I dokumentet fremmes følgende forslag:
«I
Stortinget ber regjeringen snarest, og senest
i forbindelse med framlegging av statsbudsjettet for 2011, fremme
nødvendige endringer i alkoholloven som tillater produsenter av
alkoholholdige drikker å informere om produktene sine på egne Internett-sider,
slik Vinmonopolet i dag har adgang til.
II
Stortinget ber regjeringen snarest, og senest
i forbindelse med framlegging av statsbudsjettet for 2011, fremme
nødvendige endringer i alkoholloven som tillater demonstrasjonssalg
og servering ved besøk i produksjonslokaler eller tilknytning til
disse, gitt nødvendig skjenkeløyve, og begrenset til det kvantum
regjeringen finner naturlig, for eksempel samme regler som for taxfree
innførsel av alkoholholdig drikke per person (ved salg over disk).»
Forslagsstillerne viser til at Stortinget 24. mai 2007
behandlet og avviste et representantforslag om et enklere og bedre
regelverk for lokale produsenter av alkoholholdige drikkevarer (Dokument
nr. 8:37 (2006–2007).
Forslagsstillerne viser til at dette representantforslaget
har fått ny aktualitet gjennom oppslag i mediene i den senere tid.
Dagens regelverk framstår etter forslagsstillernes
syn som inkonsekvent, lite gjennomtenkt og lite framtidsrettet.
For forslagsstillerne er det åpenbart at en produsent som produserer
en lovlig vare, også må få lov til å gi en omtale/vise bilde av
denne på produsentens egen nettside, i tråd med det som gjelder
bl.a. for Vinmonopolet.
Forslagsstillerne mener at alkoholloven må endres
slik at produsenter av alkoholholdige drikker får adgang til å informere
om produktene sine på egne Internett-sider, og slik at det tillates demonstrasjonssalg
og servering ved besøk i produksjonslokaler eller i tilknytning
til disse, gitt nødvendig skjenkebevilling, begrenset til samme
regler som ved taxfree innførsel.
Forslagsstillerne henviser for øvrig til argumentasjonen
i Dokument nr. 8:37 (2006–2007), og mener at denne fortsatt er like
gyldig og aktuell.