Presidentskapet viser til ovenstående
og rår Stortinget til å gjøre følgende
vedtak:
I
Følgende retningslinjer gjøres
gjeldende for all bruk av tilskudd fra Stortinget til stortingsgrupper
og uavhengige representanter:
§ 1 Virkeområde og formål
Disse reglene gjelder all bruk av tilskudd fra
Stortinget til stortingsgrupper og uavhengige representanter.
Gruppetilskudd skal bare brukes til stortingsrelevant arbeid,
herunder til drift av et nødvendig politisk og administrativt
støtteapparat for stortingsgruppene, samt til anskaffelse
av varer og tjenester som gruppene finner nødvendig for å ivareta
sine funksjoner i Stortinget.
Hvert år mottar gruppene et tilskuddsbrev
som fastsetter
Det er gruppenes ansvar å påse
at tilskuddsmidlene blir brukt som forutsatt i retningslinjene.
Er man i tvil, forelegges saken for Presidentskapet.
§ 2 Rettslig stilling
Partienes stortingsgrupper og uavhengige representanter
er å betrakte som egne juridiske enheter med ansvar for
eget personell og egen økonomi.
Stortingsgruppene vedtar selv regler for sin økonomistyring.
§ 3 Tilskuddets størrelse
Gruppetilskuddets størrelse beregnes
ut fra et grunntilskudd og et tilskudd pr. representant. Grupper
som er i opposisjon, dvs. grupper som ikke er med i regjering og
har mer enn 5 representanter, får i tillegg et ekstra grunntilskudd.
Grupper i opposisjon og med 3-4 representanter får et halvt
ekstra grunntilskudd, mens grupper i opposisjon og med 1-2 representanter
ikke får tillegg. Den gruppen som har presidentvervet,
får i tillegg dekket et beløp tilsvarende 50 pst.
av en rådgiverstilling.
Gruppetilskuddet utbetales månedlig,
med ca. 1/12 av årsbeløpet inkl. ev.
opposisjonstillegg.
Gruppetilskuddet reguleres årlig tilsvarende årslønnsveksten
i staten slik den framgår fra Det tekniske beregningsutvalget.
Ved regjeringsskifter vil opposisjonstillegget
falle bort for de partier som går inn i regjering, og komme
i tillegg for de partier som går over i opposisjon, fra
den 1. i måneden etter at regjeringsskiftet har funnet
sted.
Representanter som trer ut av sin stortingsgruppe
og blir uavhengige, mottar 50 pst. av det til enhver tid gjeldende
representantbaserte tilskuddet. Representanter som går
over fra én gruppe til en annen, tar med seg 50 pst. av
det representantbaserte tilskuddet. Tilskuddet til den stortingsgruppen
de har trådt ut av reduseres med 100 pst. av det representantbaserte
tilskuddet.
Grupper som reduseres etter et stortingsvalg,
opprettholder sitt grunn- og representantbaserte tilskudd ut året.
Deretter korrigeres tilskuddet i henhold til det nye antall representanter.
Grupper som faller helt ut av Stortinget etter
et stortingsvalg, opprettholder sitt grunn- og representantbaserte
tilskudd ut året. Deretter stoppes tilskuddet. Grupper
som faller helt ut, skal tilbakebetale til Stortinget de tilskuddsmidlene
som står ubrukt etter at alle avviklingskostnader er dekket.
§ 4 Forhold til egen partiorganisasjon
Det skal være et klart skille mellom
den offentlige støtten som går til partiorganisasjonene,
og den støtten som bevilges over Stortingets budsjett til
stortingsgruppene.
Som hovedregel skal ingen midler kunne overføres til
partiorganisasjonen sentralt, heller ikke i form av kjøp
av tjenester fra eget parti.
Unntatt herfra er lønnskjøring
og regnskapsføring som kan kjøpes fra egen partiorganisasjon
etter vanlige satser. Honorarets størrelse skal presiseres
i egen note i regnskapsrapporten til Presidentskapet.
Ansatte i stortingsgruppene skal ha sin arbeidsplass
i Stortinget og ikke i partiorganisasjonen sentralt eller ved partikontorer
lokalt i distriktene.
Det er likevel anledning til å disponere
personell noe friere noen uker i forbindelse med valgkamp.
§ 5 Reiser og arrangementer
Stortingets administrasjon dekker representantenes utgifter
til reiser og arrangementer i samsvar med Bestemmelsene om stortingsrepresentanters
godtgjørelser mv. Utgifter knyttet til deltakelse i valgkamp
og rene partiarrangementer for øvrig dekkes av gruppene/partiorganisasjonene.
Vedkommende representant attesterer for utgifter som skal belastes
gruppen.
Ved kombinerte oppdrag, der utgifter skal deles
mellom gruppen og Stortinget, skrives forklarende note på reiseregningen.
Det skal benyttes de samme satser og stilles
de samme krav til dokumentasjon som i statens reiseregulativ.
§ 6 Godtgjørelser og naturalytelser
til representanter
Bortsett fra eventuell tilleggsgodtgjørelse
til parlamentarisk leder og nestleder skal tilskuddsmidler ikke utbetales
som godtgjørelse eller benyttes til naturalytelser
til stortingsrepresentanter. Innberetningspliktige ytelser skal
spesifiseres i egen note i regnskapsrapporten, slik at det framgår
hva hver enkelt har mottatt. Det legges til grunn at de ytelser
det her er snakk om må ha karakter av faste ordninger som
kan ses som en form for godtgjørelse til vedkommende representant, og
at situasjonsbestemte ytelser, som for eksempel åremålsgaver/tilstelninger
og lignende, faller utenfor.
§ 7 Regnskapsføring og revisjon
Stortingsgrupper og uavhengige representanter
skal føre regnskap. Årlig regnskapsrapport sendes
til Presidentskapet innen 15. mai påfølgende år.
Antall ansatte i stortingsgruppen skal framgå av regnskapsrapporten. Regnskapsrapporten
skal følge kontantprinsippet og vise påløpte
utgifter. Presidentskapet gir nærmere bestemmelser om regnskapsrapportens
utforming, slik at rapportering kan skje etter en ensartet mal.
Regnskapene til stortingsgruppene og uavhengige representanter
skal årlig revideres av en statsautorisert revisor oppnevnt
av Stortingets presidentskap. Revisjonsberetningen for hvert grupperegnskap
framlegges for Presidentskapet sammen med regnskapsrapportene.
Revisor skal kunne bistå partigruppene
med nødvendige avklaringer.
Revisor fakturerer hver enkelt gruppe direkte
for sine tjenester.
Regnskapsrapporten og revisjonsberetningen gjøres offentlig
tilgjengelige når de fremmes for Presidentskapet.
§ 8 Ikrafttreden
Retningslinjene og ordningen med én
felles revisor trer i kraft fra 1. januar 2007.
II
Stortingets presidentskap kan utfylle disse
retningslinjene.
III
Med virkning fra regnskapsåret 2007
skal bruken av tilskudd som gis til Stortingets partigrupper og
uavhengige representanter, revideres av én statsautorisert
revisor oppnevnt av Stortingets presidentskap.