Forslagsstillerne viser til at Det internasjonale amatørbokseforbundet
(AIBA) har vedtatt at menn ikke gis tillatelse til å bokse med hjelm. Det
norske bokseforbundet er dermed ifølge forslagsstillerne satt i
en vanskelig situasjon, noe som kan medføre at norske- amatørboksere
ikke gis anledning til å bokse i store internasjonale mesterskap
som VM, OL og EM. Dette som en konsekvens av at norske boksere som
er underlagt Norges Bokseforbund, ikke har anledning til å bokse
uten hjelm, verken i Norge eller i utlandet.
Forslagsstillerne frykter at dette vil rasere
boksesporten i Norge, og at man derfor må endre lovverket slik at
norske idrettsutøvere kan utøve sin idrett, også i fremtiden.
Forslagsstillerne mener i forlengelsen av dette
at det vil være svært kunstig å opprettholde forbudet mot proffboksing
i Norge.
Forslagsstillerne viser til at da forbudet ble
innført i 1981, var hovedargumentet faren for medisinske skadevirkninger
på utøveren. Forslagsstillerne viser også til at i dag er den medisinske
overvåkingen streng også innen profesjonell boksing. Forslagsstillerne
vil ikke stikke under stol at boksing kan medføre skader, både på
proff- og amatørnivå, men dette gjelder også de fleste andre idretter
som utøves i Norge.
Forslagsstillerne fremmer følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen så raskt som mulig fremme
forslag til endringer i lovverket som er tilpasset internasjonale
regler for amatørboksing, samt åpne for profesjonell boksing i Norge».
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
lederen Gunn Karin Gjul, Bård Langsåvold, Kåre Simensen og Lene Vågslid,
fra Fremskrittspartiet, Solveig Horne, Øyvind Korsberg og Ib Thomsen,
fra Høyre, Linda C. Hofstad Helleland og Olemic Thommessen, fra Sosialistisk
Venstreparti, Rannveig Kvifte Andresen, fra Senterpartiet, Christina
Nilsson Ramsøy, og fra Kristelig Folkeparti, Øyvind Håbrekke,
viser til forslag om å endre lovverket til å bli tilpasset internasjonale
retningslinjer for amatør- og proffboksing. Norge har hatt forbud
mot profesjonell boksing i Norge siden 1981.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyre registrerer at på tross av dette forbudet har flere
norske boksere som Cecilie Brækhus, Ole Klemetsen og Steffen Tangstad
hevdet seg internasjonalt innenfor proffboksing. Disse medlemmer viser
til at forbudet ikke har noen konsekvenser for norske utøveres mulighet
til å utøve idretten i utlandet.
Disse medlemmer viser til at
det i Europa kun er Norge som har et forbud mot profesjonell boksing.
Europa har et strengere lisensieringssystem enn resten av verden,
og det har i Europa ikke forekommet dødsfall i forbindelse med profesjonell
boksing siden 1985. Disse medlemmer registrerer at
den medisinske overvåkingen av utøverne innen profesjonell boksing
er streng. Disse medlemmer har merket seg den dokumenterte
helserisikoen som følger av profesjonell boksing. Disse medlemmer mener imidlertid
at denne dokumentasjonen i seg selv ikke er et tilstrekkelig tungtveiende
argument for å opprettholde forbudet mot proffboksing. Disse
medlemmer viser videre til de varslede regelendringene for
amatørboksing og forslaget om at menn over 18 år skal kunne bokse
uten hjelm. Disse medlemmer mener at en slik regelendring
for amatørboksing vil gjøre det norske forbudet mot proffboksing,
som er begrunnet ut ifra medisinske hensyn, kunstig å opprettholde.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
«Stortinget ber regjeringen sørge for at de
lover som regulerer boksing tilpasses internasjonale regler for
amatørboksing, og at det åpnes for profesjonell boksing i Norge.»
Komiteen viser til
at Idrettsstyret i Norges idrettsforbund i vedtak av 3. mai 2012
har foreslått å oppheve proffbokseloven av 1981, og i stedet la
knockoutloven gjelde for proffboksing. Vedtaket opphever skillet
mellom amatør og profesjonell, men gjør ingen endringer i det regelverk
som boksekamper underlegges i Norge.
Komiteen merker seg at Idrettsstyret
ikke har tatt stilling til en eventuell endring av forskriften til
knockoutloven, og viser til at Idrettsstyret i sin vurdering av
vedtaket skriver at Norges Bokseforbund selv må fremme endringsforslag
for Kulturdepartementet om de ønsker endringer i forskriften som
følge av internasjonale regelendringer i sin idrett.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
merker seg at Idrettsstyret i sitt vedtak ikke har tatt stilling
til om de ønsker å åpne for profesjonell boksing. Idrettsstyret
mener profesjonell boksing gjennom en eventuell oppheving av loven
vil bli underlagt knockoutloven og dens sikkerhetsbestemmelser.
