Olje- og energidepartementet foreslår i proposisjonen
at det skal gis tillatelse til utbygging og drift av Martin Linge-feltet.
På vegne av rettighetshaverne i utvinningstillatelsene
har operatøren Total E&P Norge AS overlevert plan for utbygging
og drift av Martin Linge-feltet og plan for anlegg og drift av gassrørledning
fra Martin Linge-feltet. Rettighetshaverne er Total E&P Norge
AS (51 pst.), Petoro AS (30 pst.) og Statoil Petroleum AS (19 pst.).
Feltet har fått navnet Martin Linge, frem til
nå har rettighetshaverne omtalt funnet som Hild.
Martin Linge-feltet ligger i den nordlige delen
av Nordsjøen om lag 150 kilometer vest for Kollsnes. Funnet ble
påvist i 1975. Feltet planlegges bygget ut med en bunnfast innretning
med brønner, prosessanlegg, hjelpesystemer og boligkvarter. Denne
innretningen vil være tilknyttet et skip med fasiliteter for prosessering
og lagring av olje. Oljen vil bli lastet til tankskip på feltet. Gassen
vil transporteres til Storbritannia.
Det er ifølge departementet sannsynlig at det
under permanent drift vil benyttes forsyningsbase fra Stavanger-området,
men disse kontraktene er ennå ikke tildelt. Øvrige forsyningsbaser
kan bli benyttet etter behov. Helikoptertransport vil skje fra Sola.
Driftsorganisasjon skal legges til Stavanger.
Utvinnbare reserver i Martin Linge-feltet er anslått
til om lag 6 millioner standard kubikkmeter olje, 20,4 milliarder
standard kubikkmeter gass og 2,9 millioner standard kubikkmeter
kondensat. Totalt tilsvarer dette om lag 189 millioner fat oljeekvivalenter.
Planlagt produksjonsstart er 4. kvartal 2016, og forventet produksjonsperiode
er 11 år.
Totale investeringer for utbyggingen er av operatøren
anslått til 25,6 mrd. 2011-kroner. De forventede årlige driftskostnadene
varierer, men vil i gjennomsnitt være om lag 1,4 mrd. 2011-kroner
i driftsfasen.
Operatørens økonomiske analyse viser at utbyggingen
har en forventet nåverdi før skatt på 7,6 mrd. 2011-kroner. Balanseprisen
for prosjektet før skatt er 59 US dollar per fat oljeekvivalenter.
Departementet viser til at den planlagte utbyggingsløsningen
på Martin Linge er basert på at kraftbehovet i driftsfasen skal
dekkes med kraft via en kabel fra nettet på land. Planlagt tilkoblingspunkt
er Kollsnes. Konsesjonssøknad er sendt inn og behandles av NVE separat.
Antatt kraftsituasjon i området ved oppstart gjør at det vil være
aktuelt å knytte vilkår til en slik konsesjon for å ivareta hensynet
til kraftsystemet i regionen. Operatøren er gjort kjent med dette.
Det vises også til at effekter på marint liv
som følge av transport av store mengder kraft i kabel, samt trasévalg
og leggemetodikk for å unngå at kabelen er til hinder for fiske,
vil bli vurdert som en del av den videre planen for utbygging av feltet.
Det er gjennomført konsekvensutredning for Martin
Linge-feltet, som ifølge departementet ikke har avdekket forhold
som tilsier at prosjektet ikke bør gjennomføres eller at det bør
gjennomføres avbøtende tiltak utover de som ligger til grunn i utbyggingsplanene.
Prinsippene i naturmangfoldloven §§ 8-12 er reflektert, blant annet
gjennom departementets vurdering av konsekvensutredningen.
Departementet viser til at totale utslipp til
luft for Martin Linge-feltet i utbyggingsfasen vil være om lag 119 000
tonn CO2, 530 tonn NOx og 12,4 tonn nmVOC. Dette stammer hovedsakelig fra
boring og brønnoperasjoner, rørlegging og stålproduksjon.
