Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Trond Giske, Kari Henriksen og Anette Trettebergstuen, fra Høyre, Marianne
Haukland, lederen Kristin Ørmen Johnsen og Tage Pettersen, fra Fremskrittspartiet,
Himanshu Gulati og Silje Hjemdal, fra Senterpartiet, Olav Urbø,
fra Sosialistisk Venstreparti, Freddy André Øvstegård, og fra Kristelig
Folkeparti, Jorunn Gleditsch Lossius, viser til at regjeringen
fremmer forslag til ny lov om Opplysningsvesenets fond for Stortinget.
Lovproposisjonen følger opp stortingsmelding om Opplysningsvesenets
fond, Meld. St. 29 (2018–2019), og Stortingets behandling av Innst.
209 S (2019–2020). Stortinget sluttet seg til departementets forslag
om at verdiene i fondet skal deles mellom staten og Den norske kirke. Komiteen viser til
at den nye loven om Opplysningsvesenets fond skal gjøre det mulig
for regjeringen å følge opp Stortingets vedtak. Komiteen viser til at Den norske
kirke skal overta eiendommer som er av særlig kirkelig verdi, og blir
eier av disse. Staten får eiendomsretten til resten av fondet, etter
at eiendommene er overført til Den norske kirke. Komiteen viser til at Stortinget
har satt som en betingelse for overføring til staten at kulturhistorisk viktige
kirkebygg istandsettes. Tiltaket skal om lag tilsvare den verdien
av fondet som staten overtar. Denne innsatsen skal komme i tillegg
til kommunenes økonomiske ansvar for kirkebyggene.
Komiteen viser videre til at
Opplysningsvesenets fond ble opprettet i 1821 og forvalter verdier
som historisk har vært knyttet til Den norske kirke. Verdiene består
av fast eiendom og verdipapirer. Det er anslått at fondets totale
salgsverdi ligger rundt 10 mrd. kroner, men dette er en teoretisk
størrelse.
Komiteen viser til at ved behandlingen
av Innst. 209 S (2019–2020) sluttet Stortinget seg til tre forslag
fra familie- og kulturkomiteen, jf. vedtak 500, 501 og 502 (2019–2020).
Vedtakene er gjengitt i proposisjonen s. 10.
Komiteen merker seg at høringsinstansene
overordnet sett er fornøyde med det nye forslaget. Kirkerådet skriver
at
«det følger på en
god måte opp det som tidligere er vedtatt og signalisert, og gir
gode rammer for å fullføre arbeidet med fradelingen.»
Komiteen merker seg samtidig
Kirkerådets bekymring og usikkerhet knyttet til forhold som ikke
er foreslått regulert i lovforslaget.
Komiteen viser til at innretningen
på hvordan midlene skal brukes, ikke er ferdig utarbeidet, og det
er heller ikke besluttet om det skal være en søknadsbasert ordning.
Det man vet, er at det er betydelige beløp som skal brukes på kirkebygg
i årene framover.
Komiteen viser til at hensikten
med lovforslaget er å legge det rettslige grunnlaget for å dele
eierrettighetene til fondet mellom Den norske kirke og staten. Det er
ikke foreslått noe om hvordan eiendelene som blir på statens hånd
etter delingen, skal forvaltes. Det praktiske arbeidet med delingen
vil sannsynligvis foregå i mange år framover.
Komiteen viser til Vedtak 500
punkt 1 som sier at
«staten og kirken
skal være likeverdige parter i prosessen som skal avklare hvilke
bygninger kirken skal overta, og det legges til grunn at staten
kommer til enighet med Den norske kirke om dette.»
Samtidig merker komiteen seg
at KA ønsker å få på plass de nærmere detaljene i en prosess der
staten og Den norske kirke skal være likeverdige parter, og skriver i
sitt høringssvar at de ønsker
«at Stortinget gir
sin tilslutning til at det materielle innholdet i OVF-enigheten
og regulering av videre prosess nedfelles i en avtale mellom stat
og kirke, jf. Innst. 209 S (2019–2020).»
