Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.

Stortinget.no

logo
Hopp til innholdet
Til forsiden
Til forsiden

Innstilling fra kommunalkomiteen om omprioriteringer og tilleggsbevilgninger i statsbudsjettet for 1996 under Kommunal- og arbeidsdepartementets arbeidsområde.

Dette dokument

Innhold

       Til Stortinget.

       Kommunal- og arbeidsdepartementet legger i proposisjonen fram Regjeringens endringsforslag vedrørende bevilgninger under departementets forvaltningsområde for budsjetterminen 1996 under programkategoriene 13.20 Innvandring, 13.30 Arbeidsmiljø og sikkerhet, 13.50 Regional- og distriktspolitikk, 13.60 Kommunal sysselsetting m.m., 14.10 Bolig og bomiljø og programområde 19 Arbeidsmarked.

       Post 21 Spesielle driftsutgifter, statlige mottak foreslås nedsatt med 80 mill kroner.

       Departementet begrunner dette med at behovet for mottaksplasser for asylsøkere og flyktninger har blitt mindre enn forutsatt i budsjettet, og at det ble overført kr 11.750.000 på denne posten fra 1995 til 1996.

       På bakgrunn av en anmodning fra International Organization for Migration (IOM) ber Regjeringen om fullmakt til å benytte midler avsatt på post 70 Medisinsk evaluering, kan overføres, til gjenoppbygging av helsetjenester i Bosnia-Hercegovina.

       Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, lederen Roger Gudmundseth, Anneliese Dørum, Eirin Faldet, Rolf Terje Klungland, Rune E Kristiansen og Leif Lund, fra Senterpartiet, Eva Lian, Morten Lund og Terje Riis-Johansen, fra Høyre, Tore A Liltved og Arild Lund, fra Sosialistisk Venstreparti, Børre Rønningen, og fra Kristelig Folkeparti, Ola T Lånke, viser til sine merknader i B.innst.S.nr.5 (1995-1996) hvor det ble uttalt at de faktiske prognoser måtte legges til grunn for budsjetteringen, uavhengig av hva årsakene til den reduserte tilstrømningen er. Komiteen understreket videre at det var behov for å opprettholde en viss beredskap innen mottaksapparatet i tilfelle situasjonen skulle endre seg. På denne bakgrunn støtter komiteen Regjeringens forslag.

       Komiteen viser videre til Innst.S.nr.103 (1994-1995) angående opprettelse av ny overførbar post 70 til mottak av personer fra det tidligere Jugoslavia for medisinsk behandling i Norge. Komiteen slutter seg til at ubrukte midler på post 70 benyttes til gjenoppbygging av helsetjenester i Bosnia-Hercegovina.

       Departementet viser til at det for 1996 er vedtatt at Norge skal innrapportere 85 mill. kroner av utgiftene under kap. 520 post 21 som offisiell utviklingshjelp. På bakgrunn av at Regjeringen foreslår å redusere bevilgningen under kap. 520 post 21 med 80 mill. kroner, foreslås at inntekten på kap. 3520, post 04 Diverse inntekter, nedsettes med 24,2 mill. kroner. Tilsvarende justering foretas på Utenriksdepartementets budsjett.

       Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet og Høyre har ingen merknader og slutter seg til Regjeringens forslag.

       Komiteens medlemmer fra Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Kristelig Folkeparti viser til sine merknader i B.innst.S.nr.5 (1995-1996) hvor det vises til at disse partier er uenig i at u-hjelpsmidler overføres til flyktningearbeidet i Norge. Disse medlemmer støtter imidlertid Regjeringens forslag om å nedsette bevilgningen.

       Post 60 Integreringstilskudd, foreslås nedsatt med 110 mill. kroner.

       Nedsettelsen begrunnes med endrede forutsetninger, særlig at antall som forutsettes bosatt her i 1996 er redusert med 300 til 3.200, og at antall bosatte i 1995 nedjusteres fra 6.000 til 5.700.

       Komiteen har ingen merknader og slutter seg til Regjeringens forslag.

