Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Karita Bekkemellem, Eirin Faldet, Irene Johansen, Torstein Rudihagen, Tor-Arne Strøm og Truls Wickholm, fra Høyre, Øyvind Halleraker og Trond Helleland, fra Sosialistisk Venstreparti, Hallgeir H. Langeland, fra Kristelig Folkeparti, Jan Sahl, fra Senterpartiet, Ragnhild Aarflot Kalland, og fra Venstre, Borghild Tenden, støtter departementets fremlegg til Oslopakke 3 som vil avløse Oslopakke 1 og Oslopakke 2. Den nye bompengeordninga er basert på forslag fra Oslo kommune og Akershus fylkeskommune som igjen bygger sine vedtak på en bred tverrpolitisk enighet. Flertallet vil gi ros til den viktige politiske jobben som er gjort i Oslo og Akershus. Flertallet har merket seg at tiltakene i bompengepakka er planlagt gjennomført over en periode på 20 år (2008–2027).
Flertallet er glad for at man gjennom behandlingen av Oslopakke 3 i to faser sørger for at man nå kommer i gang med overføringer til drift av kollektivtrafikk langt tidligere enn dersom man skulle ha behandlet pakken samlet. Flertallet er også fornøyd med at det legges opp til at man også kommer i gang igjen med viktige investeringsprosjekter som Ulven-Sinsen og Kolsåsbanen.
Flertallet har merket seg at det, ved siden av utbyggingsprosjekter til vei og kollektivtrafikk, i den lokale planen for Oslopakke 3 også ligger en betydelig innsats når det gjelder drift, vedlikehold og løpende investeringer i kollektivtrafikken. Flertallet har merket seg at det i denne planen legges opp til at ca. 25 pst. av bompengene skal brukes til slike tiltak. Flertallet forutsetter at disse tiltakene for å styrke kollektivtrafikken også i årene framover minst skal utgjøre denne andelen av innkomne bompenger.
Flertallet viser til at økte priser, blant annet på grunn av prisvekst på innsatsfaktorer som stål og betong, og andre endrede forutsetninger, vil kunne medføre utfordringer. Flertallet vil understreke at justeringer av pakken som foretas, må gjøres gjennom å involvere de lokale myndigheter. Flertallet merket seg komitéleder Rune Gerhardsens og fylkesordfører Nils Aage Jegstads krystallklare presisering under høringen hvor de fremholdt at: "I vårt miljø er pakken robust. Men for press utenfra er den skjør". Flertallet merket seg videre at de samme personene også erkjente at det ville kunne oppstå situasjoner der justeringer kunne være nødvendig, men at det da måtte gjøres i nært samarbeid med de lokale partene. Flertallet har forstått at det i denne saken er viktig at alle partiene, som var en del av kompromisset, trekkes med i det videre arbeidet, og ber departementet merke seg dette.
Flertallet viser til at det i forslaget fra de lokale partene tas opp at det er ønskelig å kunne benytte seg av en forskutteringsordning for å realisere store tunge prosjekt som for eksempel E18 Vestkorridoren, E6 tunnel/lokk i Groruddalen og E18 Mosseveien i tunnel tidligere enn forutsatt. En forskutteringsløsning vil kunne gi realiseringstid redusert med flere år. Flertallet finner det ønskelig at mulighetene for denne type finansiering, og skisser for gjennomføring, omtales i fase 2.
Flertallet er fornøyd med at det er inngått et klimaforlik i Stortinget. Dette må få konsekvenser for de vedtak Stortinget skal fatte fremover. Klimaforliket og Regjeringens klimapolitikk trekker frem transportsektoren som en viktig kilde til CO2-utslipp, og dermed også en sektor det må kuttes i. Ett av tiltakene som trekkes frem er kombinasjonen av kollektivsatsing og trafikkreduserende tiltak i byområder. Oslopakke 3 inneholder elementer av dette og det er bra. Flertallet mener det i det videre arbeidet med Oslopakke 3 må pakkens klimaeffekt vurderes. Dersom pakken ikke har positiv effekt på klima, mener flertallet pakken etter vurderingen bør justeres. En klar forutsetning for dette er enighet mellom partene.
Flertallet har merket seg at det vil bli inngått bompengeavtale mellom Statens vegvesen Vegdirektoratet og AS Fjellinjen i tråd med gjeldende standardavtale og vilkårene i St.prp. nr. 40 (2007-2008). Flertallet vil oppfordre til at dette skjer snarest mulig.
Et annet flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet, er glad for det arbeidet som er blitt gjort fra samferdselsministeren ved gjennom behandling av Oslopakke 3 i to faser, å sørge for at man nå kommer i gang med overføringer til drift av kollektivtrafikk langt tidligere enn dersom man skulle ha behandlet pakken samlet.
