Sammendrag

I Dokument nr. 8:11 (1999-2000) fremmer stortingsrepresentantene Anders Anundsen og Thore Aksel Nistad følgende forslag:

«Stortinget ber Regjeringen foreta de nødvendige endringer slik at brøytebiler og utrykningskjøretøy fritas fra avgift på piggdekk.»

Som bakgrunn for forslaget blir det vist til at Samferdselsdepartementet har tatt til orde for å innføre virkemidler som vil redusere bruken av piggdekk, særlig i store byområder. Departementet hevder at det foreligger beregninger som viser at det vil være samfunnsøkonomisk lønnsomt å redusere piggdekkbruken i de fire største byene.

Forslagsstillerne viser til at en undersøkelse gjennomført av KNA vinteren 1999 viser at de som bruker piggfrie vinterdekk er hyppigere involvert i ulykker enn de som bruker piggdekk.

KNA ser det som ikke hensiktsmessig med gebyr på bruk av piggdekk. Som svenske myndigheter, mener KNA at det på vegen må være en betydelig andel biler med piggdekk for å rue opp snø og is på vegbanen.

I flere av landets storbyer er det likevel innført avgift for bruk av piggdekk kommende vinter. Avgiften rammer alle uavhengig av kjøretøytype og det er sannsynlig at virkningen vil være en generell nedgang i bruken av piggdekk i storbyene.

Avgiften på bruk av piggdekk rammer også brøytebiler og annet brøytende kjøretøy, noe som kan virke snodig.

Ifølge et oppslag i Dagbladet 11. oktober 1999 hevdes det at også utrykningskjøretøy omfattes av avgiftsplikten fordi det ikke gis dispensasjoner fra denne. Det antas at dette må bero på en misforståelse og at det er åpenbart for enhver at det er betydelig viktigere å tenke sikkerhet i forhold til utrykningskjøretøy enn på de avgiftskronene som myndighetene betaler til seg selv. Imidlertid tas utrykningskjøretøy med i forslaget for å være på den helt sikre siden.