Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.

Stortinget.no

logo
Hopp til innholdet
Til forsiden

Innstilling fra familie- og kulturkomiteen om endringer i bevilgninger under Kultur- og kirkedepartementets budsjett for 2005

Dette dokument

  • Innst. S. nr. 59 (2005-2006)
  • Kildedok: St.prp. nr. 7 (2005-2006), unntatt kap. 310, 340 og 341
  • Dato: 14.12.2005
  • Utgiver: Familie- og kulturkomiteen
  • Sidetall: 4
  • PDF

Innhold

Til Stortinget

I Norsk Tippings regnskap for 2004 er det avsatt 12 mill. kroner til arbeid mot spilleavhengighet. Midlene ble fordelt ved kgl.res. 24. juni 2005 og skal disponeres av ASD, HOD og KKD v/Lotteri- og stiftelsestilsynet. Midlene skal inntektsføres i statsregnskapet for 2005 under kap. 3305 post 6 Inntekter til arbeid mot spilleavhengighet.

Lotteri- og stiftelsestilsynets utgifter til arbeid mot spilleavhengighet skal dekkes av ovennevnte inntekter. Tilsynet har derfor behov for å overskride driftsbevilgningen under kap. 305 post 1 Driftsutgifter tilsvarende regnskapsførte inntekter under kap. 3305 post 6 Inntekter til arbeid mot spilleavhengighet, jf. forslag til vedtak II.

Etter at søknadsbehandlingen for 2004 nå er gjennomført, men før klagebehandlingen er endelig avsluttet, gjenstår det et udisponert beløp på vel 8 mill. kroner.

Det foreslås at bevilgningen i 2005 under kap. 315 post 70 Merverdiavgiftskompensasjon for frivillige organisasjoner reduseres med 8 mill. kroner.

Norge er, ved Rally Norway AS, tildelt prøve-VM (kandidatløp) i rally 10.-11. februar 2006.

Regjeringen har i St.prp. nr. 1 Tillegg nr. 1 (2005-2006) foreslått et tilskudd til ovennevnte arrangement i 2006 på 17 mill. kroner. Det er også behov for tilskudd i 2005. Det foreslås derfor et tilskudd på 6,5 mill. kroner til nevnte formål i 2005.

Det foreslås at bevilgningen i 2005 under kap. 320 post 76 Hundreårsmarkeringen 1905-2005, kan overføres, økes med 22,9 mill. kroner. 5,9 mill. kroner av beløpet kan dekkes ved reduksjon i bevilgningene under kap. 310 post 75 og kap. 321 post 75 med henholdsvis 4,3 og 1,6 mill. kroner, jf. omtale under nevnte kapitler.

Departementet vil, slik det ble opplyst i St.prp. nr. 65 (2004-2005), gi Stortinget en fullstendig redegjørelse for selskapets økonomiforvaltning når selskapets sluttregnskap foreligger.

Det foreslås at bevilgningen i 2005 under kap. 321 post 75 Vederlagsordninger reduseres med 1,6 mill. kroner.

Ved behandlingen av Innst. S. nr. 240 (2004-2005), jf. forslag til vedtak XI, ga Stortinget Kultur- og kirkedepartementet fullmakt til å selge statens aksjer i Norsk filmstudio AS i 2005. Det er ikke lenger ønskelig å gjennomføre salget. Departementet foreslår derfor at salgsprosessen stanses.

I forbindelse med forberedelse av salget er det påløpt utgifter på til sammen 1,7 mill. kroner som staten må dekke. Det foreslås derfor at bevilgningen i 2005 under kap. 334 post 71 Filmtiltak, kan overføres, kan nyttes under post 50, økes med 1,7 mill. kroner.

Kultur- og kirkedepartementet vil vurdere hvordan videre drift av Filmparken AS/Norsk filmstudio AS kan sikres best mulig, og vil komme tilbake til dette i forbindelse med Revidert nasjonalbudsjett for 2006.

