Stortingsrepresentant Siv Jensen, Per Sandberg, Bård
Hoksrud og Morten Ørsal Johansen fremsatte 18. februar 2010 følgende
forslag:
«Stortinget ber regjeringen bevilge de nødvendige
midler til å igangsette umiddelbar bygging av ny og forbedret kontrollpost
i inngangspartiet til Telemark Fengsel, avdeling Skien.»
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Jan Bøhler, Sigvald Oppebøen Hansen, Stine Renate Håheim, Thor Lillehovde
og Tove-Lise Torve, fra Fremskrittspartiet, Hans Frode Kielland Asmyhr,
Morten Ørsal Johansen, Tor Sigbjørn Utsogn og lederen Per Sandberg,
fra Høyre, André Oktay Dahl og Anders B. Werp, fra Sosialistisk
Venstreparti, Akhtar Chaudhry, og fra Senterpartiet, Ragnhild Aarflot
Kalland, viser til representantforslag fra stortingsrepresentantene
Siv Jensen, Per Sandberg, Bård Hoksrud og Morten Ørsal Johansen
om bevilgning til umiddelbar start på sikkerhetsutbedringer i Telemark
Fengsel, avdeling Skien.
Komiteen viser til brev fra justisministeren
til justiskomiteen datert 17. mars 2010 (vedlagt). Der vises til
at regjeringens overordnede mål for kriminalpolitikken er trygghet
for samfunnet. Komiteen deler dette målet. Sikkerheten
i kriminalomsorgen er summen av de virkemidlene som tar sikte på
å forebygge og håndtere situasjoner der tryggheten kan være truet.
Både en godt vedlikeholdt bygningsmasse med hensiktsmessige løsninger,
og en kvalifisert bemanning som kan håndtere ulike situasjoner som
kan oppstå ved fengslene, er viktige for sikkerheten til samfunnet
generelt og til ansatte og innsatte i fengslene spesielt.
Komiteen avholdt høring i saken
på Stortinget 12. april 2010. Kriminalomsorgens Yrkesforbund og
Norsk Fengsel og Friomsorgsforbund påpekte sterkt behovet for utbedring
av sikkerhetsslusen ved Telemark Fengsel, avdeling Skien. Ønskene
om disse sikkerhetsutbedringene har vært meldt i flere år, men har
ikke nådd opp i budsjettprioriteringene i kriminalomsorgen.
Komiteen viser til at Telemark
Fengsel, avdeling Skien er et fengsel med høy sikkerhet. Per dags
dato er fengselet ikke klassifisert som et høyrisikofengsel. Men
fengselet har siden 2007 stått til disposisjon som beredskapsfengsel
med inntil 5 beredskapsplasser for å ta imot innsatte som er vurdert
å sone ved en høyrisikoavdeling. Disse plassene har bare delvis
vært disponert.
Komiteen viser videre til kriminalomsorgens gjennomgang
av dagens sikkerhetsklassifisering av fengslene i Norge, jf. St.meld.
nr. 37 (2007–2008) og Prop. 1 S (2009–2010) Justis- og politidepartementet.
I den forbindelse blir også sikkerheten ved Telemark Fengsel, avdeling
Skien vurdert. Siden 2006 er det brukt rundt 8 mill. kroner til
sikkerhetstiltak ved Telemark Fengsel, avdeling Skien, blant annet
til oppgradering av kameraovervåkningen. Ytterligere sikkerhetsmessige
tiltak, utover de som allerede er iverksatt, blir derfor vurdert
i denne helhetlige sammenhengen.
På denne bakgrunn mener komiteen at
behovet for de omtalte sikkerhetsutbedringene ved Telemark Fengsel,
avdeling Skien, må vurderes i lys av ovennevnte gjennomgang av sikkerhetsklassifiseringen
av de norske fengslene og de årlige budsjettprioriteringene i kriminalomsorgen.
Stortinget bevilger rammene til kriminalomsorgen i de årlige statsbudsjettene. Kriminalomsorgen
skal deretter sette av midler til nødvendige sikkerhetsmessige tiltak
innenfor disse budsjettrammene.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyre vil fremheve at sikkerhetssituasjonen ved Telemark
Fengsel, avdeling Skien, har vært kjent for fengselsledelsen siden 2005.
Manglene som er avdekket må etter disse medlemmers oppfatning
kunne klassifiseres som omfattende og alvorlige. Den styrkingen
av den ytre statiske sikkerheten, blant annet ved forbedret videoovervåkning,
er i seg selv en nyttig forbedring av den totale sikkerheten ved fengselet.
Styrkingen er imidlertid langt fra tilstrekkelig for å kunne være
tilfreds med sikkerheten. Disse medlemmer imøteser
derfor regjeringens tiltak for å utbedre sikkerheten ved Telemark
Fengsel, avdeling Skien.
Disse medlemmer vil understreke
viktigheten av at informasjonsflyten er god internt i ulike offentlige
organisasjoner og hierarkier, og at de signaler som blir sendt oppover
i systemene blir tatt på alvor. Utfordringer som blir adressert
fra underordnede avdelinger og ansatte må behandles med respekt,
og i tillit til at de kan gjenspeile reelle problemer som må løses.
