Innstilling fra energi- og miljøkomiteen om endringer i lov 29. november 1996 nr. 72 om petroleumsvirksomhet

Dette dokument

  • Innst. 289 L (2009–2010)
  • Kildedok: Prop. 103 L (2009–2010)
  • Dato: 27.05.2010
  • Utgiver: energi- og miljøkomiteen
  • Sidetall: 2
Til Stortinget

Sammendrag

Olje- og energidepartementet foreslår i proposisjonen endringer i lov 29. november 1996 nr. 72 om petroleumsvirksomhet (petroleumsloven). Formålet er å synliggjøre norsk EITI-implementering i loven, og å tydeliggjøre at statlige organer skal kunne overholde sin rapporteringsplikt i henhold til EITI-forskriften uten hinder av taushetsplikt pålagt i annen lovgivning.

Extractive Industries Transparency Initiative (EITI) er et verdensomspennende initiativ for økt gjennomsiktighet i pengestrømmer fra utvinningsnæringer til staten i land med store naturressurser. Gjennom prinsipper og kriterier fastlagt innen EITI skal det settes en global standard for publisering av betalinger fra selskaper i utvinningsindustrien og for myndigheter til å offentliggjøre hva de mottar. Norge har valgt å implementere EITI gjennom forskrift om rapportering og avstemming av pengestrømmer fra petroleumsvirksomheten (EITI-forskriften), som trådte i kraft 1. juli 2009, og som er fastsatt i medhold av petroleumsloven.

EITI-kriteriene forutsetter at selskapene rapporterer relevante innbetalinger til staten, og at statlige myndighetsorganer rapporterer de mottatte betalinger fra selskapene. Det er et helt sentralt moment i gjennomføringen av EITI i Norge, slik EITI-forskriften legger opp til, at den administrative enheten mottar både rapportering fra rettighetshaverne i henhold til forskriften § 3 og fra de relevante offentlige etatene.

Departementet viser til at den første runden med rapportering fra rettighetshavere og relevante offentlige etater fant sted i Norge i 2009.

EITI-forskriften pålegger alle rettighetshavere hvert år særskilt å innrapportere nærmere bestemte skatte- og avgiftsbetalinger i foregående kalenderår til den administrative enheten. Tilsvarende skal blant annet Skatteetaten, Toll- og avgiftsdirektoratet og Oljedirektoratet innen 1. august hvert år innrapportere til den samme administrative enhet korresponderende betalinger de har mottatt.

Departementet viser til at petroleumsloven § 10-18 første ledd, jf. EITI-forskriften § 4, er forenlig med bestemmelsene om taushetsplikt i tolloven og ligningsloven. For at norsk EITI-implementering blir så klar som mulig bør implementeringen være slik at det ikke kan reises spørsmål om den påkrevde informasjonsflyten hindres av annet regelverk. Det er således behov for en utvetydig lovhjemmel for plikten til å rapportere også for forvaltningsorganer. Departementet mener den foreslåtte lovendringen vil tydeliggjøre rapporteringspliktens forhold til eventuell taushetsplikt i annen lovgivning, og som vil synliggjøre EITI-reguleringen direkte i petroleumsloven.

Det foreslås i proposisjonen at loven trer i kraft fra den tid Kongen bestemmer. Det er imidlertid et siktemål at endringen i petroleumsloven skal tre i kraft 1. juli 2010, før rapporteringsfristen for neste rapporteringsrunde i henhold til EITI-forskriften.

Komiteens merknader

Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Per Rune Henriksen, Marianne Marthinsen, Torstein Rudihagen, Tor-Arne Strøm og Eirin Kristin Sund, fra Fremskrittspartiet, Oskar Jarle Grimstad, Henning Skumsvoll og Ketil Solvik-Olsen, fra Høyre, Nikolai Astrup, Bjørn Lødemel og Siri A. Meling, fra Sosialistisk Venstreparti, Snorre Serigstad Valen, fra Senterpartiet, lederen Erling Sande, og fra Kristelig Folkeparti, Line Henriette Hjemdal, viser til at Extractive Industries Transparency Initiative (EITI) er et globalt initiativ for økt gjennomsiktighet i pengestrømmer fra utvinningsnæringer til staten i land med store naturressurser.

Komiteen understreker betydningen av transperens i disse spørsmål, og viser til betydningen av å synliggjøre norsk EITI-implementering i loven, og å tydeliggjøre at statlige organer skal kunne overholde sin rapporteringsplikt i henhold til EITI-forskriften uten hinder av taushetsplikt pålagt i annen lovgivning.

Komiteens tilråding

Komiteen har for øvrig ingen merknader, viser til proposisjonen og rår Stortinget til å gjøre slikt

vedtak til lov

om endringer i lov 29. november 1996 nr. 72 om petroleumsvirksomhet

I

I lov 29. november 1996 nr. 72 om petroleumsvirksomhet gjøres følgende endringer:

§ 10-18 første ledd skal lyde:

Kongen kan gi forskrifter til utfylling og gjennomføring av denne lov, herunder bl.a. bestemmelser om arbeidsforhold, taushetsplikt, og om rettighetshavers plikt til å gjøre opplysninger om virksomhet etter loven offentlig tilgjengelig.

§ 10-18 andre ledd skal lyde:

Kongen kan i forskrift pålegge rettighetshaver og forvaltningsorganer å gi opplysninger om betalinger. Forvaltningsorganer kan pålegges å gi slike opplysninger uten hinder av taushetsplikt. Opplysningene kan offentliggjøres både av avgiver og mottaker av opplysningene.

§ 10-18 tredje ledd skal lyde:

Kongen kan gi forskrifter om opplysningsplikt for ivaretakelse av Norges plikter etter EØS-avtalen.

Nåværende andre og tredje ledd blir hhv. nytt fjerde og femte ledd.

II

Loven trer i kraft fra den tid Kongen bestemmer.

Oslo, i energi- og miljøkomiteen, den 27. mai 2010

Erling Sande Siri A. Meling
leder ordfører