Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Anne Marit Bjørnflaten, Susanne Bratli, Freddy de Ruiter, Gorm Kjernli,
Magne Rommetveit og Tone Merete Sønsterud, fra Fremskrittspartiet,
Jan-Henrik Fredriksen, Ingebjørg Godskesen, Bård Hoksrud og Arne
Sortevik, fra Høyre, Øyvind Halleraker, Lars Myraune og Ingjerd
Schou, fra Sosialistisk Venstreparti, Hallgeir H. Langeland, fra
Senterpartiet, Janne Sjelmo Nordås, og fra Kristelig Folkeparti,
lederen Knut Arild Hareide, har merka seg at Avinor står
overfor store investerings- og finansutfordringar dei næraste åra. Krava
til utforming av flyplassar er skjerpa. Dette er eit viktig, tryggleiksfremjande
tiltak. Den internasjonale finanskrisa har forsterka desse utfordringane.
Redusert flytrafikk har verka negativt inn på inntektene i Avinor.
Fleirtalet i komiteen, medlemene
frå Arbeidarpartiet, Høgre, Sosialistisk Venstreparti, Senterpartiet
og Kristeleg Folkeparti, meiner at meldinga gjev eit godt bilete
av utviklinga i selskapet sidan den førre meldinga. Dei overordna
strategiane for Avinor har i hovudsak lege fast sidan selskapet
vart skipa i 2003,og meldinga legg heller ikkje opp til å endra
desse. Fleirtalet er samd i at Samferdselsdepartementet
i framtida i regelen legg fram ei melding om verksemda i Avinor
kvart fjerde år.
Fleirtalet meiner ut frå dette
at det har vore rett med ein eigen tiltakspakke for Avinor med ekstraordinære
tilskott knytta til gjennomføring av særskilde tryggleikstiltak,
ikkje utbetaling av utbyte og avdragsfritak for statslån. Vidare
vert det lagt opp til ein ny utbytemodell som vil gje mindre i utbyte
og som vil vere meir føreseieleg for selskapet.
Et annet flertall, medlemmene
fra Fremskrittspartiet, Høyre og Kristelig Folkeparti, peker
på at forholdene innenfor luftfarten har hatt en rivende utvikling
de siste 10 årene. Dette flertallet har merket seg
at luftfartsspørsmål får liten oppmerksomhet i forbindelse med rulleringer
av Nasjonal transportplan. Dette flertallet mener
derfor det er vil være nyttig og viktig å få fremlagt en egen stortingsmelding
ikke bare om Avinors virksomhet, men om luftfarten generelt. Dette
flertallet ber derfor Regjeringen legge frem egen luftfartsmelding
i løpet av 2010.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyre har merket seg at meldingen om Avinors virksomhet
for perioden 2008–2010 ble fremlagt for sent til å bli behandlet
i juni 2009.
Disse medlemmer understreker
Avinors betydning gjennom selskapets monopolstilling for sikkerheten
og kvaliteten innen norsk luftfart og derved for person- og godstransport
med fly i Norge. Disse medlemmer understreker også luftfartens
betydning for transport i Norge og for transport til og fra Norge. Disse
medlemmer minner om at Norge i europeisk sammenheng har
stor nasjonal interntransport med fly og av mange ulike årsaker. Disse
medlemmer mener det er viktig og riktig at staten legger
forholdene til rette for at behov for flytransport i Norge og til
og fra Norge kan dekkes på en sikker og god måte og basert på langsiktige,
avklarte og forutsigbare rammebetingelser. Disse medlemmer peker
i den forbindelse på at slike rammebetingelser må gi rom for etablering
og rasjonell drift av flyplasser utenfor Avinorsystemet. Hensynet
til Avinors egne flyplasser bør ikke bli styrende for konkurransen
innen flyplassdrift i Norge og derved for utviklingen av et flyplassnett
i Norge som på best mulig måte dekker behovet for flytransport.
