.
Disse medlemmer mener at underholdskravet
bør oppjusteres til dette nivået, som en følge av lønnsutviklingen
i det norske samfunn, samt inflasjonen. Dissemedlemmer mener videre
at man bør gå over til folketrygdens grunnbeløp (G) ved fastsettelse
av underholdskrav ved saker som gjelder familiegjenforening, og vil
komme tilbake til dette gjennom et representantforslag i høstsesjonen
2012.
Disse medlemmer stiller seg positive
til at det i utlendingsforvaltningen utøves et visst skjønn for
å unngå klare urimeligheter. Dog vil disse medlemmer fremheve
at skjønnet ikke bør utøves på en måte som svekker de premisser Stortinget
la til grunn ved behandlingen av utlendingsloven i 2008. Disse
medlemmer har merket seg at det er en meget stor tilstrømning
av mennesker til Norge, noe som vil presse landets ressurser innen
de fleste områder, og som følgelig burde tilsi en relativt restriktiv
innvandringspolitikk.
Komiteens medlemmer fra Høyre mener det
må være et prinsipp at all innvandring til Norge som ikke gjelder
beskyttelse mot forfølgelse, skal forutsette at man er i stand til
å forsørge seg selv.
Komiteens medlem fra Kristelig
Folkeparti mener at reglene om inntekt (underholdskrav)
i dag er for strenge og for lite fleksible. Dette medlem deler
Utlendingsdirektoratets tidligere direktør Ida Børresens syn om
at reglene slår urimelig ut og mener det nå er på tide å endre reglene
slik at skjønnsrommet blir større. Dette medlem mener
utlendingsmyndighetene må gis anledning til i større grad å bruke
skjønn dersom det rigide regelverket slår urimelig ut.
Dette medlem mener underholdskravet
fremdeles må tilsvare det som tidligere utgjorde lønnstrinn 8, nemlig
232 400 kroner, og at eventuelle økninger av underholdskravet ikke
bør gå ut over lønnsveksten for øvrig. Dette medlem mener
det derfor bør vurderes å knytte underholdskravet til grunnbeløpet.