Et hovedmål for arbeidsmarkedspolitikken er
å bidra til høy yrkesdeltakelse og god utnyttelse av arbeidskraften.
Utformingen av arbeidsmarkedspolitikken tilpasses norske bedrifters
og virksomheters behov for arbeidskraft. For å sikre at arbeidsinnvandring
bidrar til å fylle behovet for arbeidskraft, ønsker Regjeringen
å videreføre en arbeidsinnvandringspolitikk hvor det er bedrifter og
virksomheter som avgjør hvem som rekrutteres fra utlandet. Der det
er nødvendig å ha særskilt regelverk, må det utformes slik at arbeidsgivere
som har behov for det, kan rekruttere arbeidskraft på en enklere
og mer effektiv måte enn i dag. Saksbehandlingstiden bør være så
kort som mulig for alle typer tillatelser for arbeid. Det er i denne
sammenhengen ønskelig å utvikle ordninger som gir arbeidsgivere
større ansvar for å vurdere arbeidstakernes kompetanse og bedre
muligheter til å ansette utenlandsk arbeidskraft uten at myndighetene
vurderer kompetansen på forhånd.
Der innvandringen er regulert, skal virksomhetenes
behov for arbeidskraft fortsatt danne grunnlag for tillatelser til
arbeid, innenfor rammer fastlagt av myndighetene. Det vil på denne bakgrunnen
være naturlig å videreføre hovedprinsippet i dagens regelverk for
tredjeland om at det skal foreligge et konkret arbeidstilbud fra en
arbeidsgiver før tillatelse for arbeid innvilges. Søknad om tillatelse
bør kunne fremmes fra Norge i større grad enn i dag.
Komiteen er enig i
at det er et hovedmål for arbeidsmarkedspolitikken å bidra til høy
yrkesdeltakelse og god utnyttelse av arbeidskraften. Komiteen mener
det er viktig å videreføre prinsippet i dagens regelverk for tredjeland
om at det skal foreligge et konkret arbeidstilbud fra en arbeidsgiver
før tillatelse for arbeid innvilges.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Høyre, Sosialistisk Venstreparti, Kristelig
Folkeparti, Senterpartiet og Venstre, viser til at det er
ulike måter å søke om arbeidstillatelse på, og at de som kan søke
fra Norge, fremmer søknaden til politiet der de bor. Flertallet er
kjent med at søkerne kan bli bedt om å møte personlig ved fremsettelse
av søknaden. Flertallet mener det skaper unødvendig
frustrasjon og tidsspille for mange søkere og arbeidsgivere når
denne praksisen håndheves strengt. Flertallet ber
derfor Regjeringen vurdere bestemmelsen om personlig oppmøte ved
fornyelse.
Komiteens medlemmer fra Høyre,
Kristelig Folkeparti og Venstre viser til sitt forslag under
punkt 6.1.2 hvor Regjeringen bes om å utrede muligheten for visum
med lang varighet for ansatte i bedrifter som er lokalisert både i
Norge og i utlandet.
Disse medlemmer viser videre
til sitt forslag samme sted om å be Regjeringen se nærmere på de
skatte- og avgiftsmessige utfordringene som knytter seg til flytting
av personell over landegrensene.
Det eksisterer i dag mange nettsteder som inneholder
informasjon om det norske arbeidsmarkedet og om søknadsprosessen.
Mange arbeidstakere og arbeidsgivere synes likevel at informasjonen
som gis på nettet er fragmentert og uoversiktlig, at den ikke er
utfyllende nok og er på for få språk. Det er behov for å utvikle
en strategi for samordnet og utvidet informasjon til utenlandske
arbeidstakere eller tjenesteleverandører som ønsker seg til Norge,
og til norske arbeidsgivere eller oppdragsgivere som ønsker å benytte
utenlandsk arbeidskraft eller tjenesteleverandører.
Det er et mål å presentere relevant informasjon på
en bedre tilgjengelig og mer helhetlig og brukervennlig måte. Bedre
og mer samordnet informasjon forutsetter innsats på flere områder, også
utover det som gjelder rettigheter og plikter for arbeidstakere
og arbeidsgivere. Det er en utfordring for alle berørte instanser
når en legger til grunn at informasjonsansvaret skal følge sektoransvaret.
