Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Else-May Botten, Lillian Hansen, Arne L. Haugen, Ingrid Heggø og lederen
Terje Aasland, fra Fremskrittspartiet, Per Roar Bredvold, Harald
T. Nesvik og Torgeir Trældal, fra Høyre, Frank Bakke-Jensen, Svein
Flåtten og Elisabeth Røbekk Nørve, fra Sosialistisk Venstreparti,
Alf Egil Holmelid, fra Senterpartiet, Irene Lange Nordahl, og fra
Kristelig Folkeparti, Rigmor Andersen Eide, viser til Dokument
8:149 S (2010–2011).
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmet fra Kristelig Folkeparti, vil påpeke at for
å opprettholde og øke den samlede verdiskapingen i Norge er det
av vesentlig betydning at vi har et innovativt næringsliv med god
omstillingsevne. Forutsigbare og gode rammevilkår er viktig i denne
sammenhengen. Flertallet er enig med forslagsstillerne
når de skriver:
«I Norge er det såkalte virkemiddelapparatet, med
Innovasjon Norge i spissen, et helt sentralt politisk virkemiddel
for å nå mål om nyskaping i næringslivet og innovasjon. Med så stor
vekt på disse offentlige etatene, som mottar så store bevilgninger,
er det av desto større betydning at disse på en best mulig måte
bidrar til en god måloppnåelse.»
Komiteen er kjent med at Nærings-
og handelsdepartementet har gjennomført evalueringer av Innovasjon
Norge og Selskap for Industrivekst (SIVA) for å få svar på om de
målene som er satt for Innovasjon Norge og SIVA oppnås på en god
og effektiv måte. Begge evalueringer ble ferdigstilt i løpet av
andre halvår 2010, og deretter sendt på brede, åpne høringsrunder.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
mener at evalueringene – og høringsinnspillene – gir viktige innspill
til en videre utvikling av disse to virkemiddelaktørene, slik at
de i enda større grad enn i dag kan tilpasses næringslivets fremtidige utfordringer
– og bidra til å nå målet om nyskaping og lønnsom næringsutvikling.
Flertallet er også kjent med
at det er igangsatt flere utredninger i etterkant av at evalueringene ble
levert, både en samfunnsøkonomisk analyse av næringspolitiske virkemidler
overfor reiselivsnæringen, en evaluering av Innovasjon Norges utevirksomhet
og en gjennomgang av den økonomiske bærekraften i SIVAs innovasjonsselskaper.
Videre er flertallet kjent med
at det høsten 2010 ble opprettet et nytt system for bedre resultatmåling
av midlene som er bevilget til reiseliv over statsbudsjettet.
Flertallet vil peke på at det
er viktig at Innovasjon Norge har en målstruktur som gjenspeiler det
selskapet faktisk skal gjøre, og at det er oppfyllelsen av disse
målene som selskapet faktisk blir målt på.
Flertallet har merket seg at
forslagsstillerne tar opp spørsmålet om virkemiddelapparatets evne
til å gå inn i ulike typer store, nasjonale satsinger. Flertallet er
enig i at dette blir et viktig spørsmål i tiden fremover. Flertallet viser
her til Nærings- og handelsministerens svarbrev av 27. juni 2011
(vedlagt) der han sier at vi over tid både må sørge for å ha gode
generelle virkemidler som gir den rette stimulansen i de «vanlige
tilfellene», og i tillegg ha et system som gir anledning til å mobilisere
tilstrekkelige ressurser dersom solide faglige vurderinger tilsier
at det i enkelte tilfeller er samfunns- og bedriftsøkonomisk lønnsomt
med offentlig støtte til større prosjekter. Flertallet støtter
dette.
Flertallet vil peke på at kritikken
fra Riksrevisjonen gjaldt spesielt selskapets måloppnåelse mht.
vekstkraft i distriktene, samt departementenes oppfølging av måloppnåelse
i innovasjonsprogrammene. I evalueringen av SIVA konkluderer evaluator
med at SIVAs aktiviteter virker regionalt utjevnende og er i tråd
med hovedmålsettingen for selskapet. Evaluator påpeker imidlertid
at det er behov for å avklare hvordan finansieringen av selskapets
innovasjonsaktiviteter skal organiseres i tiden framover.
Flertallet er kjent med at det
nå gjennomføres en supplerende utredning knyttet til organisering og
finansiering av ulike typer innovasjonsselskaper som en del av oppfølgingen
av evalueringen.
Flertallet ser frem til den bebudede
stortingsmeldingen og vil påpeke at kunnskapsinnhenting og evaluering
tar tid. Flertallet viser til nærings- og handelsministerens
fyldige svar og har ingen ytterligere merknader.
Flertallet foreslår at forslaget
vedlegges protokollen.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre og Kristelig Folkeparti viser til at forslagsstillerne
i Representantforslag 149 S (2010–2011) tar opp en del av de problemstillinger
som er reist knyttet til det offentlige virkemiddelapparatet og
da med særlig fokus på Innovasjon Norge og SIVA (Selskapet for industrivekst).
