Utvalget har hatt tre inspeksjoner i E-tjenesten sentralt.
I tillegg er det gjennomført to øvrige inspeksjoner av tjenestens
tekniske innhentingsvirksomhet. Utvalget har i 2009 mottatt fem klager
rettet mot E-tjenesten, hvorav samtlige også rettet seg mot PST.
Én av klagene rettet seg i tillegg også mot NSM og FOST. Denne saken er
fortsatt til behandling. Samtlige saker er undersøkt i tjenesten.
Det er ikke uttalt kritikk i de avsluttede sakene.
Utvalget har ved sine inspeksjoner av E-tjenesten
prioritert kontrollen med den tekniske innhentingsvirksomheten som
tjenesten utfører. Teknisk sakkyndig har bistått utvalget i forbindelse
med denne kontrollen.
Som det er redegjort for i de to siste årsmeldingene,
har utvalget undersøkt en samarbeidsoperasjon mellom PST og E-tjenesten. Undersøkelsene
som har vært rettet mot E-tjenesten, har dreid seg om spørsmål knyttet
til det rettslige grunnlaget for tjenestens del av operasjonen.
Kontroll- og konstitusjonskomiteen ba ved behandlingen av årsmeldingen
for 2008 om å bli holdt orientert om utvalgets undersøkelser.
Utvalget har avsluttet arbeidet med saken. Spørsmålene
utvalget har tatt opp med E-tjenesten, har vært knyttet til det
rettslige grunnlaget for tjenestens del av operasjonen, herunder
forholdet til etterretningstjenesteloven § 4 og rutinene for politisk
godkjenning av tjenestens metoder og operasjoner. E-tjenesten har
vurdert operasjonen til å være i samsvar med tjenestens rettsgrunnlag,
fordi den gjaldt internasjonal terrorisme og falt innenfor kjernen
av tjenestens lovpålagte oppgaver. Videre har tjenesten pekt på
at operasjonen var rettet mot utlandet og ikke mot norske statsborgere.
E-tjenesten framholdt blant annet følgende:
«Samarbeidsoperasjonen ble utført både i E-tjenestens
og PSTs interesse. E-tjenestens operasjonsformål og fokus i denne
saken var utelukkende rettet mot utenlandske (ytre) forhold. Innhentingen
i den konkrete sak skjedde i etterretningsloven § 4 første ledds
forstand ikke 'på norsk territorium'. Vi viser i den forbindelse
til den dialog og brevveksling som har vært mellom EOS-utvalget,
tjenesten og FD om generelle tolkningsspørsmål vedrørende etterretningstjenesteloven
§ 4. E-tjenesten kan ikke se at man i denne saken har foretatt uheldige koblinger
mellom rettsgrunnlaget for henholdsvis E-tjenesten og PST. Skillet
mellom utenlandsetterretning og innenlandsetterretning er opprettholdt
i denne saken.»
Ved avslutningen av saken uttalte utvalget at
det ved samarbeid mellom tjenestene er viktig at det rettslige grunnlaget
for en operasjon utredes grundig på forhånd, og at tjenestene gjør
hverandre oppmerksom på rettslige skranker i eget regelverk. Siden
tiltakene som var utført faktisk og teknisk sett kunne vurderes
på ulike måter, fant utvalget grunn til å uttrykke noe forsiktighet i
konklusjonen.
E-tjenesten uttalte deretter følgende i et brev
til utvalget:
«Etterretningstjenesten er enig i at tiltaket stod
i et tvilsomt forhold til legalitetsprinsippet … Nyanser i de faktiske
forhold kan imidlertid ha betydning for den rettslige vurdering
av tiltaket, slik utvalget fremholder.
...
Tjenesten
har i ettertid gjennomgått og utbedret de interne rutiner for å
sikre at disse forhold ivaretas ved fremtidige samarbeidsoperasjoner.»
Saken har gitt prinsipielt viktige avklaringer,
og utvalget vil fortsatt være opptatt av kontrollen med samarbeidet
mellom tjenestene.
Utfyllende rutiner for samarbeidet mellom de
to tjenestene ble fastsatt 14. oktober 2009.
Formålet med rutinene er først og fremst å presisere
samarbeidet mellom tjenestene. Dette kan gjelde blant annet forholdet
til utenlandske samarbeidende tjenester og myndigheter, informasjonsutveksling,
analysesamarbeid og gjensidig bistand i enkeltsaker og konkrete
operasjoner. Rutinene skal primært regulere samarbeidsformer som
krever avklaring opp mot tjenestenes respektive rettsgrunnlag eller
som er av prinsipiell betydning. Rutinene skal sikre at det ved
utveksling av informasjon legges vekt på notoritet og etterprøvbarhet.
Utvalget ser positivt på at PST og E-tjenesten
nå har regulert samarbeidet mellom tjenestene ytterligere. Utvalget
vil fremover føre en løpende kontroll av om rutinene etterleves,
og om de gir et tilstrekkelig grunnlag for å sikre individuell rettssikkerhet
på tjenestenes områder.
