Det norske samfunnet
er bygd opp av mennesker som har brukt sin tid på frivillig engasjement
og organisasjoner. Det er viktig at nye generasjoner også tar del
i dette og ser viktigheten av et sterkt sivilsamfunn. Ifølge rapporten
Ung frivillighet 2016 utarbeidet av Landsrådet for barne- og ungdomsorganisasjoner
(LNU) skaper barne- og ungdomsorganisasjonene mestring, vennskap,
meningsfull fritid, demokratiforståelse og innflytelse blant ungdommer.
I tillegg bidrar disse organisasjonene til gode og trygge lokalsamfunn,
integrering og bygger sosial kapital. Rapporten viser også at barne-
og ungdomsfrivilligheten rekrutterer mer sosialt jevnt enn de fleste
andre fritidsaktiviteter.
De siste årene har
man sett at særlig elevfrivilligheten noen steder har hatt dårlige
vekstvilkår. Det kommer stadig nye saker hvor skoleeier eller rektor
nekter elever å bruke skolens lokaler til å ha samlinger. Dette forbudet
rammer særlig religiøse elevorganisasjoner som Norges Kristelige
Student- og Skoleungdomslag eller muslimske organisasjoner som ber
om tilgang til rom, men det får konsekvenser for all elevfrivillighet
på disse skolene.
Mange rektorer argumenterer
med at slik virksomhet kan føre til sosial kontroll, radikalisering
og klikkdannelser. Forslagsstillerne er kjent med at de fleste organisasjoner
som driver med elevfrivillighet, som blant annet Norges Kristelige
Student- og Skoleungdomslag, har åpne samlinger hvor alle som ønsker
kan delta, og hvor innholdet på ingen måte holdes skjult for hverken ledelse
eller andre. Disse organisasjonene er demokratiske og elevstyrte.
Det blir også argumentert
med at religiøs tro er et privat anliggende som ikke hører hjemme
i en skolesetting. Forslagsstillerne mener at dette strider mot
retten til trosfrihet og til å utøve sin tro, også i det offentlige rom.
Tro er ikke noe mennesker kun har i hjemmet eller i trossamfunnene,
men er en gjennomgripende del av deres liv og for mange en svært
viktig identitetsmarkør. Forslagsstillerne mener at elever skal
ha rett til å delta i elevfrivillighet som har et religiøst grunnlag
på skolene.