Innstilling frå utanrikskomiteen om endringar på statsbudsjettet for 1995 under kapittel administrerte av Utanriksdepartementet.
Dette dokument
- Innst. S. nr. 66 (1995-1996)
- Kildedok: St.prp. nr. 19 (1995-96)
- Dato: 01.12.1995
- Utgiver: utanrikskomiteen
- Sidetall: 1
Tilhører sak
Innhold
- 1. Samandrag
- 2. Komiteen sine merknader
- 3. Komiteen si tilråding
- Vedlegg 1: Brev frå utanrikskomiteen i Stortinget til statsråden for utviklingshjelp, datert 29. november 1995:
- Vedlegg 2: Brev frå statsråden for utviklingshjelp til utanrikskomiteen i Stortinget, datert 30. november 1995:
I proposisjonen blir det gjort framlegg om å omdisponere 433,87 mill. kroner på budsjettet for utviklingshjelp i 1995 for å få til mest mogeleg effektiv bruk av midlane i budsjettåret. Forslaga har i hovudsak samanheng med at framdrifta for enkelte prosjekt og program av ulike årsaker er blitt forseinka eller at planar og rammevilkår elles er endra, m.a. gjennom auka krav til statsforvaltninga i mottakarlanda, og kvalitet i bistanden. Av same grunn har ein for fleire av landa ikkje funne å kunne tilrå å bruke løyvinga til gjeldslette og betalingsbalansestøtte. Nødvendig omlegging vil finne stad over noko tid.
Det vert opplyst at det er 8.469 mill. kroner til disposisjon til utviklingshjelp i 1995. Ordinær løyving for 1995 (S. III) utgjer 7.915 mill. kroner. I tillegg er det overført 480 mill. kroner i ubrukte løyvingar frå 1994, og det er løyvd 74 mill. kroner ekstra til flyktningeformål i utviklingsland, jf. St.prp. nr. 26, Innst.S.nr.102 (1994-1995).
Komiteens medlemmer fra Senterpartiet, Marit Arnstad, John Dale og Anne Enger Lahnstein og fra Kristelig Folkeparti, Kjell Magne Bondevik, viser til at bevilgningene til hovedsamarbeidsland gjentatte ganger er blitt redusert de siste årene. Disse medlemmer har vært imot slike reduksjoner.
Disse medlemmer mener det er riktig å stille visse krav til gjeldslette. Det gjelder særlig det enkelte lands vilje til å fremme en sosial utvikling og en rettferdig fordeling. I tillegg er det nødvendig å forhindre at frigjorte midler brukes til å øke f.eks. de militære utgiftene.
Disse medlemmer er usikre på hva som ligger i Regjeringens krav om at det skal fremmes en politikk som gir varige resultater. Det gis ikke noen spesifisering av de vilkår som departementet eventuelt ikke finner oppfylt for Tanzanias og Zambias del. I brev til komiteen datert 30. november opplyses det at forslaget om reduksjon bygger på en samlet vurdering. Disse medlemmer viser for øvrig til sine merknader om støtten til hovedsamarbeidslandene i forbindelse med budsjettet for 1996.
Disse medlemmer vil peke på det uakseptable i at bistandsbudsjettet belastes med utgifter til tiltak for flyktninger i Norge. Dette standpunkt har disse medlemmer markert, senest ved voteringene over neste års statsbudsjett.
Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti, Erik Solheim, viser til sine merknader i forbindelse med budsjettet og til at Stortinget vil komme tilbake til bistandspolitikken i full bredde i forbindelse med den bebudede stortingsmeldinga om nord/sør og bistandspolitikken.
I tråd med Fremskrittspartiets holdning til slike budsjettspørsmål går komiteens medlem Gundersen inn for alle proposisjonens forslag til utgiftsreduksjoner og mot alle forslag til økninger med unntak for kap. 191 Hjelp til flyktningar og menneskerettar.