Komiteen vil understreke
at Avinor sitt samfunnsoppdrag er å eige, drive og utvikle eit landsomfattande
nett av lufthamner.
Fleirtalet i komiteen, medlemene
frå Arbeidarpartiet, Høgre, Sosialistisk Venstreparti, Senterpartiet
og Kristeleg Folkeparti, vil vise til at internt i selskapet
skal det skje ei samfinansiering mellom bedriftsøkonomisk lønsame
og ulønsame einingar.
Fleirtalet meiner at Samferdselsdepartementet i
si eigaroppfølging av Avinor må vere særleg oppteken av konsekvensane
av den internasjonale finanskrisa, investerings- og finansutfordringane,
kostnadsutviklinga, mangelen på flygeleiarar og kundemerksemda i
selskapet.
Fleirtalet er samde i at hovudregelen
må vere at drift og utvikling av flyplassar skal handterast innafor
Avinor-systemet. Den solidariske ordninga, der overskotet frå dei
lønsame flyplassane er med på å halde oppe dei flyplassane som ikkje er
lønsame, er svært viktig for å oppnå regional utvikling, og mange
stader i landet er lufthamnene og rutenettet avgjerande for busetjing
og sysselsetjing.
Et annet flertall, medlemmene
fra Fremskrittspartiet, Høyre og Kristelig Folkeparti, har
merket seg Samferdselsdepartementets svar i brev datert 20. november
2009 på spørsmål stilt fra komiteen. Dette flertallet registrerer
at departementet "er uroa over kostnadsutviklingen i Avinor". Dette
flertallet deler denne bekymringen, og ber Regjeringen etablere
klarere effektivitetsmål for selskapet.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet peker
på at dagens ordning med såkalt "kryssubsidiering" der et fåtall
store flyplasser med overskudd, dekker underskudd ved de øvrige
flyplassene over hele Norge, er avhengig av god trafikkutvikling
og gode rammebetingelser for flytransport i Sør-Norge. Disse
medlemmer understreker at tiltak for å begrense, fordyre
eller erstatte flytransport med øvrige transportmidler i Sør-Norge,
vil kunne medføre både mindre effektive transportløsninger og en dramatisk
reduksjon i det økonomiske grunnlaget for "kryssubsidiering".
Disse medlemmer har merket seg
at ulike betegnelser brukes om finansieringsordningen; både "samfinansiering"
og "solidarisk finansiering". Disse medlemmer peker
på at et hovedalternativ til en slik løsning der noen passasjerer
betaler for andre, er bruk av statlig kjøp av transporttjenester
slik det bl.a. gjøres i jernbanesektor med persontransport.
Fleirtalet i komiteen, medlemene
frå Arbeidarpartiet, Høgre, Sosialistisk Venstreparti, Senterpartiet
og Kristeleg Folkeparti, synest det er gledeleg at det interne samarbeidsklimaet
i Avinor har blitt betra.
Fleirtalet vil likevel peike
på utfordringane med kapasitetssituasjonen i flysikringstenesta. Likeeins
gir kostnadsutviklinga i selskapet framleis grunn til uro. Avinor
må heile tida setje tæring etter næring og sikra mest mogleg effektiv
drift.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet peker
på at perioden bl.a. kjennetegnes ved dårlig samarbeidsklima i selskapet
som har gitt store forsinkelser for de reisende, mangel på flygeledere
og betydelig kostnadsvekst.
Komiteen ser det som
særs viktig at tryggleiksfremjande tiltak som betre innflygingsutstyr
og utvida tryggleiksområde rundt rullebanane vert utført som planlagt.