Komiteens medlemmer fra Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre vil peke på at Oslopakke 3-midlene kun vil utgjøre om lag 12 pst. av det samlede budsjettet til det sammenslåtte selskapet Ruter AS. Disse medlemmer vil i denne forbindelse vise til sitt forslag i Innst. O. nr. 26 (2007-2008), jf. Ot.prp. nr. 15 (2007-2008) Om lov om endring i veglov 21. juni 1963 nr. 23:
"Stortinget ber Regjeringen åpne for at departementet kan gi sitt samtykke til at bompenger som benyttes til drift av kollektivtrafikken innenfor en plan om et helhetlig og samordnet transportsystem som på forhånd har fått Stortingets tilslutning, kan kanaliseres direkte til et regionalt eller lokalt administrasjonsselskap."
Disse medlemmer har merket seg at transportetatene i sitt innspill til departementet om Nasjonal transportplan 2010-2019, ikke har foreslått realisering av dobbeltsporet jernbane Oslo-Ski innenfor den økonomiske planrammen.
Disse medlemmer viser til at det lokalpolitiske forliket om Oslopakke 3 forutsetter at dobbeltspor Oslo-Ski realiseres i neste planperiode. Disse medlemmer vil understreke at bygging av jernbane er et statlig ansvar, og ikke en del av Oslopakke 3. Realiseringen av dette dobbeltsporet er viktig for å redusere trengsel og miljøbelastningen fra trafikk. Dobbeltsporet jernbane legger også grunnlaget for en videre satsing på høyhastighetstog. Den tyske ekspertgruppen som vurderte potensialet for bygging av høyhastighetstog i Norge, la vekt på behovet for å benytte planlagte dobbeltspor i en slik satsing. Samtidig ble strekningen Oslo-Gøteborg pekt på som en av de mest lovende strekningene for høyhastighetstog. Disse medlemmer vil understreke behovet for at dobbeltsporet på strekningen Oslo-Ski realiseres i neste planperiode.
Disse medlemmer vil understreke det lokalpolitiske forliket om Oslopakke 3 forutsetter at bompengene som kreves inn gjennom det nye snittet på fylkesgrensa Oslo-Akershus, i sin helhet benyttes til å legge større deler av E18 i miljøtunnel. Disse medlemmer legger til grunn at Regjeringen følger dette opp i det videre arbeidet med Oslopakke 3.
Disse medlemmer understreker at Oslopakke 3 er en tiltakspakke som inkluderer bompengefinansiering, og ikke en bompengepakke med tiltak. Pakken er en helhet. Dersom Regjeringen tar ut enkelttiltak i den fremforhandlede enigheten om Oslopakke 3, ved fremleggelse av trinn 2, faller grunnlaget for en bred politisk enighet bort. For eksempel er det en absolutt forutsetning for enigheten om et nytt betalingssnitt på Lysaker, at planleggingen og arbeidet med prosjektet "Ny E18 Miljøvei" kommer i gang umiddelbart. Skjer ikke dette, faller ikke bare enigheten, men også innkrevingspunktet på Lysaker bort.
Disse medlemmer vil videre understreke at staten forutsettes å bidra med den forespeilede finansiering, og til forventet tid. Økte priser, blant annet på grunn av prisvekst på innsatsfaktorer som stål og betong, vil medføre utfordringer. Disse medlemmer viser til at man i forslaget til Nasjonal transportplan 2010-2019 (NTP) legger opp til en statlig underfinansiering av Oslopakke 3 med til sammen 2,3 mrd. kroner. Disse medlemmer gjør oppmerksom på at dersom Oslopakke 3 skal kunne gjennomføres etter intensjonen fra Akershus fylkeskommune og Oslo kommune, må statens bidrag minst være i størrelse med beløpet i inneværende NTP, altså 6 mrd. kroner i første del av perioden, og ikke 3,7 mrd. kroner som foreslått i etatenes utkast til ny NTP.
Disse medlemmer viser også til at offentlig-privat samarbeid (OPS) bør brukes på store tunge prosjekt som for eksempel E18 Vestkorridoren og E18 Mosseveien i tunnel. OPS vil gi en realiseringstid redusert med flere år, ventelig ned mot halve tiden av tradisjonell finansiering. Dette vil sikre et mer forutsigbart vedlikehold av prosjektene i flere tiår. OPS vil ventelig gi flere interesserte anbydere enn tradisjonell finansiering og organisering på grunn av økt forutsigbarhet.
Disse medlemmer vil peke på at OPS også vil kunne gjøre det mulig å starte tunge infrastrukturprosjekt for kollektivtransport tidligere enn ellers, fordi veiprosjektene vil belaste en mindre del av den årlige kontantstrømmen. "Ny E18 Miljøvei" bør påbegynnes så snart som mulig. Disse medlemmer fremmer på denne bakgrunn følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen ikke legge hindringer for at Oslo og Akershus kan beslutte å bruke OPS-organisering på de prosjekter i tiltakspakken som er egnet for det."
