Stortingsrepresentantene Per Sandberg, Jan Arild
Ellingsen og Jan-Henrik Fredriksen fremmet 18. juni 2010 følgende
forslag:
«Stortinget ber regjeringen legge frem en sak
om anskaffelsesprosess av nye redningshelikoptre innen mars 2011.
Det bes også om at det anskaffes nytt utstyr utover det som finnes
om bord på dagens ma-skiner, der slikt utstyr vil bedre tjenesten
ytterligere.»
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Jan Bøhler, Sigvald Oppebøen Hansen, Stine Renate Håheim, Thor Lillehovde
og Tove-Lise Torve, fra Fremskrittspartiet, Hans Frode Kielland
Asmyhr, Morten Ørsal Johansen, Åse Michaelsen og lederen Per Sandberg,
fra Høyre, André Oktay Dahl og Anders B. Werp, fra Sosialistisk
Venstreparti, Akhtar Chaudhry, og fra Senterpartiet, Jenny Klinge,
viser til det fremlagte representantforslaget om anskaffelsesprosess
for nye redningshelikoptre.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
mener Norge har en av verdens beste redningstjenester, herunder
en velfungerende og solid redningshelikoptertjeneste som på kort
varsel rykker ut til alle døgnets tider når det kommer melding om
at nødstedte trenger hjelp.
Flertallet er spesielt tilfreds
med at det nå er etablert døgnkontinuerlig tilstedevakt med lege på
redningshelikopterbasene Rygge, Bodø, Ørlandet, Banak og Florø i
tidsperioden fra 2005 til 2010. Fra tidligere var det kun etablert
tilsvarende ordning ved Sola-basen.
Flertallet er derfor fornøyd
med at disse grunnleggende forutsetningene nå er på plass. Nå står
man foran en etterlengtet fornyelse av redningshelikoptrene, og flertallet er
klar over at en slik fornyelse av redningshelikopterflåten er en
omfattende og tidkrevende prosess hvor statens regime for kvalitetssikring
av store statlige investeringsprosjekter må følges nøye.
Flertallet er glad for at arbeidet
med anskaffelsesprosessen er godt i gang, og at det er gjennomført
en konseptstudie samt at første fase av kvalitetssikringen er fullført
og konseptvalg foretatt.
Flertallet er også enig med regjeringen
i at konseptvalget basert på en enhetlig flåte med anslagsvis 15–20
store helikoptre og et basemønster tilsvarende dagens, videreføres
i anskaffelsesprosessens neste fase.
Flertallet er klar over at dagens
Sea King-flåte har en begrenset levetid, og at det nå er viktig
at det ikke oppstår forsinkelser i og under den igangsatte anskaffelsesprosessen. Flertallet er også
klar over at det de kommende år vil bli behov for økte vedlikeholdskostnader,
og at det også vil kunne være en utfordring på reservedelsmarkedet.
Flertallet er til tross for alderen
på dagens flåte tilfreds med at det fortløpende blir gjennomført
kostnadskrevende vedlikeholdsprogrammer for å sikre en god og trygg
tilstand for en samlet redningshelikopterflåte.
Flertallet vil dog også uttrykke
noe bekymring i forhold til alderen på dagens helikopterflåte og
at det til tider kan være krevende å holde den i lufta. Flertallet er
også kjent med at det på grunn av tekniske feil ved helikoptrene
har hendt at baser har hatt svekket beredskap i kortere tidsrom,
heldigvis kun i få timer om gangen.
Flertallet er beroliget gjennom
regjeringens forsikringer om at leverandøren av dagens Sea King
skal kunne tilby nødvendige tjenester fram mot 2020. Flertallet mener
også at med en god og ryddig anskaffelsesprosess i tråd med det regjeringen
legger opp til, skal helikopterne være ferdig innfaset innen 2020. Flertallet er derfor
fornøyd med fremdriften slik det nå legges opp til og ser fram til
at regjeringen i løpet av 2011 kommer til Stortinget med et samlet
beslutningsgrunnlag både for anskaffelse av nye helikoptre og drift
av dagens redningshelikoptre.
Flertallet ønsker å be regjeringen
følge utviklingen innenfor redningstjenesten nøye og eventuelt vurdere
å komme tilbake til Stortinget på en egnet måte i forhold til de
utfordringer som vil kunne oppstå fram mot levering av nye redningshelikoptre.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyre vil berømme forslagsstillerne for deres initiativ
i denne saken.
Disse medlemmer er bekymret for
at anskaffelsen av nye redningshelikoptre trekkes ut i tid. Dagens
Sea King-helikoptre har begrenset teknisk levetid, og de utsettes
for økende belastning som følge av økende oppdragsmengde. Disse
medlemmer viser til statsrådens brev til komiteen av 11. oktober
2010 (vedlagt) i sakens anledning. Det er bekymringsfullt at Norge
i løpet av inneværende tiår trolig kommer til å være det eneste
landet som benytter Sea King som sitt primære redningshelikopter.
