Kystverket har i 2009 solgt en brakkerigg for 410 000
kroner og et gammelt fartøy for 2,6 mill. kroner. Det fremmes forslag
om at kap. 1062 post 1 økes med 3,01 mill. kroner i 2009 mot tilsvarende
økning av kap. 4062 post 2.
Som ledd i oppfølgingen av Kystverkets rapport om
utskifting av oljevernutstyr har Kystverket i budsjettet for 2009
lagt opp til samlede investeringer i oljevernutstyr på 104 mill.
kroner. I saldert budsjett 2009 er bevilgningen til oljevernutstyr
bevilget over post 1. Oljevernmateriellet som anskaffes vil imidlertid
posteres som en investering i Kystverkets regnskap, som følger statlige
regnskapsstandarder (SRS), og vil derfor i kontantregnskapet posteres
på kap. 1062 post 45.
Det fremmes forslag om at kap. 1062 post 1 reduseres
med 104 mill. kroner i 2009 mot tilsvarende økning av kap. 1062
post 45.
Jf. omtale under kap. 1062 post 1. Det fremmes forslag
om å øke kap. 1062 post 45 med 104 mill. kroner mot en tilsvarende
reduksjon på kap. 1062 post 1.
Det Panama-registrerte lasteskipet MV Full City grunnstøtte
utenfor Langesund i Telemark fredag 31. juli 2009 kl. 00.50. Grunnstøtingen
medførte store skader på skroget og oljelekkasjer fra skipet.
I de årlige budsjettene er det ikke tatt høyde
for kostnader til større oljevernaksjoner som den som inntraff da
MV Full City gikk på grunn utenfor Langesund 31. juli 2009. Grunnstøtingen
utenfor Langesund har ført til at det har vært behov for å sette
i gang strakstiltak for å redusere skadeomfanget.
I kongelig resolusjon av 7. august 2009 ble Fiskeri-
og kystdepartementet gitt fullmakt til å overskride bevilgningen
for 2009 under kap. 1062 Kystverket, post 21 med inntil 110 mill. kroner,
for å sikre dekning for utgifter til oljevernaksjonen tilknyttet
MV Full City. Det ble da foreløpig anslått at aksjonen ville koste
om lag 220 mill. kroner.
Kystverket har nå utarbeidet en oppdatert kostnadsprognose
for aksjonen etter grunnstøtingen av MV Full City. Kystverkets nye
kostnadsprognose viser en samlet aksjonskostnad på til sammen anslagsvis
234 mill. kroner, hvorav om lag 200 mill. kroner forventes å påløpe
i 2009 og 34 mill. kroner i 2010.
For å sikre dekning av nødvendige kostnader
i 2009 fram til Stortinget kan behandle forslag om en tilleggsbevilgning
for 2009, ble Fiskeri- og kystdepartementet i en kongelig resolusjon
av 6. november 2009 gitt fullmakt til å overskride bevilgningen
for 2009 under kap. 1062 Kystverket, post 21 med inntil 200 mill.
kroner.
Det fremmes på denne bakgrunn forslag om at kap.
1062 post 21 økes med 200 mill. kroner i 2009 for å dekke anslåtte
statlige kostnader i 2009 til oljevernaksjonen knyttet til MV Full City.
Siden det er noe usikkerhet knyttet til om alle midlene kommer til
utbetaling i 2009, foreslås det at kap. 1062 post 21 tilføyes stikkordet "kan
overføres".
Regjeringa vil komme tilbake til Stortinget
med forslag om bevilgning for å dekke anslåtte kostnader i 2010
på egnet måte i 2010.
En gjennomgang av Kystverkets gebyrinntekter og
utgifter som gebyrene er tenkt å finansiere, viser at gebyrinntektskravet
på kap. 4062 post 1 ligger høyere enn det utgiftsbevilgningene for
de gebyrfinansierte tjenestene tilsier.
Det foreslås at kap. 4062 post 1 reduseres med 0,256
mill. kroner i 2009.
Det vises til omtale under kap. 1062 post 1.
Det foreslås å øke bevilgningen under kap. 4062 post 2 med 3,01
mill. kroner i 2009 mot tilsvarende økning på kap. 1062 post 1 som
følge av salg av brakkerigg og fartøy.