Fiskeri- og kystdepartementets utgiftsbudsjett for
2006 var på ca. 3,1 mrd. kroner. Budsjetterte inntekter for 2006
var 1 mrd. kroner.
Fiskeri- og kystdepartementet har ansvar for
fem virksomheter. Det er sendt avsluttende revisjonsbrev med merknader
til Kystverket, og det er avgitt fire avsluttende revisjonsbrev
uten merknader.
Riksrevisjonen har kontrollert underliggende virksomheters
rapportering av måloppnåelse og oppnådde resultater. Ett av Kystverkets
hovedmål er at det til enhver tid skal være et akseptabelt beredskapsnivå
sett i forhold til akutt forurensning. Det foreligger anbefalinger
som tydelig påviser et investeringsbehov. Riksrevisjonen kan ikke
se at Kystverket har rapportert om avvik mellom målsetting og oppnådde
resultater.
Departementet har opplyst at rapportering om avvik
mellom målsetting og oppnådde resultater er en del av dialogen mellom
etat og departement, og at det avholdes møter og utveksles brev om
ulike forhold knyttet til oljevernberedskapen. Når det gjelder omtalen
i Kystverkets årsrapport, ser departementet at denne kan utvikles ytterligere,
slik at rapporten gir et mer fullstendig og dekkende bilde av status.
Kontrollen viste også at årsrapporten til Havforskningsinstituttet
ikke var i samsvar med kravene til rapportering i tildelingsbrevet.
Rapporten var satt opp på en måte som gjør det vanskelig å vurdere
om måloppnåelse og resultater er i henhold til kravene i tildelingsbrevet
og Stortingets budsjettvedtak.
Departementet vil følge opp forholdet gjennom tilbakemeldinger
til instituttet.
Revisjonen viste at departementet mangler en systematisk
og dokumentert vurdering av risiko og vesentlighet som grunnlag
for styring og oppfølging av underliggende virksomheter. I tillegg
har verken departementet eller underliggende etater gjennomført
og dokumentert en helhetlig vurdering av risiko og vesentlighet
for sin virksomhet. For Fiskeridirektoratet og Kystverket er dette
gjennomført på enkelte områder.
Departementet har opplyst at de i praksis alltid har
benyttet former for risikovurderinger i sin virksomhetsstyring,
men at det er en utfordring å få til en ytterligere bevisstgjøring
og en mer strukturert og dokumenterbar form for risikostyring. I
departementet pågår det nå et internt arbeid med risikostyring,
slik at dette i størst mulig grad vil bli en integrert del av mål-
og resultatstyringssystemet.
Revisjonen viste at det i 2006 var foretatt
et betydelig antall innkjøp hvor regelverket for offentlige anskaffelser
ikke er fulgt. Revisjonen har vist at det for flere anskaffelser
ikke er gjennomført anbudsforespørsler ved valg av leverandører,
og at det heller ikke forligger skriftlige avtaler med flere valgte
leverandører. Fiskeri- og kystdepartementet finner det uheldig at
underliggende virksomheter ikke i tilstrekkelig grad har fulgt regelverket
om offentlige anskaffelser, og vil følge dette opp i den videre styringsdialogen
med Kystverket. Departementet opplyser videre at det er i ferd med
å utarbeide en egen innkjøpsstrategi hvor også oppfølgingsansvaret
overfor etatene vil være en del av de løpende oppfølgingspunktene.
Riksrevisjonen har ikke merknader til statsrådens
forvaltning.
Riksrevisjonen hadde merknader til regnskapet for
Fiskeridirektoratet for 2005. Grunnlaget for merknadene var brudd
på anskaffelsesregelverket i forbindelse med anskaffelse av nytt
ventilasjonsanlegg til ca. 55,6 mill. kroner. I den forbindelse
uttalte departementet at det ville foreta en gjennomgang av rutinene
og innskjerpe at regelverket følges.
Revisjonen har også i 2006 påvist brudd på regelverket
for offentlige anskaffelser. Riksrevisjonen kan ikke se at Fiskeri-
og kystdepartementet har fulgt opp med konkrete tiltak i 2006. Departementet
har redegjort for flere tiltak som skal iverksettes våren 2007.
Tiltakene omfatter både Fiskeridirektoratet og de andre underliggende
etatene.
Saken følges opp.
