Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Gunn Karin Gjul, Britt Hildeng, Espen Johnsen
og Tove Karoline Knutsen, fra Høyre, Olemic Thommessen,
fra Sosialistisk Venstreparti, May Hansen, fra Kristelig Folkeparti, lederen
May-Helen Molvær Grimstad, fra Senterpartiet, Erling Sande,
og fra Venstre, Trine Skei Grande, vil vise til Ot.prp.
nr. 44 (2002-2003) om endringer i pengespill- og lotterilovgivningen
hvor Stortinget vedtok etter forslag fra regjeringen Bondevik II
at de eksisterende gevinstautomatene skulle fjernes og erstattes
av spilltilbud drevet i regi av Norsk Tipping.
Flertallet vil fremheve at bakgrunnen
for vedtaket i 2003 var den kraftige veksten i pengespillaktivitet knyttet
til automater. I løpet av få år ble omsetningen mangedoblet,
og det fremkom urovekkende signaler om et voksende problem med spilleavhengighet. Flertallet vil
vise til at Stortinget forutsatte i 2003 at spill via Norsk Tippings
terminaler skulle føre til en innskrenkning i det norske
spillmarkedet og ville resultere i en stor reduksjon av inntektene
til organisasjonene. Som en kompensasjon for bortfall av noe av deres
inntekt, ble det besluttet at de samfunnsnyttige og humanitære
organisasjonene skulle få del i overskuddet fra Norsk Tippings
samlede spilleinntekter når Norsk Tippings nye spillvirksomhet
var iverksatt. De store organisasjonene sluttet seg til dette vedtaket.
Et annet flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
vil advare mot å gå vekk fra denne beslutningen,
da dette vil være brudd på forutsetningene for
den støtten organisasjonene ga til forslaget om en enerettsmodell
for Norsk Tipping.
Dette flertallet er kjent med
at Regjeringen vil foreta en gjennomgang av inntektsvirkningene
og de økonomiske rammebetingelsene for de frivillige organisasjonene
når den nye spillpolitikken har fått virke en stund.
Dette flertallet vil vise til
at de fremtidige spillterminalene til Norsk Tipping ikke vil ha
spill som skaper slike problemer som dagens automater har gjort. Terminalene
vil bli oppstilt etter avtale med Norsk Tipping og det enkelte oppstillingssted.
Dersom det i enkelte kommuner er oppstillingssteder som ikke ønsker å inngå en
slik avtale med Norsk Tipping, vil det ikke bli oppstilt spillterminaler
på disse oppstillingsstedene. Departementet vil fastsette
strenge vilkår med hensyn til bl.a. hastighet, omsetning,
lyd og lys. Seddelforbudet vil bli videreført, og det vil
være en fortløpende elektronisk kontroll med spillene
på de nye terminalene.
Dette flertallet støtter
Regjeringens restriktive linje overfor Norsk Tipping, som innebærer
en betydelig innstramning i forhold til rammene Kultur- og kirkedepartementet
la til grunn i 2004. Dette flertallet mener at Kultur-
og kirkedepartementet i samarbeid med Norsk Tipping må sørge
for at befolkningen får god informasjon om de nye terminalene.
Dette flertallet er tilfreds
med at Regjeringen ønsker å etablere en årlig
konsultasjonsordning med KS om Norsk Tippings spillterminaler, og
at Lotteritilsynet vil bruke kommunene som samarbeidspartner i arbeidet
med tilsyn av Norsk Tippings terminaler.
Et tredje flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet og Kristelig Folkeparti,
vil understreke at Stortinget i 2003 ikke gikk inn for et totalforbud,
fordi erfaringer fra andre land tilsa at dette ville føre
til fremvekst av et illegalt marked med økt kriminalitet
og fortsatt problemer for de spilleavhengige. En rekke europeiske
land har i likhet med Norge valgt å kanalisere folks spilletilbud
inn mot kontrollerte spilletilbud drevet av statlige selskaper.
Erfaringen er at en nasjonal styring av spillpolitikken er den beste
måten å forhindre illegale og uregulerte pengespill
på. Dette flertallet vil vise til at Lotteritilsynet
i høring med komiteen 30. mai 2007 påpekte
at de negative konsekvensene av en forbudslinje ikke vil bli mindre
om det er kommunene som innfører forbud. I byer og større tettsteder
vil det lett oppstå illegale markeder.
På bakgrunn av dette mener komiteens
flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti
og Senterpartiet, det er viktig at regjeringen Bondevik
IIs opplegg for en ny spillpolitikk blir gjennomført i
tråd med Stortingets vedtak fra 2003.
Et annet flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Fremskrittspartiet, Sosialistisk Venstreparti
og Senterpartiet, går inn for at forslaget avvises.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Ulf Erik Knudsen og Karin S. Woldseth, viser til Innst.