Komiteens medlem fra Senterpartiet fremmer
derfor følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen i den videre prosessen med å dele eierrettighetene
til eiendommene til Opplysningsvesenets fond inngå utfyllende avtale
med Den norske kirke om videre prosess som sikrer at staten og kirken
blir likeverdige parter (tvisteløsningsmekanisme, verdsettelse av
restverdien i OVF osv.) og nedfeller statens finansieringsforpliktelser
overfor kirken.»
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmet fra Senterpartiet, viser til at prosessen
med deling av verdiene i Opplysningsvesenets fond (OVF) allerede
er igangsatt. I 2020 ble det etablert et prosjekt med Den norske
kirke og staten v/OVF som likeverdige parter, i tråd med Stortingets
behandling av Meld. St. 29 (2019–2020), jf. Innst. 209 S (2019–2020)
og anmodningsvedtak nr. 500. Prosjektet går systematisk gjennom
fondets eiendommer og utarbeider et forslag til fordeling, og det skal
leveres en rapport 1. juli 2021 til Barne- og familiedepartementet. Flertallet anser
derfor representantens anliggende for ivaretatt.
Komiteen viser
til at OVF fortsatt er blant Norges største grunneiere, med om lag
1 300 bygninger, et skog- og utmarksareale på om lag 920 000 dekar,
et jordbruksareale på 25 000 dekar, og rundt 6 200 kontrakter om
tomtefeste, hvorav ca. 3 500 gjelder tomter til bustadshus, 200
fritidshus, og 1 400 gjelder tomter til offentlige formål. (I 2019
ble det innløst 196 tomter.) Dessuten har Fondet en finanskapital
på 2,8 mrd. kroner og datterselskap for eiendommer, bolig- og næringsformål,
herunder utbygging av småkraftverk.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet og Sosialistisk Venstreparti viser videre
til at disse medlemmer i
Innst. 209 S (2019–2020) foreslo å sikre at det tas et bredere samfunnshensyn
enn de som følger av inntjeningsbehov ifm. realisering av verdiene,
og videre at rettighetsavklaringen bidrar til at festekontraktene
tilbys innløst. I representantforslaget i Dokument 8:210 S (2020–2021)
fremmes det forslag om avvikling av lov om tomtefeste slik:
-
«1. Stortinget ber
regjeringen legge frem forslag om avvikling av lov om tomtefeste
for bolig- og fritidseiendommer.
-
2. Stortinget ber
regjeringen i påvente av avvikling av lov om tomtefeste fremme forslag
om å forby inngåelse av nye festeavtaler etter tomtefesteloven for bolig-
og fritidseiendommer.
-
3. Stortinget ber
regjeringen fremme forslag om å forenkle innløsningsbestemmelsene
i påvente av avvikling av lov om tomtefeste, herunder å oppheve tidsbegrensningen
for når innløsning kan kreves etter tomtefesteloven § 32 og unntakene
fra innløsningsretten der grunneiere utgjør stats- og bygdeallmenninger
eller landbrukere etter tomtefesteloven § 34.»
Disse medlemmer viser til vårt
felles behov for å sikre framtidige arealer for friluftsliv og naturopplevelser. Disse medlemmer anser
det som viktig at det som blir statlige arealer egnet til friluftsliv,
jakt og fiske beholdes i fellesskapets eie, og forvaltes av Statskog SF
så langt dette er mulig.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
«Stortinget
ber regjeringen bidra til at festekontraktene knyttet til Opplysningsvesenets
fond tilbys innløst i tråd med representantforslaget i Dokument
8:210 S (2020–2021) punkt 1 og 2.»
«Stortinget
ber regjeringen sørge for at arealer som kommer i statlig eie, sikres
for friluftsliv, jakt og fiske og forblir i statlig eie.»
