Innstilling fra kirke-, utdannings- og forskningskomiteen om endringer på statsbudsjettet for 1994 under kapitler administrert av Kirke-, utdannings- og forskningsdepartementet.
Dette dokument
- Innst. S. nr. 54 (1994-1995)
- Kildedok: St.prp. nr. 17 (1994-95)
- Dato: 06.12.1994
- Utgiver: kirke-, utdannings- og forskningskomiteen
- Sidetall: 1
Tilhører sak
Innhold
- 1. Om endringer på statsbudsjettet for 1994
- 2. Kap. 221 Tilskudd til grunnskolen utenfor sektortilskuddet
- 3. Kap. 222 Statens grunnskoler og grunnskoleinternat
- 4. Kap. 235 Statens videregående skoler i landbruksfag og naturbruk
- 5. Kap. 238, post 70 Nedskriving av aksjekapitalen i Winix AS og kap. 3238, ny post 90 Tilbakebetaling av aksjekapital
- 6. Kap. 239 Andre formål i videregående opplæring og kap. 3239, post 01 Eksamensgebyr
- 7. Kap. 234 Kompetansesentre for spesialundervisning
- 8. Kap. 249, post 71 Fotokopiering i skoleverket
- 9. Kap. 250, post 60 Voksenopplæring for flyktninger og innvandrere
- 10. Kap. 281 Bygg og fellesutgifter for universiteter og høyskoler
- 11. Kap. 288, post 70 Deltakelse i internasjonale forskningsinstitusjoner/-programmer
- 12. Komiteens tilråding
- Vedlegg 1: Brev fra Kirke-, utdannings- og forskningsdepartementet til kirke-, utdannings- og forskningskomiteen, datert 9. november 1994:
- Vedlegg 2: Brev fra Kirke-, utdannings- og forskningsdepartementet til kirke-, utdannings- og forskningskomiteen datert 30. november 1994:
Til Stortinget.
Proposisjonen gjelder endringer under utgifts- og inntektskapitler, samt to fullmakter i den forbindelse.
Departementet foreslår
- | å tilleggsbevilge 25,826 mill. kroner som følge av tidligere betalingsforpliktelser for institusjoner med hele landet som opptaksområde (post 61), |
- | å redusere tilskuddet til skolefritidsordninger med 10 mill. kroner som følge av at antallet plasser er nedjustert fra 53.000 til 47.000 (post 63), |
- | å redusere tilskuddet til undervisning for fremmedspråklige elever med 71,3 mill. kroner som følge av overgang fra utbetaling pr. kalenderår til pr. skoleår (post 65), |
- | å øke tilskuddet til kommunale musikkskoler med 5,874 mill. kroner som følge av høyere aktivitetsvekst enn forutsatt (post 67). |
Komiteen slutter seg til proposisjonen.
Komiteens medlemmer fra Høyre vil for øvrig vise til sine merknader og forslag i B.innst.S.nr.12 (1993-1994) når det gjelder gradvis avvikling av statlig støtte til skolefritidsordninger og økt undervisningstimetall i grunnskolen. Disse medlemmer viser også til sine merknader og forslag når det gjelder bevilgning til morsmålsundervisning for fremmedspråklige elever.
Komiteens medlem Christiansen henviser til sine merknader og forslag i Innst.S.nr.12 (1993-1994) om avvikling av statlig støtte til skolefritidsordninger og musikkskolevirksomhet. Dette medlem er derfor prinsipielt imot at det tilleggsbevilges penger til musikkskolevirksomhet, men vil støtte bevilgningsforslaget for å hindre at noen kommuner kommer dårligere ut enn andre. Dette medlem vil videre minne om merknader og forslag om avvikling av morsmålsundervisning for fremmedspråklige.
Forslag om innsparing på 2,4 mill. kroner her svarer til behovet (post 01 og 11).
Komiteen slutter seg til proposisjonen.
Ved overføring av skolene til fylkeskommunene gis i en overgangsperiode på ca 3 år driftstilskudd over post 60. Departementet ber derfor om fullmakt til å omdisponere mellom postene 01, 11 og 60.
Komiteen slutter seg til proposisjonen.
Departementet redegjør for avviklingen av Winix AS. Differansen mellom nåværende aksjekapital og det beløp som er overført staten etter avviklingsoppgjøret 22. september 1994, kr 1.825.000, foreslås avskrevet.