Fleirtalet i komiteen, medlemene
frå Arbeidarpartiet, Høgre, Sosialistisk Venstreparti, Senterpartiet
og Kristeleg Folkeparti, er tilliks med departementet uroa over
kostnadsutviklinga i Avinor, og stør difor at det vert gjennomført
eit eige prosjekt som skal samanlikne kostnadseffektiviteten i Avinor
med andre leverandørar. Fleirtalet har merka seg
at Samferdselsdepartementet, som eigar og styresmakt, har ei løpande
oppfølging av avgifter, driftsnivå og investeringsplanar i Avinor.
Ved endringar i takstregulativet må distrikta spesielt ivaretakast.
Avinor har tydelege målsettingar når det gjeld miljø
og klima. Dette gjeld også tilbringartenestene, kor det er sett
ei ambisiøs målsetting om å auke kollektivdelen på Gardermoen frå
dagens 60 til 70 pst. og for Flesland og Sola til 30 pst. Fleirtalet stør
dei ambisiøse målsettingane, og legg til grunn at Avinor etablerer
konkrete tiltaksplanar og framdrift for å nå desse viktige måla.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet har
merket seg at Regjeringen er bekymret over den sterke kostnadsutviklingen
i Avinor de siste årene. Disse medlemmer forutsetter
at det etableres effektivitetsmål for selskapet, og at slike mål
og målinger gjør det mulig med internasjonale sammenligninger.
Disse medlemmer peker på at Avinor
har viktige oppgaver å løse i perioden 2008–2010. Et omfattende
investeringsprogram for å bedre flysikkerhet generelt, for å modernisere
og utvide terminaler, for å møte myndighetspålagte tiltak, for å
effektivisere securityaktiviteten på norske flyplasser og for å
skaffe tilstrekkelig flygeledere, er krevende både organisatorisk
og finansielt. Disse medlemmer peker på at aktiv eierstyring
er viktig og at statlig delfinansiering er nødvendig.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
"Stortinget ber Regjeringen fra og med Revidert nasjonalbudsjett
2010 legge inn årlige statlige bevilgninger til delvis dekning av
"securitykostnader" som påløper ved norske flyplasser."
Komiteens flertall, medlemmene fra Fremskrittspartiet,
Høyre og Kristelig Folkeparti, fremmer følgende
forslag:
"Stortinget ber Regjeringen i forbindelse med Revidert
nasjonalbudsjett 2010 gi melding om arbeidet med kostnadsreduserende
tiltak i Avinor og arbeidet for å skaffe tilstrekkelig antall flygeledere."
Fleirtalet i komiteen, medlemene
frå Arbeidarpartiet, Høgre, Sosialistisk Venstreparti, Senterpartiet
og Kristeleg Folkeparti, meiner det er viktig at sektorlovgjevinga
på luftfartsområdet kjem måla i diskriminerings- og tilgjengelighetsloven
i møte.
Fleirtalet syner til at gangbruer
– der dette er aktuelt – er den føretrekte ombordstigningsløysinga
for alle passasjerar, men registrerer samstundes at det i dag ikkje
finst lovverk som stiller krav om slike. Utbygging av både Moss
lufthavn Rygge og Stavanger lufthavn Sola har skjedd utan gangbruer. Fleirtalet ber
Regjeringa sjå til at universelle ombordstigingsløysingar vert omfatta
av sektorlovgjevinga for luftfart så langt det er råd.
Fleirtalet syner til at utbyggingsplanar
ved Stavanger lufthavn Sola har blitt endra utan at brukarorganisasjonane
har vore involverte. Fleirtalet ber difor Regjeringa
sikra rutinar for slik medverknad i alle saker som omfattar passasjerhandtering.
Fleirtalet er oppteke av at infrastrukturen
i luftfarten blir utforma og tilrettelagt slik at alle er sikra
best mogleg mobilitet i tråd med visjonen om eit universelt utforma
samfunn. Prinsippet om universell utforming må innebere at samfunnet
legg til rette for gode løysingar for alle, ikkje berre for dei
fleste. Når nye løysingar og infrastruktur vert planlagt, skal det
leggjast opp til éi hovudløysing som er tilgjengeleg for alle. Fleirtalet peikar
på at det innafor luftfarten trengs større bevisstheit på dette,
og understrekar at krav om universell utforming og tilrettelegging
for alle må telje meir enn økonomiske omsyn og marknadskrav. Staten
må difor sørgje for at måla i diskriminerings- og tilgjengelighetsloven
vert oppfylte og at infrastrukturen er universelt utforma.