Komiteen er kjent
med at mange arbeidsinnvandrere synes det er vanskelig å finne tilgjengelig
og god informasjon om det norske arbeidsmarkedet og søknadsprosessen. Komiteen viser
til det nylig etablerte servicesenteret for utenlandske arbeidstakere
i Oslo og mener opprettelsen av dette fører til at både arbeidsgivere
og arbeidstakere slipper å gå fra det ene offentlige kontoret til
det andre. Komiteen mener det er behov for flere
slike kontor.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
ber Regjeringen i den forbindelse særlig vurdere å etablere et servicesenter
for arbeidsinnvandrere i Stavanger, etter modell fra servicesenteret
i Oslo.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre viser til at UDI
har et eget servicesenter for utenlandske arbeidstakere på Tøyen
i Oslo, der Politiet, Utlendingsdirektoratet (UDI), Arbeidstilsynet
og Skatteetaten er representert. Dette senteret har blitt en stor
suksess, og Rogaland fylkeskommune og Stavanger-regionen Næringsutvikling
har bedt om at det opprettes et tilsvarende senter i Stavanger. Disse
medlemmer viser til at Rogaland er den regionen etter Oslo
som har flest arbeidsinnvandrere, og ønsker at det opprettes et
servicesenter etter Tøyen-modellen i Rogaland.
Disse medlemmer viser til sitt
forslag under punkt 6.2.2 om å be Regjeringen etablere et servicesenter
for arbeidsinnvandrere i Stavanger, etter modell fra servicesenteret
i Oslo.
Komiteens medlemmer fra Høyre,
Kristelig Folkeparti og Venstre viser til forslag samme
sted hvor Regjeringen bes om å vurdere oppretting av en Internett-portal
etter mønster av www.workindenmark.dk.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet mener
at de bedrifter som ønsker å rekruttere utenlands, må stå for markedsføringen
av dette selv. Disse medlemmer vil i den forbindelse
vise til at Norge i løpet av de siste årene har mottatt mye arbeidskraft
fra blant annet Polen, uten at det offentlige i nevneverdig grad
har involvert seg i markedsføringen av landet.
En målrettet integreringspolitikk vil være en
viktig del av Regjeringens strategi for framtidig arbeidsinnvandring.
Det grunnleggende målet er å fremme og styrke arbeidsinnvandrernes
tilpasning til arbeidslivet og mulighet for deltakelse i samfunnslivet
for øvrig. Særlig viktig er det at de arbeidsinnvandrerne som ønsker
å bli i landet, har samme mulighet til deltakelse i arbeidslivet som
befolkningen for øvrig.
Kjennskap til rettigheter og plikter i arbeidslivet spesielt
og i det norske samfunnet generelt, og kunnskaper i norsk er viktige
forutsetninger for å kunne delta på ulike arenaer. Det vil øke den enkeltes
omstillingsevne ved konjunkturendringer, forebygge utstøting fra
arbeidslivet og på den måten bidra til mer stabil utnyttelse av
arbeidskraften.
Integreringstiltakene må tilpasses arbeidsinnvandrernes
behov.
Gode arbeidsforhold er en vesentlig del av det som
skal til for at arbeidsinnvandrerne skal bli godt integrert i det
norske arbeidslivet og i samfunnet.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Høyre, Sosialistisk Venstreparti, Kristelig
Folkeparti, Senterpartiet og Venstre, er enig i at det er
viktig å satse på god integrering av arbeidsinnvandrere. Flertallet mener
at deltakelsen i norsk samfunnsliv er svært viktig, og at forutsetningen
for dette er å ha gode språkkunnskaper. Flertallet har
merket seg at Regjeringen vil komme tilbake til Stortinget med en
utredning om behovet for språkopplæring.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til at språkundervisning og andre offentlige integreringstiltak
er svært kostbare, og mener at det er galt hvis skattebetalerne
skal måtte betale integreringskostnadene knyttet til enkeltbedrifters
arbeidskraftimport. Disse medlemmer vil for øvrig
vise til at svært mange arbeidsinnvandrere forlater landet etter
å ha jobbet her i en periode, og at integreringstiltak for disse
gruppene dermed vil vise seg å være bortkastet. Disse medlemmer mener
at enkeltbedrifter må dekke eventuelle integreringskostnader knyttet
til egne arbeidstakere. Disse medlemmer viser videre
til sine merknader om integrering i innstillingens kapittel 2.3.2
og 2.4.2.