Helt nødvendig vedlikehold og oppgradering av det tekniske utstyret
vil gradvis bli mer utfordrende og kostnadskrevende. Dette illustreres
i særdeleshet av problemstillingene knyttet til nye varmesøkende
kameraer på redningshelikoptrene. Mulighetene til samøving med andre
stater som benytter likt utstyr vil forsvinne. Disse medlemmer frykter
at disse elementene samlet medfører at redningshelikoptrenes operative evne
svekkes. Disse medlemmer er ikke tilfredse med statsrådens
redegjørelse om «at Regjeringen tar sikte på å komme tilbake til Stortinget
i 2011 med et samlet beslutningsgrunnlag både for anskaffelse av
nye redningshelikoptre og drift av dagens helikopterflåte», i det nevnte
svarbrevet til komiteen.
Disse medlemmer legger til grunn
at regjeringen prioriterer anskaffelse av nye redningshelikoptre,
og vil fremlegge en sak om anskaffelsesprosess av nye redningshelikoptre
i forbindelse med behandlingen av revidert nasjonalbudsjett for
2011, eller senest ved fremleggelsen av statsbudsjettet for 2012.
Disse medlemmer viser til forslagsstillernes redegjørelse
for de tidligere fremdriftsplaner for anskaffelse av nye redningshelikoptre,
herunder når helikoptrene skulle være klare til bruk. Disse
medlemmer skulle gjerne ha sett at anskaffelsen av nye redningshelikoptre
hadde gått raskere. I flere stortingsperioder har det store behovet
for nye og mer funksjonelle redningshelikoptre vært understreket
fra både ulike regjeringer og et betydelig antall stortingsrepresentanter.
Disse medlemmer anser en funksjonell
redningshelikopterflåte som en av bærebjelkene i den norske redningstjenesten.
Sammen med et stort antall frivillige medarbeidere danner redningshelikoptertjenesten
de viktigste elementene i vår evne til å hjelpe mennesker i akutt
nød både på havet og i fjellet. Norges geografi gjør det nødvendig
å bruke betydelige midler på redningstjenesten.
Disse medlemmer vil fremheve
den store innsatsen som ytes fra de mange ansatte i redningstjenesten
landet rundt. Deres kunnskap og tilstedeværelse bidrar til at et
stort antall liv berges hvert eneste år.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
«Stortinget ber regjeringen legge frem en sak med
et samlet beslutningsgrunnlag for både anskaffelse av nye redningshelikoptre
og drift av dagens helikopterflåte innen utgangen av 2011.»
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til artikkel fra Teknisk ukeblad 29. september 2010.
Disse medlemmer er svært kritiske
til de nye kravspesifikasjonene som kommer fra regjeringen knyttet
til innkjøp av nye redningshelikopter. I denne sammenheng vises
det til at regjeringen nå legger til grunn at helikoptrene kun skal
ha en rekkevidde på inntil 150 nautiske mil. Disse medlemmer vil
peke på at Norges økonomiske sone strekker seg 200 nautiske mil ut
fra land og at det foregår stor petroleumsvirksomhet i området mellom
150 og 200 nautiske mil fra land. De nye kriteriene som legges til grunn
i innkjøpsprosessen fremstår således som uforsvarlige for dem som
jobber i oljenæringen på norsk sokkel. Dette føyer seg inn i rekken
av kritikkverdige forhold fra regjeringens side i forbindelse med
innkjøpsprosessen av nye helikopter som dessverre har blitt sterkt
forsinket. Disse medlemmer forventer at de nye redningshelikoptrene
skal være i tråd med de kravspesifikasjoner som i sin tid ble fastsatt
av Helikopterforum.
Videre registrerer disse medlemmer at regjeringen
nå legger opp til at militære helikoptre kan benyttes i redningstjenesten.
Dette er et fundamentalt brudd på linjen om sivil og nøytral redningstjeneste,
og disse medlemmer er svært betenkt i forhold til
hvilke signaler dette vil sende f.eks. til våre naboland.
Forslag fra Fremskrittspartiet og Høyre:
Stortinget ber regjeringen legge frem en sak
med et samlet beslutningsgrunnlag for både anskaffelse av nye redningshelikoptre
og drift av dagens helikopterflåte innen utgangen av 2011.
Komiteen har for øvrig
ingen merknader, viser til representantforslaget og rår Stortinget
til å gjøre slikt
vedtak:
Dokument 8:176 S (2009–2010) – representantforslag
fra stortingsrepresentantene Per Sandberg, Jan Arild Ellingsen og
Jan-Henrik Fredriksen om tiltak i forbindelse med anskaffelsesprosess
av nye redningshelikoptre – vedlegges protokollen.
Det vises til brev av 05.10.2010 vedrørende
representantforslag 176 S (2009-2010), hvor Justiskomiteen ber om
departementets uttalelse i forbindelse med at den har følgende sak
til behandling:
Dokument 8:176 S (2009-2010)
Representantforslag fra stortingsrepresentantene Per Sandberg, Jan
Arild Ellingsen og Jan-Henrik Fredriksen om tiltak i forbindelse
med anskaffelsesprosess av nye redningshelikoptre.
