Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Anne Marit Bjørnflaten, Susanne Bratli, Freddy de Ruiter, Gorm Kjernli,
Magne Rommetveit og Tone Merete Sønsterud, fra Fremskrittspartiet,
Jan-Henrik Fredriksen, Åshild Karoline Haugland, Bård Hoksrud og Arne
Sortevik, fra Høyre, Øyvind Halleraker, Lars Myraune og Ingjerd Schou,
fra Sosialistisk Venstreparti, Hallgeir H. Langeland, fra Senterpartiet,
Janne Sjelmo Nordås, og fra Kristelig Folkeparti, lederen Knut Arild Hareide,
viser til at de foreslåtte endringer i vegtrafikkloven § 40 a innebærer
en utvidelse av dagens adgang for departementet til å pålegge fylkeskommunene
og Oslo kommune å utarbeide og gjennomføre trafikksikkerhetstiltak. Det
forslås også en hjemmel for departementet å kunne pålegge kommunene
å utarbeide og gjennomføre ulike trafikksikkerhetstiltak på skoleskyssområdet.
Komiteen har merket seg at de
foreslåtte endringene vil gi departementet hjemmel til ved forskrift
å pålegge fylkeskommunene og kommunene å sørge for at skyssberettigede
elever får sitteplass med setebelte ved skoleskyss i buss. Dette
er tiltak komiteen har vært opptatt av. Det vises
i denne sammenheng bl.a. til representasjonsforslag, Dokument 8:65 S
(2009–2010), og Innst. 292 S (2009–2010) der komiteen understreker
at debatten og viljen til å sikre alle barn og unge sikker og trygg
skoletransport er viktig, uavhengig av hvor man bor i landet. Komiteen mener
det er uakseptabelt at den enkelte fylkeskommunes prioritering skal
være avgjørende for om den enkelte skoleelev skal få en trygg og
sikker transport til skolen.
Komiteen er fornøyd med at det
nå foreslås nødvendige lovendringer slik at forskrift om sitteplass
og setebelte for skyssberettigede elever kommer på plass.
Komiteen slutter seg til forslaget
proposisjonen.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti, Senterpartiet og
Kristelig Folkeparti, viser til at fokuset på sitteplass
og setebelte ved skoleskyss har vært et aktuelt tema lenge, og er
skuffet over at mange fylkeskommuner ikke har tatt ansvar og innført
dette som krav ved inngåelse av kontrakter om skoleskyss.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet har
en rekke ganger de siste seks årene fremmet forslag om å sikre alle
norske barn som benytter skolebuss med setebelte og tilstrekkelig antall
sitteplasser. Disse medlemmer vil i den forbindelse
påpeke at Prop. 144 L (2010–2011) blant annet bygger på Fremskrittspartiets
representantforslag Dokument nr. 8:84 (2005–2006) fra 10. mai 2006
om sikker og forsvarlig skolebusstransport, Fremskrittspartiets
representantforslag Dokument nr. 8:28 (2007–2008) 2008 om setebeltepåbud
i buss fra 2008, og Fremskrittspartiets representantforslag Dokument 8:65 S
(2009–2010) om innføring av setebeltepåbud i buss og sikker og forsvarlig
skolebusstransport fra 2010.
Disse medlemmer er glad for at
det gradvis har blitt større aksept for Fremskrittspartiets syn. Disse
medlemmer viser til spørretimen den 17. desember 2008 der
stortingsrepresentant Bård Hoksrud stilte et spørsmål til daværende samferdselsminister
Liv Signe Navarsete om sikring av barn i skolebuss. Statsråden svarte
«at det i den søte juletid var lov å ha slike fromme og gode ønsker,
og påpekte samtidig at statsråden ikke var julenissen». Disse
medlemmer er glad for at regjeringen etter hvert har innsett
at dette er en alvorlig problemstilling, og støtter regjeringens
forslag om ny forskriftshjemmel.
Disse medlemmer viser til at
høringsnotatet om saken fra 23. desember 2010 inneholdt et forslag
til forskrift der det er unntak for transportkontrakter inngått
forut for ikrafttredelse av forskriften, og som utløper innen oppstart skoleåret
2015/2016. Forskriften har naturlig nok ikke blitt satt i kraft
ennå. Disse medlemmer påpeker at det dermed kan ta
flere år før alle barn som må benytte skolebuss er tilstrekkelig sikret. Disse
medlemmer viser til alle skolebarn kunne ha vært sikret
i dag dersom regjeringspartiene hadde stemt for Fremskrittspartiets forslag
allerede ved behandlingen av Dokument nr. 8:84 (2005–2006) i 2006. Disse
medlemmer vil på denne bakgrunn fremme følgende forslag:
«Stortinget ber Regjeringen sørge for at ingen skolebarn
må transporteres i skolebusser uten setebelter eller tilstrekkelig
antall sitteplasser etter første 1. januar 2013, og merkostnadene
dette medfører innarbeides i statsbudsjettet for 2013.»
Komiteens medlemmer fra Høyre
og Kristelig Folkeparti viser til sine forslag i Innst.
292 S (2009–2010), jf. Dokument 8:65 S (2009–2010) om innføring
av setebeltepåbud i buss og sikker og forsvarlig skoletransport.
Disse medlemmer understreker
videre viktigheten av å sikre fylkeskommunene mulighet for å gjennomføre
lovendringen.
Komiteen har ingen
merknader til forslaget om å endre vegtrafikklovens formelle tittel
eller til den lovtekniske korrigering av lov 17. desember 2010 nr.
91 om endringer i lov 18. juni 1965 nr. 4 om vegtrafikk relatert
til ruspåvirket kjøring.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet registrerer
at det oppstod flere feil i vegtrafikkloven etter behandlingen av
Prop. 9 L (2010–2011). Disse medlemmer mener at slike
inkurier i minst mulig grad skal forekomme og at det er viktig at
det lovtekniske arbeidet holder høy kvalitet.