Skriftlig innspill fra Vestfold fylkeskommune til Stortingets kommunal- og forvaltningskomité
Vedvarende svekket økonomi og reduserte frie inntekter
Regjeringens forslag til statsbudsjett for 2026 er alvorlig for Vestfold fylkeskommune. Vestfold fylkeskommune får en vekst på 2,5%, men gjennomsnittet for fylkeskommunene er en vekst på 4,1%. Dette betyr en realnedgang i i fylkeskommunens samlede inntekter.
Stram økonomistyring – men ingen uttelling i inntektssystemet
I KOSTRA- tallene kommer det frem at Vestfold fylkeskommune bruker minst i landet på administrasjon. Det samme gjelder kostnader til tjenesteproduksjon der Vestfold fylkeskommune bruker mindre enn landsgjennomsnittet også på videregående opplæring, inkludert fagskoler. (uten Oslo) Det samme gjelder samferdsel og kollektivtrafikk – de tre største utgiftsområdene i fylket.
Økende utenforskap blant unge
Utenforskap er et stort problem i Vestfold, særlig blant unge under 30 år. Fylket har den høyeste andelen unge utenfor arbeid eller utdanning i landet. Fra 2022 til 2023 økte utenforskapet til 23 prosent, og ved utgangen av 2024 var det 23,2 prosent.
Vestfold har høyest andel unge i utenforskap i landet med 20,3 prosent etterfulgt av Østfold med 19,7 prosent og Telemark med 18,4 prosent.
De sosiale utfordringer utenforskapet medfører hensyntas ikke i tilstrekkelig grad i kostnadsnøklene for inntektssystemet.
Press på videregående opplæring – fullføringsreformen svekkes
Innenfor et av fylkeskommunens største ansvarsområder – videregående opplæring – er ca. 90 prosent av kostnadene knyttet til lønn.
Innføring av fullføringsreform er et godt tiltak for at flere skal fullføre og bestå videregående opplæring. Finansiering av reformen er utfordrende da det øremerkede tilskuddet er innlemmet i rammeoverføringen uten kompensasjon for pris og lønnsvekst, snarere en realnedgang for Vestfolds del. Økte rettigheter for mange grupper gir økte kostnader som ikke er finansiert og må dekkes ved reduksjon i andre fylkeskommunale oppgaver.
Svak uttelling i den statlige fordelingsnøkkelen
I 2025 ble Vestfold tilgodesett med 80 millioner kr midler til «særskild fordeling». Dette tilsvarer 1,45 prosent. 35 millioner kroner kompensasjon for endringer i inntektssystemet, slik at den reelle andelen reduseres til 0,82 prosent.
For 2026 er «særskild fordeling» samlet 61,1 milliarder kroner, hvorav Vestfold fylkeskommune får 1,59 prosent. Dette inkluderer både redusert pris til tannbehandling for enkelte aldersgrupper og kompensasjon for endringer i inntektssystemet.
Kollektivkrise
Regjeringens forslag til statsbudsjett for 2026 imøtekommer ikke fylkeskommunenes dokumenterte utfordringer innen kollektivtransport og samferdsel. Det gis ingen kompensasjon for den kraftige prisveksten som følge av nye anbud. For Vestfold innebærer dette en kostnadsøkning på om lag 134 millioner kroner per år de neste ti årene bare for å opprettholde dagens kollektivtilbud – en prisvekst som ligger 26 prosent høyere fra 2026 enn i 2025.
Uten økt statlig finansiering og med de økonomiske rammene som forslaget til statsbudsjett innebærer, vil fylkeskommunen ikke kunne opprettholde dagens kollektivtilbud. Økte billettpriser, kutt i rutetilbudet og et merkbart dårligere tilbud i hele Vestfold vil ramme særlig de som er avhengige av kollektivtransport, og slik bidra til økt utenforskap. Vestfold fylkeskommune vil heller ikke kunne bidra ytterligere for å nå klimamålene.
Det økende gapet mellom inntekter og utgifter medfører at det ikke lenger er mulig å nå nullvekstmålet, samtidig som ambisjonen om reduserte klimagassutslipp fra transportsektoren ikke lenger vil være realistisk.
Vestfold fylkeskommune har gjennom målrettet innsats og systematisk arbeid klart å få passasjertallet på buss tilbake på nivået det hadde før pandemien. En reduksjon i kollektivtilbudet slår dermed beina under flere års innsats for å få flere til å reise kollektivt, i tråd med statlige føringer og våre egne overordnede mål. Skal fylkeskommunen kunne bevare et godt og tilgjengelig kollektivtilbud, kreves det et finansielt løft som gjør det mulig for publikum å velge kollektivtransport fremfor egen bil.
Vestfold fylkeskommune ber komiteen i sitt videre arbeid legge føringer slik at rammebetingelsene for kollektivsektoren ivaretas i rammeoverføringen og inntektssystemet for fylkeskommunene.
Konsekvens: svekket evne til å levere kjerneoppgaver
Vestfold fylkeskommune er allerede blant landets mest nøkterne fylker i ressursbruk. Indeks for utgiftsbehov er redusert fra 0,820 i 2025 til 0,812 i 2026. Det forventes altså at Vestfold fylkeskommune er mer lettdrevet i 2026 enn i 2025, noe som ikke er tilfelle eller er realistisk med de utfordringer fylkeskommunen har og det kostnadsnivået tjenestene leveres på, jfr KOSTRA.
Regjeringens forslag til statsbudsjett for 2026 innebærer en betydelig svekkelse av fylkeskommunens mulighet til å levere det tjenestetilbudet både innbyggerne forventer, og staten pålegger oss.