4.3 Kap. 604 Nav-reform og pensjonsreform

Det foreslås bevilget 788,01 mill. kroner for 2010, mot 1 956,593 mill. kroner i saldert budsjett for 2009.

Komiteen viser til at det har vært store problemer rundt innfasingen av Nav-reformen. Dette har blant annet ført til lang saksbehandlingstid, og til at mange brukere ikke har nådd frem til saksbehandleren. Dette har rammet brukerne på en uakseptabel måte, med mange klager på både vedtak og saksbehandlingstid.

Komiteen viser videre til at utfordringene i Nav i liten grad har latt seg løse med økte bevilgninger.

Komiteen viser til at det er avsatt penger til evaluering av Nav-reformen og vil i den anledning påpeke viktigheten av at man får en grundig og kritisk evaluering av alle sider av reformen.

Komiteen har også merket seg at etaten har hatt store utfordringer med IKT- systemene, og viser til at det i statsbudsjettet for 2010 er avsatt 781,01 mill. kroner for gjennomføring av IKT-prosjektet knyttet til pensjonsreformen.

Komiteen mener det er viktig at man i tiden som kommer sikrer etaten moderne og funksjonelle IKT-løsninger. Dette vil være helt avgjørende for at de ansatte skal kunne bli i stand til å utføre arbeidet på en optimal måte. I tillegg er dette også avgjørende for å sikre brukerne rett ytelse til rett tid.

Komiteen peker på viktigheten av at IKT-løsninger for Nav-ansatte blir gode. Det er viktig å balansere hensynet til gode teknologiske løsninger som kan frigjøre tid til mer personlig oppfølging av brukerne opp mot behovet for kostnadskontroll i utviklingen av etatens IKT-plattform. Etatens ansatte gjennomfører også et krevende kompetanseløft. Det er viktig for den videre organisasjonsbyggingen at ansatte får anledning til å vedlikeholde og oppdatere denne kunnskapen.

Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, viser til at finansiering for etablering av de siste Nav-kontorene skjer med overført bevilgning fra 2009. Det er særlig positivt at gjennomføring av reformen så langt har vært innenfor gitte rammer for etablering.

Flertallet peker på at investeringen på 781 mill. kroner til IKT-pensjon er en nødvendig investering for at pensjonsreformen skal skje slik Stortinget har forutsatt i 2011.

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet har merket seg NTLs uttalelser i forbindelse med komiteens budsjetthøring, hvor de anslo at det var behov for å bevilge mellom 1–2 mrd. kroner de kommende årene for å sikre et godt og moderne IKT-system.

Disse medlemmer vil peke på at sammenslåingen av de forskjellige statlige kontorene til ett kontor i seg selv er vanskelig, med sammensmelting av to forskjellige kulturer. Denne sammensmeltingen vanskeliggjøres betydelig ved at sosialkontorene forblir kommunale kontorer.

Disse medlemmer viser til at Fremskrittspartiet ved flere anledninger har fremmet forslag i Stortinget om at sosialhjelpen skal gjøres statlig, og legges inn under Nav.

Disse medlemmer mener at en slik sammenslåing ville ført til en langt smidigere overgang til et kontor for de tre etatene.

Disse medlemmer fremmer på denne bakgrunn følgende forslag:

"Stortinget ber Regjeringen legge frem forslag om å gjøre den kommunale sosialhjelpen til et statlig ansvar under Nav."