Komiteens flertall,
medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet og Kristelig Folkeparti,
viser til at Opplysningsvesenets fond har et stort antall festetomter
også til bolig- og fritidsformål og har en vesentlig del av sine
inntekter fra disse. I 2010 var det sak i Høyesterett om en tomtefesteinstruks
som også gjaldt for Opplysningsvesenets fond, der den da sittende
regjering blant annet ville at festetomtene skulle innløses til
lav pris. Flertallet viser
til at fondet da ville tape mange millioner kroner i året. Saksøker
mente at tomtefesteinstruksen var i strid med Grunnloven når det
gjaldt Opplysningsvesenets fond. Staten tapte saken etter anke og
måtte betale Opplysningsvesenets fond erstatning for tapte inntekter.
Flertallet viser til at representantforslaget
i Dokument 8:210 S (2020–2021) fra Arbeiderpartiet vil oppheve tomtefesteloven
slik at tomtene antagelig kan selges til lavere pris enn det som
følger av festeavtaler og tomtefestelov. Flertallet er imot dette, og flertallet støtter
seg på høyesterettsdommen fra 2010 når det kommer til konsekvensen
det vil ha for Opplysningsvesenets fond. Flertallet påpeker for øvrig
at Opplysningsvesenets fond ikke inngår nye festekontrakter.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti viser
til at den prosess som lovforslaget er en del av, for statens vedkommende
har som hovedhensikt å frigjøre midler til vern av kulturhistorisk
verdifulle kirker. Disse har fått forfalle gjennom mange år, og
staten har i for liten grad vært villig til å hindre forfall og
bidra til reparasjoner. Disse
medlemmer viser til at stortingsflertallet derfor har måttet
ta initiativ i sammenhengen, og tenker i den forbindelse særlig
på vedtak 708 i Stortinget 15. juni 2020:
«Stortinget regjeringen
legge til grunn at en av de nye bevaringsstrategiene skal handle
om kirker, og at det i den forbindelse legges til grunn en målsetting
om at alle steinkirker fra middelalderen skal ha ordinært vedlikeholdsnivå
innen 1 000-årsjubileet for slaget på Stiklestad i 2030.»
Disse medlemmer minner
om at flertallet som sto bak dette vedtaket, besto av Arbeiderpartiet,
Fremskrittspartiet, Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti, Miljøpartiet
De Grønne og Rødt. Det vakte forundring at regjeringspartiene Høyre,
Venstre og Kristelig Folkeparti stemte mot.
Komiteens medlem
fra Senterpartiet vil videre peke på at regjeringen/regjeringspartiene
åpenbart kan beherske sin entusiasme for dette vedtaket, men vil
likevel minne om det er en klar forventning om at det blir fulgt
opp på en måte som oppfyller stortingsflertallets intensjoner. Dette medlem viser
til at regjeringen i Meld. St. 15 (2020–2021) sier:
«Klima- og miljødepartementet
arbeider med å følgje opp Meld. St. 16 (2019–2020). Utvikling av
bevaringsstrategiane er ei prioritert oppgåve som er igangsett hausten
2020. Kva tema som skal prioriterast vil bli avklart som ein del
av prosessen. Korleis kyrkjer skal inkluderast i dette arbeidet
vil inngå i vurderinga.»
Gitt det store behov
for vedlikehold som steinkirkene fra middelalderen har, og gitt
hvor avgjørende det er å komme i gang med vedlikeholdsarbeidet raskt,
vil dette medlem fremme
følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen senest i forbindelse med framleggelsen av statsbudsjettet
for 2023, orientere Stortinget om hvordan den vurderer mulighetene
for å nå målet om at alle steinkirker fra middelalderen skal være
istandsatt til Stiklestad-markeringen i 2030.»