       Post 03 Sertifiseringsinntekter, foreslås justert ned med 2 mill. kroner, fra 6,5 mill. kroner til 4,5 mill. kroner i 1996. Som inndekning tilrås at kap. 537 Produkt- og Elektrisitetstilsynet, post 01 Lønn og godtgjørelser reduseres med 2 mill. kroner.

       Departementet viser til at Direktoratet ikke har fått de inntekter på sertifisering av væsker og gasser under trykk VGT (kjelekontrollen) som ble lagt til grunn da denne oppgaven i 1993 ble overført fra Arbeidstilsynet.

       Komiteen har ingen merknader og slutter seg til Regjeringens forslag.

       Det vises til omtale under kap. 3553 foran.

       Komiteen har ingen merknader til den foreslåtte reduksjonen og slutter seg til Regjeringens forslag.


       Under post 60 Flomskader, kommuner og fylkeskommuner, foreslås en tilleggsbevilgning på 33,1 mill. kroner for å dekke det gjenstående bevilgningsbehov i 1996.

       Under post 61, Flomskader, kommunale og fylkeskommunale selskaper, foreslås en tilleggsbevilgning på 3,2 mill. kroner.

       Komiteen viser til Stortingets vedtak vedrørende opprettelse av nytt kap. 565 Erstatninger til kommuner og fylkeskommuner i forbindelse med flomskader, jf. Innst.S.nr.48 (1995-1996). I forbindelse med opprettelse av kap. 565 gjorde Stortinget følgende vedtak:

       « Ved naturkatastrofer etter 1. mai 1995 settes det et tak for kommunale andeler på 15 % av godkjent skadetakst, dog ikke ut over det beløp som svarer til 40 kroner pr. innbygger. »

       Komiteen viser videre til følgende merknad fra finanskomiteens flertall:

       « Flertallet, alle unntatt medlemmet fra Rød Valgallianse og representanten Stephen Braathen, viser til at det kan ta tid før alle senskader og langtidsskader registreres. Flertallet vil påpeke at slike skadeerstatninger kan bli nødvendig også i 1996. Det forutsettes at endelig skadeoppgjør er avsluttet innen utgangen av 1996. »

       Komiteen vil se det som nyttig for Stortinget å få en sluttrapport vedrørende flomskadene på Østlandet.

       Komiteen viser til ovennevnte innstilling og slutter seg til Regjeringens forslag om tilleggsbevilgninger på kap. 565 postene 60 og 61.

       Under post 72, Rentestøtte, foreslås en tilleggsbevilgning på 98 mill. kroner som følge av nedsettelsen av den flytende renten til 5,1 % i 4. kvartal 1996.

       Komiteen har ingen merknader og slutter seg til Regjeringens forslag.

       Post 02 Takstgebyr, foreslås nedsatt med 2,3 mill. kroner pga. færre ferdigstilte boliger og dermed lavere inntekter for takstgebyret.

       Post 06 Forvaltningsgebyr, foreslås nedsatt med 5,9 mill. kroner pga. av reduksjon i antall utestående lån.

       Post 07 Temingebyr, gjeldsforsikring foreslås nedsatt med 1,5 mill. kroner pga. reduksjon i antall utestående lån.

       Komiteen har ingen merknader og slutter seg til Regjeringens forslag.

       Departementet viser til at i forbindelse med forhandlingene med fylkeskommunene om overtakelse av AMO-sentre, har staten opprettholdt arbeidsgiveransvaret for tilsammen 6 personer i 5 fylker. På denne bakgrunn foreslås 6 2-årshjemler omgjort til faste stillingshjemler. For å dekke lønns- og driftsmidler til disse stillingene, foreslås det at kr 1.551.000 omdisponeres fra kap. 591, post 74 Forsøk, evalueringer m.v., til kap. 590 Arbeidsmarkedsetaten, fordelt med kr 1.161.000 på post 01 Lønn og godtgjørelser og kr 390.000 på post 11 Varer og tjenester.

