2. Komiteens merknader

Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Laila Gustavsen, Eva Kristin Hansen, Svein Roald Hansen, Sverre Myrli, Tore Nordtun og Helga Pedersen, fra Fremskrittspartiet, Jan Arild Ellingsen, Siv Jensen, Tone Liljeroth, Peter N. Myhre og Karin S. Woldseth, fra Høyre, Peter Skovholt Gitmark, Ivar Kristiansen og lederen Ine M. Eriksen Søreide, fra Sosialistisk Venstreparti, Bård Vegar Solhjell, fra Senterpartiet, Trygve Slagsvold Vedum, og fra Kristelig Folkeparti, Dagfinn Høybråten, merker seg at sikkerhetssituasjonen i Afghanistan er betydelig forverret, og at norske styrker ofte deltar i operasjoner sammen med afghanske sikkerhetsstyrker.

Komiteen er fornøyd med at man viderefører infanterienheten i PRT Meymaneh, og at denne etableres som partneringenhet for afghanske sikkerhetsstyrker og som støtte til andre norske enheter i Afghanistan fra sommeren 2010.

Komiteen er fornøyd med at det norske helikopterbidraget (NAD) er besluttet videreført frem til oktober 2010. Komiteen registrerer at behovet for denne kapasiteten vil fortsatt være stort også ut 2010, og behovet har økt ved at operasjonsområdet for de norske styrkene i 2009 ble utvidet ved administrativt å innlemme Ghwormach i Faryab. Komiteen tar til etterretning at helikoptermiljøet i Norge per i dag ikke har den robusthet som må til for å kunne stå utenlands over lang tid, og at en forlengelse utover 1. oktober 2010 krever at miljøet innrettes på en annen måte. Komiteen forutsetter at regjeringen finner en løsning som sikrer nødvendig helikopterkapasitet for de norske styrkene også utover 2010, og forventer å holdes løpende orientert om planene for dette.

Komiteen tar til etterretning at Forsvaret ikke vil ha mulighet til å dekke utgiftene knyttet til den endrede innsatsen i Afghanistan innenfor den rammen som er vedtatt for kap. 1792 Norske styrker i utlandet i Innst. 7 S (2009–2010), jf. Prop. 1 S (2009–2010). Komiteen registrerer at regjeringen foreslår en økning i bevilgningene i forsvarsbudsjettet for 2010, på kap. 1792 Norske styrker i utlandet, på 188 mill. kroner. Komiteen merker seg at regjeringen vil komme tilbake til Stortinget med forslag til inndekning i Revidert nasjonalbudsjett for 2010.

Komiteens flertall, medlemmene fra Fremskrittspartiet, Høyre og Kristelig Folkeparti, viser til at det norske militære bidraget i PRT Meymaneh skal omorganiseres og innrettes ytterligere mot støtte til afghanske styrker i området. Flertallet merker seg at det skal dette skal skje gjennom opprettelsen av en dedikert partneringenhet med nødvendig støtte, som skal operere sammen med afghanske styrker i feltoperasjoner og som også hurtig skal kunne settes inn i oppdukkende situasjoner.

Flertallet finner at en slik omlegging er i tråd med en målsetting om å styrke afghanske sivile og militære myndigheter og å overføre sikkerhetsansvaret til de afghanske sikkerhetsstyrkene i Faryab, så snart disse har evne til det. Flertallet støtter denne målsettingen, men vil samtidig advare mot for sterkt å bygge på at dette vil kunne skje meget snarlig, slik uttalelser fra regjeringshold kan tyde på at man gjør. Flertallet har i den forbindelse særlig merket seg at en grunnleggende forutsetning for en overføring av ansvar er tilstrekkelig afghansk kapasitet og at sikkerhetssituasjonen er akseptabel.

Sikkerhetssituasjonen i hele Afghanistan, inkludert Faryab, endrer seg raskt, og man må ha tilstrekkelig fleksibilitet og robusthet til å møte eventuelle endrede forutsetninger. Flertallet anser det derfor som viktig at også en partneringenhet må ha kapasitet til å gjennomføre selvstendige oppdrag og ivareta egen styrkebeskyttelse, og har særlig merket seg statsrådens svar i brev av 10. mars 2010 som gjør rede for partneringenhetens oppdrag, oppsetning, materiell og våpen. Flertallet mener at norske styrkers utrustning må gjenspeile trusselbilde og oppdrag, og er kjent med at styrkene i noen tid har etterlyst blant annet bombekastere og panservernvåpen. Det er positivt at dette nå rettes opp, og det bør vurderes ytterligere styrking av materiellsituasjonen, for eksempel med stridsvogner, dersom omstendighetene og sikkerhetssituasjonen tilsier det.

Flertallet forutsetter at Stortinget holdes løpende informert om eventuelle endringer av enheten i forhold til statsrådens svar av 10. mars 2010.

Flertallet anser norsk eller alliert helikopterstøtte som helt nødvendig for å lykkes med oppdraget i Faryab, men er samtidig kjent med at oppdraget i Afghanistan setter Luftforsvarets helikoptermiljø under betydelig press, både på operativ og teknisk side. Flertallet forutsetter at regjeringen på alle mulige måter både kompenserer og søker å redusere slitasjen på det som er et lite og meget spesialisert kompetansemiljø innen Forsvaret. Dette fremstår som avgjørende for å rekruttere og beholde tilstrekkelig og kompetent personell.

Flertallet viser videre til at engasjementet med NAD i Afghanistan i tillegg har konsekvenser for bruken av helikopter i nasjonale oppdrag og øvelser. En forlengelse av NAD vil forlenge og forsterke disse konsekvensene ytterligere, og flertallet vil be regjeringen om på egnet vis informere Stortinget om hvordan NAD-engasjementet påvirker Forsvarets øvrige bruk av helikopter.

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet er opptatt av at norske styrker i Afghanistan skal ha tilgang på best mulig utstyr under oppdraget. Videre er disse medlemmer opptatt av at forberedelsene gjennom øving og trening skal være best mulig. Disse medlemmer ønsker derfor at kap. 1792 Norske styrker i utlandet, post 1 Driftsutgifter, forhøyes med 218 000 000 kroner og fremmer følgende forslag:

«Stortinget ber regjeringen forhøye kap. 1792 Norske styrker i utlandet, post 1 Driftsutgifter, med 218 000 000 kroner.»