Komiteens medlemmer fra Høyre og Venstre understreker at det er en forutsetning for å støtte finansieringsopplegget i St.prp. nr. 40 (2007-2008), herunder et betalingssnitt på Lysaker, at det fra statens side ikke skapes hindringer for at tiltakspakken gjennomføres slik Oslo og Akershus har forutsatt, herunder "Ny E18 Miljøvei".
Disse medlemmer har merket seg komitéleder Rune Gerhardsens og fylkesordfører Nils Aage Jegstads krystallklare presisering under høringen hvor de fremholt at: "I vårt miljø er pakken robust. Men for press utenfra er den skjør".
Disse medlemmer ber departementet merke seg dette i det videre arbeidet med trinn 2.
Disse medlemmer vil peke på at det er staten som har ansvaret for drift og finansiering av jernbaneinfrastruktur, og ikke bilistene i Oslo og Akershus. Disse medlemmer vil videre understreke viktigheten av at staten følger opp dette ansvaret med de tilstrekkelige bevilgningene som er nødvendige for å sikre at de kollektivreisende i Oslo og Akershus får et godt togtilbud. Bompenger skal ikke bli brukt til å erstatte en manglende statlig satsing på jernbane.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Bård Hoksrud, lederen Per Sandberg og Arne Sortevik,
viser til at St.prp. nr. 40 (2007-2008) ble referert og vedtatt sendt
komiteen i møte i Stortinget tirsdag 26. februar 2008. Disse
medlemmer viser til at frist for å avgi innstilling,
etter forslag fra regjeringspartiene, ble satt til fredag 7. mars
2008.
Disse medlemmer mener det er
satt av for liten tid til behandling av saken på en grundig måte. Disse
medlemmer har merket seg at begrunnelsen for det store hastverket
synes å være ønsket om å starte
innkreving av bompenger så tidlig som mulig i 2008, og
slik at bompengene kan brukes til driftstiltak for kollektivtrafikk
fordi nylig vedtatt endring i vegloven § 27 gjør dette
mulig.
Disse medlemmer mener likevel
det er viktig med grundig behandling av alle saker i Stortingets
fagkomiteer, og viser spesielt til at denne saken omhandler den
hittil største bompengepakken som er lagt frem for behandling
i Stortinget. Disse medlemmer viser således
til at pakken har en total økonomisk ramme på 54 mrd.
kroner, hvorav 42 mrd. kroner er finansiert med bompenger. På den
bakgrunn mener disse medlemmer at det burde vært
avsatt bedre tid til grundigere behandling av saken, selv om den skal
behandles i to trinn. Disse medlemmer peker på at
denne saken gjelder første trinn og bør derfor
omfatte grundig avklaring og grundig vurdering av den finansielle
ramme og de forutsetninger, bindinger og sikringer som gjelder denne
rammen.
Disse medlemmer mener
at Oslopakke 3 bør behandles som et nasjonalt
prosjekt i eget program med egen finansiering og i regi av et eget selskap.
Disse medlemmer legger til grunn
at et slikt prosjekt finansieres fullt ut med statlige midler.
Disse medlemmer peker på at
et effektivt, sikkert og miljøvennlig nasjonalt transportnett
er avhengig av at trafikknettet til, i og rundt landets hovedstad
fungerer godt. Ikke bare er det en statlig oppgave å finansiere
nasjonalt transportnett; det er også statens oppgave å finansiere transportnettet
i Osloregionen. Det innebærer at disse medlemmer mener
det er urimelig at bilbrukerne i Akershus og Oslo gjennom bompenger
skal pålegges ansvaret for å finansiere hoveddelen
av Oslopakken; en andel anslått til ca. 78 pst. av tiltakspakken
på totalt 54 mrd. kroner.
Disse medlemmer viser
til at fylkene Akershus og Oslo forutsetter et statlig bidrag på 12 mrd.
kroner av totalrammen på 54 mrd. kroner. Disse medlemmer har
også merket seg at Oslopakke 3 omhandler prosjekter
i en 20-års periode fra 2008 til 2027. Disse medlemmer kan
ikke se at denne forutsetningen på noen måte er
sikret eller garantert i den fremlagte saken. Tvert imot er det
i forslag til NTP 2010-2019 som nylig er sendt ut på høring,
lagt inn 3,7 mrd. kroner i statlig tilskudd i planens tidsramme
på 10 år. Disse medlemmer mener
derfor denne manglende avklaring sår vesentlig tvil om
planens finansieringsramme, og derved om forutsetningen for Oslopakke 3.
