Forslag til en forordning
om EUs ordning for sivil beredskap (2021–2027) ble presentert av
Europakommisjonen 2. juni 2020. Forordningen er ennå ikke formelt
vedtatt i EU, og proposisjonen baseres på det siste utkastet til
forordning, jf. 2020/0097(COD). Det ventes imidlertid ikke endringer
av betydning i utkastet før det blir vedtatt.
Forordning 2020/0097(COD)
om endring av europaparlaments- og rådsbeslutning (EU) nr. 1313/2013 omhandler
EUs ordning for sivil beredskap og er et av EUs programmer. Programmet
har varighet i 2021–2027. Forordningen bygger videre på endringene
gjennomført ved beslutning (EU) 2019/420 (rescEU), som ble innlemmet
i EØS-avtalen i 2019, jf. Prop. 122 S (2018–2019) om innlemmelse
i EØS-avtalen av beslutning (EU) 2019/420 om EUs ordning for sivil
beredskap. Hensikten med endringene i 2020/0097(COD) er å styrke
EUs ordning for sivil beredskap ytterligere, blant annet på bakgrunn
av de store konsekvensene den pågående covid-19-pandemien har påført
en rekke samfunnsområder i europeiske stater.
Covid-19-pandemien
har medført at både EU og ordningens deltakerstater har avdekket
svakheter ved den kollektive evnen til rask respons. Dette gjelder
spesielt kriser med lengre forløp der en hendelse, for eksempel
et virusutbrudd, fører til flere påfølgende hendelser som utfordrer
den nasjonale håndteringsevnen i de aller fleste europeiske stater.
Dette har synliggjort behovet for økt innsats på EU-plan. Gjennom
endringene som følger av 2020/0097(COD), gjøres det endringer i hvordan
EU støtter, koordinerer og supplerer medlemsstatenes innsats innen
beredskap og krisehåndtering for å sikre forebygging, beredskap
og krisehåndtering ved naturkatastrofer og menneskeskapte katastrofer
til egne borgere i og utenfor Europa.
2020/0097(COD) styrker
ordningen finansielt ved en betydelig økning av budsjettmidlene.
Budsjettet for EUs ordning for sivil beredskap, inkludert Next Generation
EU, er fastsatt til totalt 3,3 mrd. euro. Det samlede norske bidraget
er anslått til 836 mill. kroner med kurs av 5. januar (10,4713).
Ettersom gjennomføring
av EØS-komiteens beslutning innebærer økonomiske konsekvenser over
flere år, er Stortingets samtykke til deltakelse i EØS-komiteens beslutning
nødvendig i medhold av Grunnloven § 26 andre ledd. For at Norge
skal kunne delta i programmet fra oppstarten, legges det opp til
å innhente Stortingets samtykke før forordningen er endelig vedtatt
i EU, og før beslutningen i EØS-komiteen er fattet. Forordningen forventes
vedtatt av EU i mai 2021. EØS-komiteens beslutning er ventet i juni/juli
2021. Det ventes ingen vesentlige endringer i utkastet til forordning
eller EØS-komitébeslutning. Dersom det likevel skulle bli vesentlige endringer,
vil saken bli fremlagt for Stortinget på nytt.