Det er nå sammenhengende firefelts veg på E18 mellom
Oslo og Gulli i Vestfold, ved avkjøringen til Tønsberg.
Samferdselsdepartementet legger i proposisjonen
fram forslag om finansiering og utbygging av strekningen Gulli–Langåker
i kommunene Tønsberg, Stokke og Sandefjord i Vestfold. Det legges
opp til anleggsstart på hovedprosjektet Gulli–Langåker sommeren
2011, med åpning for trafikk i 2014.
Det foreligger ikke tilstrekkelig planavklaring for
siste utbyggingsetappe på E18 mellom Bommestad og Sky i Larvik til
at finansieringsopplegget for strekningen kan legges fram for Stortinget
nå.
I proposisjonen gjennomgås opplegget for samlet
finansiering av utbyggingen av E18 på strekningene Gulli–Langåker
og Bommestad–Langangen, basert på reviderte kostnader og takstnivå.
E18 mellom Gulli i Tønsberg kommune, Vestfold,
og Langangen i Porsgrunn kommune, Telemark, er på om lag 50 km,
og omfatter følgende fire delprosjekter:
Langåker–Bommestad
(8 km), åpnet for trafikk sommeren 2009, jf. behandlingen av St.prp.
nr. 78 (2005–2006)
Sky–Langangen (9,5 km), åpent for trafikk
sommeren 2012, jf. behandlingen av St.prp. nr. 60 (2008–2009)
Gulli–Langåker (25,5 km)
Bommestad–Sky (7,5 km)
Det er foreløpig lagt til grunn et samlet kostnadsoverslag
på 6,1 mrd. kroner for utbygging av strekningene Gulli–Langåker
og Bommestad–Langangen, basert på Statens vegvesens anbefalte løsning
for strekningen Bommestad–Sky. Utbyggingen mellom Langåker og Bommestad inngår
ikke i disse kostnadene.
Den lokalpolitiske behandlingen er nærmere omtalt
i kapittel 3 i proposisjonen.
Trafikkgrunnlaget for hele strekningen Gulli–Langangen
er omtalt i kapittel 4 i proposisjonen. Videre er foreløpig finansieringsopplegg
for samlet utbygging av E18 på strekningen Gulli–Langåker og Bommestad–Langangen
omtalt i kapittel 5 i proposisjonen.
Det er lagt opp til etterskuddsinnkreving av bompenger
i 7 automatiske bomstasjoner mellom Gulli og Langangen.
Tidsrammen for utbyggingen medfører at det vil pågå
innkreving i en eller flere bomstasjoner i om lag 21 år, avhengig
av når innkrevingen i bomstasjonen på strekningen Bommestad–Sky startes
opp.
Departementet vil komme tilbake til Stortinget med
endelig opplegg for finansiering og utbygging av den siste strekningen
så snart det foreligger tilstrekkelige avklaringer.
Prosjektet E18 Gulli–Langåker omfatter utvidelse
av eksisterende tofelts veg til firefelts veg med 26 m vegbredde
over en strekning på 25,5 km. I prosjektet inngår bl.a. bygging
av 10 km gang- og sykkelveg langs Raveien og andre trafikksikkerhetstiltak.
Det er gjennomført ekstern kvalitetssikring
av prosjektet. Samferdselsdepartementet legger i tråd med kvalitetssikringen
til grunn i 2010-prisnivå styringsramme på 2 510 mill. kroner og
kostnadsramme på 2 630 mill. kroner. I styringsrammen inngår 26
mill. kroner til etablering av fire automatiske bomstasjoner. Videre
inngår allerede påløpte utgifter på 65 mill. kroner i 2008 og 2009
til planlegging, grunnerverv og forberedende arbeider. I tillegg inngår
130 mill. kroner som forventes å påløpe i 2010. Prosjektets netto
nytte er beregnet til ‑40 mill. kroner med 4,5 pst. kalkulasjonsrente.
Netto nytte over totale kostnader er beregnet til om lag ‑0,1.
Det er lagt opp til anleggsstart på hovedprosjektet
sommeren 2011, med åpning for trafikk i 2014.
Det skal etableres fire automatiske bomstasjoner på
strekningen. Når innkrevinger starter, vil i tillegg bomstasjonene
på strekningene Langåker–Bommestad og Sky–Langangen være i drift.
Forslaget til finansieringsplan for strekningen Gulli–Langåker
er vist i tabellen nedenfor.
Finansieringsplan for Gulli–Langåker
| 2006–2009 | 2010–2013 | 2014–2019 | Sum |
Statlige midler | 0 | 120 | 630 | 750 |
Bompenger | 65 | 1 900 | -205 | 1 760 |
Sum | 65 | 2 020 | 425 | 2 510 |
Eventuelle kostnadsoverskridelser på prosjektet Gulli–Langåker
skal dekkes slik at kostnadsøkning opp til kostnadsrammen skal finansieres
med statlige midler og bompenger etter samme prosentvise fordeling
som innenfor styringsrammen. Overskridelser ut over kostnadsrammen
er statens ansvar og må følgelig finansieres med statlige midler.
Vestfold fylkeskommune har tidligere fattet
vedtak om fylkeskommunal garanti for et bompengelån på 4,5 mrd.
2006-kroner, jf. St.prp. nr. 60 (2008–2009). Dette utgjør om lag
4,9 mrd. 2010-kroner. Maksimal lånegjeld etter utbygging av strekningene
Langåker–Bommestad og Sky–Langangen er om lag 3 mrd. kroner. Den
maksimale gjelden etter utbygging av strekningen Gulli–Langåker
er beregnet til om lag 4,6 mrd. kroner, inkl. første og andre utbyggingsetappe.