Til Stortinget
Olje- og energidepartementet foreslår i proposisjonen endringer
i lov 29. november 1996 nr. 72 om petroleumsvirksomhet (petroleumsloven).
Formålet er å synliggjøre norsk EITI-implementering i loven, og
å tydeliggjøre at statlige organer skal kunne overholde sin rapporteringsplikt
i henhold til EITI-forskriften uten hinder av taushetsplikt pålagt
i annen lovgivning.
Extractive Industries Transparency Initiative (EITI) er et verdensomspennende
initiativ for økt gjennomsiktighet i pengestrømmer fra utvinningsnæringer
til staten i land med store naturressurser. Gjennom prinsipper og
kriterier fastlagt innen EITI skal det settes en global standard
for publisering av betalinger fra selskaper i utvinningsindustrien
og for myndigheter til å offentliggjøre hva de mottar. Norge har
valgt å implementere EITI gjennom forskrift om rapportering og avstemming
av pengestrømmer fra petroleumsvirksomheten (EITI-forskriften),
som trådte i kraft 1. juli 2009, og som er fastsatt i medhold av
petroleumsloven.
EITI-kriteriene forutsetter at selskapene rapporterer relevante
innbetalinger til staten, og at statlige myndighetsorganer rapporterer
de mottatte betalinger fra selskapene. Det er et helt sentralt moment
i gjennomføringen av EITI i Norge, slik EITI-forskriften legger
opp til, at den administrative enheten mottar både rapportering
fra rettighetshaverne i henhold til forskriften § 3 og fra de relevante
offentlige etatene.
Departementet viser til at den første runden med rapportering
fra rettighetshavere og relevante offentlige etater fant sted i
Norge i 2009.
EITI-forskriften pålegger alle rettighetshavere hvert år særskilt
å innrapportere nærmere bestemte skatte- og avgiftsbetalinger i
foregående kalenderår til den administrative enheten. Tilsvarende
skal blant annet Skatteetaten, Toll- og avgiftsdirektoratet og Oljedirektoratet
innen 1. august hvert år innrapportere til den samme administrative
enhet korresponderende betalinger de har mottatt.
Departementet viser til at petroleumsloven § 10-18 første ledd,
jf. EITI-forskriften § 4, er forenlig med bestemmelsene om taushetsplikt
i tolloven og ligningsloven. For at norsk EITI-implementering blir så
klar som mulig bør implementeringen være slik at det ikke kan reises
spørsmål om den påkrevde informasjonsflyten hindres av annet regelverk.
Det er således behov for en utvetydig lovhjemmel for plikten til
å rapportere også for forvaltningsorganer. Departementet mener den
foreslåtte lovendringen vil tydeliggjøre rapporteringspliktens forhold
til eventuell taushetsplikt i annen lovgivning, og som vil synliggjøre
EITI-reguleringen direkte i petroleumsloven.
Det foreslås i proposisjonen at loven trer i kraft fra den tid
Kongen bestemmer. Det er imidlertid et siktemål at endringen i petroleumsloven
skal tre i kraft 1. juli 2010, før rapporteringsfristen for neste rapporteringsrunde
i henhold til EITI-forskriften.
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Per
Rune Henriksen, Marianne Marthinsen, Torstein Rudihagen, Tor-Arne
Strøm og Eirin Kristin Sund, fra Fremskrittspartiet, Oskar Jarle Grimstad,
Henning Skumsvoll og Ketil Solvik-Olsen, fra Høyre, Nikolai Astrup,
Bjørn Lødemel og Siri A. Meling, fra Sosialistisk Venstreparti,
Snorre Serigstad Valen, fra Senterpartiet, lederen Erling Sande,
og fra Kristelig Folkeparti, Line Henriette Hjemdal, viser
til at Extractive Industries Transparency Initiative (EITI) er et
globalt initiativ for økt gjennomsiktighet i pengestrømmer fra utvinningsnæringer
til staten i land med store naturressurser.
Komiteen understreker betydningen av transperens
i disse spørsmål, og viser til betydningen av å synliggjøre norsk
EITI-implementering i loven, og å tydeliggjøre at statlige organer
skal kunne overholde sin rapporteringsplikt i henhold til EITI-forskriften uten
hinder av taushetsplikt pålagt i annen lovgivning.
Komiteen har for øvrig ingen merknader,
viser til proposisjonen og rår Stortinget til å gjøre slikt
vedtak til lov
om endringer i lov 29. november 1996 nr. 72 om
petroleumsvirksomhet
I
I lov 29. november 1996 nr. 72 om petroleumsvirksomhet
gjøres følgende endringer:
§ 10-18 første ledd skal lyde:
Kongen kan gi forskrifter til utfylling og gjennomføring
av denne lov, herunder bl.a. bestemmelser om arbeidsforhold, taushetsplikt,
og om rettighetshavers plikt til å gjøre opplysninger om virksomhet
etter loven offentlig tilgjengelig.
§ 10-18 andre ledd skal lyde:
Kongen kan i forskrift pålegge rettighetshaver
og forvaltningsorganer å gi opplysninger om betalinger. Forvaltningsorganer
kan pålegges å gi slike opplysninger uten hinder av taushetsplikt.
Opplysningene kan offentliggjøres både av avgiver og mottaker av
opplysningene.
§ 10-18 tredje ledd skal lyde:
Kongen kan gi forskrifter om opplysningsplikt
for ivaretakelse av Norges plikter etter EØS-avtalen.
Nåværende andre og tredje ledd blir hhv. nytt fjerde
og femte ledd.
II
Loven trer i kraft fra den tid Kongen bestemmer.
Oslo, i energi- og miljøkomiteen, den 27. mai 2010
Erling Sande |
Siri A. Meling |
leder |
ordfører |