Videre ber departementet om fullmakt til å avhende rettigheter til Winix-produktene uten vederlag, ettersom disse ikke lar seg avhende gjennom salg som forutsatt. Produktenes bruksverdi kan dermed komme brukerne til gode, men uten at noen enkelt får enerett. En klar forutsetning er at all videre anvendelse av produktrettighetene skjer uten økonomiske belastninger for staten.
Komiteen viser til at Dok.nr.1:04 (1993-1994) nå er til behandling i Stortinget. Komiteen forutsetter som departementet, at all videre anvendelse av produktrettighetene til Winix skal skje uten økonomisk belastning for staten.
Eksamensavviklingen i den videregående skolen er omorganisert f.o.m. 1. august 1994 da ordningen med refusjoner ble avviklet. Departementet foreslår en tilleggsbevilgning på 15,5 mill. kroner, som i hovedsak skyldes etterslep fra 1993 i refusjonskravene fra fylkeskommunene (post 21).
Inntektene av eksamensgebyrer foreslås nedsatt med 10 mill. kroner som følge av Stortingets budsjettvedtak for 1995.
Komiteen slutter seg til proposisjonen.
Innsparing på 6 mill. kroner svarer her til behovet (post 11).
Komiteen slutter seg til proposisjonen.
Etterslep på 5 mill. kroner i delbetaling for kopiering av opphavsrettslig beskyttet materiale i skoleverket foreslås gjort opp i 1994 (post 71).
Komiteen slutter seg til proposisjonen.
Bevilgningen foreslås redusert med 27 mill. kroner ut fra prognoser pr. 30. september om totalbehovet i 1994 (post 60).
Komiteen slutter seg til proposisjonen.
Komiteens medlemmer fra Høyre vil for øvrig vise til sine merknader og forslag i B.innst.S.nr.12 (1993-1994).
Startbevilgning på 7 mill. kroner til Høgskolen i Narvik og en prosjekteringsbevilgning på 3 mill. kroner til Høgskolen Stord/Haugesund, jf. stortingsbehandlingen av Innst.S.nr.200 (1993-1994), foreslås i samråd med Administrasjonsdepartementet overført fra kap. 281 post 30 til kap. 2445 post 30, der bygg i regional høgskolesektor til vanlig får sine bevilgninger.
Komiteen slutter seg til dette, jf. også Innst.S.nr.40 (1994-1995) under kap. 2445.
Departementet foreslår i tillegg å nedsette bevilgningen med 49 mill. kroner, som med hhv. 34 og 15 mill. kroner gjelder universitetsbiblioteket ved Universitetet i Oslo og Trygdekassegården ved Universitetet i Bergen. Denne reduksjonen er en terminforskyvning, som ikke vil medføre behov for økt bevilgning i 1995.
Komiteen viser til sine merknader og forslag i B.innst.S.nr.12 (1994-1995) under kap. 260, 261 og 281. Komiteen forutsetter der at 10 mill. kroner omdisponeres over kap. 281 post 30.1.7 Nytt universitetsbibliotek, til renovering av ZEB-bygningen i Oslo, at 15 mill. kroner omdisponeres fra Trygdekassegården til bygging av nytt sentralbord i Bergen, og at ubenyttede midler vurderes omdisponert fra nytt universitetsbibliotek til å starte renovering av Gamle Festsal og Midtbygningen med Aulaen i Oslo.
Komiteen viser videre til brev av 9. og 30. november 1994 fra statsråden. Brevene er inntatt som vedlegg til innstillingen.
Komiteen legger til grunn at de omdisponeringer som er forutsatt på 1995-budsjettet, ikke vil forsinke byggeprosjektene.
Komiteen har i Innst.S.nr.12 (1994-1995) også bedt departementet vurdere omdisponert ubenyttede midler fra nytt universitetsbibliotek til renovering av sentrumsbygningene ved Universitetet i Oslo. Komiteen viser til brev fra statsråden datert 30. november 1994, og vil be departementet vurdere å komme tilbake med bevilgning til oppussing av sentrumsbygningene i forbindelse med Revidert nasjonalbudsjett for 1995.
Komiteen slutter seg til bevilgningsforslaget under dette kapittel.
