Brev fra Arbeidsdepartementet v/statsråden til arbeids- og sosialkomiteen, datert 8. juni 2010

Svar på spørsmål vedr. Prop 107 L (2009-2010)

Jeg viser til brev av 7. juni 2010 med spørsmål i forbindelse med behandlingen av Prop. 107 L (2009-2010) A) Lov om avtalefestet pensjon for medlemmer av Statens pensjonskasse B) Endringer i lov om Statens Pensjonskasse, lov om samordning av pensjons- og trygdeytelser og i enkelte andre lover (oppfølging av avtale om tjenestepensjon og AFP i offentlig sektor i tariffoppgjøret 2009).

I brevet heter det:

”Komiteen er kjent med at Arbeidsdepartementet har vurdert ulike alternativer for samordning av offentlig tjenestepensjon og privat AFP, såkalt ”nøytral” pensjonsordning.

Komiteen ber om å bli orientert om de vurderinger departementet har gjort.”

I Prop. 107 L foreslås at offentlig tjenestepensjon fortsatt skal samordnes med AFP i privat sektor, det vil si AFP som omfattes av AFP-tilskottsloven kapittel 2. Det foreslås at AFP skal gå til fradrag i tjenestepensjonen og begrenses forholdsmessig hvis pensjonisten ikke har full tjenestetid i tjenestepensjonsordningen. Departementet foreslår at samordningen gjennomføres fra fylte 67 år. Dersom vedkommende har tatt ut AFP før fylte 67 år, foreslås det at samordningsfradraget fastsettes som om AFP var tatt ut ved 67 år. Dette er samme prinsipp som er lagt til grunn for forslaget om samordning av alderspensjon fra offentlige tjenestepensjonsordninger med alderspensjon fra folketrygden, og innebærer at tjenestepensjonsordningene ikke vil kompensere for tidliguttak av alderspensjon fra folketrygden og AFP i privat sektor.

Jeg er kjent med at det under komiteens høring 5. mai 2010 ble vist til at forslaget kan ha uheldige konsekvenser for personer som har lang opptjeningstid i en offentlig tjenestepensjonsordning, og som har kombinasjon av offentlig tjenestepensjon og AFP i privat sektor. Det ble vist til at samlet pensjon fra 67 år kan bli redusert ved tidlig uttak av alderspensjon fra folketrygden og AFP i privat sektor sammenliknet med i dag. I høringen ble det vist til at dette særlig vil være aktuelt for personer i nylig fristilte virksomheter.

Dagens offentlige tjenestepensjoner er bruttoordninger som garanterer en samlet ytelse og skal samordnes med ytelser som er tjent opp parallelt med tjenestepensjonen. Privat AFP er i dag en samordningspliktig ytelse. I avtalen fra tariffoppgjøret i offentlig sektor i 2009 heter det at man skal videreføre dagens offentlige tjenestepensjon (som bruttoordninger). Det er da en naturlig konsekvens at privat AFP fortsatt skal samordnes, selv om den legges om fra en førtidspensjonsordning til en livsvarig ytelse. Det vises i den sammenheng til at staten delfinansierer AFP, og at AFP også beregnes på bakgrunn av år med opptjening i offentlig sektor. Det er også et moment at personer med lang opptjening i offentlig tjenestepensjon og som avslutter med relativt få år i privat sektor vil kunne få svært høye pensjoner uten samordning. På denne bakgrunn er det prinsipielt riktig at offentlig tjenestepensjon fortsatt skal samordnes med privat AFP.

Selv om de store utslagene neppe gjelder mange, kan det være grunner som taler for å justere det foreslåtte opplegget. Som følge av samordningen kan enkelte få betydelig lavere pensjon fra 67 år enn de inntil nylig har regnet med, og det uten at de har reell mulighet til å tilpasse seg endringene. Yngre årskull har derimot større muligheter til å tilpasse seg virkningene av pensjonsreformen, siden det er lengre tid til det er aktuelt å ta ut alderspensjon. Personer i fristilte virksomheter vil dessuten etter hvert ha større opptjening i private tjenestepensjonsordninger. Dette taler for at de foreslåtte samordningsreglene bør fases gradvis inn, slik at overgangen ikke blir for brå.

Et helt sentralt element i pensjonsreformen er å stimulere til arbeid, slik at finansieringsgrunnlaget for framtidens pensjoner styrkes. Behovet for gode stimulanser til arbeid trekker i retning av en nøytralt utformet løsning. For at en løsning skal være nøytral må pensjonen øke ved senere uttak, og pensjonsnivåene må øke like mye for de som går av sent som for de som går av tidlig. Særlig fordi en nøytral løsning kan gi meget høye kompensasjonsnivåer for de som jobber lenge, bør denne i så fall ses på som en overgangsordning.

Et opplegg kan være at regjeringens forslag til regler for samordning av offentlig tjenestepensjon med AFP i privat sektor iverksettes fra 2011, men at reglene fases gradvis inn. Innfasingen kan skje ved at personene i de første årskullene som berøres av samordningsreglene fra 2011 gis et tillegg som delvis motvirker effekten av samordningen, ved at personer i årskullene fra 1944 til og med 1953 får et tillegg som tilsvarer 85 prosent av samordningsfradraget (se figur 1), og at tillegget deretter trappes gradvis ned over 10 årskull (se figur 2). Personer i 1954-kullet får 9/10 av tillegget, 1955-kullet får 8/10 av tillegget, osv. til 1962-kullet som får 1/10 av tillegget. Det vil si at personer født fra og med 1963 ikke gis tillegg. Denne innfasingen tilsvarer innfasingen av nye opptjeningsregler i folketrygdens alderspensjon.

Justeringen er anslått å ha en merutgift for Statens pensjonskasse på om lag 130 mill. kroner i 2020 sammenliknet med forslaget i Prop. 107 L. Den gradvise innfasing av forslaget i Prop. 107 L innebærer at merutgiftene går mot null, og at utgiftene i 2050 vil være som i Prop. 107 L. Det foreligger ikke tilsvarende beregninger for kommunal sektor.

Figur 1 viser kompensasjonsgrader fra 67 år ved uttak i alder fra 62 til 67 år med dagens regler, med regjeringens forslag i Prop. 107 L og med det skisserte opplegget i dette brevet.

Figur 1 Kompensasjonsgrader fra 67 år ved uttak i alder fra 62 til 67 år

[Figur:]

Figur 2 viser kompensasjonsgrader fra 67 år ved uttak fra 62 år for årskullene 1949 til og med 1963.

Figur 2 Kompensasjonsgrader fra 67 år ved uttak fra 62 år

[Figur:]