Komiteens medlem fra Kristelig
Folkeparti vil påpeke at det er viktig at de som kommer
til landet som arbeidsinnvandrere, kjenner sine rettigheter og plikter. Dette
medlem mener det er behov for at staten tar ansvar for å sørge
for at arbeidsinnvandrere og deres familier får tilbud om norskopplæring.
Rekruttering innenfor det europeiske arbeidsmarkedet
kan påvirkes, blant annet gjennom informasjon, rekrutteringskampanjer
og andre tiltak med sikte på å gjøre Norge kjent som et attraktivt
sted å jobbe og bo. Integreringstiltak, herunder tiltak som legger
til rette for ektefeller og barn til arbeidsinnvandrere, vil også
kunne ha en positiv virkning på rekrutteringen.
Mulighetene for rekruttering fra land utenfor EØS/EFTA-området
(tredjeland) kan påvirkes gjennom de samme virkemidlene. I tillegg
kan myndighetene styre innvandringen av tredjelandsborgere mer direkte
gjennom fastsettelse av nasjonale regler for arbeidsinnvandring. Regjeringen
legger til grunn at arbeidsinnvandringen fra tredjeland fortsatt
skal være regulert.
Reguleringen av innvandring fra tredjeland skal balansere
målet om fleksibel tilgang på arbeidskraft til virksomhetene samtidig
som en beholder en samfunnsmessig kontroll på innretningen og antallet.
Dette skal sikre en stabil og bærekraftig økonomisk og sosial utvikling.
Hensynet til fleksibilitet krever at unødige hindre for rekruttering
fjernes. Hensynet til samlet kontroll tilsier at myndighetene regulerer
hvilken innvandring som er begrunnet, og foretar volummessige begrensninger
for å regulere antallet. Med dagens reguleringer utgjør arbeidsinnvandring
fra tredjeland en svært liten del av den totale innvandringen, og
kvoten for faglærte utnyttes ikke fullt ut. Selv om dette kan endres
over tid og arbeidsinnvandring fra tredjeland får økende betydning,
foreligger det ikke nå noen motsetning mellom virksomhetenes behov for
arbeidskraft og myndighetenes behov for en regulering av tilgangen.
Reguleringene skal sikre at rekruttering av
utenlandsk arbeidskraft
ikke fortrenger ledig
innenlandsk arbeidskraft,
ikke svekker avtaler og regelverk i norsk
arbeidsliv,
ikke medfører alvorlige konsekvenser for
fattige avsenderland.
Komiteen er enig i
at reguleringen av innvandring fra tredjeland generelt sett skal
balansere målet om fleksibel tilgang på arbeidskraft til virksomhetene,
samtidig som en beholder en samfunnsmessig kontroll på innretningen
og antallet. Komiteen mener dette er viktig for å skape
en stabil og bærekraftig økonomisk og sosial utviking.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Høyre, Sosialistisk Venstreparti, Kristelig
Folkeparti, Senterpartiet og Venstre, mener stortingsmeldingen
har mange gode enkelttiltak som vil hjelpe norske bedrifter et stykke
på veien for å skaffe seg sårt tiltrengt kompetanse. Flertallet vil
fremheve viktigheten av at arbeidsgivere nå skal kunne ansette arbeidssøkere
fra tredjeland før arbeidstillatelse blir gitt. Flertallet mener dette
vil bidra til å gjøre det lettere for bedriftene i rekrutteringen
av høykompetent arbeidskraft til Norge. De andre tiltakene vil etter flertallets mening
også bidra i positiv retning.
