I Prop. 90 L (2010–2011) Lov om folkehelsearbeid
(folkehelseloven) og Prop. 91 L (2010–2011) Lov om kommunale helse-
og omsorgstjenester m.m. (helse- og omsorgstjenesteloven) foreslo
departementet å oppheve og erstatte lov 19. november 1982 nr. 66
om helsetjenesten i kommunene, lov 13. desember 1991 nr. 81 om sosiale
tjenester m.v. og lov om fylkeskommuners oppgaver i folkehelsearbeidet med
to nye lover: lov om folkehelsearbeid og lov om kommunale helse-
og omsorgstjenester. Samtidig ble det også foreslått endringer i
43 andre lover. Stortinget sluttet seg i all hovedsak til departementets
lovforslag, jf. Stortingets lovvedtak 63 og 64 (2010–2011). Lovendringene
ble i all hovedsak satt i kraft 1. januar 2012.
I etterkant av vedtagelsen av lovene har departementet
blitt kjent med enkelte mindre feil av teknisk karakter, og det
foreslås derfor enkelte lovendringer av teknisk og begrepsmessig
art.
I forbindelse med helse- og omsorgstjenesteloven
ble det gjort flere endringer i helsetilsynsloven. I bestemmelsens
sjette ledd vises det nå til spesialisthelsetjenesteloven § 3-3b,
mens den korrekte henvisningen skulle vært til spesialisthelsetjenesteloven
§ 3-3a. Spesialisthelsetjenesteloven § 3-3b eksisterer ikke, og någjeldende
henvisning blir derfor uten innhold. Departementet foreslår derfor
å endre § 2 sjette ledd i helsetilsynsloven slik at bestemmelsen henviser
til spesialisthelsetjenesteloven § 3-3a.
Det foreslås endringer i smittevernloven §§ 2-2, 5-9
og 6-1 som bringer begrepsbruk knyttet til «Fylkesmannen» og «Helsetilsynet
i fylket» i samsvar med gjeldende rett.
Av smittevernloven § 7-1 sjette ledd følger
det at kommunens myndighet kan delegeres etter reglene i kommuneloven,
til et interkommunalt organ eller til en annen kommune (vertskommune).
Der myndighet delegeres til en annen kommune skal vedtak fattet
av denne stadfestes av kommunen der saken har sin opprinnelse. Ordlyden
er utdatert etter at kommuneloven i 2006 ble endret slik at delegering
til en vertskommune nå er konkret regulert i §§ 28a–28k. Kommunehelsetjenesteloven
§ 4a-3 hadde en bestemmelse lik smittevernloven § 7-1 sjette ledd,
men denne ble ved vedtagelsen av folkehelseloven endret slik at
den kun viser til delegasjon etter kommuneloven og delegasjon til interkommunalt
selskap. Departementet foreslår at smittevernloven § 7-1 endres
på samme måte.
Ved en inkurie er det i ny § 3-3 andre ledd
i spesialisthelsetjenesteloven uttalt at melding til Nasjonalt kunnskapssenter
for helsetjenesten ikke skal inneholde personidentifiserende opplysninger.
Det ble imidlertid presisert flere steder i Prop. 91 L (2010–2011)
at mange variabler kan gjøre opplysningene indirekte identifiserbare.
Som følge av dette skulle det derfor i § 3-3 andre ledd ha vært
presisert at melding ikke skal inneholde «direkte» personidentifiserbare
opplysninger. Departementet foreslår derfor at spesialisthelsetjenesteloven
§ 3-3 andre ledd endres i tråd med dette.
Slik melding skal sendes uten hinder av taushetsplikt.
For å unngå tvil omkring dette og for at bestemmelsen skal være
samstemt med § 3-4, foreslår departementet at det også tas inn en
presisering i så måte i spesialisthelsetjenesteloven § 3-3 andre
ledd.
For å rette opp uklarhet skapt ved en inkurie foreslår
departementet å oppheve den del av lov 21. desember 2007 nr. 123
som knytter seg til spesialisthelsetjenesteloven § 3-14 andre ledd, og
at bestemmelsen endres i tråd med Stortingets lovvedtak på bakgrunn
av forslag i Ot.prp. nr. 53 (2006–2007). Departementet foreslår,
som i Ot.prp. nr. 53 (2006–2007), at iverksetting av endringen skjer
på et senere tidspunkt fordi det er nødvendig å utarbeide forskrift
til bestemmelsen. Opphevelse av dagens § 3-14 andre ledd og ikraftsetting
av ny § 3-14 andre ledd kan da gjøres når ny forskrift er fastsatt.
«Rusmiddelmisbruk» er foreslått endret til «rusmiddelavhengighet»
i tråd med endret begrepsbruk i helse- og omsorgstjenesteloven.
I pasient- og brukerrettighetsloven § 2-2 er
det ved en inkurie henvist til lovens § 2-1 som nå er opphevet og
erstattet av ny § 2-1b. Departementet foreslår at § 2-2 første ledd
tredje punktum og § 2-2 andre ledd første punktum endres, slik at det
begge steder henvises til lovens § 2-1b. Det foreslås også å endre
§ 2-2 andre ledd første punktum slik at bestemmelsen også henviser
til tredje punktum i § 2-1b, ikke andre punktum slik det i dag henvises
til.
I forbindelse med helse- og omsorgstjenesteloven
ble det gjort flere endringer i pasient- og brukerrettighetsloven
blant annet som følge av at Fylkesmannen skal være regionalt klage-
og tilsynsorgan fra og med 1. januar 2012 og ikke Helsetilsynet
i fylket slik det var tidligere. Det foreslås endring i pa-sient-
og brukerrettighetsloven § 4A-7 tredje ledd som bringer bestemmelsen
i samsvar med dette.