Disse medlemmer har merket seg
svar i brev datert 5. mars 2008 fra Samferdselsdepartementet på spørsmål
4, som omhandler statlig garanti for statlig finansiering av 12
mrd. kroner som forutsatt i Oslopakke 3. Disse medlemmer konstaterer
at statsråden på vegne av Regjeringen ikke kan
eller vil gi noen avklarende og bindende garanti for at staten virkelig
bidrar med de 12 mrd. kroner som er forutsatt av totalt 54 mrd. kroner,
eller når statlig bidrag skal komme.
Disse medlemmer minner om at
Oslopakke 3 skal gjennomføres i en 20-årsperiode
(2008-2027), og at denne tidsperioden vil bli omhandlet av 4 ulike
nasjonale transportplaner; hhv. 2006-2015, 2010-2019, 2014-2023
og 2018-2027. Disse medlemmer mener at med det foreslåtte
finansieringsopplegget med nesten 80 pst. bompengefinansiering,
burde statlig bidrag på 12 mrd. kroner vært avklart
og garantert gjennom en juridisk bindende avtale mellom Akershus
fylkeskommune, Oslo kommune og staten. Dersom et flertall i komiteen
og i Stortinget velger å støtte saken, slik den
er presentert i proposisjonen, vurderer Fremskrittspartiet å fremme eget
forslag om at slik avtale skal inngås, og tekst til slik
juridisk bindende avtale, når saken behandles i Stortinget
13. mars 2008.
Disse medlemmer mener at manglende
statlig garanti for statlig finansiering av 12 mrd. kroner til Oslopakke 3
medfører at avtalen er brutt.
Disse medlemmer viser også til
at dersom ansvaret for øvrige riksveier overføres
fra staten til fylkene, slik Regjeringen ser ut til å ville
legge opp til som en avslutning av sitt Regionprosjekt, vil innbyggerne
i Akershus og Oslo bl.a. betale for utbygging av hhv. fylkesveier
og kommunale veier. (Øvrige riksveier blir ved overføring
til Oslo kommune klassifisert som kommunale veier.)
Disse medlemmer viser til merknader
fra Fremskrittspartiet da Oslo kommune ved samferdsels- og miljøkomiteen
behandlet saken i møte 7. november 2007 sak 121:
"Komiteens medlem fra F vil understreke at riksveiene
er statens ansvar. Dette ansvaret har staten gjennom mange tiår
fraskrevet seg i Oslo og i resten av landet. Årlig betaler
norske bilister inn 50 milliarder inn i særavgifter på bilhold,
men får bare 14 milliarder tilbake fra staten til riksveiene.
Dette
medlem vil påpeke at befolkningen i Oslo og Akershus betaler
ca 9 milliarder årlig inn til staten gjennom særavgifter.
Riksveibudsjettet i de to fylkene var bare på beskjedne
389 mill kr i 2006. Dette har resultert i at befolkningen selv har
måttet finansiere gjennom bompenger nye veiprosjekter som
har vært av avgjørende betydning for samfunnet.
Dette
medlem mener staten burde ha finansiert hele Oslopakke 3 utbyggingen
ved å kun bruke 2,4 mrd årlig av særavgiftene
de mottar på 9 mrd. Disse medlemmer vil også påpeke
at Osloregionen betaler svært mye i skatt og dette blir
overført til andre deler av landet.
Dette
medlem erkjenner at bystyret 19.02.2004 vedtok mot Fs og Hs stemmer
at intensjonen skulle være å innføre
tidsdifferensierte takster. På bakgrunn av TØIs
rapporter som konkluderte med at prisen pr passering i rushtid ble
opp mot 40 kr hver vei, måtte F inngå et kompromiss
for å unngå at vedtaket ble realisert. Tidsdifferensierte
takster er ikke en del av forslaget, dette er den viktigste årsak
til at disse medlemmer kan gi sin tilslutning til saken."
Disse medlemmer viser
videre til pkt. 3. i vedtaket fattet av hhv. Oslo kommune og Akershus
fylkeskommune 14. november 2007 der det heter:
"Oslopakke 3 er ett prosjekt der finansiering, rekkefølge
og prosjektportefølje utgjør en helhet. Vesentlige
endringer i denne må partene være enige om. Oslo
kommune forutsetter at bompengesnittet i vest (i Bærum)
skal bidra til en vesentlig del av finansieringen av ny E18 i vest."
Disse medlemmer oppfatter dette
som en forutsetning om vetorett knyttet til finansiering, rekkefølge
og prosjektportefølje dersom OP3 finansieres med bompenger.
Disse medlemmer har registrert
bekymring fra Akershus fylke for at følgende prosjekter
i trinn 2 skal bli fjernet fra Oslopakke 3; E18 Mosseveien,
E18 Framnes-Fornebu, rv 4 Økern-Bjørvika
i tunnel, E6 lokk i Groruddalen og Homansbyen stasjon.