S. nr. 166 (2006-2007) hvor medlemmene fra Fremskrittspartiet og
Høyre skriver:
"Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet og Høyre ønsker
at beslutninger skal fattes så nærme landets innbyggere
som mulig, og dette innebærer en betydelig desentralisering
av makt der innbyggerne får større påvirkningsmulighet
over sin egen tilværelse enn i dag. Kommunene skal ikke
bare administrere statlige ordninger, men ha reell innflytelse over
politikken på områder som angår kommunens
innbyggere. Kommunene bestemmer allerede i dag over skjenkebevillinger, åpningstider
og til en viss grad også over alkoholutsalg. Inntektene
til de frivillige organisasjonene må ivaretas. En slik
modell må ikke basere seg på et ensidig statlig
ansvar for disse inntektene. Disse medlemmer ønsker å utvide
lokalpolitikkens virkeområde slik at også politikk
i forbindelse med spilleautomater og andre pengespill bør
bestemmes lokalt, og viser til at Fremskrittspartiet fremmet forslag
om dette i Innst. S. nr. 17 (2006-2007). Disse medlemmer vil på denne
bakgrunn fremme følgende forslag:
"Stortinget
ber Regjeringen utrede og fremme en sak for Stortinget, der det
legges opp til at politikk knyttet til pengespill og spilleautomater
bestemmes av kommunene. Saken må ta hensyn til inntektene
til de frivillige organisasjonene.""
Komiteens medlem fra Høyre støtter
ordførernes krav om at den enkelte kommune skal
ha reservasjonsrett i spørsmålet om utplassering
av gevinstautomater i egen kommune. Dette medlem mener
denne reservasjonsretten kun dreier seg om utplassering, og at andre
spørsmål knyttet til spill skal skje innenfor
nasjonalt gitte rammer. Dette medlem støtter
således det fremsatte forslaget.
Dette medlem mener det i lys
av den sterke utviklingen som har vært i saken om gevinstautomater, nå er
nødvendig med en full gjennomgang av spørsmålene
knyttet til de frivillige organisasjonenes inntektsgrunnlag. Etter
at regjeringen Bondevik IIs opplegg for innskjerping av gevinstautomatmarkedet
ble vedtatt, har flere forutsetninger endret seg betydelig. Etter restriktive
grep fra regjeringen Stoltenbergs side, blant annet seddelforbudet,
har inntektene fra automatene gått betydelig ned. Dette
medlem viser til den brede politiske enighet som er om et
restriktivt spillmarked, og erkjennelsen av at dette vil føre
til reduserte inntekter. Dette medlem mener det nå er
viktig å bidra til å finne frem til nye inntektskilder
som kan styrke de frivillige organisasjonenes virksomhet. Dette
medlem mener at den etterspurte frivillighetsmeldingen
må ivareta dette. Dette medlem viser til
at Regjeringen har lagt frem en rekke forslag av betydning for frivillighetsområdet
før frivillighetsmeldingen er lagt frem. Dette medlem mener
dette bidrar til en fragmentarisk frivillighetspolitikk som bidrar
til ytterligere uro blant de frivillige organisasjonene.
Dette medlem viser til Innst.
S. nr. 166 (2006-2007) der medlemmene fra Fremskrittspartiet og Høyre
blant annet sier:
"Disse medlemmer ønsker å utvide
lokalpolitikkens virkeområde slik at også politikk
i forbindelse med spilleautomater og andre pengespill bør
bestemmes lokalt".
På bakgrunn av at det for Høyres
del har blitt reist spørsmål om det politiske
innholdet av denne formuleringen, understreker dette medlem at
dette er begrenset til en kommunal reservasjonsrett i forhold til gevinstautomater.
Komiteens medlem fra Kristelig
Folkeparti viser til bakgrunnen for forslaget om kommunalt
selvstyre når det gjelder utplassering av gevinstautomater.
På grunn av de store sosialpolitiske konsekvensene av spilleavhengighet
har dette medlem tidligere foreslått et
totalforbud mot gevinstautomater i Dokument nr. 8:91 (2005-2006).
Dette forslaget ble ikke vedtatt.
Dette medlem viser til at på bakgrunn
av de mange personlige tragediene i kjølvannet av gevinstautomatene
har mange kommuner valgt å bli, eller har ønske
om å bli, spillefrie kommuner. Det mener dette medlem at
de må få mulighet til. Dette medlem viser
videre til at per dags dato har 209 ordførere sluttet seg
til et opprop der de tar avstand fra gevinstautomater og ønsker
lokal selvråderett over automatutplassering.
Dette medlem viser til at 209
ordførere fra hele landet og fra alle partier har med støtte
fra Kommunenes Sentralforbund (KS) engasjert seg sammen med de spilleavhengige
for å bli kvitt alle gevinstautomatene. Ordførerne
opplever selv hvilke menneskelige lidelser og økonomiske
konsekvenser gevinstautomater har, og er uinteressert i å eksperimentere
med Norsk Tippings såkalte "snille automater". De vil forebygge
framfor å reparere. Dette medlem er enig
med de 209 ordførerne og mener det ikke er kioskeierne,
men lokalpolitikerne som bør bestemme om en kommune skal
være spillefri. Dette medlem mener at kulturministeren og
Norsk Tipping A/S ikke må tvinge kommuner til å ha
gevinstautomater de ikke ønsker. Derfor ønsker dette
medlem å gi kommunene en hjemmel til å nekte
utplassering av gevinstautomater fra Norsk Tipping A/S.
