Det vises til ovennevnte proposisjon fremmet
for Stortinget den 5.3. 2010. I proposisjonen foreslås det at bevilgningen
på kap. 1062 post 21 for 2010 nedsettes med 620 mill. kroner til
10 mill. kroner for å dekke kostnadene til å gjennomføre en forstudie
og KS1 knyttet til fire ulike alternativer i forhold til arbeidet
med å fjerne forurensningsfaren fra ubåtvraket U-864.
Det har vært oppslag i media om at det har vært en
kontakt mellom Kystverket og det nederlandske selskapet Mammoet
Salvage i etterkant av fremleggelsen av KS2-rapporten fra Dovre Group
og Transportøkonomisk institutt av desember 2009 om heving av ubåtvraket
U-864. Det er i oppslagene vist til at det er inngått en ny kontrakt
mellom partene. Det har vært vist til at Stortinget ikke har fått
alle opplysninger i sakens anledning på bakgrunn av denne kontakten.
Jeg vil derfor kort orientere om hva som har skjedd i denne forbindelse.
Kontrakten mellom Kystverket og Mammoet Salvage
gav begge parter adgang til å si opp kontrakten dersom regjeringen
ikke hadde anbefalt kontrakten overfor Stortinget eller Stortinget ikke
hadde godkjent den innen 31.12.2009. Departementet ba i desember
2009 Kystverket som kontraktspart å avklare med Mammoet Salvage muligheten
for å justere dette kontraktsfestede tidspunktet. Bakgrunnen var
at Stortinget ikke ville få seg forelagt saken før etter 31.12.2009. Gjennom
dialogen mellom Kystverket og Mammoet Salvage ble det avklart mot
slutten av desember 2009 at det er enighet mellom partene om at
tidspunktet justeres til 31.12.2010 i påvente av den politiske behandlingen
av saken.
Fiskeri- og kystdepartementet fikk tidlig i
mars 2010 opplyst at det var en etterfølgende dialog mellom partene
hvor det også ble vurdert andre endringer i kontrakten ut over justeringen
av det ovennevnte tidspunktet. På spørsmål fra departementet etter
presseoppslagene har Kystverket opplyst at det etter dialog mellom
partene ble utformet et nytt kontraktsforslag. Dette er undertegnet
av Mammoet Salvage og i følge Kystverket oversendt etaten 2. mars
2010. I dette utkastet er enigheten fra desember 2009 om justering
av tidspunkt tatt inn. Det er i tillegg også tatt inn en utvidet
garanti, en nærmere omtale av hva som skal betegnes som tredjemannsavtaler, en
presisering av force majeure klausulen, samt at det også er foretatt
enkelte mindre presiseringer på bakgrunn av KS2-rapporten. Hovedstrukturen
i prosjektet er ikke endret. Oppsigelsesklausulen er videreført
slik at kontrakten krever regjeringens anbefaling og Stortingets
samtykke innen 31.12.2010. Kontrakten er ikke undertegnet av Kystverket.
KS2-rapporten om heving av U-864 avdekker gjennomgående
svakheter i prosjektet. De justeringer som er foretatt i kontrakten
endrer ikke helhetsbildet knyttet til dette. Jeg er av den oppfatning
at departementet burde vært informert om og gitt aksept til nevnte
prosess mellom Kystverket og Mammoet Salvage. For den videre behandling
av saken berører imidlertid ikke denne prosessen regjeringens forslag
i Prop. 81 S (2009-2010). Som det fremgår av proposisjonen er det
ut fra en samlet vurdering grunnlag for å konkludere med at ytterligere
utredninger av den videre håndtering av U-864 bør gjennomføres før
endelig beslutning tas.