Disse medlemmer legger til grunn
at også disse prosjektene inngår i prosjektporteføljen
for Oslopakke 3.
Disse medlemmer viser også til
merknader fra Oslo kommune da samferdsels- og miljøkomiteen
behandlet saken i møte 7. november 2007 sak 121:
"Komiteens flertall, medlemmene fra A, H, F, SV og
V har forstått at behandlingen av takstsystemet og de planlagte
prosjektene må skje i to omganger på Stortinget.
Likevel ønsker flertallet å presisere at Oslopakke 3
er ett prosjekt, der finansiering, planlagte prosjekter og styringsstruktur
til sammen utgjør helheten i pakken. Flertallet vil i denne
forbindelse vise til brev til Samferdselsministeren fra Akershus fylkeskommune
v/Erlend Helle og Oslo kommune v/Peter N. Myhre
av 31.03.06 der det blant annet står:
"Hovedinnholdet
i Oslopakke 3 er investeringer i veianlegg og infrastruktur
for kollektivtrafikken. Imidlertid vil vi presisere at 20 års innkreving
og bruk av trafikantbetaling til kollektivdrift også er
viktige forutsetninger for den brede politiske enigheten lokalt.
Prosjektpakken og finansieringen er fremforhandlet av en gruppe
på seks politikere fra de fire store partiene A, H, SV
og F i Oslo og Akershus. En "gi-og-ta"-strategi har ført
frem til konsensus, slik at alle fire partiene anbefaler den fremforhandlede løsningen.
Gruppen vil derfor advare mot å foreslå vesentlige
endringer, siden dette kan føre til at ett eller flere
av de angjeldende partiene trekker sin støtte til helheten
i opplegget.""
Disse medlemmer har merket seg
at av samlet ramme er 40 pst. tenkt brukt til kollektivtiltak. Dette
er likt fordelt; slik at 20 pst. av samlet inntekt brukes til investering
i infrastruktur for kollektivtrafikk og 20 pst. til drift av kollektivtrafikk
med 8,4 mrd. kroner til hvert av disse formålene; som i
gjennomsnitt tilsvarer 420 mill. kroner årlig.
Disse medlemmer har i sakens
underliggende dokumenter registrert ulike tall for andel vei og andel
kollektiv, men legger til grunn at kollektivandelen som
opplyses i saken om lag 40 pst. totalt er riktig, og at øvrig
del 60 pst. brukes til veitiltak dersom Osopakke 3 gjennomføres
med bompengefinansiering.
Disse medlemmer har videre merket
seg omtalen av såkalt konseptvalgutredning som inngår
som en del av kvalitetssikringsarbeidet i tidlig planfase (KS1)
av Oslopakke 3. Disse medlemmer peker på at
utfallet av dette arbeidet på fordeling mellom investering
i veitiltak, investering i kollektivtiltak og bruk av bompenger
til drift av kollektivtiltak gjennom denne prosessen, kan bli endret
slik at andel til veitiltak blir ytterligere redusert. Disse
medlemmer stiller seg avvisende til en slik mulig endring. Disse
medlemmer viser igjen til pkt. 3 i vedtak om Oslopakke 3
i hhv. Akershus fylkeskommune og Oslo kommune av 14. november 2007.
Disse medlemmer viser til svar
fra Samferdselsdepartementet datert 5. mars 2008 på spørsmål
nr. 5 fra transport- og kommunikasjonskomiteen:
"5. Innvirkning av konseptvalgutredningen
i)
Hvilken innvirkning kan konseptvalgutredningen få for hhv.
prosjektinnhold, total økonomisk ramme og statlig bidrag
til finansiering av Oslopakke 3?
Svar:
Vegdirektoratet
og Jernbaneverket oversendte sin konseptvalgutredning (KVU) til
Samferdselsdepartementet i desember 2007. KVU’en har vært
på lokal høring i Oslo og Akershus. KVU’en
er nå hos ekstern konsulent for KS1-gjennomgang. Det er
derfor for tidlig å si noe om hvilken innvirkning KVU’en
og KS1-gjennomgangen vil ha for prosjektinnholdet og den totale økonomiske
rammen (inkl. det statlige bidraget) for Oslopakke 3. Dette er forhold
som jeg vil komme tilbake til i forbindelse med framlegget av trinn
2 av pakken. Eventuelle endringer i pakka vil uansett være
gjenstand for nær dialog mellom statlige og lokale myndigheter."
Disse medlemmer mener dette svaret
på ingen måte gir en avklarende og forpliktende bekreftelse
for Akershus og Oslo eller for bilistene på at rekkefølge
og prosjektportefølje som ligger til grunn for Oslopakke 3
vil bli fulgt. Disse medlemmer mener at manglende
forpliktende bekreftelse om at rekkefølge og prosjektportefølje
vil bli fulgt, medfører at avtalen er brutt.