Departementet foreslår tilleggsbevilgning på til sammen 6,8 mill. kroner, hvorav 3,7 mill. kroner i kontingentøkning som følge av større bundne utgifter til tre av delprogrammene under EUs rammeprogram for forskning, 1 mill. kroner i kontingentøkning til IARC og 2,1 mill. kroner på grunn av valutakursendringer.
Komiteen slutter seg til proposisjonen.
Komiteen viser til merknadene og til proposisjonen og rår Stortinget til å gjøre slikt
På statsbudsjettet for 1994 gjøres følgende endringer:
I.
Utgifter
Kap. 221 |
Tilskudd til grunnskolen utenfor sektortilskuddet |
61 | Tilskudd til institusjoner økes med | kr 25.826.000 |
fra kr 59.960.000 til kr 85.786.000 |
63 | Tilskudd til skolefritidsordninger reduseres |
med | kr 10.000.000 |
fra kr 203.263.000 til kr 193.263.000 |
65 | Tilskudd til undervisning for fremmedspråklige elever |
reduseres med | kr 71.300.000 |
fra kr 499.297.000 til kr 427.997.000 |
67 | Tilskudd til kommunale musikkskoler økes med | kr 5.874.000 |
fra kr 69.990.000 til kr 75.864.000 |
Kap. 222 |
Statens grunnskoler og grunnskoleinternat |
01 | Lønn og godtgjørelser reduseres med | kr 200.000 |
fra kr 20.322.000 til kr 20.122.000 |
11 | Varer og tjenester reduseres med | kr 2.200.000 |
fra kr 27.281.000 til kr 25.081.000 |
Kap. 238 |
Utviklingsarbeid og etterutdanning for lærere i videregående opplæring |
70 | Nedskriving av aksjekapitalen i Winix A/S bevilges |
med | kr 1.825.000 |
Kap. 239 |
Andre formål i videregående opplæring |
21 | Særskilte driftsutgifter økes med | kr 15.500.000 |
fra kr 116.655.000 til kr 132.155.000 |
Kap. 243 |
Kompetansesentra for spesialundervisning |
11 | Varer og tjenester, kan nyttes under post 21 |
reduseres med | kr 6.000.000 |
fra kr 134.374.000 til kr 128.374.000 |
Kap. 249 |
Andre tiltak i utdanningen |
71 | Fotokopiering i skoleverket økes med | kr 5.000.000 |
fra kr 24.722.000 til kr 29.722.000 |
Kap. 250 |
Voksenopplæring under det offentliges ansvarsområde |
60 | Voksenopplæring for flyktninger og innvandrere |
reduseres med | kr 27.000.000 |
fra kr 304.131.000 til kr 277.131.000 |
Kap. 281 |
Bygg og fellesutgifter for universiteter og høgskoler |
30 | Bygg, kan overføres, reduseres med | kr 59.000.000 |
fra kr 591.440.000 til kr 532.440.000 |
Kap. 288 |
Internasjonale vitenskapelige samarbeidstiltak |
70 | Deltakelse i internasjonale forskningsinstitusjoner/ |
-programmer økes med | kr 6.800.000 |
fra kr 255.019.000 til kr 261.819.000 |
II.
Inntekter
Kap. 3238 |
Utviklingsarbeid og etterutdanning for lærere i videregående opplæring |
90 | Tilbakebetaling av aksjekapital bevilges |
med | kr 2.000.000 |
Kap. 3239 |
Andre formål i videregående opplæring |
01 | Eksamensgebyr reduseres med | kr 10.000.000 |
fra kr 40.000.000 til kr 30.000.000 |
III.
1. | Stortinget gir Kirke-, utdannings- og forskningsdepartementet fullmakt til å tilføye stikkordet kan nyttes under post 60 på kap. 235 post 01 og post 11. |
2. | Stortinget gir Kirke-, utdannings- og forskningsdepartementet fullmakt til å avhende produktrettighetene til de programvarer som inngår i Winix-produktene uten vederlag. |
Oslo, i kirke-, utdannings- og forskningskomiteen, den 6. desember 1994. |
Jon Lilletun, Siri Frost Sterri,
leder og ordfører. sekretær.
Jeg viser til spørsmål fra komiteen vedrørende omdisponering av ubenyttede midler under kapittel 281 post 30 Bygg.