Det vises i den forbindelse blant annet til de kritiske merknader
som fremkom i forbindelse med kontroll- og konstitusjonskomiteens behandling
av Riksrevisjonens undersøkelse i Dokument nr. 3:4 (2008–2009) og
som fremkommer i Innst. S. nr. 152 (2008–2009). I denne undersøkelsen
ble det både reist kritikk samt påvist betydelige svakheter som
en enstemmig kontroll- og konstitusjonskomité i stor utstrekning
sluttet seg til. Disse medlemmer har videre merket
seg at forslagsstillerne viser til viktigheten av å ha et virkemiddelapparat
som på en best mulig måte sørger for å nå sine mål. I den forbindelse
er det grunn til å merke seg hvordan Innovasjon Norge selv uttrykker
sin funksjon:
«Innovasjon Norge bidrar til nyskaping i næringslivet,
utvikling i distriktene og konkurransedyktige norske bedrifter».
Disse medlemmer mener det er
svært viktig at en nå får på plass en grundig evaluering av det offentlige
virkemiddelapparatet, herunder Innovasjon Norge og SIVA, slik at
en kan føle trygghet for at de store bevilgninger som går via dette
virkemiddelapparatet brukes på en så effektiv og målrettet måte
som mulig med henblikk på det en forventer å få igjen for pengene. Innovasjon
Norge disponerer svært mange milliarder kroner til forskjellige
områder. Dette være seg innovasjon-prosjekter fond, tapsfond, såkornfond,
reiseliv, forskning og utvikling, lånevirksomhet og mye mer. Det
er derfor viktig at man med jevne mellomrom evaluerer om man får
igjen det man forventer av disse pengene eller om en også skal se
på om det er andre måter å stille disse midlene til rådighet for
næringslivet på. Disse medlemmer har merket seg at regjeringen
i sin Prop. 1 S (2011–2012) redegjør for det arbeidet en har satt
i gang knyttet til evalueringen av Innovasjon Norge. En viser her
blant annet til at evalueringen er utført av Econ Pöyry, i samarbeid
med Damvad og Agenda Kaupang. Denne evalueringen har sett på selskapets
virkeområde og måloppnåelse siden opprettelsen i 2004 og frem til
2009. Dette arbeidet ble ferdigstilt høsten 2010, og har senere
blitt sendt ut på det som omtales som en bred, åpen høring med høringsfrist
1. februar 2011. Disse medlemmer har videre merket
seg at regjeringen varsler at en vil følge opp dette arbeidet gjennom
fremleggelsen av en stortingsmelding i løpet av 2012. I tillegg
til å ta for seg evalueringen av Innovasjon Norge vil stortingsmeldingen
også ta for seg oppfølgingen av den gjennomførte evalueringen av
SIVA. Disse medlemmer ser positivt på at regjeringen
nå vil legge frem en egen stortingsmelding om Innovasjon Norge og
SIVA i løpet av 2012 og ser frem til at arbeidet med denne meldingen
også kan starte i Stortinget så snart denne er fremlagt fra regjeringens
side. Disse medlemmer vil be om at en prioriterer
dette arbeidet slik at en raskt kan få på plass eventuelle nødvendige
endringer i virkemiddelapparatet slik at dette kan bli enda mer
målrettet og effektivt. Disse medlemmer vil be om
at regjeringen sørger for at den varslede meldingen også ser på
om det er andre virkemidler som kunne vært mer effektive enn de
som en i dag bruker for å oppnå en mer målrettet effekt. Det er
også viktig at man ser på om det er fornuftig å fortsette med alle
de bindinger som legges til grunn for å kunne motta støtte. Dette
gjelder særlig de distriktsrettede ordningene som blant annet BU-midler.
Disse medlemmer vil på denne
bakgrunn fremme følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen legge frem den varslede
stortingsmeldingen om oppfølgingen av evalueringen av Innovasjon
Norge og SIVA i løpet av vårsesjonen 2012.»
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyre viser videre til at det i Norge i dag er aktuelt
med, og debatt om, flere typer store satsinger. Dette kan gjelde
Ironman på Tjeldbergodden i Aure, eller Demo 2020, en arena for
test- og demonstrasjonsprosjekter.
Disse medlemmer registrerer at
virkemiddelapparatets evne til å gå inn i store, nasjonale satsinger
ikke er god nok. Dette kan skyldes ulike forhold, som manglende
fleksibilitet, bundne midler og at investeringsbehovet ved enkelte
satsinger er meget omfattende.
Disse medlemmer vil understreke
betydningen av at stortingsmeldingen omtaler og foreslår tiltak
slik at virkemiddelapparatet vårt evner å gå inn i store satsinger
på en bedre måte enn i dag når de aktualiserer seg.
På denne bakgrunn fremmes følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen sørge for at stortingsmeldingen
redegjør for hvordan virkemiddelapparatet inkludert Innovasjon Norge
kan få bedre måloppnåelse, herunder hvordan virkemiddelapparatet
kan møte store satsinger på en bedre måte og bidra bedre til innovasjon
og nyskaping.»