Jeg viser til brev av 2. mars 2010 fra Transport- og
kommunikasjonskomiteen til Samferdselsdepartementet.
Regjeringen er opptatt av at alle skolebarn
skal ha en trygg skoleveg, og at skoleskysstransporten utføres på
en trygg og forsvarlig måte. Fylkeskommunene og kommunene har i
dag ansvaret for skoleskyssen, og de har stor frihet i utformingen
av skysstilbudet og til å stille krav til transportørene. Samferdselsdepartementet
er kjent med at mange av fylkeskommunene arbeider aktivt med trafikksikkerhet
og skoleskyss ved bl.a. å stille krav om sitteplass til skolebarna, krav
om maksimal- eller gjennomsnittsalder for bussmateriellet eller
gjennom eget skyssreglement for sjåfør og skoleelever.
Samferdselsdepartementet har som det også framgår
av representantskapsforslaget, gjennom de siste årene arbeidet med
problemstillinger knyttet til sikring av skolebarn i buss, jf bl.a. også
Dokument nr. 8:28 (2007 – 2008) og behandlingen av dette. Det er
her, som departementet tidligere har redegjort for, en rekke administrative,
tekniske og praktiske problemer som må finne sin løsning.
Jeg kan opplyse at Samferdselsdepartementet
i oppfølgingen av saken har en aktiv dialog med fylkeskommunene,
og har tatt opp trafikksikkerhet og skoleskyss ved flere anledninger. Fylkeskommunene
ble i brev av 10. juli 2009 oppfordret til, i samråd med kommunene
og skolene, å finne hensiktsmessige og gode løsninger lokalt for
å sikre skolebarna både på veg til bussen, ved busstoppet og under
bussturen. Departementet tok også opp skoleskyss på konsultasjonsmøte
18. august 2009 med kommunesektoren, representert ved KS. Trafikksikkerhet
og skoleskyss ble også diskutert i møte 30. oktober 2009 mellom
Samferdselsdepartementet og samferdselssjefene.
Jeg opplever at alle berørte parter er opptatt
av trafikksikkerhet knyttet til skoleskyss, ved busstopp og ved
skolebarnas ferdsel til og fra skolen. Når det gjelder transport
av skolebarn i buss og stående ungdom mener jeg at det er behov
for å vurdere felles retningslinjer som kan sikre skolebarna tilgjengelig
sitteplass og bilbelte i skolebuss. Jeg har derfor sammen kunnskapsministeren
tatt initiativ til å sette ned en felles arbeidsgruppe som skal
utrede nærmere aktuelle problemstillinger knyttet til trafikksikkerhet
og skoleskyss i buss, blant annet også om det er grunnlag for å
foreta eventuelle regelverksendringer. Arbeidsgruppen vil avslutte
arbeidet i løpet av våren 2010, og det er et mål å få satt i gang
endringer raskt. Det er behov for å tilpasse den praktiske gjennomføringen
i dialog med fylkeskommunene og samtidig være oppmerksom på at det
kan ta noe tid å gjennomføre eventuelle regelverksendringer.
Stortinget vil få seg forelagt resultatet av
dette arbeidet på egnet måte.