Dette vil innebære at alle kampaktiviteter som tillater knockout
vil bli vurdert likt, og etter samme lov.
Flertallet vil vise til svar
fra kulturminister Anniken Huitveldt, datert 15. mai 2012, hvor hun
underretter om at departementet vil nedsette et utvalg som vil se
på de juridiske sidene av en eventuell sammenslåing av lov om forbud
mot profesjonell boksing og knockoutloven, og hvilke regelendringer
det internasjonale bokseforbundet (AIBA) har vedtatt.
Flertallet er enig med regjeringen
i at even-tuelle endringer av lovverket må vurderes i forhold til
hvilke helsemessige konsekvenser endringene kan få for utøverne.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyre viser til Dokument 8:7 S (2011–2012). Som det fremgår
av representantforslaget, ble forbudet mot profesjonell boksing i
Norge vedtatt våren 1981. Forbudet innebærer at den som forsettlig
deltar i konkurranse, oppvisning eller treningskamp i profesjonell
boksing, kan straffes med bøter eller fengsel i inntil 3 måneder.
I praksis har dette betydd at norske boksere som har hevdet seg
internasjonalt, har risikert fengselsstraff dersom de trente med
sparringpartner i sitt hjemland. En straff som i verste fall ville
kunne bli på linje med hva man i norsk rettsvesen ofte idømmer for
relativt grove volds- og vinningsforbrytelser.
Disse medlemmer viser til at
da forbudet ble innført i 1981, var hovedargumentet faren for medisinske
skadevirkninger på utøveren. Dette argumentet anføres også nå for
å opprettholde forbudet. Disse medlemmer ser ikke
bort fra at det er en del skader – og til dels alvorlige – i denne
sporten. De relevante spørsmål blir da om det ikke er alvorlige
og kroniske skader i andre idretter, og om det er helt greit at
en norsk idrettsut-øver skader seg, bare det ikke er innenfor landets
grenser. Disse medlemmer vil i den anledning vise
til at den medisinske overvåkingen er svært streng innen profesjonell
boksing, og i vesentlig grad strengere enn i mange andre idretter.
Disse medlemmer vil hevde at
når forbudet opprettholdes – samtidig som det de facto er helt greit
at man bokser, bare det skjer utenfor landets grenser – vil intensjonen
om å beskytte boksernes helse gjennom forbudet uansett være helt illusorisk. Disse
medlemmer mener den beste løsningen dersom man har boksernes
helse for øye, åpenbart må være å tillate norske proffboksere å
delta på norske stevner med norsk lisens, slik at de nødvendige
medisinske kontrollene kan utføres under oppsyn av norske myndigheter.
Disse medlemmer viser til brev
fra Norges idrettsforbund av 8. mai 2012 og brev fra statsråden
av 15. mai 2012, hvor det fremkommer at NIF støtter forslagsstillerne
i ønsket om å oppheve lov om profesjonell boksing og at statsråden
varsler at det vil nedsettes et utvalg som skal vurdere slike endringer. Disse
medlemmer mener det er positivt at det er støtte til forslaget,
og håper regjeringen tar denne saken på alvor i sitt videre arbeid
og nedsetter et kompetent utvalg for å vurdere spørsmålet om opphevelse
av lov om profesjonell boksing. Disse medlemmer mener
det er vesentlig at utvalget får et mandat og en sammensetning som
sikrer reelle vurderinger av problemstillingen, og ber om at dette
ivaretas. Derfor forutsetter disse medlemmer at utvalget
vil besitte en betydelig bokse- og idrettsfaglig kompetanse, for
å sikre en solid faglig bakgrunn når regjeringen til slutt skal
legge frem sitt forslag.
Disse medlemmer er selvfølgelig
enig i at boksing kan medføre skader – både på proff- og amatørnivå.
Samtidig er det også et ubestridelig faktum at idretter som har
kommet til Norge etter 1981 – og som ikke er forbudt – kan medføre
betydelig risiko for skade, slik som forskjellige kampsporter, landhockey,
amerikansk fotball, freestyle alpint, offshore båtrace etc. Disse medlemmer mener
dessuten at et sentralt element i all politikkutforming bør være
en grunnleggende respekt for menneskers egne valg. Dette innebærer
valg om å drive med kampsport, selv om slik aktivitet kan medføre
skader. Disse medlemmer stoler på folk, og på at
mennesker selv er i stand til å vurdere om de er villige til å risikere
de skader som måtte følge av de aktivitetene de holder på med –
det være seg boksing, fotball, motorsykkelkjøring, fjellklatring,
eller andre aktiviteter. Disse medlemmer er av den
oppfatning at Norge er en nasjon med en rik og mangfoldig idrettskultur,
og synes ikke politikerne skal legge ut hindre for at vi fortsatt
skal kunne utvikle oss som idrettsnasjon. Tvert imot vil disse
medlemmer stimulere til en fortsatt bredde i tilbudet til
alle. Samtidig ser vi at enkelte talenter har større potensial enn
andre, noe som muliggjør profesjonelle karrierer innenfor deres
idrett, og disse medlemmer mener det er viktig å
ikke ilegge voksne mennesker yrkesforbud på den måten som har vært praktisert
frem til nå.