Komiteen har elles ingen merknader, viser til proposisjonen og rår Stortinget til å gjere slikt
På statsbudsjettet for 1995 vert det gjort følgende endringar:
Auke:
Kap. 140 | Administrasjon av utviklingshjelpa | ||
01 Løn og godtgjersle, | |||
vert auka med | kr | 535.000 | |
frå kr 33.000.000 | |||
til kr 33.535.000 | |||
Kap. 141 | Direktoratet for utviklingshjelp | ||
01 Løn og godtgjersle, | |||
vert auka med | kr | 995.000 | |
frå kr 60.200.000 | |||
til kr 61.195.000 | |||
Kap. 142 | Lokale representasjonar | ||
01 Løn og godtgjersle, | |||
vert auka med | kr | 970.000 | |
frå kr 57.500.000 | |||
til kr 58.470.000 | |||
Kap. 143 | Utanriksrepresentasjon/03-området | ||
01 Løn og godtgjersle, | |||
vert auka med | kr | 220.000 | |
frå kr 13.020.000 | |||
til kr 13.240.000 | |||
Kap. 160 | Bilateral utviklingshjelp | ||
administrert av internasjonale | |||
organisasjonar (multi-bi) | |||
70 Verdsbankgruppa og | |||
regionale utviklingsbankar, | |||
kan overførast, | |||
vert auka med | kr | 10.000.000 | |
frå kr 100.000.000 | |||
til kr 110.000.000 | |||
71 SN-fond og program, | |||
kan overførast, | |||
vert auka med | kr | 65.000.000 | |
frå kr 33.000.000 | |||
til kr 98.000.000 | |||
Kap. 161 | Multilateral utviklingshjelp | ||
under Dei sameinte (SN) og relaterte | |||
organisasjonar | |||
74 Tilskott til Verdas | |||
matvareprogram (WFP), | |||
kan overførast, | |||
vert auka med | kr | 15.000.000 | |
frå kr 199.500.000 | |||
til kr 214.500.000 | |||
77 Tilskot til | |||
landbruksforsking, | |||
vert auka med | kr | 10.000.000 | |
frå kr 35.000.000 | |||
til kr 45.000.000 | |||
Kap. 176 | Forsking og kompetansebygging | ||
73 Samarbeid mellom | |||
universitetet m.m. i Noreg og | |||
utviklingsland, | |||
kan overførast, | |||
vert auka med | kr | 10.000.000 | |
frå kr 40.000.000 | |||
til kr 50.000.000 | |||
75 Forsking og fagleg støtte | |||
om Nord/Sør-spørsmål, | |||
kan overførast, | |||
vert auka med | kr | 16.000.000 | |
frå kr 9.800.000 | |||
til kr 25.800.000 | |||
Kap. 180 | Samarbeid med næringslivet | ||
70 Tilskott til næringslivet | |||
sine engasjement i utviklingsland, | |||
kan overførast, | |||
vert auka med | kr | 25.000.000 | |
frå kr 20.000.000 | |||
til kr 45.000.000 | |||
Kap. 184 | Gjeldslettetiltak | ||
71 Tilskott til fond for | |||
internasjonale gjeldsoperasjonar, | |||
kan overførast, | |||
vert auka med | kr | 80.000.000 | |
frå kr 100.000.000 | |||
til kr 180.000.000 | |||
Kap. 191 | Hjelp til flyktningar og menneskerettar | ||
11 Varer og tenester, | |||
vert auka med | kr | 150.000 | |
frå kr 1.650.000 | |||
til kr 1.800.000 | |||
75 Annan flyktningehjelp og | |||
menneskerettar, | |||
kan overførast, | |||
vert auka med | kr | 15.000.000 | |
frå kr 410.050.000 | |||
til kr 425.050.000 | |||
76 Humanitær hjelp til Afrika, | |||
kan overførast, | |||
vert auka med | kr | 85.000.000 | |
frå kr 190.000.000 | |||
til kr 275.000.000 | |||
77 Humanitær hjelp til det | |||
tidlegare Jugoslavia, | |||
kan overførast, | |||
vert auka med | kr | 100.000.000 | |
frå kr 250.000.000 | |||
til kr 350.000.000 |
Reduksjonar
Reduksjon i ubrukt løyving 1995, overført frå 1994
Kap. 150 | Utviklingshjelp til Afrika | ||
72 Tilskott til Zambia, | |||
kan overførast, | |||
vert redusert med | kr | 324.000 | |
frå kr 324.000 til kr 0 | |||
73 Tilskott til Botswana, | |||
kan overførast, | |||
vert redusert med | kr | 2.537.000 | |
frå kr 2.537.000 til kr 0 | |||
79 Andre tiltak Afrika, | |||
kan overførast, | |||
vert redusert med | kr | 20.812.000 | |
frå kr 20.812.000 | |||
til kr 0 | |||
Kap. 151 | Utviklingshjelp til Asia | ||
70 Tilskot til Sri Lanka, | |||
kan overførast, | |||
vert redusert med | kr | 1.624.000 | |
frå kr 1.624.000 | |||
til kr 0 | |||
Kap. 173 | Særskilde støtteordningar | ||
73 Fagleg støtte ikkje underlagt | |||
konsentrasjonsprinsippet, | |||
kan overførast, | |||
vert redusert med | kr | 2.602.000 | |
frå kr 2.602.000 | |||
til kr 0 | |||
Kap. 176 | Forsking og kompetansebygging | ||
72 Forsking i utviklingsland | |||
og Sør-Sør-samarbeid, | |||
kan overførast, | |||
vert redusert med | kr | 10.000.000 | |
frå kr 12.925.000 | |||
til kr 2.925.000 |
Reduksjon i ordinær løyving for 1995.
