Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Jan Bøhler, Sigvald Oppebøen Hansen, Stine Renate Håheim, Thor Lillehovde
og Tove-Lise Torve, fra Fremskrittspartiet, Hans Frode Kielland Asmyhr,
Morten Ørsal Johansen, Åse Michaelsen og lederen Per Sandberg, fra
Høyre, André Oktay Dahl og Anders B. Werp, fra Sosialistisk Venstreparti, Akhtar
Chaudhry, og fra Senterpartiet, Ragnhild Aarflot Kalland,
viser ril representantforslaget i Dokument 8:75 S (2009–2010).
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Høyre, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
framhever Grunnloven § 2 om religionsfrihet som en viktig demokratisk
og samfunnsmessig verdi. Likeledes er den europeiske menneskerettskonvensjon artikkel
9 av stor betydning for å legge til rette for toleranse, dialog
og gjensidig respekt på tvers av religioner.
Flertallet legger derfor til
grunn som hovedregel at det ikke er politikernes oppgave å definere hvordan
en religion skal praktiseres, så lenge utøvelsen ikke strider mot
norsk lov eller setter grunnleggende demokratiske prinsipper til
side.
Flertallet konstaterer at det
er begrenset rettspraksis innen nasjonalt og internasjonalt regelverk
når det gjelder inngrep i religionsfriheten, men peker på at Justisdepartementet
i sin uttalelse av 21. april 2010 (vedlagt) går langt i retning
av at forslaget vil være et brudd på Den europeiske menneskerettskonvensjons
artikkel 9.
Flertallet viser til at et lovverk
som regulerer den enkeltes antrekk, vil innebære noe nytt i norsk
lovgivning. Flertallet mener derfor forslaget også
må vurderes med hensyn til omfanget av det problemet man søker å
løse. Flertallet merker seg at Justisdepartementet
i sin uttalelse skriver at bruk av heldekkende plagg som burka og
niqab synes å berøre et begrenset antall kvinner i Norge i dag.
Flertallet deler justisministerens
syn om at heldekkende religiøse plagg som burka og niqab gir uttrykk
for et menneske- og kvinnesyn som vi ønsker å motarbeide.
Flertallet viser videre til at
forslaget om ikke å tillate bruk av burka, niqab eller andre heldekkende
plagg i det offentlige rom har flere begrunnelser fra forslagsstillernes
side. Blant annet vises det til sikkerheten i det offentlige rom,
til behov for identifikasjon og til muligheten for at kvinnene er
utsatt for tvang til å bruke heldekkende klær. Flertallet viser
til at eksisterende lovverk har de nødvendige virkemidler for kontroll
av identitet, og at i tilfelle tvang blir brukt, så er dette straffbart
innenfor gjeldende lovverk.
Flertallet vil peke på at i de
tilfellene der det er nødvendig å se en persons ansikt for å kontrollere
identiteten, er det mulig å gjennomføre en slik kontroll innenfor
eksisterende regelverk uten at dette kommer i konflikt med vedkommendes
overbevisning. Flertallet viser i den forbindelse
til brev 25. mars 2010 til Stortinget med svar på skriftlig spørsmål
nr. 880 fra stortingsrepresentant Per-Willy Amundsen om gjennomføringen
av passkontroll overfor personer i heldekkende plagg.
Flertallet er enig med statsråden
i at dersom det viser seg at det er behov for endringer i regelverket
for å sikre at myndighetene kan foreta tilsvarende type kontroller
i andre avgrensede situasjoner, så må det vurderes å fremme de nødvendige
forslag om dette for Stortinget.
Flertallet vil påpeke at det
nedlegges et betydelig og verdifullt integreringsarbeid i hele landet. Flertallet mener
det er viktig at dette arbeidet videreføres på en slik måte at vi
legger grunnlaget for et allment menneske- og kvinnesyn basert på
likeverd. Flertallet mener dette best gjøres ved
andre virkemidler enn forbud mot heldekkende plagg i det offentlige
rom.
Flertallet mener det må settes
i verk forebyggende tiltak, i samarbeid med angjeldende miljøer,
for å forhindre tvang og sosial kontroll.
Flertallet viser til at forslaget
i romertall I, om å nekte offentlige ytelser til personer i heldekkende
plagg, vil kunne innskrenke enkeltmenneskers tilgang på grunnleggende
helsemessige og demokratiske rettigheter. Flertallet legger vekt
på at Justisdepartementet uttaler at dette forslaget sannsynligvis
er i strid med Den europeiske menneskerettskonvensjonen, FNs konvensjon
om sivile og økonomiske rettigheter og FNs konvensjon om økonomiske,
sosiale og kulturelle rettigheter. Flertallet viser
til at forslaget beskriver kvinnen som offeret, samtidig som forslaget
går ut på å frata kvinnen rettigheter ved at hun ikke skal kunne
motta offentlige tjenester. Flertallet viser for
øvrig til departementets begrunnelser og til høringsuttalelse gitt
komiteen fra Mellomkirkelig råd for Den norske kirke i åpen høring.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til politiets og andre offentlige organers behov for å kunne identifisere
personer i det offentlige rom. Politiets mulighet til å oppklare
kriminalitet avhenger av effektive muligheter til å kunne identifisere.
Videre er det andre viktige samfunnsoppgaver som avhenger av at
det offentlige vet hvilke personer man er i kontakt med. Disse
medlemmer er ikke enige i at sikkerheten ivaretas like godt
ved å bruke andre tiltak enn forbud mot heldekkende plagg.
Videre viser disse medlemmer til
debatten om et liknende forbud som har gått i mange andre europeiske
land. Flere andre har innført forbud i en eller annen form. Etter
at representanter fra Fremskrittspartiet fremmet forslaget som her ligger
til behandling, har også nasjonalforsamlingen i Belgia innført forbud
mot heldekkende plagg i det offentlige rom.
Disse medlemmer registrerer at
Justisdepartementet antyder mulig brudd på menneskerettighetene
ved innføring av forbud. Disse medlemmer er ikke
enige i denne forståelsen av menneskerettighetsvernet i EMK og FNs menneskerettighetserklæring.
Etter disse medlemmers syn stenger ikke et forbud
som nevnt for den enkeltes mulighet til å praktisere sin religion.
Disse medlemmer vil også presisere
at heldekkende plagg er kvinneundertrykkende og at det er god grunn
til å tro at de som bruker slike, gjør det ufrivillig. Kvinnene
dette gjelder, vil således dra nytte av forbudet ved at andre ikke
lenger kan tvinge dem til å bruke det. Disse medlemmer viser
også til professor Ramadan ved universitetet i Oxford som sier at
det ikke er påbudt etter muslimske regler å gå med heldekkende plagg.
På denne bakgrunn fremmer disse medlemmer følgende
forslag:
«I
Stortinget ber regjeringen legge frem nødvendige
lovforslag for å nekte å yte offentlige tjenester til personer som
opptrer i heldekkende plagg.
II
Stortinget ber regjeringen legge frem nødvendige
lovforslag for å forby bruk av heldekkende plagg på offentlig sted.»