Komiteens medlem fra Kristelig
Folkeparti viser for øvrig til Stortingets behandling av
Dokument 8:29 L (2010–2011) og Innst. 251 L (2010–2011).
Forslag fra Fremskrittspartiet og Høyre:
Forslag 1
Stortinget ber regjeringen sørge for at de lover som
regulerer boksing tilpasses internasjonale regler for amatørboksing,
og at det åpnes for profesjonell boksing i Norge.
Tilrådingen fremmes av medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Sosialistisk Venstreparti, Senterpartiet og Kristelig Folkeparti.
Komiteen viser til
representantforslaget og til sine merknader og rår Stortinget til
å gjøre slikt
vedtak:
Dokument 8:7 S (2011–2012) – representantforslag
fra stortingsrepresentantene Øyvind Korsberg, Solveig Horne, Ib
Thomsen og Mette Hanekamhaug om å endre lovverket til å bli tilpasset
internasjonale retningslinjer for amatør- og proffboksing – vedlegges
protokollen.
Jeg viser til brev datert 2. november 2011 fra Familie-
og kulturkomiteen på Stortinget. Komiteen ber om Kulturdepartementets
vurdering av representantforslag (Dok 8:7 S (2011-2012) fra stortingsrepresentantene
Korsberg, Horne, Thomsen og Hanekamhaug. Representantforslaget er
følgende:
«Stortinget ber regjeringen så raskt som mulig fremme
forslag til endringer i lovverket som er tilpasset internasjonale
regler for amatørboksing, samt åpne for profesjonell boksing i Norge.»
Amatørboksing og annen kampaktivitet som tillater
knockout er regulert i Lov av 15. juni 2001 om organisert kampaktivitet
som tillater knockout og tilhørende Forskrift om sikkerhetsbestemmelser
til loven av 31. august 2001.
Forslagsstillerne viser til at Det internasjonale amatørbokseforbundet
(AIBA) har vedtatt at menn ikke gis tillatelse til å bokse med hjelm. Departementet
har vært i kontakt med AIBA som opplyser at de ikke har fattet noe
vedtak om dette. AIBA er i en prosess for å vurdere bl.a om menn
over 18 år skal bokse uten hjelm. Det AIBA har vedtatt er en ny
strategi for amatørboksing som er tenkt innført fra og med 2013. Det
skal uansett bokses med hjelm under de kommende olympiske leker
i London i 2012.
Jeg har vært i kontakt med Norges idrettsforbund og
olympiske og paralympiske komité (NIF) angående saken. NIF uttaler
at de vil følge utviklingen i saken nøye og gi departementet en tilbakemelding
så snart NIF mottar ytterligere opplysninger om AIBAs strategi fra
Norges Bokseforbund. Jeg avventer innspill fra idretten om behov
for endringer i lov og forskrift.
I Dok 8:7 S (2011-2012) går det også fram at «forslagsstillerne
mener i forlengelsen av dette at det vil være svært kunstig å opprettholde
forbudet mot proffboksing i Norge.»
Profesjonell boksing er regulert i Lov om profesjonell
boksing av 12. juni 1981. Loven har flere ganger vært gjenstand
for behandling i Stortinget.
Jeg vil avvente innspill fra idretten om hvorvidt det
på sikt er behov for endringer i lovverket. Jeg vil på bakgrunn
av idrettens innspill, og en helhetsvurdering, ikke minst medisinsk
kunnskap, vurdere hvilke konsekvenser eventuelle endringer kan få
for utøverne.
Jeg viser til brev datert 10. mai 2012 fra Familie- og
kulturkomiteen på Stortinget. Jeg viser også til brev fra komiteen
datert 2. november 2011 og til mitt svar 8. november 2011. Komiteen
ber om Kulturdepartementets vurdering av representantforslaget (Dok
8:7 S (2011-2012)) og av styret i Norges idrettsforbund og olympiske
og paralympiske komité (Idrettsstyret) sitt vedtak av 3. mai 2012.