Utslippene til luft i driftsfasen forventes
å være små som følge av kraft fra land. Drift av Martin Linge-feltet
forventes å ville medføre årlige gjennomsnittlige utslipp på om
lag 12 500 tonn CO2, 88 tonn NOx og 760 tonn nmVOC. Dette inkluderer
boring og brønnoperasjoner, fakling, marine operasjoner og helikoptertransport.
Utslippene av nmVOC er relatert til lagring og lossing av olje.
Departementet viser videre til at det vil være
noe utslipp til sjø i forbindelse med boring og ferdigstillelse
av brønnene på Martin Linge-feltet. Kun miljømessig akseptable stoffer
vil bli sluppet ut, dvs. kjemikalier som ligger innenfor Klima-
og forurensningsdirektoratets (Klif) grønne eller gule kategori.
Det vil også være noe kjemikalieutslipp til sjø ved klargjøring
av rørledninger og i driftsfasen. Den eksakte kjemikaliebruken vil
være gjenstand for egen søknad til Klif.
Borekaks fra boring med vannbasert borevæske er
planlagt sluppet ut til sjø, mens borekaks fra boring med oljebasert
borevæske er planlagt transportert til land. Det vises til at ytterligere studier
har vist at en løsning hvor oljebasert borekaks behandles på feltet
kan være den beste løsningen med hensyn til kostnader og miljøpåvirkning.
Løsningen har ikke tidligere vært benyttet på norsk sokkel, men
Total E&P Norge ønsker å gå videre med denne løsningen og diskutere
den med Klif.
Det er studert ulike løsninger for håndtering
av produsert vann. Valgt løsning innebærer at produsert vann vil
bli renset og reinjisert. Det produserte vannet vil bli renset til
et nivå der det tilfredsstiller kravet til oljeinnhold på maksimalt 30
ppm, dersom injeksjonsutstyret er utilgjengelig og det produserte
vannet må slippes ut til sjø.
Departementet vil sette som vilkår at gassrørledningen
fra Martin Linge-feltet blir innlemmet i det regulerte adgangsregimet
for gasstransport og at Gassco overtar som operatør, dersom det
i fremtiden skulle bli aktuelt med tredjepartsbruk av rørledningen.
Det vil også bli stilt som vilkår at rørledningen innlemmes i Gassled,
dersom departementet på et senere tidspunkt bestemmer dette.
Olje- og energidepartementet foreslår at plan
for utbygging og drift av Martin Linge-feltet godkjennes i samsvar
med planene operatøren har fremlagt, de merknader som fremgår av
denne proposisjonen, og på følgende vilkår:
Departementet foreslår videre at det gis tillatelse til
anlegg og drift av gassrørledning fra Martin Linge-feltet i samsvar
med planene operatøren har lagt fram, de merknader som framgår av denne
proposisjonen, og på følgende vilkår:
Departementet kan
på et senere tidspunkt kreve opprettet et eget interessentskap for
gassrørledningen, sammensatt av rettighetshaverne i utvinningstillatelsen
til Martin Linge-feltet. Rettighetshaverne må derfor kunne identifisere alle
kostnader som kan henføres til gassrørledningen.
Departementet kan på et senere tidspunkt
utpeke ny operatør for gassrørledningen.
Departementet kan på et senere tidspunkt
regulere tariffer og andre betingelser for bruk av gassrørledningen.
Departementet vil på et senere tidspunkt
kunne pålegge innlemming av gassrørledningen i Gassled.
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Bendiks H. Arnesen, Marianne Marthinsen, Torstein Rudihagen, Tor-Arne
Strøm og Eirin Sund, fra Fremskrittspartiet, Per-Willy Amundsen, Oskar
J. Grimstad og Henning Skumsvoll, fra Høyre, Nikolai Astrup, Bjørn
Lødemel og Siri A. Meling, fra Sosialistisk Venstreparti, Lars Egeland,
fra Senterpartiet, lederen Erling Sande, og fra Kristelig Folkeparti, Line
Henriette Hjemdal, viser til at hovedmålene i petroleumspolitikken
er å legge til rette for lønnsom produksjon av olje og gass i et
langsiktig perspektiv. Dette oppnås gjennom økt utvinning fra felt,
utbygging av funn og påvisning av uoppdagede ressurser. For å sikre
fortsatt verdiskapning på kontinentalsokkelen i et flergenerasjonsnivå,
må det føres en aktiv politikk som motvirker produksjonsfall og
som gir muligheter for å gjøre nye funn.