I forbindelse med helse- og omsorgstjenesteloven
ble det gjort flere endringer i helsepersonelloven blant annet som
følge av at Fylkesmannen skal være regionalt klage- og tilsynsorgan
fra og med 1. januar 2012 og ikke Helsetilsynet i fylket slik det
var tidligere. Det foreslås endringer i I helsepersonelloven § 43 tredje
ledd, tredje punktum, § 61 første punktum og § 63 tredje ledd, første
punktum som bringer bestemmelsene i samsvar med dette.
Helse- og omsorgstjenesteloven innebærer en felles
regulering av helsetjenester og omsorgstjenester på kommunalt nivå.
Disse tjenestene omtales i loven under ett som «helse- og omsorgstjenester».
Ved en inkurie er det fortsatt enkelte bestemmelser i helsepersonelloven
som benytter begrepet «helsetjenesten» eller «helsetjeneste» og
ikke «helse- og omsorgstjeneste». Det er også enkelte bestemmelser
i helsepersonelloven som fortsatt benytter begrepet «ytelse av helsehjelp» og
ikke «ytelse av helse- og omsorgstjenester». Det foreslås endringer
i helsepersonelloven §§ 10, 13, 16 og 58 som retter opp dette.
Departementet foreslår videre at overskriften
til § 16 endres slik at siste del av overskriften, «og internkontroll»
oppheves da nåværende overskrift er delvis misvisende etter endring
gjort ved helse- og omsorgstjenestelovens ikraftsetting fra 1. januar
2012.
Helse- og omsorgstjenesteloven innebærer en felles
regulering av helsetjenester og omsorgstjenester på kommunalt nivå,
og i forbindelse med ny lov ble den enkeltes rettigheter samlet
og undergitt felles regulering i pasient- og brukerrettighetsloven,
blant annet ved at begrepet «pasient» en rekke steder ble erstattet
med begrepet «pasient og bruker». Ved en inkurie ble ikke helsepersonelloven
§ 9 andre ledd endret til å gjelde mottak av gaver mv. fra både
pasien-ter og brukere, og det foreslås at bestemmelsen endres slik
at dette rettes opp.
I tråd med endret begrepsbruk i helse- og omsorgstjenesteloven
foreslås det at helseregisterloven § 1 og 3 endres slik at «helseforvaltningen»
erstattes med «helse- og omsorgsforvaltningen».
Helseregisterloven § 5 gjelder behandling av helseopplysninger,
konsesjonsplikt m.m. I bestemmelsens fjerde ledd er det tatt inn
en henvisning til samtykkebestemmelsene i pasient- og brukerrettighetsloven
§§ 4-3 til 4-8. Pasient- og brukerrettighetsloven § 4-8 ble imidlertid
opphevet ved lov 19. desember 2008 nr. 109. Departementet foreslår
at helseregisterloven § 5 fjerde ledd endres slik at henvisning
til § 4-8 oppheves.
Ved fastsettelse av lov om kommunale helse-
og omsorgstjenester og lov om folkehelsearbeid ble kommunehelsetjenesteloven
erstattet av begge disse lovene, men ved en inkurie ble kommunehelsetjenesteloven
kun erstattet av helse- og omsorgstjenesteloven og ikke folkehelseloven
i §§ 7 og 8 i helseregisterloven. Det foreslås at helseregisterloven
§ 7 andre og tredje ledd og § 8 andre ledd endres ved at «folkehelseloven» også
legges til som en av de lover som disse bestemmelsene henviser til.
I forbindelse med helse- og omsorgstjenesteloven
ble det blant annet gjort en endring i § 33 i helseforetaksloven.
Endringen besto i at det som nytt tredje ledd ble tatt inn en bestemmelse
om at regionalt helseforetak skal sørge for at den enkelte pa-sients
utvidede rett til bruk av samisk språk i spesialisthelsetjenesten
blir ivaretatt. Helseforetaks-loven § 33 omhandler foretakenes adgang
til å ta opp lån og til å stille garanti for andres økonomiske forpliktelser.
Ved en inkurie ble ovennevnte endring tatt inn som nytt tredje ledd
til denne bestemmelsen og ikke som nytt tredje ledd til helseforetaksloven
§ 35 som omhandler pasienter og andre brukeres innflytelse innenfor
spesialisthelsetjenesten. Departementet foreslår at helseforetaksloven
§ 33 tredje ledd oppheves og at en likelydende bestemmelse inntas
som nytt tredje ledd til helseforetaksloven § 35.
Da kommunehelsetjenesteloven § 4a-4 femte ledd
ble erstattet av folkehelseloven § 10 tredje ledd falt ved en inkurie
formuleringen om «akkrediterte inspeksjonsorganer» ut. Departementet
foreslår at denne formuleringen tas inn igjen da det i ny folkehelselov
kun har vært meningen å videreføre gjeldende rett på dette punkt
uten noen realitetsendringer.
Departementet foreslår at en skrivefeil i helse- og
omsorgstjenesteloven § 6-2 rettes opp slik at det i bestemmelsen
heter «øyeblikkelig hjelp» og ikke «øyeblikk hjelp» slik det nå
står.
I lovens § 10-2 første ledd, § 10-3 første ledd
og § 10-4 første ledd er det henvist til spesialisthelsetjenesteloven
§ 2-1a andre ledd. Denne henvisningen er feil og riktig henvisning
skal være til spesialisthelsetjenesteloven § 2-1a fjerde ledd. Departementet
foreslår at bestemmelsene endres i tråd med dette.
Komiteen viser til
at det er foreslått enkelte lovendringer av teknisk og begrepsmessig
art i etterkant av behandlingen av helse- og omsorgstjenesteloven
og folkehelseloven, og slutter seg til de foreslåtte endringene.