Statsbudsjettet 2026: Alvorlige konsekvenser for samferdselstilbudet i Vestfold
Regjeringens forslag til statsbudsjett for 2026 er et alvorlig tilbakeslag for Vestfold fylkeskommune. Ingen andre fylker i landet kommer dårligere ut, og dette går særlig hardt ut over samferdselsområdet. Vestfold fylkeskommune får en vekst på 2,5%, mot gjennomsnittet for fylkeskommunene på 4,1%. Dette betyr en realnedgang i fylkeskommunens samlede inntekter.
Kritisk situasjon for kollektivtransporten i Vestfold
Vestfold fylkeskommune står overfor en betydelig kostnadsøkning i kollektivsektoren som følge av nye anbud. Fra 2026 medfører dette en årlig merkostnad på 134 millioner kroner, en prisvekst på 26% ifht. 2025. Regjeringens forslag til statsbudsjett kompenserer ikke for denne utviklingen.
Uten økt statlig finansiering i statsbudsjett vil fylkeskommunen ikke kunne opprettholde dagens kollektivtilbud. Økte billettpriser, kutt i rutetilbudet og et merkbart dårligere tilbud i hele Vestfold vil ramme særlig de som er avhengige av kollektivtransport, og bidra til økt utenforskap. Videre vil nullvekstmålet og ambisjonen om reduserte klimagassutslipp fra transportsektoren ikke lenger vil være realistisk.
Vestfold fylkeskommune har gjennom systematisk arbeid klart å få passasjertallet på buss tilbake på nivået det hadde før pandemien. En reduksjon i kollektivtilbudet slår dermed beina under flere års målrettet innsats for å få flere til å reise kollektivt, i tråd med statlige føringer og våre egne overordnede mål.
Vestfold fylkeskommune ber komiteen i sitt videre arbeid legge føringer slik at rammebetingelsene for kollektivsektoren ivaretas i rammeoverføringen og inntektssystemet for fylkeskommunene.
I revidert nasjonalbudsjett før sommeren ble det bevilget 500 millioner kroner i tilleggsmidler til fylkeskommunene. Vestfold fikk imidlertid en lav andel - kun 1,5 prosent eller 7,5 millioner kroner. For å sikre en mer rettferdig fordeling fremover bør økte rammeoverføringer i større grad knyttes til fylkenes kollektivandel. På kort sikt bør regjeringen også vurdere en øremerket tilskuddsordning for kollektivtrafikken, for å møte den akutte økonomiske situasjonen i sektoren.
Vedtatt jernbanesatsing i Vestfold neglisjeres
Vestfoldbanen er ryggraden i kollektivsystemet i Vestfold, både for reiser internt i fylket og for pendling mot Osloregionen. Prosjektet for nytt dobbeltspor mellom Stokke, Torp og Sandefjord, med ny stasjon på Torp, er ett av fylkets høyest prioriterte samferdselstiltak. Det ble vedtatt prioritert av Stortinget i Nasjonal transportplan 2025–2036, med oppstart i første seksårsperiode.
Vestfold fylkeskommune registrerer med bekymring at forslaget til statsbudsjett for 2026 ikke inneholder midler til videre planlegging, til tross for Stortingets vedtak og en bevilgning på 30 millioner kroner i 2025. Arbeidet er allerede igangsatt, og en stopp nå vil få alvorlige konsekvenser.
Dersom planleggingen skulle stoppe opp i 2026 som følge av manglende bevilgninger, står prosjektet i fare for å miste sitt arealgrunnlag. Båndleggingssonen langs traséen oppheves i 2027, etter åtte års varighet, og kan ikke forlenges. For å unngå dette må reguleringsplanprosessen være igangsatt innen juni 2027. Hvis fristen oversittes, frigjøres arealene, og prosjektet må i praksis startes på nytt – med betydelige forsinkelser og økte kostnader som resultat.
Dobbeltsporet mellom Stokke, Torp og Sandefjord vil ha stor betydning for togtransporten i regionen. Det vil gi flere avganger og kortere reisetid, og redusere de mange forsinkelsene som togpassasjerene opplever i dag.
Det er samtidig et stort potensial for å øke kollektivandelen til Torp lufthavn. Sandefjord lufthavn Torp er landets tredje største for utenrikstrafikk, etter Oslo lufthavn Gardermoen og Bergen lufthavn. I dag tar rundt 10% av de reisende toget til Torp, mot over 70% til Gardermoen. Ny stasjon og bedre togtilbud vil kunne mangedoble kollektivandelen til flyplassen og styrke samspillet mellom jernbane og luftfart i regionen.