       Komiteen har ingen merknader og slutter seg til Regjeringens forslag.

       I tillegg til omdisponeringen som beskrevet under kap. 590 foreslås at bevilgningen under kap. 591 post 74 nedsettes med kr 1.949.000, særlig fordi det i inneværende år ble planlagt og avsatt midler til flere EU-prosjekter som av ulike årsaker ikke er blitt realisert i tråd med forutsetningene.

       Samlet innebærer forslaget at post 74 reduseres med 3,5 mill. kroner til 11,5 mill. kroner.

       Komiteen har ingen merknader og slutter seg til Regjeringens forslag.

       Post 80 foreslås øket med 6 mill. kroner til 16 mill. kroner.

       Departementet viser til at det fram mot utgangen av august 1996 har vært en betydelig økning i innkrevde dagpenger i forhold til budsjettet.

       Komiteen har ingen merknader og slutter seg til Regjeringens forslag.

       Komiteen har for øvrig ingen merknader, viser til proposisjonen og rår Stortinget til å gjøre slikt

vedtak:

       På statsbudsjettet for 1996 gjøres følgende endringer:

Utgifter:

Kap. 520 Utlendingsdirektoratet
   21  Spesielle driftsutgifter,
        statlige mottak,
        nedsettes med kr 80.000.000
        fra kr 239.048.000 til kr 159.048.000
Kap. 521 60  Integreringstilskudd,
        kan overføres,
        nedsettes med kr 110.000.000
        fra kr 1.626.000 til kr 1.516.000
Kap. 537 Produkt- og Elektrisitetstilsynet
   01  Lønn og godtgjørelser,
        nedsettes med kr 2.000.000
        fra kr 28.629.000 til kr 26.629.000
Kap. 565 Erstatninger til kommuner og fylkeskommuner i
  forbindelse med flomskader     
  60  Flomskader, kommuner og fylkeskommuner,
        bevilges med kr 33.100.000
  61  Flomskader,
        kommunale og fylkeskommunale
        selskaper, bevilges med kr 3.220.000
Kap. 590 Arbeidsmarkedsetaten     
  01  Lønn og godtgjørelser,
        forhøyes med kr 1.161.000
        fra kr 905.192.000 til kr 906.353.000
   11  Varer og tjenester,
        forhøyes med kr 390.000
        fra kr 580.204.000 til kr 580.594.000
Kap. 591 Arbeidsmarkedstiltak     
  74  Forsøk, evalueringer m.v.,
        nedsettes med kr 3.500.000
        fra kr 15.000.000 til kr 11.500.000
Kap. 2412 Den Norske Stats Husbank     
  72  Rentestøtte, forhøyes med kr 98.000.000
        fra kr 2.072.000.000 til kr 2.170.000.000


Inntekter:

Kap. 3520 Utlendingsdirektoratet     
  04  Diverse inntekter,
        nedsettes med kr 24.200.000
        fra kr 85.000.000 til kr 60.800.000
Kap. 3533 Direktoratet for brann- og eksplosjonsvern     
  03  Sertifiseringsinntekter,
        nedsettes med kr 2.000.000
        fra kr 6.500.000 til kr 4.500.000
Kap. 3574 Den Norske Stats Husbank     
  02  Takstgebyr, nedsettes med kr 2.300.000
        fra kr 10.763.000 til kr 8.463.000
   06  Forvaltningsgebyr,
        nedsettes med kr 5.900.000
        fra kr 23.480.000 til kr 17.580.000
   07  Termingebyr, gjeldsforsikring,
        nedsettes med kr 1.500.000
        fra kr 2.563.000 til kr 1.063.000
Kap. 3590 Arbeidsmarkedsetaten     
  80  Innfordret misbruk av dagpenger,
        forhøyes med kr 6.000.000
        fra kr 10.000.000 til kr 16.000.000


Oslo, i kommunalkomiteen, den 27. november 1996.

Roger Gudmundseth, Ola T Lånke,
leder. ordfører og sekretær.