Andre
praktiske konsekvenser
Den viktigste innvendingen
mot å samle Stortinget tidligere enn første virkedag i oktober er
at stortingsvalg avholdes andre eller tredje mandag i september
(hvert fjerde år). Perioden fra valgdagen til første virkedag i
oktober måned synes som en rimelig tid for å kontrolltelle stemmer
og kvalitetssikre gjennomføringen av stortingsvalget. Forslaget
bør derfor ta hensyn til at i de årene hvor det er stortingsvalg,
bør Stortinget samles på samme tidspunkt som i dag, det vil si første
virkedag i oktober. Dette er ivaretatt i forslaget.
En annen praktisk
konsekvens vil være at man måtte justere dagens praksis med at Stortingets
høytidelige åpning i dag sammenfaller i tid med kongens trontale og
regjeringens budsjettfremleggelse. Dette er imidlertid ikke en uoverstigelig
innvending. En framskynding av Stortingets høytidelige åpning ville
på den ene siden bety at man vil foretrekke å framskynde trontalen
og budsjettfremleggelsen tilsvarende. Det vil ha noen praktiske,
men ikke uoverstigelige, konsekvenser for regjeringas budsjettarbeid.
På den annen side
ville en slik løsning kunne bidra positivt til å skille i tid trontalen,
som er regjeringens visjoner for det kommende året, og budsjettfremleggelsen,
som er regjeringens budsjettmessige konkretisering av sine visjoner.
Et slikt skille i tid vil være positivt, fordi det vil tydeliggjøre
det skillet som i dag er utydelig mellom de to.
Som en konsekvens
av å endre Grunnloven § 68 må også § 80 endres, som omtaler hvor
lenge en sesjon kan vare (før den nye begynner).
Siden det i inneværende
periode også fremmes forslag om å innføre republikk og avvikle det
arvelige monarkiet, til behandling i perioden 2021–2025, fremmes dette
forslaget til endring av § 68 i tre alternativer, tilpasset ulike
mulige utfall av behandlingen av forslaget om republikk.