Vraket av den tyske ubåten U-864 ble funnet utenfor
Fedje i Hordaland i 2003. Vraket inneholder store mengder metallisk
kvikksølv (anslagsvis 67 tonn).
Akterseksjonen ligger stabilt på ca. 145 meters dyp,
mens forseksjoner er plassert ca. 30 meter unna i en 15 graders
skråning på dybder rundt 160–165 meter. Vrakposisjonen er vurdert
som geoteknisk ustabil, noe som medfører risiko for utglidning av
bunnsedimenter, spesielt rundt forseksjonen.
I St.prp. nr. 67 (2008–2009) Tilleggsbevilgninger
og omprioriteringer i statsbudsjettet 2009 ble Stortinget informert
om at regjeringen mener at vraket av U-864 bør heves. Videre ble det
fremholdt at forurenset havbunn bør dekkes til med rene masser.
Det ble også gjort rede for at det er nødvendig å gjennomføre en
nærmere kvalitetssikring (KS2).
I Prop. 1 S (2009–2010) for Fiskeri- og kystdepartementet
ble det redegjort om at det gjennomføres en ekstern kvalitetssikring
av prosjektet knyttet til hevingen av U-864, og at denne kvalitetssikringen
vil danne grunnlaget for å legge saken frem for Stortinget for endelig
godkjenning, herunder bevilgningsmessige konsekvenser. Basert på
foreløpige anslag ble det foreslått bevilget 630 mill. kroner for
å dekke kostnader i 2010 til forberedelse av hevingen av ubåten
i 2011.
På bakgrunn av anbefalinger fra Kystverket desember
2006, som bl.a. bygde på faglige vurderinger av Det Norske Veritas,
besluttet regjeringen i februar 2007 at vraket og de forurensede
sedimentene skulle dekkes til. Våren 2007 gjennomførte Stortinget
åpne høringer, hvor det kom frem ny informasjon fra bergingsaktører
om muligheter for å heve vraket. Regjeringen besluttet derfor at
hevingsalternativet skulle utredes nærmere i St.prp. nr. 69 (2006–2007).
Den 29. januar 2009 meddelte regjeringen at
den gikk inn for heving av U-864. Det ble samtidig bestemt at det
skulle gjennomføres en ekstern kvalitetssikring (KS2).
Dovre Group og Transportøkonomisk institutt har
på oppdrag fra Fiskeri- og kystdepartementet og Finansdepartementet
gjennomført en ekstern kvalitetssikring (KS2) av prosjektet for
heving av U-864. Kvalitetssikring av konseptvalg (KS1) var ikke
en del av oppdraget. Det vil si at det kun er det valgte alternativet
for heving av U-864 som er kvalitetssikret i henhold til Finansdepartementets
rammeavtale for ekstern kvalitetssikring.
KS2-rapporten er meget kritisk til det foreliggende
hevingsprosjektet.
Kontrakten om heving som er inngått med Mammoet
Salvage vurderes som uklar på flere punkter.
Rapporten vurderer at det ikke med tilfredsstillende
sikkerhet kan konkluderes med om kostnadsnivået for prosjektet er
realistisk. Konsulentenes anslag er at kostnadene vil komme på mellom
1,5 og 2,75 mrd. kroner inkl. mva. (1,2 og 2,2 mrd. kroner eks.
mva.). Forventet kostnad er i størrelsesorden 2,1 mrd. kroner inkl. mva.
(1,7 mrd. kroner eks. mva.). Dette er om lag 40 prosent høyere enn
det som har vært Kystverkets anslag.
Det konkluderes i rapporten med at prosjektet
ut fra de foreliggende planer ikke er tilstrekkelig forberedt, og
at det foreligger meget høy risiko knyttet til arbeidsomfang, kontraktsforhold
og styringsevne.
Rapporten fraråder å gå videre med prosjektet med
den foreliggende kontrakten.
Gitt prosjektets målsetting om å redusere miljørisikoen,
er det regjeringens vurdering at det ikke vil være forsvarlig å
gå videre med hevingsprosjektet slik det nå foreligger. Regjeringen kan
derfor ikke anbefale at avtalen med Mammoet Salvage om heving av
U-864 opprettholdes, og kontrakten må derfor termineres.
Rapporten fra den eksterne kvalitetssikringen anbefaler
at det gjennomføres et forprosjekt for en hevingsoperasjon. Regjeringen
vurderer det som viktig å få gjort nødvendige tiltak for å håndtere
forurensningen fra U-864. Å utrede hevingsalternativet ytterligere
bør derfor ses i sammenheng med andre mulige tiltak som kan gi en
miljø- og risikomessig god løsning. Det er en risiko for at man
selv etter en gjennomføring av et forprosjekt for heving av U-864
ikke vil ha et alternativ som tilfredsstiller de samlede miljøhensyn,
og er akseptabelt med tanke på styring, risiko og kostnader.
Regjeringen vil derfor igangsette en forstudie
og deretter en KS1 som inneholder følgende fire alternativer: nullalternativet,
tildekking, heving og et alternativ der heving og tildekking kombineres.
Forstudien vil bli gjenstand for ekstern kvalitetssikring
av konseptvalg (KS1), før regjeringen konkluderer om hvilket alternativ som
bør velges.
Den eksterne kvalitetssikringsrapporten vurderer
at det er lite som tilsier at prosjektet er i tidsnød. Dette muliggjør
tid til en KS1.
Når KS1 foreligger, vil regjeringen komme tilbake
til Stortinget på egnet måte.
Det er i 2010 bevilget 630 mill. kroner til
arbeidet med hevingen av U-864. En gjennomføring av en forstudie
og KS1 vil medføre at arbeidet med å fjerne forurensningsfaren fra
ubåtvraket vil bli forsinket. I 2010 vil det derfor kun være behov
for å dekke utgifter til en forstudie og en ny ekstern kvalitetssikring.
Det forslås derfor at bevilgningen på kap. 1062 post 21 i 2010 nedsettes
med 620 mill. kroner og at inntil 10 mill. kroner kan benyttes for
å dekke utgifter til en forstudie og KS1.