Disse medlemmer har
merket seg svar på spørsmål nr. 2 fra
transport- og kommunikasjonskomiteen gitt i brev fra Samferdselsdepartementet
datert 5. mars 2008. Der heter det:
"Inntekter fra Oslopakke 3 vil bli brukt
til å fullføre igangsatte prosjekter både
innenfor Oslopakke 1 og Oslopakke 2.
De
største igangsatte Oslopakke 2-prosjektene er
Kolsåsbanen (til Jar i Akershus) og Jernbanetorget kollektivknutepunkt.
Restbehovet for igangsatte Oslopakke 2-prosjekter (kollektivprosjekter)
pr. 1. januar 2008 er beregnet til om lag 600 mill. kr som finansieres
innenfor Oslopakke 3."
Disse medlemmer peker på at
om 600 mill. kroner av bompengeinntektene fra Oslopakke 3 brukes
til finansiering knyttet til sluttføring av prosjekter
fra tidligere "Oslopakker", kan dette føre til at prosjektporteføljen
i Oslopakke 3 ikke kan gjennomføres. Disse
medlemmer mener at også dette forholdet etterlater
stor usikkerhet om avtalen virkelig kan gjennomføres som
forutsatt.
Disse medlemmer viser til svar
fra Samferdselsdepartementet datert 6. mars 2008 med svar på spørsmål
om inndekning i Oslopakke 3 av prosjekter fra Oslopakke 3,
og konstaterer at dette dreier seg om mellom 2,8 og 2,9 mrd. kroner.
Disse medlemmer vil peke på at
dette forsterker usikkerheten omkring gjennomføring av prosjektporteføljen
i Oslopakke 3.
Disse medlemmer peker
også i denne saken på at finansieringskostnader
og innkrevingskostnader som skal belastes bilistene, utgjør
store beløp. Disse medlemmer peker på at
også i denne bompengeproposisjonen er dette beløp som
ikke fremvises tydelig, men som Fremskrittspartiet gjennom spørsmål
må etterlyse fra departementet.
Disse medlemmer har merket seg
svar fra Samferdselsdepartementet i brev av 5. mars 2008 på spørsmål
1.
Disse medlemmer vil peke på at
etablering av nye automatiske bomstasjoner i eksisterende bomring
vil koste 150 mill. kroner. Etablering og eventuelt senere riving
av nye bomstasjoner knyttet til Oslopakke 3 vil utgjøre
20-30 mill. kroner. I tillegg kommer riving av øvrige automatiserte
stasjoner. Svar på spørsmål om kostnader
for dette avventes. Disse medlemmer legger til grunn
at samlete kostnader for videreføring av bomordningen vil
koste minst 225 mill. kroner. I tilegg kommer årlige kostnader
med administrasjon av bompenger i 20 år.
Disse medlemmer viser til svar
fra Samferdselsdepartementet datert 6. mars 2008 med svar på spørsmål
om årlige og samlete utgifter til drift og vedlikehold
av bomringen i Oslopakke 3. Disse medlemmer har
merket seg at dette vil koste ca. 130 mill. kroner pr år,
og samlet 2,6 mrd. kroner for hele avtaleperioden i Oslopakke 3.
Disse medlemmer har også merket
seg svaret fra Samferdselsdepartementet når det gjelder mulige
rentekostnader for midlertidige lån, men peker på at
rentekostnadenes størrelse ikke minst påvirkes
av i hvilken grad og når staten betaler sitt bidrag til
Oslopakke 3. Manglende og sen betaling kan gi bilistene
store ekstraregninger for å dekke renteutgifter i tillegg
til utgifter knyttet til bompengeinnkreving. Disse forhold viser at
bruk av bompengefinansiering er en svært kostbar finansieringsform
der ekstrakostnadene nesten uten unntak betales i sin helhet av
bilistene.
Disse medlemmer viser
til at 40 pst. av Oslopakke 3 skal brukes til kollektivtiltak,
og minner om at halvparten av dette, hele 20 pst. av totalbeløpet
på 54 mrd. kroner, skal brukes til drift av kollektivtrafikk
etter at vegloven § 27 nylig er endret av de øvrige
partiene på Stortinget mot Fremskrittspartiets stemmer.
Disse medlemmer viser til behandling
i Stortinget mandag 18. desember 2006 av Innst. S. nr. 67 (2006-2007),
jf. Dokument nr. 3:08 (2005-2006) om Riksrevisjonens gjennomgang
av Oslopakke 2. Disse medlemmer viser til
tittelen på Riksrevisjonens rapport: "Riksrevisjonens undersøkelser
av effektiviteten i offentlige tiltak til kollektivtiltak – Oslopakke 2".