Kap. 100 | Utanriksdepartementet | ||
01 Løn og godtgjersle, | |||
vert redusert med | kr | 1.790.000 | |
frå kr 149.245.000 | |||
til kr 147.455.000 | |||
21 Spesielle driftsutgifter, | |||
kan overførast, | |||
vert redusert med | kr | 4.923.000 | |
frå kr 9.735.000 | |||
til kr 4.812.000 | |||
Kap. 101 | Utanriksrepresentasjon | ||
11 Varer og tenester, | |||
vert redusert med | kr | 3.300.000 | |
frå kr 248.033.000 | |||
til kr 244.733.000 | |||
46 Ombyggingar, utviding, | |||
ekstraordinært vedlikehald | |||
kan overførast, | |||
vert redusert med | kr | 351.000 | |
frå kr 9.615.000 | |||
til kr 9.264.000 | |||
Kap. 115 | Presse-, kultur- og informasjonsformål | ||
11 Varer og tenester, | |||
vert redusert med | kr | 100.000 | |
frå kr 16.600.000 | |||
til kr 16.500.000 | |||
Kap. 116 | Deltaking i internasjonale | ||
organisasjonar | |||
11 Varer og tenester, | |||
vert redusert med | kr | 835.000 | |
frå kr 41.835.000 | |||
til kr 41.000.000 | |||
Kap. 150 | Utviklingshjelp til Afrika | ||
71 Tilskott til Tanzania, | |||
kan overførast, | |||
vert redusert med | kr | 40.000.000 | |
frå kr 300.000.000 | |||
til kr 260.000.000 | |||
72 Tilskott til Zambia, | |||
kan overførast, | |||
vert redusert med | kr | 9.676.000 | |
frå kr 185.000.000 | |||
til kr 175.324.000 | |||
73 Tilskott til Botswana, | |||
kan overførast, | |||
vert redusert med | kr | 8.463.000 | |
frå kr 35.000.000 | |||
til kr 26.537.000 | |||
79 Andre tiltak Afrika, | |||
kan overførast, | |||
vert redusert med | kr | 4.188.000 | |
frå kr 478.900.000 | |||
til kr 474.712.000 | |||
Kap. 151 | Utviklingshjelp til Asia | ||
70 Tiskot til Sri Lanka, | |||
kan overførast, | |||
vert redusert med | kr | 3.376.000 | |
frå kr 45.000.000 | |||
til kr 41.624.000 | |||
74 Andre tiltak Asia, | |||
kan overførast, | |||
vert redusert med | kr | 5.000.000 | |
frå kr 35.000.000 | |||
til kr 30.000.000 | |||
Kap. 152 | Utviklingshjelp til Mellom-Amerika | ||
70 Tilskot til Nicaragua, | |||
kan overførast, | |||
vert redusert med | kr | 24.000.000 | |
frå kr 65.000.000 | |||
til kr 41.000.000 | |||
Kap. 163 | Multilateral utviklingshjelp | ||
under internasjonale | |||
finansieringsinstitusjonar | |||
72 Innskot i Den afrikanske | |||
utviklingsbank og fond, | |||
kan overførast, | |||
vert redusert med | kr | 230.000.000 | |
frå kr 230.000.000 | |||
til kr 0 | |||
Kap. 173 | Særskilde støtteordningar | ||
73 Fagleg støtte ikkje | |||
underlagt konsentrasjonsprinsippet, | |||
kan overførast, | |||
vert redusert med | kr | 2.398.000 | |
frå kr 20.000.000 | |||
til kr 17.602.000 | |||
Kap. 185 | Til dekning av ymse hjelpetiltak | ||
70 Tilskot, kan overførast, | |||
vert redusert med | kr | 26.870.000 | |
frå kr 36.648.000 | |||
til kr 9.778.000 | |||
Kap. 195 | Tiltak for flyktninger i Noreg, | ||
godkjende som utviklingshjelp (ODA) | |||
21 Spesielle driftsutgifter, | |||
vert redusert med | kr | 42.000.000 | |
frå kr 102.000.000 | |||
til kr 60.000.000 |
Oslo, i utanrikskomiteen, den 1. desember 1995. |
Haakon Blankenborg, Anne Enger Lahnstein,
leiar og ordførar. sekretær.
I samband med handsaminga av ovannemnde proposisjon i utanrikskomiteen vil ein be om svar på kva det inneber at vilkåra for bruk av gjeldslette blir handheva strengare enn tidlegare, slik dette er nemnt i kap 0150 post 71 og post 72 i proposisjonen.
Ein lyt be om få svar innan torsdag 30. november kl. 10.30.
« Kva inneber det at vilkåra for bruk av gjeldslette blir handheva strengare enn tidlegare, slik dette er nemnt i kap. 0150 post 71 og post 72 i proposisjonen? »
Svar:
Vilkåra for gjeldslette og betalingsbalansestønad er skjerpa slik at det no stillest høgare krav til at samarbeidslanda fremjar ein politikk som gjev varige resultat. Ein ønskjer i hovudsak å nytte gjeldslette og betalingsbalansestønad i land som viser vilje til å gjennomføre politiske og økonomiske reformer som fremjer godt styresett og ei sosial utvikling. Ut ifrå ei samla vurdering av tilhøva i Tanzania finn ein ikkje å ville nytte desse tiltaka i år. Når det gjeld Zambia er gjeldslette under vurdering ut ifrå dei seinaste rapportane om den økonomiske utviklinga. Dette har ein teke omsyn til i budsjettet for 1995.