Komiteens medlem fra Kristelig
Folkeparti viser til svar fra statsråden 6. februar 2009 på
spørsmål fra Kristelig Folkeparti hva angår manglende tilgjengelighet
for forflytningshemmede ved Stavanger Lufthavn, Sola. Statsråden
opplyste her om at hun hadde bedt Avinor se hva som var mulig å
gjøre for å bedre situasjonen ved Stavanger Lufthavn, Sola. Statsråden avventet
en tilbakemelding fra Avinor. Videre opplyste statsråden at hun
som forvalter av det statlige eierskapet til Avinor, ville følge
opp spørsmålet om rettighetene til forflytningshemmede i eierdialogen
med selskapet. Dette medlem er skuffet over den faktiske
oppfølgingen av saken. Dette medlem viser til at
Kristelig Folkeparti en rekke ganger har etterlyst initiativ, senest
i Stortingets møte 10. november 2009 ved behandlingen av Innst.
31 S (2009–2010), uten at Regjeringen har kommet på banen. Situasjonen
ved Sola lufthavn viser at det er grunn til å spørre om hvorvidt
Regjeringen har tatt denne og tilsvarende saker opp i eierdialogen med
selskapet i tilstrekkelig grad. Dette medlem forventer
at Regjeringen følger opp denne type saker på en fullgod måte slik
at forholdene ved Avinors lufthavner blir fullt ut universelt utformet
i tråd med den nye tilgjengelighetsloven.
Fleirtalet i komiteen, medlemene
frå Arbeidarpartiet, Høgre, Sosialistisk Venstreparti, Senterpartiet
og Kristeleg Folkeparti, har merka seg at det i åra 2003–2008
var ein sterk vekst i passasjertalet ved lufthamnene i Avinor-systemet,
og at det frå slutten av 2008 har vore ein nedgang i trafikktala.
Det er venta ei svak utvikling i passasjertalet også dei neste par
åra.
Fleirtalet meiner at dei store
investerings- og finansutfordringane Avinor står overfor, inneber at
Samferdselsdepartementet som takststyresmakt må sikra selskapet
naudsynte framtidige inntekter. Dette vert avgjerande for selskapet
si evne til å gjennomføre alle typar investeringar.
Medlemene i komiteen frå Arbeidarpartiet,
Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet vil i denne samanhengen
peika på rapporten "Air Charges Monitor" som syner at lufthamnavgiftene
i Avinor i dag ligg omtrent "midt på treet" i europeisk samanheng.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet minner
om at driftskostnadene knyttet til sivil luftfart i Norge er brukerfinansiert. Disse
medlemmer minner om at med full brukerfinansiering dekkes
også betydelige samfunnsoppdrag, både generelt gjennom nødvendig
infrastruktur for lufttransport og spesielt gjennom drift av en
rekke flyplasser med driftsunderskudd.
Disse medlemmer peker på at brukere
av jernbanebasert transport årlig over statsbudsjettet mottar kostnadstilskudd
på flere milliarder kroner gjennom bevilgninger til Jernbaneverket. Disse
medlemmer minner om at dagens finansiering av driftsutgiftene
innenfor norsk luftfart i omfattende grad er avhengig av såkalte "kommersielle"
inntekter; inntekter fra utleie av eiendom og fra drift av ulike
typer forretningsvirksomhet på norske flyplasser. Disse medlemmer peker
også på at den såkalte "kryssubsidieringen", der flyplasser med
overskudd dekker underskudd på andre flyplasser, faktisk er avhengig
av at det er flyplasser med overskudd til fordeling. Disse
medlemmer peker på at en slik finansiering er sårbar for
endringer i generelle økonomiske forhold. Disse medlemmer peker
også på at staten tar betydelig utbytte fra en virksomhet som er
brukerfinansiert. I perioden 2004–2007 har staten tatt ut 1 mrd.