Disse medlemmer viser til at
Riksrevisjonen felte en hard dom over styring av penger og prosjekter
i Oslopakke 2, ikke minst knyttet til prosjekter og tiltak
innenfor kollektivtrafikkområdet. Det vil føre
for langt å gjengi de mange kritiske merknader og konklusjoner
Riksrevisjonen har i sin rapport. Disse medlemmer viser
til merknader i Innst. S. nr. 67 (2006-2007) fra Fremskrittspartiet
og Høyre, og fra Fremskrittspartiet alene.
Disse medlemmer har merket seg
uttalelser om Riksrevisjonens rapport fra daværende statssekretær
Steinulf Tungesvik gjengitt i Aftenposten 7. juni 2006:
"Riksrevisjonen ønsker seg en sterk samordnende
og kontrollerende instans og peker på Samferdselsdepartementet.
Og det er helt tydelig ut fra Riksrevisjonens rapport at man i Oslo
har bommet på mål."
Disse medlemmer legger til grunn
at dersom et flertall velger å gjennomføre Oslopakke 3
etter foreslått opplegg, må det sikres på en
langt bedre måte enn i Oslopakke 2 slik at pengene blir
brukt til de formål og de prosjekter som er forutsatt,
og på en god måte. Disse medlemmer minner
også om at deler av Riksrevisjonens kritikk også rettet
seg mot Samferdselsdepartementets planlegging og oppfølgning;
ikke bare mot pengebruk gjennomført av hhv. Akershus fylkeskommune
og Oslo kommune.
Disse medlemmer er
grunnleggende uenig i at bilistene skal finansiere drift av kollektivtrafikk. Disse
medlemmer viser til at Fremskrittspartiet stemte mot forslaget
fra Regjeringen om å endre vegloven § 27
for å åpne for bruk av bompenger for å finansiere
drift av buss, trikk og bane, slik et stort flertall på Stortinget
nylig vedtok.
Disse medlemmer minner om at
de to fylkene Akershus og Oslo har ansvar for kollektivtransporten
i egne fylker. Disse medlemmer viser også til
at begge fylker dessuten har et omfattende jernbanebasert kollektivtilbud,
som også får omfattende finansiering gjennom årlige
bevilgninger på statsbudsjettet på Jernbaneverkets budsjett
og kjøp av persontogtjenester fra det statlige selskapet
NSB AS.
Disse medlemmer mener derfor
at tiltaksdelen som gjelder drift av kollektivtrafikk, bør finansieres
av fylkene selv innenfor rammen, ev. egne budsjetter, og gjennom
en ordning med utvidet statlig kjøp av kollektivtjenester
i de store byene.
Disse medlemmer er
positive til det investeringsprogrammet i Oslopakke 3 som
er forhandlet frem av de to berørte fylkene, men vil gjennomføre
dette med full statlig finansiering. Disse medlemmer understreker
at dette omfattende prosjektet bør drives gjennom et statlig prosjektselskap
der de to fylkene er representert. Disse medlemmer legger
til grunn at samordning mellom statlig prosjekt Oslopakke 3,
og jernbanebasert kollektivtrafikk i hovedstadsområdet,
inngår i et slikt prosjekt.
Disse medlemmer understreker
igjen at arbeidet med å gjøre transportnettet
i hele Østlandsområdet effektivt, sikkert og miljøvennlig
er et prosjekt av nasjonal betydning. Disse medlemmer mener
derfor det bør utarbeides en videreføring og en
utvidelse av Oslopakke 3 til en Østlandspakke
som dekker triangelet Hamar, Skien, Larvik og Halden. I et slikt
nasjonalt prosjekt bør det ligge firefelts stamveier mellom de
store byene i området og Oslo, stamveinett i ringveisystem
rundt Oslo i flere ringer og dobbeltsporet jernbane. Disse
medlemmer peker på at med en modernisert samferdselspolitikk med
nye organisatoriske og finansielle verktøy kan et slikt
prosjekt gjennomføres i løpet av 20-års
perioden 2010-2030, og med full statlig finansiering.
Disse medlemmer understreker
og mener at bruk av bompengefinansiering for å bygge ut samferdselsmessig
infrastruktur i hovedstadsområdet som i landet for øvrig,
er unødvendig og innebærer en ekstrabeskatning. Disse
medlemmer understreker også at finansiering av eventuelle
offentlige tiltak knyttet til drift av kollektivtrafikk bør
skje gjennom kjøp av tjenester og ikke finansiert gjennom
bompenger fra bilistene, slik at bilbrukere betaler deler av billettprisen
for dem som bruker buss, trikk og bane.
Disse medlemmer understreker
at en slik videreføring og utvidelse av Oslopakke 3
ikke vil gi mindre rammer til andre landsdeler, regioner og fylker. Disse
medlemmer mener at egen organisering og finansiering av Østlandspakken
utenfor rammen av nasjonale transportplaner, tvert om vil gi rom
for flere viktige stam- og riksveiprosjekter og jernbaneprosjekter
i landet for øvrig innenfor rammen av nasjonale transportplaner.