Dette medlem viser
til at Stortinget ved tidligere behandlinger drøftet spørsmålet
om hvordan et statlig bidrag til å sette i stand kulturhistorisk
verdifulle kirker bør innrettes for å få størst mulig effekt. Dette medlem viser
til at flertallet i energi- og miljøkomiteen under behandlingen
av Dokument 8:110 S (2014–2015), jf. Innst. 72 S (2015–2016), gikk
inn for en utredning av hvordan det kunne etableres et «kirkelig
kulturminnefond» for å maksimere effekten av de midlene som staten
setter av til kirkevedlikehold, men at forslaget om dette dessverre
falt i Stortinget. Dette
medlem mener at erfaringene med spleiselagsløsninger i det
norske kulturfeltet er så gode at modellen på ny bør løftes.
Dette medlem fremmer derfor
følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen i sitt videre arbeid med istandsetting av kulturhistorisk
verdifulle kirker overveie om statens bidrag til dette vil utløse
mer verneinnsats dersom det knyttes til en spleiselagsmodell av Kulturminnefondets
type, hvor kommunal kapital kan telle med som egenfinansiering i
vedlikeholdsprosjekter.»
Komiteens flertall,
medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet og Kristelig Folkeparti,
viser til hva som faktisk er intensjonen med delingen av verdiene
i OVF slik det fremkommer av proposisjonen og av Meld. St. 29 (2019–2020),
jf. Innst. 209 S (2019–2020). Det har gjennom fondets 200-årige
historie vært uavklart hvem som eier fondet. Dette har ikke hatt
noen praktisk betydning fordi Kongen ved departementet har forvaltet
fondet til beste for Den norske kirke. Etter at Den norske kirke
ikke lenger er en del av staten, men et selvstendig rettssubjekt,
er det tid for å få en endelig avklaring av eierrettighetene. Forslaget
fra regjeringen i proposisjonen legger opp til at den reelle verdien
av fondet skal komme Den norske kirke til gode. Derfor skal verdier
tilsvarende verdiene i fondet som staten blir eier av, motsvares
ved en statlig innsats for kulturhistorisk viktige kirkebygg. Så
å si alle disse er i bruk som menighetskirker for Den norske kirke.
Komiteens medlemmer
fra Høyre og Kristelig Folkeparti vil bemerke at årsaken til
at Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre stemte imot vedtak 708,
var at man så hen til det større bevaringsprogrammet og helheten
i dette. Det var uheldig å forskuttere hvilke kriterier som skulle
legges til grunn for prioritering av kirker inn i programmet.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet og Kristelig Folkeparti,
vil også bemerke at Stortinget over Barne- og familiedepartementets
budsjett har bevilget 172 mill. kroner til ulike tiltak for sikring
og istandsetting av kirkebygg. Det er midler som har kommet i tillegg
til tiltak på Klima- og miljødepartementets budsjett.
Flertallet legger til grunn
at det er bred enighet om at statens andel av Opplysningsvesenets
fond skal benyttes til istandsetting av de kulturhistorisk viktige kirkene,
etter delingen. I stortingsmeldingen om Opplysningsvesenets fond
inngår steinkirker fra middelalderen som en del av kulturhistorisk
viktige kirkebygg. For å legge til rette for istandsettingen vil
det bli utarbeidet ett eller flere bevaringsprogram. Bevaringsprogrammene
skal blant annet bidra til en formåls- og kostnadseffektiv bruk
av midlene. Som det framgår av proposisjonen, skal Opplysningsvesenets
fond deles mellom Den norske kirke og staten 1. januar 2023, og
først da vil det være klarlagt hvor store bevilgningene som skal
gå til istandsetting, vil være. Dette vil være et viktig premiss for
dimensjoneringen av programmene.
Flertallet viser også til
proposisjonens omtale av oppfølgingen av Stortingets vedtak, der
det blant annet meldes at regjeringen vil komme tilbake til Stortinget om
organisering, forvaltningsstrategier mv. av fondet etter at verdiene
er delt. Spørsmålet om et eventuelt fond for finansiering av den
framtidige kirkebyggsatsingen må vurderes i den forbindelse.