I henhold til konsesjonsvilkårene for TV2 skal TV2 bl.a. betale et inntektsavhengig vederlag til staten. Beregningene av de årlige vederlagene framgår av konsesjons­vilkårene for TV2, og tar utgangspunkt i faste beløp og beløpsgrenser fra 2001, som justeres i henhold til årlige endringer i konsumpris­indeksen. Årets avregning viser at det inntekts­avhengige vederlaget kan fastsettes til om lag 1,1 mill. kroner. Dette er 0,9 mill. kroner lavere enn budsjettert.

Det foreslås at bevilgningen i 2005 under kap. 3334 post 72 Inntektsavhengig vederlag fra TV2 reduseres med 0,9 mill. kroner.

Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Gunn Karin Gjul, Britt Hildeng, Espen Johnsen og Tove Karoline Knutsen, fra Fremskrittspartiet, Ulf Erik Knudsen og Karin S. Woldseth, fra Høyre, Olemic Thommessen, fra Sosialistisk Venstreparti, May Hansen, fra Kristelig Folkeparti, lederen May-Helen Molvær Grimstad, fra Senterpartiet, Erling Sande, og fra Venstre, Trine Skei Grande, har merket seg endringene i bevilgninger under Kultur- og kirkedepartementets budsjett for 2005.

Komiteen har merket seg Lotteri- og stiftelsestilsynets arbeid mot spilleavhengighet og vil understreke betydningen av dette.

Komiteen har merket seg at bevilgningen til merverdiavgiftskompensasjon for frivillige organisasjoner reduseres med 8 mill. kroner, fordi det gjenstår et udisponert beløp etter at søknadsbehandlingen er gjennomført. Komiteen er kjent med at merverdiavgiftskompensasjon for frivillige organisasjoner for 2003 ikke er avsluttet. Komiteen går ut fra at Regjeringen tar høyde for dette i videreføringen av ordningen.

Komiteen har videre merket seg at det er behov for tilskudd til prøveløp for rally-VM også i 2005. Komiteen viser til sine merknader under kap. 315 post 80 i forbindelse med behandlingen av St.prp. nr. 1 (2005-2006) og St.prp. nr. 1 Tillegg nr. 1 (2005-2006).

Komiteens medlemmer fra Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre støtter ikke Regjeringens forslag om økt bevilgning på 6,5 mill. kroner til prøveløp for rally-VM i 2005. Disse medlemmer ønsker å prioritere disse midlene til andre formål som kommer de frivillige organisasjonene til gode. Det vises til brev fra Kultur- og kirkedepartementet av 9. desember 2005 (vedlegg).

Komiteen har merket seg at Hundreårsmarkeringen Norge 2005 AS har behov for 22,9 mill. kroner utover den tilleggsbevilgningen som Stortinget vedtok i juni 2005. Komiteen imøteser en fullstendig redegjørelse for selskapets økonomiforvaltning når selskapets sluttregnskap foreligger.

Komiteen har ingen merknader

Komiteen har merket seg at departementet foreslår at salget av statens aksjer i Norsk filmstudio AS skal stanses. Komiteen viser til at Norsk filmstudio AS er et infrastrukturselskap som leverer tjenester for filmproduksjon. Komiteen viser videre til at selskapet opptrer i konkurranse med andre aktører, både nasjonale og nordiske. Komiteen vil samtidig understreke at Norsk filmstudio AS forvalter en viktig kulturarv gjennom filmkatalogen og et kostymelager.

Komiteen viser til brev fra kultur- og kirkeminister Trond Giske av 9. desember 2005 til komiteen (vedlegg), der det heter at departementet vil gi en vurdering av hvordan videre drift av Filmparken AS/Norsk filmstudio AS kan sikres best mulig i forbindelse med Revidert nasjonalbudsjett for 2006. Komiteen tar dette til orientering.