Disse medlemmer har
gjennom sine merknader pekt på en rekke uavklarte og usikre forhold
knyttet til både finansiering og gjennomføring
av prosjektportefølje.
Disse medlemmer mener uavklarte
og usikre forhold medfører at avtalen faktisk
ikke kan gjennomføres som forutsatt, og derved er å anse som
brutt før endelig vedtak i Stortinget fattes.
Disse medlemmer viser igjen til
det store hastverk som styrer komiteens og Stortingets behandling
av saken. Det er spesielt at slikt hastverk og slik usikkerhet knyttes
til behandlingen av landets hittil største og mest omfattende bompengefinansierte
samferdselsprosjekter. Når slik finansiering i tilegg gir
ekstra finansieringskostnader for bilistene (eventuelle rentekostnader
for midlertidig finansiering og innkrevingskostnader),
er dette også tydelige argumenter for en statlig finansiering.
I tillegg til alternative forslag knyttet til
finansiering, legger disse medlemmer også frem forslag
som kan sikre finansiering og prosjektporteføljen i Oslopakke 3
dersom et flertall velger å følge Regjeringens
forslag i saken.
Disse medlemmer varsler også at
det kan bli aktuelt å legge frem forslag i salen på grunnlag av
ytterligere opplysninger i saken gjennom svar på spørsmål
og innspill fra Akershus og Oslo.
Disse medlemmer fremmer derfor
følgende forslag:
"Stortinget vedtar at Oslopakke 3 gjennomføres som
et eget statlig prosjekt med statlig finansiering basert på følgende
forutsetninger:
a) Investeringsprogram
for vei og kollektivtransport gjennomføres som omtalt i
St.prp. nr. 40 (2007-2008) og med rekkefølge og prosjektportefølje
slik det fremgår fra vedtak i hhv. Akershus fylkeskommune
og Oslo kommune.
Gjennomføring sikres gjennom eget
statlig selskap der Akershus fylkeskommune og Oslo kommune også deltar.
Det legges derfor frem en ny sak om statlig
styring og statlig finansiering av Oslopakke 3 snarest. Stortinget
forutsetter statlig forskottering dersom det er nødvendig
for fremdrift for investeringsprosjektene.
b) Statlig kjøp av kollektivtjenester
inngår i prosjektet med 100 mill. kroner årlig
(2008-kroner) og bevilges årlig over egen post på statsbudsjettet,
første gang i Revidert nasjonalbudsjett 2008.
c) Gjenstående påbegynte,
men ikke finansierte prosjekter i Oslopakke 1 og 2
finansieres av staten. Det legges frem egen sak om dette i forbindelse
med Revidert nasjonalbudsjett for 2008. Stortinget forutsetter statlig
forskottering dersom det er nødvendig for fremdrift for
investeringsprosjektene.
d) Bompengeringen i Oslo avvikles snarest
og senest innen 30. juni 2008."
"Stortinget ber Regjeringen med utgangspunkt
i Oslopakke 3 utarbeide et videreført prosjekt (Østlandspakken)
for modernisering og effektivisering av transportnettet i triangelet
Hamar-Skien-Halden basert på statlig prosjektfinansiering,
og med et tidsperspektiv 2010-2030. Stortinget forutsetter at dette
arbeidet gjøres i forbindelse med utarbeidelse av Regjeringens endelige
forslag til Nasjonal transportplan 2010-2019 som et eget statlig
prosjekt med avklart statlig full finansiering, og utenfor NTP-rammen.
Stortinget forutsetter at prosjektet behandles som egen sak."
"Stortinget legger til grunn at dersom det fattes vedtak
i Stortinget om finansiering basert på delvis bompengefinansiering
av Oslopakke 3, må slik finansiering baseres på juridisk
bindende avtaler om omfanget og utbetaling av statlig bidrag. Stortinget
legger til grunn at statlig bidrag utbetales som forskudd for å unngå rentekostnader
til eventuelle midlertidige lån for å gjennomføre
investeringsprogrammet, slik Oslo kommune og Akershus fylkeskommune
har forutsatt i sine vedtak om Oslopakke 3 av 14. november
2007."
"Stortinget legger til grunn at dersom det fattes vedtak
i Stortinget om finansiering basert på delvis bompengefinansiering
av Oslopakke 3, må dette baseres på en økonomisk
totalramme på 54 mrd. kroner der 60 pst. brukes til investering i
veiprosjekt og 40 pst. til investering i kollektivtransport. Stortinget
legger da til grunn at både Oslo kommune og Akershus fylkeskommune
har vetorett i forhold til endring i finansiering, rekkefølge
og prosjektportefølje i henhold til pkt. 3. i vedtak 14.
november 2007."