Bakgrunn
Grunnloven § 83 sier at Stortinget kan be om Høyesteretts
uttalelse om juridiske emner, blant annet om hvorvidt et lovforslag
er i overenstemmelse med Grunnloven. Forslag om å innhente Høyesteretts betenkning
må voteres over, og et flertall må stemme for. I så fall avgir Høyesterett
en betenkning til Stortinget før lovforslaget blir ferdigbehandlet.
Det andre systemet for at Høyesterett skal kunne
ta stilling til om et lovvedtak er i overensstemmelse med Grunnloven,
er dersom en part anker en dom fra lagmannsretten og påberoper seg
at lovgrunnlaget for dommen er i strid med en bestemmelse i Grunnloven. Da
må Høyesterett avgjøre dette. Høyesterett kan altså sette til side
en dom fordi lovgrunnlaget for dommen strider mot en grunnlovsbestemmelse.
For eksempel er Grunnloven § 97 om at ingen lov kan gis tilbakevirkende
kraft, en slik bestemmelse som Høyesterett kan anvende for å oppheve
et lovvedtak fattet av Stortinget.
Høyesterett kan imidlertid ikke på selvstendig grunnlag
vurdere eller behandle spørsmål om hvorvidt et lovvedtak i Stortinget
er i strid med Grunnloven eller ikke, dersom ingen anlegger en sak
for retten med en slik påstand og også anker et mulig tap i tingretten
og lagmannsretten til Høyesterett.
Dette vil forslagsstiller endre gjennom å foreslå
et nytt ledd i § 89 i Grunnloven. Forslaget innebærer at Høyesterett
på eget initiativ eller basert på en henvendelse fra en statsborger
behandler og tar stilling til om et lovvedtak er i strid med en
grunnlovsbestemmelse.
Et eksempel hvor en slik initiativrett kunne
ha kommet til anvendelse, var bankkrisen på begynnelsen av 1990-tallet.
En rekke banker hadde da ikke lenger de nødvendige reserver etter
en rekke misligholdte lån der renter og avdrag ikke ble betalt.
Hele lånet ble da ansett som tapt, og bankenes soliditet tilfredsstilte
ikke lenger banklovgivningens reservekrav. Daværende banklovgivning
hadde klare bestemmelser om hva som skulle skje i en slik situasjon,
ved at banken ble satt under offentlig administrasjon med et eget
styre som skulle arbeide for å få banken i en bedre situasjon uten
å måtte avskrive hele lånet som tapt. Hvis det så ble bedre tider og
låntageren igjen kunne betale renter og avdrag, ville lånet igjen
komme inn i bankens balanse. Når banken igjen tilfredsstilte kravene
til reserver, ville banken bli tilbakelevert til bankens aksjonærer.
Daværende banklovgivning ble ikke fulgt av regjering
og storting, som i stedet laget en ny lov som gjorde det mulig for
staten å nulle ut aksjene i banken og overta den. Dette skjedde
med Kreditkassen, som hadde tusenvis av småaksjonærer. Sluttresultatet
av statens overtagelse av Kreditkassen var at staten tjente grovt
på sin såkalte redningsoperasjon fordi mange avskrevne lån igjen
ble gode og gjeninnført i bankens balanse, mens de tidligere eierne
tapte alle pengene de hadde i aksjer. Hadde den daværende lovgivning
vært fulgt, ville banken blitt satt under offentlig administrasjon
for deretter å bli tilbakelevert til aksjonærene. Den nye loven
ble altså gitt tilbakevirkende kraft i strid med Grunnloven § 97.
Forslagsstiller omtalte dette i den selvbiografiske boken
«Ærlig talt» som århundrets største bankran fra statens side. Forslagsstiller
påpekte videre at loven som ga adgang til å erklære aksjene for
null verdi og tapt, var i strid med Grunnloven § 97 om at en lov
ikke kan gis tilbakevirkende kraft. I tillegg rettet forslagsstiller
i boken sterk kritikk mot at Høyesterett ikke hadde erklært dette
lovvedtaket for grunnlovsstridig.
Forslagsstiller fikk imidlertid etter at boken
ble offentligjort, et brev fra høyesterettsjustitiarius som gjorde
forslagsstiller oppmerksom på at Høyesterett ikke hadde behandlet
saken fordi ingen hadde anlagt sak og anket til Høyesterett med
påstand om brudd på Grunnloven § 97. Når ingen anla sak med anke
til Høyesterett og Stortinget ikke vedtok en anmodning etter § 83
i Grunnloven, hadde ikke domstolen noen mulighet for å behandle
spørsmålet om grunnlovmessigheten. Dette var selv om det var en
betydelig og omfattende debatt om spørsmålet med deltagelse fra
juridiske professorer og andre.
Det kan også nevnes at flere lovvedtak under
den såkalte covid-19-pandemien ble sterkt omdiskutert i det offentlige
rom, der det blant annet ble stilt spørsmål om disse lovvedtakene
var i overensstemmelse med Grunnlovens bestemmelser. Flere juridiske
eksperter mente de, på et sviktende grunnlag, var altfor inngripende overfor
bedrifter og enkeltpersoner med regler om hvor mange som kunne delta
i vanlige selskaper, og forbud mot deltagelse i begravelser og minnemarkeringer
og overnatting på hoteller og hytter. Den eneste instans som kunne
behandlet spørsmålet om grunnlovsmessighet, Høyesterett, kunne ikke
behandle disse spørsmålene, fordi det ikke forelå noen ankesak eller
anmodning fra Stortinget etter Grunnloven § 83.
Forslagsstiller fremmer derfor forslag om at
Høyesterett skal kunne behandle spørsmålet om hvorvidt et lovvedtak
er i tråd med Grunnloven, basert på en henvendelse fra en norsk
statsborger eller basert på eget initiativ. I saken som her er beskrevet,
var det mange som i den offentlige debatt påpekte at regjering og
storting brøt Grunnloven, men Høyesterett hadde ingen mulighet for
å behandle spørsmålet.
Forslagsstiller lar det være opp til Høyesterett
selv å fritt vurdere om det er grunnlag for å ta opp en sak til formell
behandling, og hvordan den i så fall skal behandles. Høyesterett
er selv best egnet til å vurdere om det er grunn til å gå videre
med saken, og hvordan dette eventuelt bør avgjøres.