Norge, som alle andre EØS-land, har regulering av
arbeidsinnvandring fra land utenfor EØS/EFTA-området. Innenfor rammene
av reguleringer er det avgjørende å sikre tilgang til viktig ressurspersonell
for norske bedrifter og virksomheter. Både saksbehandlingssystemer
og rammebetingelser den enkelte møter i Norge, er viktige i denne
sammenhengen.
I utformingen av reguleringene av arbeidsinnvandring
fra tredjeland vil Regjeringen legge følgende til grunn:
Regulert arbeidsinnvandring
fra tredjeland skal ta utgangspunkt i behovet for arbeidskraft og legge
til rette for at virksomhetene har adgang til å rekruttere nødvendig
arbeidskraft.
Det legges i hovedsak til rette for rekruttering
av arbeidskraft på faglært nivå eller høyere.
Det skal legges volummessige begrensninger
på arbeidsinnvandringen fra tredjeland. Antallet som kan komme,
vurderes ut fra den aktuelle arbeidsmarkedssituasjonen.
Regelverket for rekruttering av arbeidskraft
fra tredjeland skal i størst mulig grad utformes med henblikk på
nøytralitet mellom land, dvs. uten spesialavtaler med enkeltland.
Den volummessige reguleringen skjer gjennom kvoteordninger
og individuelle arbeidsmarkedsvurderinger. Dette er nødvendig for
å ivareta felleskapsfortrinnsretten, som er et prinsipp om fortrinnsrett
til ledige stillinger for EØS/EFTA-borgere innenfor det felles europeiske
arbeidsmarkedet.
To typer kvoteordninger praktiseres i dag; den generelle
nasjonale kvoten for faglærte/spesialister og en spesiell fylkesbasert
kvoteordning i landbruket. Kvotenes størrelse er gjenstand for kontinuerlig
vurdering ut fra behovene i arbeidsmarkedet, tilgangen på innenlandsk
arbeidskraft og tilgangen på arbeidskraft fra EØS/EFTA-arbeidsmarkedet.
Regjeringen legger til grunn at tilgangen på
ufaglært arbeidskraft fra utlandet til norsk arbeidsliv i dag er
dekket innenfor eksisterende regelverk. Ufaglærte EØS/EFTA-borgere
har fri tilgang til det norske arbeidsmarkedet. Det er et fleksibelt
regelverk for arbeidstakere fra tredjeland som ønsker å ta sesongarbeid
blant annet i landbrukssektoren. I tillegg er det betydelig innvandring
fra tredjeland basert på beskyttelsesbehov og familieinnvandring.
Mange av disse er ufaglærte. Faren for at økt arbeidsinnvandring skal
fortrenge innenlandsk arbeidskraft og svekke avtaler og regelverk
i norsk arbeidsliv er størst når det gjelder ufaglært arbeidskraft.
Arbeidsinnvandring fra tredjeland bør derfor i hovedsak begrenses
til arbeidskraft på minst faglært nivå, samt sesongarbeid og tjenesteleveranser,
hvor det ikke stilles krav til kompetanse.
Dersom det i framtiden skulle bli vanskeligere
å dekke behovet for ufaglært arbeidskraft innenlands eller fra EØS/EFTA-området,
kan reglene for arbeidsinnvandring endres slik at det åpnes for
mer innvandring også av denne typen arbeidskraft fra tredjeland.
Komiteen viser til
at Regjeringen legger til grunn at tilgangen på arbeidskraft fra
utlandet til norsk arbeidsliv i dag er dekket innenfor eksisterende
regelverk. Komiteen slutter seg til dette. Komiteen er
enig i at faren for at økt arbeidsinnvandring skal fortrenge innenlandsk
arbeidskraft og svekke avtaler og regelverk i norsk arbeidsliv,
er størst når det gjelder ufaglært arbeidskraft.