For de ansatte ved Telemark Fengsel, avdeling Skien, har ikke dette
vært tilfellet i denne saken. Gjentatte ganger har sikkerhetssituasjonen
vært problematisert internt, overfor kriminalomsorgens sentrale
forvaltning og departementet. Disse medlemmer stiller
seg undrende til at regjeringen har gitt uttrykk for at sikkerhetssituasjonen ved
fengselet ikke var kjent for sentrale myndigheter. Ved at informasjon
om sikkerhetssituasjonen ved fengselet ikke har tilkommet Stortinget,
ved regjeringens budsjettproposisjoner eller på annen måte, har
opposisjonen ikke hatt mulighet til å vurdere denne opp mot andre prioriterte
oppgaver i kriminalomsorgen.
Forslag fra Fremskrittspartiet:
Stortinget ber regjeringen bevilge de nødvendige midler
til å igangsette umiddelbar bygging av ny og forbedret kontrollpost
i inngangspartiet til Telemark Fengsel, avdeling Skien.
Komiteen har for øvrig
ingen merknader, viser til representantforslaget og rår Stortinget
til å gjøre slikt
vedtak:
Dokument 8:69 S (2009–2010) – representantforslag
fra stortingsrepresentantene Siv Jensen, Per Sandberg, Bård Hoksrud
og Morten Ørsal Johansen om bevilgning til umiddelbar start på sikkerhetsutbedringer
i Telemark Fengsel, avdeling Skien – vedlegges protokollen.
Jeg viser til brev av 03.03.2010 vedrørende
representantforslag 69 S (2009 - 2010), hvor Justiskomiteen ber
om departementets uttalelse i forbindelse med at den har følgende
sak til behandling:
Dokument 8:69 S (2009-2010)Representantforslag
fra stortingsrepresentantene Siv Jensen, Per Sandberg, Bård Hoksrud
og Morten Ørsal Johansen om bevilgning til umiddelbar start på sikkerhetsutbedringer
i Telemark Fengsel, avdeling Skien.
Av sikkerhetsmessige årsaker kan jeg ikke kommentere
detaljer for hvordan sikkerheten ved Telemark fengsel, Skien avdeling
eller andre fengsler i Norge er bygget opp og ivaretatt. Jeg kan
opplyse om at det siden 2006 er benyttet om lag 8 mill. kroner til
sikkerhetsmessige tiltak ved Telemark fengsel, Skien avdeling. Midlene
er blant annet benyttet til å oppgradere kameraovervåkingsutstyret
ved fengselet. Trygghet for samfunnet er et overordnet mål for Regjeringens kriminalpolitikk,
og jeg ser alvorlig på den hendelsen som oppsto ved Skien fengsel
ved at en reporter fra TV2 kunne bringe inn våpen i fengslet. Jeg
har derfor bedt Kriminalomsorgens sentrale forvaltning om å bringe
klarhet i hendelsesforløpet, og å se om det er behov for øyeblikkelige
tiltak for å bedre sikkerheten ved Telemark fengsel, Skien avdeling.
Når det gjelder portvakt i forbindelse med perimetersikringen,
så er dette et tiltak som er på plass og under etablering i flere
fengsler med høy sikkerhet, men det er ikke slik at tiltaket er aktuelt
for alle fengsler i kategorien høy sikkerhet.
Sikkerhet i kriminalomsorgen er summen av de virkemidlene
som tar sikte på å forebygge og håndtere situasjoner der tryggheten
kan være truet. Ytterligere sikkerhetsmessige tiltak ved Telemark
fengsel, Skien avdeling vil bli vurdert i en helhetlig sammenheng.
Jeg viser også til den pågående gjennomgangen av dagens sikkerhetsklassifisering
av fengslene, jf. St.meld. nr. 37 (2007-2008) og Prop. 1 S (2009-2010)
Justis- og politidepartementet. I den forbindelse vil sikkerheten
ved Telemark fengsel, Skien avdeling bli vurdert.
Innlemming av fengslene i husleieordningen under
Statsbygg i 2009 og økt vedlikeholdsinnsats, har bidratt til en
profesjonalisering av eiendomsforvaltning og det legges til rette
for et system med verdibevarende vedlikehold. En godt vedlikeholdt
bygningsmasse er viktig for sikkerheten i fengslene. Jeg vil også
trekke frem at en godt kvalifisert bemanning som kan håndtere ulike situasjoner
som kan oppstå i fengslene er meget viktig for sikkerheten. Det
er derfor regjeringen i budsjettet for 2008 økte kriminalomsorgens budsjett
med 20 mill. kroner, bl.a. til å avvikle ordningen med alenevakt.
I 2010 vil 12 nye fengselsbetjentstillinger ivareta tilsattes arbeidsmiljø
og sikkerhet ved de minste fengslene. Kriminalomsorgen skal også
avsette midler til nødvendige sikkerhetsmessige tiltak innenfor
de bevilgninger som vedtas i de årlige statsbudsjett. Samtidig skal
straff ikke gjennomføres under strengere forhold og under andre
begrensninger enn det som er nødvendig. Jeg kan i den forbindelse
vise til at antall rømninger og unnvikelse fra fengslene ligger
på et meget lavt nivå.
Oslo, i justiskomiteen, den 4. mai 2010
Per Sandberg |
Tove-Lise Torve |
leder |
ordfører |