I Prop. 79 S (2009–2010) vises det til at styrets forslag
til egenkapitalutvidelse skal behandles på en ekstraordinær generalforsamling
i SAS AB 7. april. Dette var opprinnelig også planen da den ordinære
generalforsamlingen var planlagt gjennomført 13. april. SAS AB endret
imidlertid i slutten av februar sin finansielle plan ved å skyve
fram den ordinære generalforsamlingen til 7. april slik at de sakene
som var tenkt behandlet på en ekstraordinær generalforsamling nå
er satt på sakslisten for den ordinære generalforsamlingen 7. april.
Denne beslutningen kom etter at regjeringen hadde fremmet Prop.
79 S.
Når det i Prop. 89 S (2009–2010) vises til generalforsamlingen
som skal holdes 7. april, gjelder også dette den ordinære generalforsamlingen.
Endringen har ingen konsekvenser for de vedtak Stortinget
er invitert til å fatte i henhold til de to proposisjonene.
I Prop. 79 S er det lagt til grunn for regjeringens forslag
om å tegne i den foreslåtte kapitalutvidelsen på 5 mrd. SEK i SAS
AB at selskapet inngår endelige avtaler med de ansatte om innsparinger
på 500 mill. SEK og at obligasjonsgjelden på om lag 2 mrd. SEK som
forfaller i april og september i år blir erstattet av ny langsiktig
finansiering.
SAS AB har meldt at begge disse forutsetningene
nå er på plass under forutsetning av at generalforsamlingen 7. april
godkjenner en fullmakt til å etablere et konvertibelt obligasjonslån
på inntil 2 mrd. SEK (jf. Prop. 89 S).
Selskapet meldte fredag 12. mars at det var
inngått avtaler med piloter og kabinansatte som ga en årlig innsparing
på 500 mill. SEK. Fredag 19. mars utstedte selskapet et konvertibelt
obligasjonslån med løpetid 5 år og et volum på 1,6 mrd. SEK. Dette
lånet forutsetter godkjenning av generalforsamlingen før det blir
effektivt. I tillegg har selskapet utstedt langsiktige obligasjoner
for om lag 600 mill. SEK i et europeisk program.
Forutsetningene for statens tegning av aksjer
i kapitalutvidelsen på 5 mrd. SEK er således oppfylt dersom generalforsamlingen
7. april gir styret fullmakt til å hente inn et konvertibelt obligasjonslån,
og dersom Stortinget gir sin tilslutning til forslagene fra regjeringen
i Prop. 79 S (2009–2010) og Prop. 89 S (2009–2010).