Det fremkommer følgende forslag fra ovennevnte
representanter:
Stortinget ber regjeringen legge frem en sak
om anskaffelsesprosess av nye redningshelikoptre innen mars 2011.
Det bes også om at det anskaffes nytt utstyr utover det som finnes
om bord på dagens maskiner, der slikt utstyr vil bedre tjenesten
ytterligere.
Denne regjeringen er opptatt av at vi skal ha
en god redningstjeneste, herunder en velfungerende og solid redningshelikoptertjeneste
som på kort varsel kan rykke ut til alle døgnets tider for å komme
nødstedte til unnsetning. Der tidligere regjeringer bare klarte
å etablere tilstedevaktordning på Sola-basen, fullførte den forrige rødgrønne
regjeringen innføringen av døgnkontinuerlig tilstedevaktordning
med lege på de andre redningshelikopterbasene, det vil si på Rygge,
Ørland, Bodø og Banak. I tillegg ble basen på Florø opprettet i
fjor høst. Disse tiltakene, sammen med regjeringens videreføring
av prosessen for å anskaffe nye redningshelikopter til erstatning
for dagens Sea King, representerer store og betydningsfulle deler
av Regjeringens satsing på en kvalitativ forbedring av redningshelikoptertjenesten.
Det har den også til hensikt å gjøre i fremtiden.
Prosessen med å anskaffe nye redningshelikoptre
til erstatning for dagens Sea King redningshelikoptre er en krevende
prosess som medfører utfordringer av ulik karakter. Regjeringen
legger imidlertid stor vekt på å gjennomføre en grundig og ryddig
prosess, slik at vi er sikret den totalt sett beste løsningen for
landets nye redningshelikopterflåte. Anskaffelsesprosessen følger
statens regime for kvalitetssikring av store statlige investeringsprosjekter.
Justisdepartementet har nettopp gjennomført konseptstudien,
og første fase av kvalitetssikringen (KS1) er fullført og konseptvalg
foretatt. Regjeringen er opptatt av i fremtiden å få på plass en
enda raskere og mer effektiv redningshelikoptertjeneste som kan
komme flest mulig mennesker til unnsetning. Et flerbrukskonsept
basert på en enhetlig flåte av anslagsvis 15 til 20 store helikoptre
(som hver veier mellom 10-20 tonn) og et basemønster tilsvarende
dagens videreføres i anskaffelsesprosessens neste fase. Som del
av Regjeringens nordområdesatsning vil også fremtidig ambisjonsnivå
og behov for redningsberedskap for Svalbard utredes nærmere i neste
fase. Regjeringens mål er at det skal kunne startes redning av 20
personer i nød innenfor 150 nautiske mil (Nm) rett ut fra grunnlinjen
innen to timer, noe som i praksis betyr at de fremtidige helikoptrene må
kunne fly et sted mellom 220 og 270 Nm innen to timer for å unnsette
20 personer. I tillegg skal to nødstedte kunne reddes helt ut mot
ytterkanten av det norske redningsansvarsområdet. Dette innebærer
at nødstedte langs hele kysten og på fastlandet vil få enda raskere
hjelp enn i dag.
Konseptet er gjennomgått av HolteProsjekt AS og
Econ Analyse AS som eksterne kvalitetssikrere. Den totale levetidskostnaden for
den nye helikopterflåten fra anskaffelse og frem til 2050 vil ventelig
være mellom 29 - 39 milliarder kroner. Anskaffelsen går nå inn i
neste fase – forprosjektet. Her vil den detaljerte anskaffelsesløsningen
frembringes og tilhørende styringsunderlag og kostnadsrammer kvalitetssikres
på ny (KS2) av en ekstern kvalitetssikrer.
Dagens Sea King-flåte har begrenset levetid
og utsettes for økende belastning som følge av økende oppdragsmengde.
Flåten vedlikeholdes fortløpende gjennom kostnadskrevende vedlikeholdsprogrammer
for å sikre en god teknisk tilstand inntil den byttes ut med nye
helikoptre. Vedlikeholdskostnadene er økende og tilgang på reservedeler
er en utfordring, og nødvendig utstyr til dagens flåte vurderes
derfor fortløpende med hensyn til å optimalisere den gjenværende driftsfasen
for dagens flåte. Regjeringen arbeider for at Sea King-helikoptrene
skal fungere godt i operativ tjeneste i årene fremover inntil de skiftes
ut. Forsvarsministeren har gitt meg forsikringer om at Sea King
kan drives lenger enn tidligere antatt og at drift frem mot 2020
skal være mulig. Også leverandøren av Sea King bekrefter at de skal
kunne tilby nødvendige tjenester frem mot 2020.
Til representantenes forslag anføres at Regjeringen
tar sikte på å komme tilbake til Stortinget i 2011 med et samlet
beslutningsrunnlag både for anskaffelse av nye redningshelikoptre
og drift av dagens helikopterflåte.
Oslo, i justiskomiteen, den 23. november 2010
Per Sandberg |
Anders B. Werp |
leder |
ordfører |