kroner fra selskapet. Samtidig øker omfanget av de ulike myndighetspålagte
tiltak; tiltak som medfører store investeringer og betydelig økning
i årlige driftskostnader.
Disse medlemmer mener derfor
det vil være riktig at dagens finansieringssystem – også "kryssubsidieringen"
– endres. Disse medlemmer mener at både en egen finansieringsordning
for driften av de såkalte regionale kortbaneflyplassene og statlig
kjøp av både flyplasstjenester og flytransport bør kunne brukes
i en ny finansieringsordning. Disse medlemmer peker
på at utbyttepolitikken bør vurderes på bakgrunn av både brukerfinansieringen
og omfanget av de myndighetspålagte tiltak. Disse medlemmer peker
også spesielt på det paradoks at når Regjeringen arbeider aktivt
for å begrense bruk av innenlands flytransport, er det samtidig
en politikk som vil redusere inntekter og overskudd ved de 3 største
flyplassene som i dag gjennom sine overskudd finansierer de fleste øvrige
flyplassene til Avinor.
Disse medlemmer har merket seg
Samferdselsdepartementets svar angående avgiftsnivået i Norge sammenlignet
med andre land. Disse medlemmer savner fortsatt tydeligere
informasjon om hvordan de ulike avgiftene til Avinor har utviklet
seg sammenlignet med både norsk kostnadsutvikling og utvikling i
slike avgifter internasjonalt. Disse medlemmer forutsetter
at dette inngår i nye effektivitetsmål som bør etableres for selskapet.
Komiteen merker seg
også at
"Samferdselsdepartementet registrerer at det framleis
vil vere mangel på flygeleiarar i fleire år framover. Departementet
er uro over konsekvensene for brukarane, særlig når det gjeld kostnadene
ved å nytte tjenestene".
Komiteen deler denne uroen og
forutsetter at selskapet utvider sin tiltakspakke for å dekke behovet
for flygeledere for å ivareta sikkerheten og for å unngå forsinkelser
for de reisende. Komiteen har merket seg at Samferdselsdepartementet
i sitt svarbrev til komiteen begrunner mangel på flygeledere med
"feilvurderinger av det fremtidige behovet for flygeledere som ble
gjort i første halvdel av dette tiåret". Komiteen har ikke
minst merket seg statsrådens opplysninger i samme brev om at Avinor
nå oppgir en forsinkelse i forhold til det som tidligere er varslet
når det gjelder tidspunkt der en kan påregne full dekning av flygeledere. Komiteen understreker derfor
at arbeidet for å fremskynde full dekning av nødvendige flygeledere
er viktig og må følges nøye opp av Samferdselsdepartementet.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Fremskrittspartiet, Høyre og Kristelig Folkeparti, har
merket seg at Avinor fortsatt sliter med å dekke fremtidig behov
for flygeledere og nå varsler at dette trolig først kan skje i 2014. Disse
medlemmer forutsetter at Regjeringen gjennom Avinor aktivt
arbeider for å dekke behovet for flygeledere før 2014.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet har
med stor interesse registrert at begrunnelsen for at det i Norge
fortsatt er mangel på flygledere i Norge, er "feilvurdering av det
fremtidige behovet for flygeledere som ble gjort i første halvdelen
av dette tiåret". Disse medlemmer understreker at
dette er en innrømmelse som kommer i 2009 fra en regjering som også
har styrt i årene 2005–2009. Disse medlemmer understreker
at denne "feilvurderingen" er gjort av ledelse, styre i Avinor og Regjeringen
som eier.
