Stortingets presidentskap nedsatte 27. oktober 2022
et utvalg til å se på alle forhold rundt fremsettelse og behandling
av grunnlovsforslag. I mandatet ble utvalget bedt om:
«å se på alle forhold knyttet til fremsettelse
og behandling av forslag til endringer av Grunnloven. Det overordnete
formålet er å sikre kunngjøring og offentlig debatt om slike forslag,
samt nødvendig utredning og grundig saksforberedelse før forslagene
blir tatt opp til endelig votering i Stortinget.
Prinsippet nedfelt i Grunnloven § 121 om at
forslag til endringer i Grunnloven først skal behandles etter mellomliggende
valg, forutsettes videreført. Det samme gjelder forslagsretten nedfelt
i Grunnloven § 76.»
Utvalgets rapport, Dokument 18 (2023–2024),
ble avgitt til Stortingets presidentskap 2. oktober 2023. Saken
ble sendt til kontroll- og konstitusjonskomiteen, som avga sin innstilling,
Innst. 445 S (2023–2024), 13. juni 2024. Denne ble behandlet i Stortinget
20. juni 2024 og Dokument 18 (2023–2024) ble da vedlagt protokollen.
Forslagsstillerne viser til at kontroll- og
konstitusjonskomiteen i Innst. 445 S (2023–2024) støttet det overordnede
formålet om å legge til rette for en grundigere prosess for fremsettelse
og behandling av grunnlovsforslag og sluttet seg til utvalgets anbefalinger
om at det må innføres en behandling i to trinn med to separate voteringer
i påfølgende stortingsperioder. Komiteen anbefalte også at Stortingets
presidentskap på egnet måte skal følge opp arbeidet med nødvendige
endringer i Stortingets forretningsorden ut ifra forslagene som ble
omtalt i utvalgets rapport.
Komiteen delte seg i synet på de endringene
i Grunnloven § 121 som ble foreslått i Dokument 18 (2023–2024),
og det ble fra flertallet skissert en alternativ modell for behandling
av grunnlovsforslag. Forslagsstillerne er av den oppfatning at utvalgets
grundige arbeid med endring av prosedyre og behandling av grunnlovsforslag
i Stortinget tilsier at endringen av § 121 som er foreslått i Dokument
18 (2023–2024), er det mest gjennomarbeidede forslaget, og vil derfor fremme
dette forslaget i sin helhet. Forslagsstillerne slutter seg til
utvalgets forslag og begrunnelse for endring av § 121 slik det fremkommer
i Dokument 18 (2023–2024).