Dette medlem mener gevinstautomater
utnytter folks drømmer, og at de rammer dem med dårlig økonomi
hardest. Det gjenspeiler seg også i utplasseringen av automater.
Oslos gevinstautomater er for eksempel plassert ut på østkanten
og er nesten ikke å finne på vestkanten. Dette
medlem viser til at kjøpesentrene CC Vest og Stovner
Senter omsetter for nesten like mye, men at automatomsetningen er
ti ganger så stor på Stovner Senter som på CC
Vest.
Dette medlem viser til at det
hevdes at uten Norsk Tippings spilleautomater får vi mange
illegale automater. Dette medlem vil understreke
at Regjeringen har bestemt at det skal være en automatfri
periode fra 1. juli 2007 fram til 31. desember
2007, og at det i så fall vil være en like stor
utfordring med illegale automater i den perioden, uten at det har
blitt satt i verk tiltak for å motvirke dette fra Regjeringens
side. Dette medlem viser også til at det
hevdes at mange av automatspillerne vil gå over til å spille
på Internett. Dette medlem vil understreke
at en slik overgang fra automatspill til spill på Internett
er i svært liten grad påvist hos Hjelpelinjen,
behandlingsinstitusjoner eller selvhjelpsorganisasjoner for spilleavhengige. Dette medlem viser
til at da seddelforbudet ble innført, raste omsetningen
på gevinstautomatene med flere milliarder, uten at man
så en merkbar økning på pengespill på nett. Dette
medlem viser videre til at i Lyngen kommune har 12 av 13
familier mistet sitt spilleproblem etter at kommunen ble automatfri.
Dette medlem vil understreke
at selv med lavere omsetning på automatene vil inntektene
fra spilleautomatene sannsynligvis i hovedsak komme fra lavinntektsgruppene. Dette
medlem mener dette vil bidra til å opprettholde
sosiale forskjeller.
Dette medlem viser til avtalen
mellom de store frivillige organisasjonene og staten, som ble inngått
i 2003 for å sikre kontroll med gevinstautomatene og samtidig
sikre de frivillige organisasjonene et rimelig og forutsigbart tilskudd
fra staten. Når vi nå ser de store sosialpolitiske
konsekvensene av gevinstautomatene, mener dette medlem at
et statlig monopol er et for svakt virkemiddel.
Dette medlem vil allikevel opprettholde
forpliktelsen når det gjelder å sørge
for gode rammevilkår for frivillige lag og organisasjoner. Dette
medlem mener debatten om frivillighetens rammevilkår
bør tas uavhengig av debatten om spilleautomater, og viser
til Dokument nr. 8:107 (2005-2006) der dette medlem ber
Regjeringen komme med en stortingsmelding som gjennomgår
rammevilkårene for de frivillige organisasjonene, med fokus
på blant annet tilgang til frie midler, gjennomgang av
inntektsmulighetene, regelverket rundt merverdiavgift og skattefritak
på gaver til frivillige formål. Dette medlem mener
frivillig sektor heller må få økte midler
over statsbudsjettet enn å få inntekter fra gevinstautomater.
Dette medlem ønsker å beholde
en nasjonal spillpolitikk, men mener man innenfor de nasjonale retningslinjene
likevel kan gi kommuner hjemmel til å foreta lokale reguleringer
på samme måte som i alkoholpolitikken.
Komiteens medlemmer fra Høyre,
Kristelig Folkeparti og Venstre vil fremme følgende
forslag:
"Stortinget ber Regjeringen ta initiativ
til at kommunene gis hjemmel til å nekte utplassering av
gevinstautomater fra Norsk Tipping A/S."
Komiteens medlem fra Venstre vil
understreke viktigheten av å ha en overordnet nasjonal
spillpolitikk, men at lokale myndigheter må gis betydelig frihet
innenfor nasjonale rammer. Dette medlem mener at
den enkelte kommune må gis omfattende innflytelse over
spillpolitikken innenfor kommunens grenser. I denne sammenheng vil
dette bl.a. gjelde antall automater, hvor de skal plasseres, hvem
som skal være kommisjonær(er) mv. Dette forutsetter
at hver enkelt kommune utvikler en helhetlig spillpolitisk plan,
på samme måte som kommunene i dag har en alkoholpolitisk
plan og planer for det fysiske miljøet i kommunen. Kommunene
må tilføres ressurser slik at dette arbeidet ikke
går på bekostning av allerede eksisterende oppgaver.
Det følger av ovenstående at dette medlem mener
at kommuner skal ha vetorett i forbindelse med om det skal utplasseres
gevinstautomater i den enkelte kommune.