Fleirtalet i komiteen, medlemene
frå Arbeidarpartiet, Høgre, Sosialistisk Venstreparti, Senterpartiet
og Kristeleg Folkeparti, meiner at tiltakspakka og den nye utbytepolitikken
til saman vil medverka til at Avinor kan investere meir utan låneopptak
og svekking av eigenkapitalen.
Eit anna fleirtal, medlemene
frå Arbeidarpartiet, Sosialistisk Venstreparti, Senterpartiet og
Kristeleg Folkeparti, vil likevel peika på at utviklinga
i flytrafikken og økonomien i Avinor er usikker, og at den finansielle
stillinga må følgjast nøye framover.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til sine merknader under kapittel om "Viktige rammevilkår for Avinor". Disse medlemmer gjentar
at det er nødvendig å gi Avinor en styrket finansiell stilling gjennom avklart,
langsiktig og forutsigbar finansiering der lavere utbytte og større
statlig bidrag til infrastruktur og alle typer sikkerhetstiltak
inngår.
Komiteen ber Regjeringen
og Avinor arbeide med tiltak som kan bedre sikkerheten og redusere
kostnader, samt tidsforsinkelse.
Komiteen peker spesielt på at
det må fokuseres mer på forenkling av sikkerhetskontroll av passasjerer
og ansatte generelt.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Fremskrittspartiet, Høyre og Kristelig Folkeparti, vil
i denne forbindelse spesielt peke på mindre flyplasser, samt på
forenklet behandling av passasjerer til Norge fra utlandet som skal
videre med innenlandsfly, såkalt "one-stop security".
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet peker
videre på at "securitykostnader" har økt eksplosivt i perioden fra
2004 til og med 2009 fra 0 til nesten 1 mrd. kroner. Disse
medlemmer peker på at også disse myndighetspålagte kostnadene
nå veltes over på brukerne. Disse medlemmer peker
på at det bør være grenser for hvor mye av disse kostnadene som skal
betales av brukerne dersom luftfarten skal ha gode rammebetingelser.
Disse medlemmer har merket seg
opplysninger om at i Storbritannia, USA og Canada finansierer myndighetene
en del av og i Tyskland hoveddelen av securitykostnadene. Disse medlemmer peker
på at det også er grenser for hvor mye av myndighetspålagte kostnader
som kan dekkes av Avinors fremtidige inntekter fra såkalt "kommersielle
inntekter", dvs. inntekter fra utleie av lokaler, parkeringsplasser
og fra ulike typer butikk- og restaurantvirksomhet. Disse
medlemmer peker også på at det er nødvendig med et kritisk
blikk på utviklingen av "securitykostnadene" av flere grunner. Kostnadene
øker sterkt, sikkerhetseffekten av tiltakene er på ingen måte tydelig
og forsinkelseseffekten for hele transportsektoren betydelig. Kontrollopplegget
omfatter også kroppsvisitering av enkeltreisende og byr derfor på
utfordringer knyttet til dette som per i dag ikke er fullt ut tilfredsstillende
ivaretatt.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyre savner tydeligere informasjon om mål og måling
av regularitet og punktlighet; også dette målt i internasjonal sammenheng.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Fremskrittspartiet, Høyre og Kristelig Folkeparti, har
merket seg at Norsk Flygerforbund gjennom henvendelse til Luftfartstilsynet har
gitt uttrykk for bekymring vedrørende måling av rullebanenes bremseffekt
under vinterforhold. Flertallet forutsetter at dette følgers
opp både fra Luftfartstilsynet og fra Avinor gjennom god dialog
med Norsk Flygerforbund.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til forsøkene med ART "Advanced Remote Tower" i Sverige, som innebærer
at et sentralt kontrollsenter kan erstatte kontrolltårnet på flere
små og mellomstore flyplasser. Disse medlemmer mener
at dette er en spennende teknologi som vil kunne øke sikkerheten
også ved norske flyplasser. Teknologien er i en tidlig fase, men disse
medlemmer ber Samferdselsdepartementet i samarbeid med Avinor
følge utviklingen nøye med tanke på forsøk og senere også bruk i
Norge.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre og Kristelig Folkeparti savner en tydeligere ivaretakelse
av brukerperspektivet i meldingen om Avinors virksomhet; det gjelder
både i forhold til de operative brukerne av Avinors tjenester og
i forhold til de reisende.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre og Kristelig Folkeparti understreker at også lufthavner
utenfor Avinor-systemet utfører et viktig samfunnsoppdrag gjennom
sin virksomhet. Flertallet peker spesielt på Torp
Lufthavn Sandefjord og Moss Lufthavn Rygge. Aktiviteten ved disse
to flyplassene gir et viktig bidrag til å dekke det voksende behovet
for flytransport i Norge og til og fra Norge. Flertallet har
med interesse merket seg stor interesse fra flyselskapene Norwegian og
Ryanair for å bruke Moss Lufthavn Rygge til sine flygninger.
