Brev fra Fiskeri- og kystdepartementet v/statsråden til Stortingets presidentskap, datert 23. mars 2010

Prop. 81 S (2009-2010) Håndtering av ubåten U-864

Det vises til ovennevnte proposisjon fremmet for Stortinget den 5.3. 2010. I proposisjonen foreslås det at bevilgningen på kap. 1062 post 21 for 2010 nedsettes med 620 mill. kroner til 10 mill. kroner for å dekke kostnadene til å gjennomføre en forstudie og KS1 knyttet til fire ulike alternativer i forhold til arbeidet med å fjerne forurensningsfaren fra ubåtvraket U-864.

Det har vært oppslag i media om at det har vært en kontakt mellom Kystverket og det nederlandske selskapet Mammoet Salvage i etterkant av fremleggelsen av KS2-rapporten fra Dovre Group og Transportøkonomisk institutt av desember 2009 om heving av ubåtvraket U-864. Det er i oppslagene vist til at det er inngått en ny kontrakt mellom partene. Det har vært vist til at Stortinget ikke har fått alle opplysninger i sakens anledning på bakgrunn av denne kontakten. Jeg vil derfor kort orientere om hva som har skjedd i denne forbindelse.

Kontrakten mellom Kystverket og Mammoet Salvage gav begge parter adgang til å si opp kontrakten dersom regjeringen ikke hadde anbefalt kontrakten overfor Stortinget eller Stortinget ikke hadde godkjent den innen 31.12.2009. Departementet ba i desember 2009 Kystverket som kontraktspart å avklare med Mammoet Salvage muligheten for å justere dette kontraktsfestede tidspunktet. Bakgrunnen var at Stortinget ikke ville få seg forelagt saken før etter 31.12.2009. Gjennom dialogen mellom Kystverket og Mammoet Salvage ble det avklart mot slutten av desember 2009 at det er enighet mellom partene om at tidspunktet justeres til 31.12.2010 i påvente av den politiske behandlingen av saken.

Fiskeri- og kystdepartementet fikk tidlig i mars 2010 opplyst at det var en etterfølgende dialog mellom partene hvor det også ble vurdert andre endringer i kontrakten ut over justeringen av det ovennevnte tidspunktet. På spørsmål fra departementet etter presseoppslagene har Kystverket opplyst at det etter dialog mellom partene ble utformet et nytt kontraktsforslag. Dette er undertegnet av Mammoet Salvage og i følge Kystverket oversendt etaten 2. mars 2010. I dette utkastet er enigheten fra desember 2009 om justering av tidspunkt tatt inn. Det er i tillegg også tatt inn en utvidet garanti, en nærmere omtale av hva som skal betegnes som tredjemannsavtaler, en presisering av force majeure klausulen, samt at det også er foretatt enkelte mindre presiseringer på bakgrunn av KS2-rapporten. Hovedstrukturen i prosjektet er ikke endret. Oppsigelsesklausulen er videreført slik at kontrakten krever regjeringens anbefaling og Stortingets samtykke innen 31.12.2010. Kontrakten er ikke undertegnet av Kystverket.

KS2-rapporten om heving av U-864 avdekker gjennomgående svakheter i prosjektet. De justeringer som er foretatt i kontrakten endrer ikke helhetsbildet knyttet til dette. Jeg er av den oppfatning at departementet burde vært informert om og gitt aksept til nevnte prosess mellom Kystverket og Mammoet Salvage. For den videre behandling av saken berører imidlertid ikke denne prosessen regjeringens forslag i Prop. 81 S (2009-2010). Som det fremgår av proposisjonen er det ut fra en samlet vurdering grunnlag for å konkludere med at ytterligere utredninger av den videre håndtering av U-864 bør gjennomføres før endelig beslutning tas.