Amatørboksing og annen kampaktivitet som tillater
knockout er regulert i Lov av 15. juni 2001 om organisert kampaktivitet
som tillater knockout (knockoutloven) og tilhørende Forskrift om sikkerhetsbestemmelser
til loven av 31. august 2001. Profesjonell boksing er regulert i
Lov om forbud mot profesjonell boksing av 12. juni 1981.
Forslagsstillerne foreslår å åpne for profesjonell boksing
i Norge. Idrettsstyret foreslår i sitt vedtak av 3. mai 2012 å oppheve
Lov om forbud mot profesjonell boksing. Idrettsstyret har imidlertid
ikke tatt stilling til om de ønsker å åpne for profesjonell boksing
i Norge. Idrettstyret mener profesjonell boksing gjennom en eventuell
oppheving av loven vil bli underlagt knockoutloven og dens sikkerhetsbestemmelser.
Dette vil innebære at alle kampaktiviteter som tillater knockout
(inkludert profesjonell boksing) vil bli vurdert likt, og etter
samme lov. Idrettsstyret har i sitt vedtak ikke tatt stilling til
om det bør gjøres even-tuelle endringer i sikkerhetsbestemmelsene til
knockoutloven.
Forslagsstillerne ber også regjeringen fremme forslag
til endringer i lovverket som er tilpasset internasjonale regler
for amatørboksing. Idrettsstyret har i sitt vedtak ikke tatt direkte stilling
til dette forslaget. Norges idrettsforbund og olympiske og paralympiske
komité mener det er naturlig at det er det aktuelle særforbundet, Norges
Bokseforbund, som selv tar initiativ til eventuelle endringer i
sikkerhetsbestemmelsene som følge av internasjonale regelendringer
i sin idrett.
Jeg tar Idrettsstyrets vedtak til etterretning,
og vil nedsette et utvalg som skal se på de juridiske sidene av
en eventuell sammenslåing av Lov om forbud mot profesjonell boksing
og knockoutloven. Utvalget vil også se nærmere på hvilke regelendinger
Det internasjonale bokseforbundet (AIBA) har vedtatt. Utvalgets
endelige mandat og sammensetning vil bli fastsatt senere.
Eventuelle forslag til endringer av lovverket
må vurderes i forhold til hvilke helsemessige konsekvenser endringene
kan få for utøverne.
På bakgrunn av utvalgets hovedkonklusjoner og en
helhetsvurdering, vil jeg vurdere om det er grunnlag for å fremme
forslag til endringer av lovverket overfor Stortinget.
Norges idrettsforbund (NIF) viser til tidligere korrespondanse
vedrørende ovennevnte, herunder NIFs brev av 7. desember 2012 til
Kulturdepartementet.
På idrettsmøte 3. mai 2012 vedtok Idrettsstyret følgende:
1. Lov om forbud om
profesjonell boksing av 1981 (proffbokseloven) foreslås opphevet.
Begrunnelsen er at begrepet profesjonell ikke lenger har relevans.
På den måten ønsker NIF å likestille boksing med all annen idrett
i Norge, som ikke skiller mellom profesjonelle og amatører.
2. Proffboksing blir underlagt lov om organisert kampaktivitet
som tillater knockout (knockoutloven), og Norges Bokseforbund får
eierskap til all boksing i Norge. Begrunnelsen er at NIF ønsker
å sidestille boksing med andre kampidretter med knockout, og NIF
forutsetter at idretten skal foregå etter idrettens bestemmelser.
3. Idrettsstyret vil be om samlet å få
møte Knockoutnemnda vedr. en nærmere gjennomgang av både nåværende
og eventuelt fremtidige retningslinjer.
Slik det fremgår av vedtaket foreslår Idrettsstyret
at lov om proffboksing av 1981 oppheves. Proffboksing blir gjennom
en eventuell oppheving av loven underlagt knockoutloven og dens
sikkerhetsbestemmelser. Idrettsstyret har i sitt vedtak ikke tatt
stilling til om det bør gjøres endringer i sikkerhetsbestemmelsene
for en eventuell tillemping til de regelendringer som er varslet/implementert
av Det internasjonale bokseforbund (AIBA). Slik NIF vurderer det,
er det naturlig at det er det aktuelle særforbundet, Norges Bokseforbund,
som selv tar initiativ til eventuelle endringer i sikkerhetsbestemmelsene som
følge av internasjonale regelendringer i sin idrett. NIF stiller
seg til disposisjon for både Kulturdepartementet, Stortingets familie-
og kulturkomité og Knockoutnemnda dersom det er behov for en nærmere
gjennomgang av sakskomplekset.
Oslo, i familie- og kulturkomiteen, den 5. juni 2012
Gunn Karin Gjul |
Linda C. Hofstad Helleland |
leder |
ordfører |