Flertallet mener at så lenge
kryssubsidieringssystemet mellom lufthavnene innenfor Avinor består,
bør også lufthavnene på Stord, Notodden og i Skien inkluderes i
Avinorsystemet. Flertallet viser til sine merknader
og sitt forslag om dette i Innst. S. nr. 300 (2008–2009) og Innst.
13 S (2009–2010).
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet understreker
at det ikke fra statlig myndighet bør legges andre og strengere
begrensninger på åpningstider og antall flybevegelser ved disse
og andre flyplasser som drives utenfor det statseide selskapet Avinor
AS. Disse medlemmer mener at samme krav om likebehandling
må stilles til nivået på avgifter fra staten eller fra statlig myndighet/selskap. Disse
medlemmer er kjent med at ny konsesjon for Sandefjord Lufthavn
Torp nå behandles i Samferdselsdepartementet og forutsetter at ikke-diskriminerende
behandling legges til grunn i arbeidet.
Disse medlemmer foreslår:
"Stortinget ber Regjeringen sørge for at det
ikke legges statlige føringer på avgiftsnivået ved norske flyplasser
som ikke eies av Avinor AS."
Komiteens flertall, medlemmene
fra Fremskrittspartiet, Høyre og Kristelig Folkeparti,
peker på at forholdene innenfor luftfarten har endret seg dramatisk
de siste 10 årene og at endringstakten fortsatt er stor. Flertallet har
en rekke ganger pekt på at ved rullering av Nasjonal transportplan
er det veier og jernbane som får hovedoppmerksomheten. Flertallet mener
fortsatt det er viktig og riktig at Stortinget på en mer omfattende
og grundig måte behandler rammebetingelsene for luftfarten i Norge
og ikke bare kortsiktige meldinger om Avinors virksomhet. Flertallet mener norsk
luftfart trenger gode, stabile og langsiktige rammebetingelser.
Behandling av eiermeldinger om Avinor blir preget av kortsiktige
– ofte situasjonsbetingede virkemidler. Denne meldingen preges nettopp
av slike forhold. Flertallet mener det er nødvendig
med en egen stortingsmelding om norsk luftfart.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyre fremmer følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen i løpet av 2010
legge frem en stortingsmelding om norsk luftfart for å sikre luftfarten
i Norge gode, stabile og langsiktige rammebetingelser. Stortinget
ber spesielt om at også alternative finansieringsmodeller for drift
av Avinor og for statlig kjøp av flytransport omhandles i meldingen."
Komiteens medlem fra Kristelig Folkeparti fremmer
følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen i løpet av 2010
legge frem en stortingsmelding om norsk luftfartspolitikk for å
sikre luftfarten i Norge gode, stabile og langsiktige rammevilkår."