1.1 Kap. 1062 Kystverket

Post 1 Driftsutgifter

Bruttoføring av salgsinntekter fra brakkerigg og fartøy

Kystverket har i 2009 solgt en brakkerigg for 410 000 kroner og et gammelt fartøy for 2,6 mill. kroner. Det fremmes forslag om at kap. 1062 post 1 økes med 3,01 mill. kroner i 2009 mot tilsvarende økning av kap. 4062 post 2.

Ompostering av midler til investering i oljevernutstyr fra post 1 til post 45

Som ledd i oppfølgingen av Kystverkets rapport om utskifting av oljevernutstyr har Kystverket i budsjettet for 2009 lagt opp til samlede investeringer i oljevernutstyr på 104 mill. kroner. I saldert budsjett 2009 er bevilgningen til oljevernutstyr bevilget over post 1. Oljevernmateriellet som anskaffes vil imidlertid posteres som en investering i Kystverkets regnskap, som følger statlige regnskapsstandarder (SRS), og vil derfor i kontantregnskapet posteres på kap. 1062 post 45.

Det fremmes forslag om at kap. 1062 post 1 reduseres med 104 mill. kroner i 2009 mot tilsvarende økning av kap. 1062 post 45.

Post 45 Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold

Jf. omtale under kap. 1062 post 1. Det fremmes forslag om å øke kap. 1062 post 45 med 104 mill. kroner mot en tilsvarende reduksjon på kap. 1062 post 1.

Post 21 Spesielle driftsutgifter

Oljevernaksjonen etter Full City

Det Panama-registrerte lasteskipet MV Full City grunnstøtte utenfor Langesund i Telemark fredag 31. juli 2009 kl. 00.50. Grunnstøtingen medførte store skader på skroget og oljelekkasjer fra skipet.

I de årlige budsjettene er det ikke tatt høyde for kostnader til større oljevernaksjoner som den som inntraff da MV Full City gikk på grunn utenfor Langesund 31. juli 2009. Grunnstøtingen utenfor Langesund har ført til at det har vært behov for å sette i gang strakstiltak for å redusere skadeomfanget.

I kongelig resolusjon av 7. august 2009 ble Fiskeri- og kystdepartementet gitt fullmakt til å overskride bevilgningen for 2009 under kap. 1062 Kystverket, post 21 med inntil 110 mill. kroner, for å sikre dekning for utgifter til oljevernaksjonen tilknyttet MV Full City. Det ble da foreløpig anslått at aksjonen ville koste om lag 220 mill. kroner.

Kystverket har nå utarbeidet en oppdatert kostnadsprognose for aksjonen etter grunnstøtingen av MV Full City. Kystverkets nye kostnadsprognose viser en samlet aksjonskostnad på til sammen anslagsvis 234 mill. kroner, hvorav om lag 200 mill. kroner forventes å påløpe i 2009 og 34 mill. kroner i 2010.

For å sikre dekning av nødvendige kostnader i 2009 fram til Stortinget kan behandle forslag om en tilleggsbevilgning for 2009, ble Fiskeri- og kystdepartementet i en kongelig resolusjon av 6. november 2009 gitt fullmakt til å overskride bevilgningen for 2009 under kap. 1062 Kystverket, post 21 med inntil 200 mill. kroner.

Det fremmes på denne bakgrunn forslag om at kap. 1062 post 21 økes med 200 mill. kroner i 2009 for å dekke anslåtte statlige kostnader i 2009 til oljevernaksjonen knyttet til MV Full City. Siden det er noe usikkerhet knyttet til om alle midlene kommer til utbetaling i 2009, foreslås det at kap. 1062 post 21 tilføyes stikkordet "kan overføres".

Regjeringa vil komme tilbake til Stortinget med forslag om bevilgning for å dekke anslåtte kostnader i 2010 på egnet måte i 2010.

1.2 Kap. 4062 Kystverket

Post 1 Gebyrinntekter

En gjennomgang av Kystverkets gebyrinntekter og utgifter som gebyrene er tenkt å finansiere, viser at gebyrinntektskravet på kap. 4062 post 1 ligger høyere enn det utgiftsbevilgningene for de gebyrfinansierte tjenestene tilsier.

Det foreslås at kap. 4062 post 1 reduseres med 0,256 mill. kroner i 2009.

Post 2 Andre inntekter

Det vises til omtale under kap. 1062 post 1. Det foreslås å øke bevilgningen under kap. 4062 post 2 med 3,01 mill. kroner i 2009 mot tilsvarende økning på kap. 1062 post 1 som følge av salg av brakkerigg og fartøy.