Etterretningstjenesteloven bestemmer at en av E-tjenestens
oppgaver er å skaffe informasjon om internasjonal terrorisme. Tjenesten
samarbeider derfor med utenlandske etterretnings- og sikkerhetstjenester.
Under inspeksjonene foretar utvalget søk og stikkprøver blant meldinger
som tjenesten har sendt til utenlandske tjenester. Tjenesten vurderer
så om det av kildevernhensyn overfor samarbeidende tjenester bør
gjøres unntak fra utvalgets innsynsrett i meldingenes innhold. Dersom
slike hensyn gjør seg gjeldende, skal tjenesten begrunne overfor
utvalget hvorfor unntak gjøres. Og den skal meddele utvalget hva
slags informasjon som er blitt unntatt fra utvalgets innsyn.
Et viktig kontrollpunkt for utvalget er å undersøke
hvorvidt tjenesten overholder forbudet i etterretningstjenesteloven
§ 4. Den slår fast at E-tjenesten på norsk territorium ikke skal
«overvåke eller på annen fordekt måte innhente informasjon om norske
fysiske eller juridiske personer». Tjenesten kan imidlertid etter
loven oppbevare informasjon også om norske borgere såfremt informasjonen
har direkte tilknytning til ivaretakelsen av tjenestens lovbestemte
oppgaver. Utvalget må derfor kontrollere hvordan mottatt informasjon,
eller informasjonsforespørsler om norske borgere, behandles av tjenesten. Praksis
er at mottatt informasjon om norske borgere enten slettes eller
videresendes til PST. Utvalget kontrollerer både informasjon som tjenesten
videresender til PST, og at tjenesten ikke utleverer informasjon
om norske borgere til utenlandske samarbeidspartnere.
Etterretningstjenesten har etablert et system
for internkontroll som skal fange opp brudd på interne rutiner,
også i forhold til informasjonsutveksling med utenlandske samarbeidende tjenester.
Tjenesten vil i den forbindelse styrke sin interne opplæring.
Utvalget vil holde seg orientert om tjenestens
internkontroll i 2010 og tar sikte på å foreta en mer regelmessig
kontroll av tjenestens informasjonsutveksling med samarbeidende
tjenester i tiden fremover. Utvalgets kontroll med tjenestens informasjonsutveksling
med utenlandske samarbeidende tjenester i 2009 har ikke gitt grunnlag for
kritikk av tjenesten.
Utvalget har ved inspeksjonene av E-tjenesten
i 2009 prioritert kontrollen av tjenestens tekniske innhentingsvirksomhet.
Hovedformålet med denne kontrollen er å se til at tjenesten ikke
på norsk territorium overvåker norske personer, jf. igjen etterretningstjenesteloven
§ 4.
I løpet av 2009 har utvalget sammen med E-tjenesten
etablert nye inspeksjonsrutiner av tjenestens tekniske innhenting:
I større grad enn tidligere forbereder sekretariatet inspeksjonene sammen
med utvalgsleder og teknisk sakkyndig. Dette vil føre til en grundigere
og mer relevant kontroll av tjenestens tekniske informasjonsinnhenting.
Utvalget har i 2009 sett at E-tjenesten fortsatt
arbeider kontinuerlig med å utvikle sine kapasiteter og sin metodikk
for teknisk informasjonsinnhenting. Også saksbehandlings- og analyseverktøy
for behandling av innsamlet informasjon blir oppdatert og videreutviklet fortløpende.
Tjenesten har i løpet av året holdt utvalget løpende orientert om
dette arbeidet. Tilnærmingen fra E-tjenestens side har vært åpen og
imøtekommende.
Utvalgets kontroll i 2009 av E-tjenestens tekniske
informasjonsinnhenting har ikke avdekket tilfeller der forbudet
mot innhenting mot norske rettssubjekter har vært overtrådt. Utvalget
har heller ikke funnet andre kritikkverdige forhold i kontrollen
av den tekniske innhentingsvirksomheten i E-tjenesten.
Komiteen er fornøyd
med at EOS-utvalget ikke finner grunnlag for kritikk i avsluttede
klagesaker rettet mot E-tjenesten. Komiteen er videre
enig med EOS-utvalget i at det ved operativt samarbeid mellom PST
og E-tjenesten klargjøres hvilke rettslige rammer den enkelte tjeneste
opererer under og at tjenestene gjør hverandre oppmerksom på dette. Komiteen er tilfreds
med at det er fastsatt utfyllende rutiner for samarbeidet mellom
PST og E-tjenesten.
Komiteen er videre fornøyd med
at utvalget ikke har funnet kritikkverdige forhold i forbindelse
med kontrollen av den tekniske innhentingsvirksomheten til E-tjenesten,
herunder forbudet mot overvåking av norske borgere. Tilsvarende
gjelder for tjenestens informasjonsutveksling med utenlandske samarbeidende tjenester.