Jeg viser til brev av 11.3.2010 fra energi- og miljøkomiteen
vedlagt representantforslag 79 L. Representantforslaget gjelder
forslag om å tilpasse lov om motorferdsel i utmark slik at kommunene
får økt myndighet, innenfor nasjonale retningslinjer, og der erfaringer
fra forsøksprosjektet med økt lokalt selvstyre legges til grunn.
Miljøverndepartementet ga Direktoratet for naturforvaltning i
oppdrag i 2007 å bistå departementet i lovarbeidet i forbindelse
med å etablere en ny plattform for fremtidig motorferdselpolitikk
med en målsetting om å redusere omfanget av motorferdsel i utmark.
Den 26. juni 2007 sendte Direktoratet for naturforvaltning forslag
til nytt motorferdselregelverk på høring med høringsfrist 15. oktober
2007. Miljøverndepartementet mottok direktoratets tilråding i saken
10. mars 2008. Tilrådingen har sammen med rapporten Motorferdsel
og Samfunn (NIBR-rapportene 2006:15 og 2006:16), motorferdselforsøket (som
er en forsøksordning med alternativ forvaltning av motorferdsel
i syv kommuner), og erfaringer fra dagens regelverk dannet underlagsmateriale
for regjeringens arbeid med å vurdere revisjon av motorferdselsregelverket.
Som ledd i dette arbeidet ble det i juni 2009 gjort endringer
i forskrift 15. mai 1988 nr. 356 for bruk av motorkjøretøyer i utmark
og på islagte vassdrag. Endringene gjelder adgang til næringskjøring
i utmark, adgang til gruppeturer med snøscooter og kommunalt organiserte
akuttiltak for å redusere påkjørselsrisiko for elg og annet hjortevilt
ved vei eller jernbane.
Forskriftsendringene innebærer utvidet adgang til bruk av motorkjøretøy
ved transport av "materiell og utstyr" til utmarksnæring. Som utmarksnæring regnes
drift av utleiehytter, næringsmessig høsting av naturgoder og turist-
og reiselivsnæring, samt leting og undersøkelse av mineralske ressurser.
Forskriftsendringene gir også utvidet adgang til bruk av motorkjøretøy
ved gruppeturer på snødekt mark for blant andre medlemmer av pensjonistforeninger
og forflytningshemmede.
Forskriftsendringene medfører i tillegg utvidet adgang til bruk
av motorkjøretøy ved akuttiltak organisert av kommunen i faresituasjoner
når hjortevilt trekker ned til vei og jernbane, og dermed utgjør
en kollisjonsrisiko.
Samtidig med behandlingen av forskriftsendringen bestemte regjeringen
at det ikke skal gjøres endringer i lov eller forskrift om reglene
for bruk av motorkjøretøy på snødekt mark i Finnmark og Nord-Troms.
Disse forblir derfor uendret.
Det skal heller ikke gjøres endringer i regelverket for bruk
av snøskuter mellom bilveg og hytte som ligger mer enn 2,5 kilometer
fra brøytet bilveg. Det er fortsatt kommunene som skal ha ansvaret
for praktiseringen av denne bestemmelsen. Det betyr at det fortsatt
er anledning til å søke kommunen om å kjøre snøskuter til egen hytte.
Videre er det satt i gang et prosjekt for å stramme inn på bruken
av kjøretøy på barmark i Finnmark. Dette prosjektet, som hadde oppstart
i januar 2010, skal munne ut i forslag til tiltak for å redusere
både bruken av og skadevirkningene av motorkjøretøy på barmark.
Fylkesmennene, i samarbeid med Direktoratet for naturforvaltning
og Klima- og forurensningsdirektoratet, gjennomfører systematiske
undersøkelser av kommunene som myndighetsutøvere innenfor miljøområdet.
Et av temaene for undersøkelsen nå i 2010 er hvordan kommunene utøver
sin myndighet etter motorferdselloven. Undersøkelsen skal være ferdig
innen 31. mars i år.
I den politiske plattformen for flertallsregjeringen står det
at regjeringen vil fullføre gjennomgangen av lov om motorferdsel
i utmark og vassdrag. Gjennomgangen vil gi grunnlag for å vurdere
hvorvidt det er ytterligere behov for endring av regelverket knyttet
til motorferdsel i utmark. Forsøksordningen med alternativ forvaltning
av motorferdsel i enkelte kommuner fortsetter inntil videre.