Stortinget har gjennom grunnlovsendringene etter stat–kirke-forliket
i 2008 og gjennom arbeidet med en ny felles lov for tros- og livssynssamfunn
tatt flere viktige skritt i riktig retning når det gjelder å avvikle
statskirkeordningen i Norge. Men det gjenstår å fullføre skillet mellom
stat og kirke og sikre reell likebehandling av tros- og livssynssamfunn.
Grunnloven § 16, vedtatt i 2012, er nærmest
identisk med den danske grunnloven av 1849 og er, sammen med § 2
første ledd og kongens bekjennelsesplikt i § 4, med på å befeste
inntrykket av at det moderne Norge fortsatt holder seg med en statskirkeordning.
Den norske kirke ble for første gang skrevet
inn i Grunnloven i 2012, som Norges folkekirke, og paragrafen slår
fast at kirkens ordning skal fastsettes ved lov. Det er vanskelig
å hevde at Norge ikke fortsatt har en statskirkeordning så lenge
disse formuleringene står i Grunnloven § 16 annet og tredje punktum:
«Den norske kirke, en evangelisk-luthersk
kirke, forblir Norges folkekirke og understøttes som sådan av staten.
Nærmere bestemmelser om Kirkens ordning fastsettes ved Lov.»
–
«Den norske kyrkja, ei evangelisk-luthersk
kyrkje, står ved lag som den norske folkekyrkja og blir stødd som
det av staten. Nærare føresegner om kyrkjeskipnaden blir fastsette
i lov.»
Samtidig slås prinsippet om likebehandling
fast i samme bestemmelse. Det er uvegerlig en spenning mellom å
gi Den norske kirke en særstilling og å realisere likebehandlingsprinsippet.
FNs spesialrapportør for tros- og livssynsfrihet, Ahmed Shaheed,
har understreket statenes ansvar for å opptre som en upartisk garantist
for alle innbyggeres tros- og livssynsfrihet og advarer mot å innføre
et hierarki som gir én religiøs tradisjon en særlig privilegert
stilling i forhold til andre.
Grunnloven §§ 2, 4 og 16 har også medført at
Norge fikk kritikk fra FNs menneskerettighetskomité da staten i
2018 redegjorde for sin oppfyllelse av FNs konvensjon om sivile
og politiske rettigheter. Komiteen kritiserte Den norske kirkes
og kristne verdiers særstilling og pekte på at begge deler utfordrer
den likeverdige retten til tros- og livssynsfrihet som konvensjonen
skal sikre.
Komiteen uttrykte videre bekymring over at trosfriheten
ikke er hjemlet i Grunnlovens menneskerettighetskapittel. Paragraf
16 står i dag under kapittel B. Om den utøvende makt, kongen og
den kongelige familie og om religionen / B. Om den utøvande makta,
om kongen og den kongelege familien og om religionen. En mer logisk
løsning ville være å flytte bestemmelsen som hjemler tros- og livssynsfrihet,
til kapittelet som omhandler menneskerettighetene.
Etter at menneskerettighetene ble tatt inn i
et eget kapittel i Grunnloven i 2014, mener forslagsstillerne at det
er påfallende hvor lite særstillingen til Den norske kirke passer
inn i en moderne grunnlov. Forslagsstillerne mener derfor at det
er på tide å gjøre de nødvendige endringene for å fullføre skillet
mellom stat og kirke.