Det statlige økonomiregelverket stiller krav
om at virksomhetene skal ha et tilfredsstillende system for internkontroll
basert på ledelsens vurdering av vesentlighet og risiko. Dette er
et viktig element i ledelsens styringsansvar for blant annet å sikre
at måloppnåelse og resultater er i samsvar med forutsetningene for
budsjettvedtaket, en effektiv ressursbruk og med tanke på virksomhetens
ansvar for å forebygge og avdekke misligheter.
Riksrevisjonen har merket seg at Fiskeri- og kystdepartementet
erkjenner at det er en utfordring å få til ytterligere bevisstgjøring
og en mer strukturert og dokumenterbar form for risikostyring. Riksrevisjonen
har videre merket seg at departementet i tildelingsbrevene for 2007
har bedt de underliggende virksomhetene om å systematisere og videreutvikle
risikostyringen i virksomhetene. Riksrevisjonen ser positivt på
at departementet har en klar ambisjon om å videreutvikle et godt
indikatorsystem som i enda større grad kan gi god og presis styringsinformasjon
fra departementets virksomheter.
Riksrevisjonen er kritisk til at det i 2006
er foretatt anskaffelser både i Fiskeridirektoratet og Kystverket
i strid med regelverket for offentlige anskaffelser. Riksrevisjonen
har merket seg at departementet finner dette uheldig, og forutsetter
at departementet følger det opp både i den ordinære styringsdialogen
med virksomhetene og i medarbeidersamtaler med virksomhetslederne.
Departementet har i sitt brev av 15. august
2007 ikke svart på de forhold som Riksrevisjonen har tatt opp om
Fiskeri- og kystdepartementets forvaltning av statens interesser
i selskaper m.m. Departementet har imidlertid i et annet brev av samme
dato svart på Riksrevisjonens omtale av manglende retningslinjer
for eierskapsutøvelsen i Protevs AS og NOFIMA AS. Her begrunner departementet
de manglende retningslinjene for NOFIMA AS med at det om kort tid
vil foreligge egne retningslinjer for utøvelsen av eierskapet i det
endelige forskningskonsernet NOFIMA AS. Departementet har derfor
ikke funnet det hensiktsmessig nå å utarbeide mer formelle egne
retningslinjer for utøvelsen av eierskapet i interimsselskapet utover
de prinsipper som lå til grunn ved etablering av interimsselskapet
og det mandatet som styret har fått fra generalforsamlingen som
oppfølging av dette. Manglende retningslinjer for Protevs AS begrunnes
med at det har vist seg vanskelig å få opp aktiviteten i selskapet
på et nivå som gir grunnlag for en fortsatt videreføring, og at
selskapet dermed vil avvikles og dets oppgaver i hovedsak videreføres
i NOFIMA AS.
Riksrevisjonen har for 2006 og tidligere år
påpekt at departementet ikke har utarbeidet skriftlige retningslinjer
for hvordan styrings- og kontrollmyndigheten i selskaper skal utøves,
slik det stilles krav om i reglement for økonomistyring i staten.
Riksrevisjonen har merket seg departementets svar i brev av 15. august
2007, men vil fastholde viktigheten av at det utarbeides skriftlige
retningslinjer for styrings- og kontrollmyndigheten i selskapene,
og mener at dette må gjøres i en tidlig fase av selskapenes drift.
Riksrevisjonen vil følge opp saken.
Komiteen har merket
seg at det er avlevert fire revisjonsbrev uten merknader og ett
brev med merknader. Det bemerkes at det er ledelsens ansvar å ha
et tilfredsstillende system for internkontroll, og at måloppnåelse
og resultater er i samsvar med forutsetningene for budsjettvedtaket.
Videre påpekes ansvaret for en effektiv bruk av ressurser, samt
ansvaret for å forebygge og avdekke mulige misligheter.
Komiteen har videre merket seg
at departementet erkjenner behovet for en mer strukturert og dokumenterbar
form for risikostyring.
Både i Fiskeridirektoratet og i Kystverket er
det i 2006 blitt foretatt anskaffelser i strid med regelverket for
offentlige anskaffelser. Komiteen finner dette uheldig
og forutsetter at det gjennomføres tiltak for å forbedre rutinene.
Komiteen har også merket seg
behovet for bedre retningslinjer for styring og kontroll av selskaper
der staten har eierinteresser. Her gjelder det selskapene Protevs
AS og NOFIMA AS. Komiteen finner Riksrevisjonens
kritikk av de påtalte forhold berettiget, men har tatt til etterretning
departementets forklaring, og vil derfor konkludere at de påtalte
forhold er av forbigående art.