Representantforslag 8:81 S (2018-2019)
om å komme ut av fraværsgrensens dødvinkel
Jeg viser til representantforslaget
til stortingsrepresentantene Mona Fagerås, Torgeir Knag Fylkesnes,
Karin Andersen og Audun Lysbakken om å komme ut av fraværsgrensens
dødvinkel.
Regjeringen deler
forslagsstillernes oppfatning om at det er viktig å øke andelen
som gjennomfører videregående opplæring. Som de helt riktig påpeker,
har gjennomføringen økt jevnt siden 2012. De siste tallene viser at
74,5 prosent av elevene har fullført og bestått slik opplæring innen
fem år etter at de først begynte. Dette er det høyeste tallet siden
man begynte å måle gjennomføring. Det betyr imidlertid ikke at målet
er nådd. Regjeringen vil fortsette å jobbe for at enda flere skal fullføre.
Forslagsstillerne
referer til en rapport utarbeidet av Fafo og SSB som ble publisert
i slutten av januar. Rapporten er andre delrapport i følgeevalueringen
av fraværsgrensen. Rapporten viser at fraværsgrensen har hatt positive
effekter for de mest utsatte elevene. Elevene med høyest fravær
har redusert fraværet sitt mest. Når disse elevene er mer på skolen
blir det også lettere å nå frem til dem.
Samlet sett viser
rapporten at elevene har redusert fraværet sitt med gjennomsnittlig
20 prosent siden innføringen av fraværsgrensen. I tillegg viser
tall fra Utdanningsdirektoratet at noen flere elever får karakter
etter fraværsgrensen. Det er også færre elever som slutter underveis
i året. Hvordan fraværsgrensen påvirker gjennomføringen vet vi enda
ikke, siden gjennomføringsgrad først måles fem år etter påbegynt
utdanning.
I rapporten står
det også at forskerne har beregnet en økt risiko for frafall for
enkelte elevgrupper. Dette begrunnes med at enkelte elever kan ha
fått økt risiko for å ikke få karakter. Dette er noe jeg følger
nøye med på. Foreløpig viser imidlertid de faktiske tallene at det
er flere, ikke færre, elever som får karakter etter at fraværsgrensen
ble innført.
Når det gjelder
oppfølgingen av rapporten vil jeg understreke at dette er andre
delrapport. Sluttrapporten kommer først våren 2020. Jeg mener det
er grunn til å vente med en helhetlig gjennomgang til hele evalueringen
foreligger. Dette har vært planen helt siden innføringen av fraværsgrensen,
og det er det fortsatt.
Det er likevel viktig
å følge opp elever som står i fare for å falle fra. Siden elevene
som ikke fullfører videregående opplæring er en mangfoldig gruppe,
er det nødvendig å treffe bredt med tiltakene. Derfor ser Kunnskapsdepartementet
nå nærmere på hvordan de nye regionene kan få et utvidet og mer
helhetlig ansvar for aldersgruppen mellom 16-24 år. Målet er å lage
politikk som hjelper elevene i overgangen til, og underveis i, videregående
opplæring. Samtidig vil vi også hjelpe de som har falt helt ut.
I tillegg ønsker jeg å utvide mulighetene til å ta opp igjen fag
for elever som mangler grunnlag for karakter. Jeg vil også sørge
for en bedre tilpasset overgang fra grunnskolen til videregående,
for eksempel ved å tilby mer grunnskoleopplæring til de som trenger
det. Jeg vil også minne om at det skjer mye viktig frafallsforebyggende
arbeid tidlig i utdanningsløpet. Vi satser derfor på tidlig innsats,
og ønsker å innføre en plikt for skolene til å gi intensiv opplæring
til elever på 1.- 4. trinn som henger etter i lesing, skriving eller
regning. Til sist vil jeg si at jeg avventer Lied-utvalgets sluttrapport
med stor interesse, da de har signalisert at de vil se nærmere på
gjennomføringsproblematikken.
Når det gjelder
forslagene knyttet til justeringer i fraværsgrensen, slik som rektors
skjønnsrom, hvem som skal kunne attestere sykefravær og ordninger
for fleksibel skoledag, er dette noe departementet vil vurdere nærmere
etter at sluttevalueringen foreligger. Jeg vil imidlertid påpeke
at elevene allerede i dag kan ha 10 prosent udokumentert fravær
i hvert fag før de mister muligheten til å få karakter i faget.
Rektor kan dessuten bruke skjønn ved udokumentert fravær mellom
10 prosent og 15 prosent. Samlet sett mener jeg dette gir et regelverk
som stimulerer til tilstedeværelse og samtidig gir fleksibilitet
til elevene og skolene.