Komiteen viser til at petroleumsindustrien gjennom
de siste 40 årene har bidratt vesentlig til Norges økonomiske utvikling
og finansieringen av velferdsstaten.
Komiteen viser til at reserver
i Martin Linge-feltet er anslått til om lag 6 millioner standard kubikkmeter
olje, 20,4 milliarder standard kubikkmeter gass og 2,9 millioner
standard kubikkmeter kondensat. Totalt tilsvarer dette om lag 189
millioner fat oljeekvivalenter. Operatørens økonomiske analyser
viser at Martin Linge-feltet har en forventet nåverdi før skatt
på 7,6 mrd. 2011-kroner.
Komiteen viser til at planlagt
utbyggingsløsning baserer seg på at kraftbehovet i driftsfasen skal
dekkes med kraft via en kabel fra land. Maksimalt forbruk er regnet
til rundt 40 MW. Planlagt tilkoblingspunkt er Kollsnes, og konsesjonssøknad
er sendt inn og behandles av NVE separat. Antatt kraftsituasjon
i området ved oppstart gjør at det vil være aktuelt å knytte vilkår
til en slik konsesjon for å ivareta hensynet til kraftsystemet i
regionen. Komiteen vil i denne sammenheng understreke
betydningen av at dette ikke er til hinder for kraftforsyningen
på land.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, ser positivt på
beslutningen om at feltet skal ha strømforsyning fra land i driftsfasen.
Dette er et viktig bidrag for å unngå økning i klimautslipp fra
Norge og norsk sokkel.
Komiteen viser til
at det er gjennomført en konsekvensutredning for Martin Linge-feltet uten
at det er avdekket forhold som tilsier at prosjektet ikke bør gjennomføres
eller at det bør gjennomføres avbøtende tiltak utover de som ligger
til grunn i utbyggingsplanene.
Komiteen merker seg imidlertid
at Petro-leumstilsynet har vurdert operatørens gjeldende plan for
brønndesign til ikke å være tilstrekkelig robust ved de trykk- og
temperaturforhold som kan påtreffes i Martin Linge-feltet. Operatøren har
innledet diskusjoner med Petroleumstilsynet om hvordan endelig brønndesign
skal utformes, og operatøren har forsik-ret om at man i det videre
arbeidet frem mot endelig brønndesign vil oppfylle alle krav i innretningsforskriften. Komiteen understreker
viktigheten av at Petroleumstilsynet følger opp at operatøren velger
et brønndesign som ivaretar kravene i regelverket.
Komiteen viser til at basert
på operatørens beregninger, anslag gjort av Oljedirektoratet og vurderinger
gjort av Petroleumstilsynet fremstår utbyggingen av Martin Linge-feltet
som et samfunnsøkonomisk lønnsomt og tilstrekkelig robust prosjekt,
som kan gjennomføres innenfor akseptable rammer med hensyn til sikkerhet,
arbeidsmiljø, det ytre miljøet og fiskeriinteresser.
Komiteen viser til at i tillegg
til skatteinntekter fra produksjonen på feltet, vil utbyggingen
og driften bidra til sysselsetting nasjonalt og regionalt. Samlede
årsverk som forventes skapt i utbyggingsfasen og driftsfasen, er
henholdsvis 16 100 og 12 700, inkludert konsumvirkninger.
Komiteen slutter seg til proposisjonen.
Komiteen har for øvrig
ingen merknader, viser til proposisjonen og rår Stortinget til å
gjøre slikt
vedtak:
I
Stortinget samtykker i at Olje- og energidepartementet
godkjenner plan for utbygging og drift av Martin Linge-feltet.
II
Stortinget samtykker i at Olje- og energidepartementet
gir tillatelse til anlegg og drift av gassrørledning fra Martin
Linge-feltet.
Oslo, i energi- og miljøkomiteen, den 31. mai 2012
Erling Sande |
Per-Willy Amundsen |
leder |
ordfører |