Vestfold fylkeskommune ber transport- og kommunikasjonskomiteen bidra til å sikre at prosjektet fortsatt har høy prioritet, og at det settes av midler til videre planlegging i statsbudsjettet for 2026, slik at unødige forsinkelser og kostnadsøkninger unngås.
Manglende prioritering av fylkesveinettet
Regjeringens budsjettforslag innebærer en reell reduksjon i midlene til fylkesveivedlikehold. For Vestfold fylkeskommune reduseres tilskuddet fra 48 millioner kroner i 2025 til 45,5 millioner kroner i 2026.
Vestfold har blant landets mest trafikkerte fylkesveinett - kun Akershus har mer trafikk på fylkesveinettet sitt. Flere strekninger har trafikkmengde på nivå med deler av E18 gjennom fylket. Samtidig fungerer fylkesveinettet som omkjøringsvei for E18 nærmere 300 dager i året, noe som fører til en stor andel tungtransport og betydelig slitasje på fylkesveinettet.
En av tre fylkesveistrekninger i Vestfold er klassifisert med dårlig eller svært dårlig dekkekvalitet. Manglende vedlikehold øker risikoen for alvorlige trafikkulykker, og de fleste alvorlige ulykkene i Vestfold skjer på fylkesvei. Det er derfor grunn til alvorlig bekymring for trafikksikkerheten dersom midlene til vedlikehold ikke styrkes.
Dagens inntektssystem fanger i liten grad opp disse utfordringene.
I Nasjonal transportplan 2025–2036 ble det varslet en økning på 1 mrd. kroner årlig til fylkesveiene. Budsjettproposisjonen for 2026 ligger imidlertid 700 mill. kroner lavere enn dette.
Klimarapporten 2025 peker på at ekstremnedbør er den klimafaktoren som øker mest, med påfølgende risiko for overvann, flom og skred. Fylkene rundt Oslofjorden er særlig utsatt som følge av tett bebyggelse og krevende grunnforhold. Store deler av området ligger under den marine grense, og er dermed spesielt sårbare for kvikkleireskred – en risiko som ytterligere forsterkes av økende nedbørsmengder.
For å sikre et trygt og klimatilpasset fylkesveinett må staten i større grad kompensere fylkeskommunene for økende slitasje, klimaeffekter og trafikktetthet, og samtidig styrke vedlikeholdsmidlene i statsbudsjettet
Det er både god økonomi og god klimapolitikk å ta vare på infrastrukturen vi allerede har. Vestfold fylkeskommune støtter regjeringens vektlegging av drift og vedlikehold i statsbudsjettet for 2026. Samtidig fremstår det som urimelig at satsingen begrenses til statlige anlegg, når fylkesveiene står overfor de samme klima- og beredskapsutfordringene.
Fylkeskommunen ber derfor komiteen om å bidra til at riks- og fylkesveinettet ses i sammenheng, og at rammebetingelsene for vedlikehold og klimatilpasning harmoniseres i det videre budsjettarbeidet.
Byområdene
Det er positivt at statsbudsjett fortsatt viderefører tilskuddsordningen for klima- og miljøvennlig byutvikling og god framkommelighet. Videre er det positivt at byområdenes behov for forutsigbarhet og langsiktighet er imøtekommet ved at det nå er innført en søknadsbasert ordning der de aktuelle byområdene har fått mulighet til fireårige avtaler.
Bypakke Tønsberg-regionen ble vedtatt i Stortinget i juni 2025. Med dette vil Tønsberg oppfylle kriteriene i ordningen, og vil søke om en fireårig avtale for perioden 2026-2029.
Konsekvenser for fylkeskommunen
Foreslått statsbudsjett legger i praksis opp til at fylkeskommunenes samlede samferdselsbehov må finansieres innenfor de frie inntektene. KOSTRA- tallene viser at Vestfold fylkeskommune bruker minst i landet på administrasjon. Dermed har ikke fylkeskommunen noe å gå på når vi med reduserte rammer skal møte økte kostnader og behov.
Regjeringens forslag til statsbudsjett for 2026 innebærer dermed en betydelig svekkelse av fylkeskommunens mulighet til å levere det tjenestetilbudet både innbyggerne forventer, og staten pålegger oss. Vestfold fylkeskommune ber derfor komiteen om å bidra til at statsbudsjettet for 2026 gir fylkeskommunene rammevilkår som gjør det mulig å opprettholde nødvendige tjenester innen samferdselsområdet.