Komiteen minner om at innvandrerbefolkningen
har en vesentlig høyere arbeidsledighet, og lavere yrkesdeltakelse,
enn resten av befolkningen. Dette skyldes flere forhold, men utdanningsbakgrunn
og utdanningsnivå er en viktig forklaring. Komiteen mener
derfor at flere ressurser må settes inn mot denne delen av befolkningen
for å øke arbeidsdeltakelsen. Grunnlaget for den sterke økonomiske
veksten fra 60-tallet var først og fremst kvinnenes økte deltakelse
i arbeidslivet. Komiteen vil understreke at utfordringen
framover blir å øke arbeidsdeltakelsen fra innvandrerbefolkningen.
På lengre sikt er det et bedre alternativ å kvalifisere den delen
av befolkningen som står utenfor arbeidslivet, enn å gjøre seg avhengig
av arbeidsinnvandring. Komiteen mener dette dreier
seg om kompetanse, men i like stor grad er et spørsmål om holdninger. Komiteen mener derfor
at det må settes klare mål om hvorledes arbeidsledigheten blant
ulike grupper av innvandrere skal reduseres, og at nødvendige tiltak
må settes inn slik at målene kan nås.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Høyre, Sosialistisk Venstreparti, Kristelig
Folkeparti, Senterpartiet og Venstre, mener det er riktig
at arbeidsinnvandring fra tredjeland i hovedsak bør begrenses til
arbeidskraft på minst faglært nivå, samt sesongarbeid og tjenesteleveranser,
hvor det ikke stilles krav til kompetanse.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet mener
det er riktig at arbeidsinnvandring fra tredjeland i hovedsak bør
begrenses til arbeidskraft på minst ekspertnivå, samt sesongarbeid
og tjenesteleveranser, hvor det ikke stilles krav til kompetanse.
Disse medlemmer viser til at
Regjeringen mener at behovet for ufaglært arbeidskraft fra utlandet
er dekket.
Meldingen viser til at for å sikre likebehandling av
enkeltindivider bør regelverket for rekruttering av arbeidskraft
fra tredjeland i størst mulig grad utformes med henblikk på nøytralitet
mellom land. På denne måten sikrer en at mobile arbeidssøkere behandles
likt uavhengig av opprinnelsesland og at den enkelte virksomhet selv
kan bestemme hvilke land den skal rekruttere fra.
Målene i utviklingspolitikken tilsier at arbeidsinnvandringsstrategien
i enkelte sammenhenger bør ta spesielle hensyn til arbeidskraftsbehovene i
fattige land. Prinsippet om nøytralitet mellom tredjeland i utformingen
av regelverket bør ikke være til hinder for slike hensyn. Dette
gjelder blant annet muligheten for å legge inn migrasjon som et
moment i utviklingssamarbeidet med enkelte land. Det forhindrer
heller ikke en bevisst holdning til å unngå aktiv rekruttering av nøkkelpersonell
som det er knapphet på i andre land. Dette er blant annet bakgrunnen
for at Regjeringen understreker at det ikke er aktuelt med en målrettet
rekruttering av helse- og sosialpersonell fra fattige land.
Prinsippet om nøytralitet mellom tredjeland
bør heller ikke være til hinder for å legge godt til rette for mobilitet
i våre nærområder. Siden alle våre naboland med unntak av Russland
omfattes av det nordiske arbeidsmarkedet og EØS/EFTA-arbeidsmarkedet,
vil det særlig være tiltak som kan stimulere mobiliteten mellom
Nord-Norge og Nordvest-Russland som her er aktuelle. Regjeringens
nordområdestrategi legger til rette for økt økonomisk samkvem over
den norsk-russiske grensen. Av den grunn mener Regjeringen det er
behov for en noe videre mulighet for arbeidstillatelser uten krav
til kompetanse til russere enn i dag, for arbeid i Nord-Norge.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Høyre, Sosialistisk Venstreparti, Kristelig
Folkeparti, Senterpartiet og Venstre, er enig i at migrasjon kan
være del av et utviklingssamarbeid med enkelte land.
Komiteen vil likevel
understreke at det ikke er aktuelt med en målrettet rekruttering
av helse- og sosialarbeidere fra fattige land.