1. | Departementet har i St.prp. nr. 17 (1994-1995) foreslått at bevilgningen under kap 281 post 30 reduseres med 49 mill kroner, fordelt med 34 mill kroner på UB ved Universitetet i Oslo og 15 mill kroner på Trygdekassegården ved Universitetet i Bergen. Dette er en terminforskyvning. |
2. | Komiteen har gjort omdisponeringer i forbindelse med følgende byggeprosjekter i B.innst.S.nr.12 under samme kapittel: |
* | 10 mill kroner omdisponeres fra UB-bygget til ZEB-bygget ved Universitetet i Oslo. |
* | 15 mill kroner omdisponeres fra Trygdekassegården til nytt Telefonsentralsystem ved Universitetet i Bergen. |
Total bevilgning til UB-bygget til og med 1995 vil, etter at omdisponeringene i St.prp. nr. 17 (1994-1995) og B.innst.S.nr.12 (1994-1995) er foretatt, være 56 mill kroner. Kun en mindre del av denne bevilgningen er hittil brukt, og jeg legger til grunn at den gjenstående del av bevilgningen vil være tilstrekkelig til å finansiere prosjektet i 1995. Komiteens omdisponering forventes derfor ikke å ville påvirke framdriften av dette bygget.
Når det gjelder Trygdekassegården, vil totalt bevilget beløp etter omdisponeringene i St.prp. nr. 17 (1994-1995) og B.innst.S.nr.12 (1994-1995) være 20 mill kroner til og med 1995. Kun en mindre del av denne bevilgningen er hittil brukt, og jeg forventer at gjenstående bevilgning vil være tilstrekkelig til å finansiere framdriften av prosjektet i 1995.
Byggeprosjekter i sektoren blir budsjettert på grunnlag av teknisk/økonomisk riktig fremdrift. Når det likevel har vist seg mulig å gjennomføre de nevnte omdisponeringene uten at dette resulterer i forsinket fremdrift for henholdsvis UB-bygget og Trygdekassegården, så henger dette sammen med at det har oppstått uforutsette problemer i forhold til opprinnelig forutsatt fremdrift.
Forsinkelsene for UB-bygget henger sammen med at det har tatt lengre tid enn planlagt å få fastsatt reguleringsplan for Blindernområdet. Valg av veiløsning for Blindern/Gaustadområdet er en medvirkende årsak til dette. Byggearbeidene i Trygdekassegården er forsinket som følge av at planene for bruk av bygningen var utarbeidet under forutsetning av at en bensinstasjon som leier lokaler i bygget skulle flytte ut. Det har senere vist seg vanskelig å få bensinstasjonen til å flytte. Dette har ført til at planene for bruk av bygget må omarbeides, og det må delvis gjennomføres nytt prosjekteringsarbeid.
Jeg vil forøvrig understreke at det ikke er utarbeidet eller godkjent nødvendige planer og kostnadsramme for ZEB-bygningen. For telefonsentralprosjektet foreligger de nødvendige planer. »
Jeg viser til komiteens spørsmål om omdisponering av midler til renovering av de resterende deler av sentrumsbygningene ved Universitetet i Oslo, dvs. Urbygningen med Gamle Festsal og Midtbygningen med Aulaen.
En slik omdisponering fra et prosjekt som har fått startbevilgning og bevilgning til videreføring over til et nytt prosjekt som ikke har nådd opp i den interne prioriteringen mellom en rekke aktuelle byggeprosjekter i departementet, vil innebære en ny praksis for budsjettbehandling i byggesaker. Resultatet av slike omdisponeringer vil være at det må gjenbevilges midler i etterfølgende år for å dekke opp de midler som ble tatt for å igangsette det nye prosjektet, i dette tilfelle sentrumsbygningene. Departementet finner derfor ikke å kunne gå inn for at det blir omdisponert midler fra bevilgningen til Nytt universitetsbibliotek til renovering av sentrumsbygningene ved Universitetet i Oslo.
Det foreligger godkjent romprogram og kostnadsramme fra Finansdepartementet for renovering av de aktuelle deler av sentrumsbygningene. Departementet mener at et forslag om bevilgning til igangsetting av disse renoveringsarbeidene bør vurderes i forbindelse med behandlingen av byggeprosjekter på senere års budsjetter. »