Den 16. april 2009 ble det i Washington undertegnet
en overenskomst om utveksling av opplysninger i skattesaker og en
tilhørende protokoll mellom Norge og Bermuda. Samtykke til undertegning
ble gitt ved kongelig resolusjon av 20. mars 2009. Overenskomsten
ble på vegne av Norge undertegnet av ambassadør Wegger Chr. Strømmen
og på vegne av Bermuda av finansminister Paula Cox. Det ble også
undertegnet overenskomster om skattlegging av fysiske personers
inntekter, om foretaks inntekter fra internasjonal skips- og luftfart
og om prosedyrer for gjensidig overenskomst om internprising mellom
selskaper med interessefellesskap.
Informasjonsutvekslingsavtalen trer i kraft
på den trettiende dag etter at begge stater har gitt hverandre beskjed
om at de nødvendige konstitusjonelle skritt er gjennomført for at
avtalen kan settes i kraft. Denne avtalen vil deretter få virkning
for straffbare skattesaker fra denne dato og for andre saker fra
og med det skatteår som begynner på eller etter 1. januar i det
kalenderår som følger etter det året da avtalen trer i kraft. Tilleggsoverenskomstene
får virkning fra sistnevnte dato. Tilleggsoverenskomstene forutsetter
at informasjonsutvekslingsavtalen er i kraft og vil automatisk bortfalle
dersom denne opphører.
Organisasjonen for økonomisk samarbeid og utvikling
(OECD) vedtok den 9. april 1998 en rekommandasjon om tiltak mot
skadelig skattekonkurranse. Tiltaket tok i hovedsak sikte på å avvikle
skadelige skatteregimer i medlemslandene, men pekte også på behovet
for å treffe omforente mottiltak mot tilsvarende skatteregimer i
de såkalte skatteparadiser.
Alle 37 jurisdiksjoner som ble definert som
skatteparadiser har nå avgitt en politisk bindende erklæring om
innsyn og informasjonsutveksling til OECDs generalsekretær. I samarbeid
med de første 11 av de jurisdiksjoner som avgav slik erklæring har
OECD utarbeidet en modellavtale for effektiv informasjonsutveksling
i skattesaker, som forplikter avtalepartene til å utveksle alle relevante
opplysninger som anses nødvendige om eierskap og transaksjoner,
også fra banker, finansinstitusjoner og advokater og andre rådgivere.
For å etablere det juridiske grunnlag for effektiv informasjonsutveksling
må det imidlertid inngås bilateral overenskomst bygget på denne
modell med hver enkelt jurisdiksjon. De politiske erklæringer er
i seg selv ikke nok.
Dette er en tidkrevende prosess, ikke minst
fordi det er tale om små land med begrensede administrative ressurser.
De større OECD-land som USA, Storbritannia, Frankrike, Tyskland
og Nederland har stått fremst i prosessen og en rekke avtaler er
allerede undertegnet.
Nordisk Ministerråd vedtok i juni 2006 å etablere
et felles nordisk prosjekt for den tekniske gjennomføringen av forhandlinger
om slike avtaler. I alle tilfeller skal forhandlingene resultere
i utkast til bilaterale avtaler mellom vedkommende jurisdiksjon
og hver av de syv nordiske land, herunder Færøyene og Grønland.
Fra norsk side har arbeidet vært ledet av avdelingsdirektør Per
Olav Gjesti, Finansdepartementet, som også har ledet styringsgruppen
for prosjektet.
En avtale om informasjonsutveksling i skattesaker
med Bermuda legges nå fram for Stortinget for samtykke til ikrafttredelse.
Etter sin ordlyd avviker avtalen til informasjonsutvekslingsavtale
noe fra OECDs modell, men er i stor grad utformet i tråd med slike
avtaler Bermuda tidligere har framforhandlet med andre OECD-land
som Storbritannia og Australia. Avvikene er omtalt nedenfor. Det
er også inngått en utfyllende protokoll til avtalen.
I likhet med den avtalepakke som Norge tidligere
har inngått med Isle of Man, Jersey og Guernsey er det også utformet
tre tilleggsavtaler, om unngåelse av dobbeltbeskatning av fysiske personers
lønnsinntekter mv., om gjensidig skattefritak for internasjonal
skips- og luftfart, samt om gjensidige overenskomstprosedyrer i
internprisingssaker. Tilleggsavtalene forutsetter at avtalen om
effektiv informasjonsutveksling blir gjennomført, og avtalene vil
automatisk bortfalle dersom denne opphører.
Avtalene skal inngås på engelsk. Som vedlegg
til proposisjonen følger utkastene til de engelske tekstene og norske
oversettelser.
Det vises til proposisjonen for bemerkninger
til de enkelte materielle bestemmelsene.
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Thomas Breen, Gunvor Eldegard, Irene Johansen, Gerd Janne Kristoffersen,
lederen Torgeir Micaelsen, Torfinn Opheim og Dag Ole Teigen, fra
Fremskrittspartiet, Ulf Leirstein, Jørund Rytman, Kenneth Svendsen
og Christian Tybring-Gjedde, fra Høyre, Gunnar Gundersen, Arve Kambe
og Jan Tore Sanner, fra Sosialistisk Venstreparti, Lars Egeland,
fra Senterpartiet, Per Olaf Lundteigen, fra Kristelig Folkeparti,
Hans Olav Syversen, og fra Venstre, Abid Q. Raja, slutter seg
til Regjeringens forslag om å sette i kraft en overenskomst om utveksling
av opplysninger i skattesaker med tilhørende protokoll mellom Norge
og Bermuda, undertegnet i Washington 16. april 2009, med tilleggsoverenskomster.
Komiteen har for øvrig
ingen merknader, viser til proposisjonen og rår Stortinget til å
gjøre slikt
vedtak:
Stortinget samtykker til å sette i kraft en
overenskomst om utveksling av opplysninger i skattesaker med tilhørende
protokoll mellom Norge og Bermuda, undertegnet i Washington 16. april 2009,
med tilleggsoverenskomster.
Oslo, i finanskomiteen, den 3. desember 2009
Torgeir Micaelsen |
Thomas Breen |
leder |
ordfører |