Komiteen har ingen merknader.

Komiteen viser til sine merknader og til proposisjonen og rår Stortinget til å gjøre slikt

vedtak:

I

I statsbudsjettet for 2005 blir det gjort følgende endringer:

Kap.

Post

Formål

Kroner

Utgifter

315

Frivillighetsformål

70

Merverdiavgiftskompensasjon til frivillige organisasjoner, nedsettes med

8 000 000

fra kr 185 759 000 til kr 177 759 000

80 (Ny)

Tilskudd til prøveløp rally-VM, bevilges med

6 500 000

320

Allmenne kulturformål

76

Hundreårsmarkeringen 1905-2005, kan overføres, forhøyes med

22 900 000

fra kr 61 900 000 til kr 84 800 000

321

Kunstnerformål

75

Vederlagsordninger, nedsettes med

1 600 000

fra kr 100 926 000 til kr 99 326 000

334

Film- og medieformål

71

Filmtiltak m.m., kan overføres, kan nyttes under post 50, forhøyes med

1 700 000

fra kr 29 085 000 til kr 30 785 000

Inntekter

3334

Film- og medieformål

72

Inntekstavhengig vederlag fra TV2, nedsettes med

900 000

fra 2 000 000 til kr 1 100 000

II

Merinntektsfullmakt

Stortinget samtykker i at Kultur- og kirkedepartementet i 2005 kan:

overskride bevilgningen under

mot tilsvarende merinntekter under

kap. 305, post 1

kap. 3305, post 6

Vi viser til brev av 7. desember 2005 med følgende spørsmål i forbindelse med behandlingen av St. prp. nr. 7 (2005-2006):

EUs regelverk for statsstøtte var en viktig premiss i Bondevik 2 regjeringens vurdering av å legge Filmparken AS ut for salg. Mener departementet at ytterligere statsstøtte til selskapet, enten gjennom sanering av hele eller deler av selskapets gjeld eller gjennom årlig støtte for å dekke avskrivninger og finanskostnader, er forenlig med EØS-avtalen.

I St. prp. nr. 7 (2005-2006) vises det til at Kultur- og kirkedepartementet vil vurdere hvordan videre drift av Filmparken AS/Norsk filmstudio AS kan sikres best mulig og at departementet vil komme tilbake til dette i revidert nasjonalbudsjett for 2006. Departementet vil finne løsninger for den videre driften som er forenlig med EØS-avtalen. Hvilke typer løsninger dette blir er ennå ikke klart. Regjeringen har heller ikke vurdert de ulike tiltakene spørsmålstilleren viser til i forhold til EØS-avtalen.

Vi viser til brev av 9. desember 2005 fra familie- og kulturkomitéen med følgende spørsmål:

Hva er bakgrunnen for at det er behov for et ekstra tilskudd på 6,5 mill. kroner i 2005 i prøveløp for Rally-VM under kap. 315? Betyr dette at behovet for midler til dette formålet er mindre enn først antatt for 2006?.

De samlede utgiftene til søkerprosessen og gjennomføringen av et prøveløp er beregnet til om lag 35 mill. kroner. Utgiftene vil bli dekket ved lokale- og regionale tilskudd og tilskudd fra staten.

Det påløper utgifter både i 2005 og 2006. De forventede utgiftene er beregnet til om lag 12,5 mill. kroner i 2005 og 22,5 mill. kroner i 2006. Den foreslåtte bevilgningen på 6,5 mill. kroner i 2005 innebærer ikke at bevilgningsbehovet for 2006 reduseres. I tillegg til ovennevnte tilskudd i 2005 er det behov for et tilskudd på 17 mill. kroner i 2006, jf. St.prp. nr. l Tillegg nr. l (2005-2006).

Oslo, i familie- og kulturkomiteen, den 14. desember 2005

May-Helen Molvær Grimstad

leder og ordfører