Bakgrunn
Forslagsstilleren
mener man ved grunnlovsrevisjonen i 2014 ikke i tilstrekkelig grad
overveide hensynet bak den opprinnelige bestemmelsen da man skrev
den tidligere bestemmelsen i § 98, prinsippet om at staten ikke
må avgiftsbelegge adgangen til rettshjelp, ut av Grunnloven.
Hensikten med forslaget
er for det første at folk ikke skal måtte betale merverdiavgift
som legges på rettsgebyrene. Men de skal heller ikke risikere å
måtte betale merverdiavgift på advokatenes salærer når disse er
betaling for tjenester advokatene utfører i forbindelse med arbeidet
med rettssaker. En person som henvender seg til en advokat og ber
om advokatens bistand for å fremme for eksempel et erstatningskrav,
må betale advokaten et honorar som i dag medfører et tillegg på
25 pst. merverdiavgift.
Forslagsstilleren
mener det ikke er rimelig at staten skal «tjene» på denne statlige
virksomheten som rettspleien.
Før endringen i 2014
lød Grunnloven § 98:
«Med Sportler,
som erlægges til Rettens Betjente, bør ingen Afgifter til Statskassen
være forbundne.»
Bestemmelsen
hadde da stått uforandret i Grunnloven siden den ble vedtatt i 1814.
Bestemmelsen hadde
vært foreslått opphevet en rekke ganger, men Stortinget hadde vært
tilbakeholdne med å vedta endringer. Dette kan ses i sammenheng med
den til da gjeldende norske grunnlovskonservatismen som ga seg mange
utslag, både i endringspraksis og tolkingstradisjon. Det var også
et ønske om å bevare de historiske linjene tilbake til 1814 og bevare
synlige bevis på Grunnlovens alder i Grunnloven.
Det Adler-Falsenske
grunnlovsutkast hadde i § 152 en bestemmelse som lød slik:
«Da Retfærdigheden
bør administreres uden Betaling, saa bør der, saasnart muligt, skee
Forslag til alle Rets-Sportlers Ophævelse.» (Riksforsamlingens Forhandlinger
3die Del, Grundlovsutkast, Kristiania 1916, s. 41)
Forbildet
hadde Adler og Falsen sannsynligvis funnet i den franske forfatningen
av 1791 tredje del (Titre III), kapittel (Chapitre) 5 «Du Pouvoir
Judicaire», artikkel (Article) 2, som lød (Frede Castberg, Norges
statsforfatning II, Oslo 1964, s. 281):
«La justice
sera rendue gratuitement par des juges élus a temps par le peuple
et institués par des lettres-patentes du roi qui ne purra les refuser.»
(Les Constitutions de la France depuis 1789, Présentation par Jacques
Godechot, Garniere-Flammarion, Paris 1979, s. 58)
Bestemmelsens
forhistorie viser at den skulle fremme rettssikkerheten. Det var
borgernes frihet og rett til en rimelig rettspleie som lå bak bestemmelsen.
Dessuten bygget den på at staten ikke skulle profitere på rettspleien. Endringene
i uttrykksmåten som skjedde under forberedelsen, må oppfattes som
et forsøk på å uttrykke korrekt hva som skulle være meningen. Sportler
var godtgjørelse for utførelsen av rettslige tjenester. Disse tjenestene
ble utført av «rettens betjente». Etter datidens språkbruk hørte blant
andre dommerne og prokuratorene (sakførerne og advokatene) til disse.
Dette kom til uttrykk i den foran omtalte forordningen av 1788 om
sportler.
Da sportelreglementet
ble opphevet ved lov av 13. september 1830 § 231, inneholdt den
nye loven bestemmelser først og fremst om sorenskrivernes rett til sportler,
se lovens første avdeling (Samling af Love, Tractater som siden
1814 ere udkomne, Anden Deel, Christiania 1838, s. 172 flg.). Sorenskriverne
sto nevnt først i loven, og snart skulle et annet inntrykk av bestemmelsen
i § 98 festne seg. Bestemmelsen fikk navnet «sorenskriverparagrafen».
Begrunnelsen for bestemmelsen ble etter hvert oppfattet som en beskyttelse
av sorenskrivernes inntekter og med det også dommernes uavhengighet.
Det er mulig at dette også var tanken bak bestemmelsen da den ble
gitt, men det har neppe vært den primære begrunnelsen for regelen.
Dens bakgrunn i den franske konstitusjon av 1790 og veien frem til
dens endelige utforming i 17. mai-grunnloven viser klart at det var
ønsket at staten ved sine skatter og avgifter ikke skulle fordyre
rettspleien. I pakt med eidsvollsmennenes pragmatiske tilnærming
til grunnlovgivningen fikk prinsippet om «fri rettspleie» en konkret
og praktisk utforming. Denne skulle imidlertid snart føre til at
bestemmelsen mistet sin praktiske betydning.
Da Stortinget opphevet
bestemmelsen i 2014, var begrunnelsen at den bare hadde historisk
interesse. Den ble satt i sammenheng med prinsippet om domstolenes selvstendige
stilling og ble ansett unødvendig da dette prinsippet skulle komme
klarere til uttrykk i en ny bestemmelse (Dokument nr. 16 (2011–2012)
s. 118–119 og Innst. 186 S (2013–2014) s. 21).
At bestemmelsens
prinsipielle og idémessige grunnlag også var at staten ikke skulle
tjene på rettspleien, ble ikke problematisert under arbeidet med
den anselige mengden av endringer som skulle skje til 2014-jubileet.
At advokattjenester
i dag generelt er belagt med merverdiavgift, er tatt opp av Advokatforeningen,
men det har ikke ført til noen endringer i avgiftslovgivningen. Sivilombudsmannen
tok spørsmålet opp av eget tiltak, se Sivilombudsmannens årsmelding
2006 s. 30. Det betyr at advokattjenester generelt er pålagt en
avgift på 25 pst. For den vanlige kvinne og mann vil et tillegg
på 25 pst. til det som betales til advokaten, være en betydelig økonomisk
belastning. For advokaten, som kan trekke fra dette beløpet i sin
virksomhet, betyr det kanskje ikke så mye. Det oppstår imidlertid
også en urimelig ulikhet mellom klienter som kan trekke fra advokatutgifter,
og dermed reduserer grunnlag for beskatning, og privatpersoner som
betaler avgiften av allerede beskattede midler for å få fremmet
sin sak på betryggende vis.
Nå som den gamle
bestemmelsen om sportler er opphevet, er det fortsatt et spørsmål
om ikke en avgiftsfri tilgang til rettspleien er en del av Grunnlovens
«ånd og prinsipper», jf. Grunnloven § 121. Paragraf 98 hadde som
nevnt sitt forbilde i den franske forfatningen av 1791, og etter
denne skulle rettspleien være gratis. I dag heter det i Grunnloven
§ 95:
«Enhver
har rett til å få sin sak avgjort av en uavhengig og upartisk domstol
innen rimelig tid. Rettergangen skal være rettferdig og offentlig.»
Det er
etter forslagsstillerens mening ikke «rettferdig og rimelig» at
staten legger en skatt på 25 pst. på det den alminnelige kvinne
og mann skal betale til sin advokat i en tvist som behandles av
domstolene. Dette betyr at staten nå nettopp tjener på rettspleien
og dermed gjør det tyngre og vanskeligere for den vanlige borger
å få adgang til domstolene.
Forslagsstilleren
vil på bakgrunn av ovenstående resonnementer fremme følgende forslag.