Innstilling fra justiskomiteen om forslag fra stortingsrepresentantene Øystein Hedstrøm og Arild Hiim om å be Regjeringen etablere en fullverdig redningshelikoptertjeneste for Oslofjorden og Skagerrak.
Dette dokument
- Innst. S. nr. 156 (1994-1995)
- Kildedok: Dokument nr. 8:36 (1994-95)
- Dato: 23.05.1995
- Utgiver: justiskomiteen
- Sidetall: 1
Tilhører sak
Innhold
Til Stortinget.
Stortingsrepresentantene Øystein Hedstrøm og Arild Hiim har den 13. februar 1995 fremsatt følgende forslag:
« Stortinget ber Regjeringen sørge for at det opprettes en tilfredsstillende beredskap med redningshelikopter i Oslofjord-området så snart som mulig. »
I begrunnelsen for forslaget vises det til at ved alvorlige skipsulykker i Oslofjorden eller Skagerrak vil det kunne ta opp til 3 ½ time før profesjonelle redningshelikoptre fra Sola kan gi nødvendig assistanse i området. Det foreslås at det etableres en fullverdig redningshelikopterberedskap i Oslofjord-området når 330-skvadronen mottar to nye Sea King-maskiner høsten 1996, og at det som en midlertidig ordning så snart som mulig leies inn et fullverdig sivilt redningshelikopter.
Redningshelikoptertjenesten ble etablert i henhold til forslagene i St.prp. nr. 33 (1970-1971). I proposisjonen ble det stilt krav til at helikoptrene, uansett hvor ulykken skulle inntreffe, kunne nå frem til stedet innen halvannen times flyging fra beredskapsbase. Vanligvis vil dette ikke være mulig for Oslofjorden eller Skagerrak-området. I proposisjonen het det at i Oslofjorden vil flyredningstjenesten måtte dekkes av Luftforsvarets helikoptre, men disse oppfylte ikke de fastsatte krav til redningshelikoptertjenesten. Oslofjorden har derfor hatt en svak helikopterberedskap, mens forholdene i Skagerrak er bedre på grunn av svensk og dansk beredskap. En forutsatte i proposisjonen at Stortinget skulle få en orientering om erfaringene etter at ordningen med tunge helikoptre i redningstjenesten hadde virket noen tid. Slik orientering er ikke blitt gitt.
Forslagsstillerne mener spørsmål om helikopterberedskap i Oslofjorden og Skagerrak i de senere år har vært preget av mangel på planlegging og styring. I 1990 ble redningsberedskapen med helikopter for Østlandet og Oslofjorden avviklet. Etter reaksjoner bl.a. fra fiskerihold, ble det besluttet at redningsberedskapen skulle gjenopprettes så raskt som mulig, og et Super Puma-helikopter ble midlertidig innleid. Granskningskommisjonen etter Scandinavian Star-ulykken pekte på at den norske redningshelikopterberedskapen i Oslofjord- og Skagerrak-området var meget utilfredsstillende. Beredskapen har i de 4 1/2 år som har gått etter ulykken vært dårligere enn da katastrofen skjedde.
I sitt svar på et spørsmål i spørretimen 20. oktober i fjor uttalte justisministeren at det foreløpig ikke er bestemt hvor de to nye redningshelikoptrene som skal leveres i 1996 vil bli stasjonert.
Det antas at et detasjement av et Sea King redningshelikopter fra Luftforsvarets 330-skvadron på Rygge ikke vil koste over 5 mill. kroner pr. år. Innleie av et fullverdig sivilt redningshelikopter på Torp vil koste anslagsvis 30 mill. kroner pr. år.
Forslagsstillerne viser til at den meget store skipstrafikk i området innebærer et stort ulykkespotensiale og understreker at det haster med å få opprettet en tilfredsstillende beredskapsbase med helikopter av Sea King-standard i området.
De alminnelige krav til redningshelikopterberedskap langs vår kyst er etter komiteens mening ikke tilfredsstilt i Oslofjorden og Skagerrak. Komiteen viser i den forbindelse til de opplysninger som fremgår av Dok.nr.8:36. Komiteen ser behovet for å styrke beredskapen i dette området fordi det er for lang transportvei både fra Sola, Sverige og Danmark. I tillegg kommer den store økningen av fergetrafikken de senere år.
Komiteen legger også vekt på at granskningskommisjonen etter « Scandinavian Star-ulykken » påpeker at den norske redningshelikopterberedskapen i området Oslofjorden/Skagerrak ikke var tilfredsstillende.
Etter komiteens syn er således ikke redningstjenesten tilfredsstillende før det er funnet en bedre løsning for Oslofjordregionen. Komiteen har merket seg at justisministeren deler dette synspunktet.
Komiteen er tilfreds med at statsråd Faremo i brev til justiskomiteen av 5. mai d.å. opplyser at det arbeides med å få utredet helikopterberedskapen generelt, basemønsteret og mulighetene for bedre samordning mellom de forskjellige statlige og private helikoptertjenester. Det vises også til redegjørelsen om dette arbeidet i St.prp. nr. 51 (1994-1995).
Komiteen ber om at redningstjenesten i Oslofjorden/Skagerrak blir gitt nødvendig prioritet i denne sammenheng.
Komiteen forutsetter at departementet vektlegger alle forhold av betydning, og vil bl.a. peke på følgende momenter:
- | Totale kostnader ved lokalisering i sivil eller militær regi |
- | Beredskap av anestesileger |
- | Oljevernberedskap |
før endelig bestemmelse om organiseringen av redningshelikoptertjenesten tas.
Komiteen er tilfreds med at Regjeringen, som en foreløpig løsning vil detasjere et redningshelikopter til Rygge i løpet av 1996.
Komiteen har merket seg at departementet vil vurdere å fremme en stortingsmelding om den framtidige redningsberedskapen, herunder erfaringene med bruk av redningshelikoptere når utredningsarbeidet er avsluttet. Komiteen mener en slik stortingsmelding vil være en naturlig oppfølging av utredningsarbeidet, og at det vil være verdifullt å få en mer generell gjennomgang av redningsberedskapen i Stortinget.
Komiteen viser til dokumentet og rår Stortinget til å gjøre følgende
Stortinget ber Regjeringen sørge for at det opprettes en tilfredsstillende redningshelikoptertjeneste for Oslofjorden og Skagerrak slik Regjeringen selv varsler i Revidert nasjonalbudsjett. Stortinget forutsetter at gjennomføringen blir fulgt opp ved ordinær budsjettbehandling til høsten.
Oslo, i justiskomiteen, den 23. mai 1995. |
Lisbeth Holand, | Tor Nymo, | Olav Akselsen, |
leder. | ordfører. | sekretær. |