Komiteen, medlemmene fra Høyre, Marianne
Synnes Emblemsvåg, Kent Gudmundsen, Turid Kristensen og Mathilde
Tybring-Gjedde, fra Arbeiderpartiet, Jorodd Asphjell, Nina Sandberg
og Torstein Tvedt Solberg, fra Fremskrittspartiet, lederen Roy Steffensen
og Hanne Dyveke Søttar, fra Senterpartiet, Marit Arnstad og Aud
Hove, fra Sosialistisk Venstreparti, Mona Fagerås, fra Venstre, Solveig
Schytz, og fra Kristelig Folkeparti, Hans Fredrik Grøvan,
viser til representantforslaget. Kunnskaps- og integreringsminister
Guri Melby har uttalt seg om forslaget i brev av 19. januar 2021. Brevet
følger som vedlegg til denne innstillingen. Komiteen viser til at den har
bedt om å få inn skriftlige innspill, og har mottatt innspill fra
Private Barnehagers Landsforbund og Læringsverkstedet.
Komiteen viser til at Velferdstjenesteutvalget avga
sin utredning, NOU 2020:13 Private aktører i velferdsstaten, til
Nærings- og fiskeridepartementet 1. desember 2020, og at denne nå
er ute på offentlig høring.
Komiteen viser til at EØS-reglene
om offentlig støtte ikke kommer til anvendelse dersom støtten gis
til såkalt ikke-økonomisk aktivitet. Komiteen viser videre til at
EFTA-domstolen og ESA har slått fast at barnehagevirksomhet ikke
anses som økonomisk aktivitet, slik at en eventuell økonomisk fordel
fra offentlige midler som kommer barnehagevirksomheten til gode,
ikke anses som offentlig støtte etter EØS-retten, uavhengig av hvilken
form støtten har.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti,
viser til at norske kommuner i utgangspunktet står fritt til å overdra
kommunal eiendom vederlagsfritt til barnehagevirksomhet drevet av
private aktører, uten hinder av støtteregelverket. En eventuell
gevinst ved senere salg av eiendommen vil heller ikke utgjøre støtte,
så fremt den kommer barnehagevirksomheten, eller annen ikke-økonomisk
aktivitet til gode.
Flertallet viser videre til
at NOU 2020:13 Private aktører i velferdsstaten er ute på offentlig
høring.
Flertallet mener det er lite
hensiktsmessig å forskuttere denne høringen ved å starte en eventuell
oppfølging av utvalgets forslag nå.
Komiteens medlemmer
fra Høyre, Venstre og Kristelig Folkeparti viser også til
at regjeringen har hatt til vurdering et krav om ny godkjenning
ved salg eller etter en viss tidsperiode. Gjennom høringsrunden
og arbeidet har man kommet frem til at dette vil være relativt inngripende
overfor eierne av private barnehager. Krav om ny godkjenning må
nødvendigvis gjelde for eksisterende barnehager for å ha en viss
effekt. Dette vil være en vesentlig endring sammenlignet med dagens
regulering og innebære tilbakekall av en rettighet som barnehagene
allerede har fått. Det vil også føre til mer administrasjon i kommunene,
som jevnlig må godkjenne alle barnehager på nytt. Det kom også frem
at salg kan gjennomføres på en rekke måter, og at dette vil kunne
skape risiko for omgåelser. En slik regulering kan derfor bli svært
komplisert og krevende å håndheve, og regjeringen vurderte derfor
at ulempene ved reguleringene er større enn fordelene ved å redusere
salgsprisen på eksisterende barnehager. Disse medlemmer deler den vurderingen.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet og Sosialistisk Venstreparti deler forslagsstillers
bekymringer knyttet til at kommersielle eiere i barnehagesektoren
har tatt ut store verdier fra barnehagene. Disse medlemmer mener barnehager
er et viktig tilbud til landets barnefamilier og nødvendig for at
samfunnet skal gå rundt, og de finansieres derfor gjennom store
offentlige overføringer. Å forvalte fellesskapets penger er et stort
ansvar, og disse
medlemmer er bekymret over den økende kommersialiseringen
av barnehagesektoren, som svekker mangfoldet og kan utfordre tilliten
til at fellesskapets penger blir brukt i tråd med formålet. Disse medlemmer mener
derfor det er nødvendig med et lovverk som sikrer at offentlige
tilskudd til barnehagedrift skal gå til dette, og ikke til utbytte
til private.
Disse medlemmer viser til tall
fra Velferdstjenesteutvalgets NOU 2020:13 som viser at antallet kommersielle
barnehager har økt med 34 pst. i perioden 2010–2018, samtidig som
antallet ideelle barnehager har gått ned med 71 pst. i samme periode. Disse medlemmer er
svært bekymret for at mangfoldet i barnehagesektoren er truet når
en håndfull store aktører får stadig mer kontroll over de private
barnehagene, mens andelen ideelle går kraftig ned. Skal et reelt
mangfold i barnehagesektoren sikres, haster det med tiltak.
Disse medlemmer mener foreldre,
og samfunn for øvrig, må kunne være trygge på at barnehager drives etter
hva som er det beste for barna på lang sikt, ikke hva som er lønnsomt
for eierne på kort sikt, og vil minne om at Stortinget har vedtatt
en barnehagelov som slår fast at offentlige tilskudd og foreldrebetalingen
skal komme barna i barnehagen til gode.
I 2019 gikk private
barnehager med 1 mrd. kroner i overskudd, av dette gikk 331 mill.
kroner til utbytte og konsernbidrag til eiere. Det er penger som
forsvinner ut av barnehagedriften. I tillegg gikk 678 mill. kroner
til å bygge opp egenkapital i barnehagene. Disse medlemmer legger til
grunn at en mindre del av avsetning til egenkapital sannsynligvis
er helt i tråd med det som må ansees som forsvarlig barnehagedrift
og egenkapitalnivå. Ut over det som kan regnes som forsvarlig, brukes
avsetning til egenkapital også til å bygge opp verdier i selskapet
som kan realiseres ved salg og fusjoner/fisjoner, slik Velferdstjenesteutvalget
skriver i sin rapport. Videre påpeker Velferdstjenesteutvalget at
oppbygging av egenkapital slik er et alternativ til løpende uttak
av utbytte og andre ytelser. I 2007 til 2016 ble egenkapitalen i
private barnehager bygd opp med rundt 400 mill. kroner årlig, viser
kartleggingen BDO gjennomførte for Kunnskapsdepartementet i 2018.
I 2019 var avsetningen til egenkapital, på 678 mill. kroner, altså
enda høyere. Disse
medlemmer vil påpeke at ut over utbytte og konsernbidrag henter
private barnehageeiere, og her særlig konserner, fellesskapets penger
ut av barnehagedriften på måter det er vanskelig eller umulig for
offentligheten å få innsyn i: gjennom internhandel, utskilling av
eiendom i egne selskaper, husleie, interngjeld, ulike honorarer
og godtgjørelse til eiere.
Disse medlemmer vil likevel
understreke at det er i salg av barnehager og eiendommer de store
pengene ligger, og disse
medlemmer er glade for at forslaget tar tak i dette. De siste
årene har en rekke barnehagekjeder skilt ut barnehagenes eiendommer
i egne eiendomsselskaper, som barnehagen må leie barnehagebygget
av. Mange av eiendommene ble i utgangspunktet gitt svært rimelig
eller gratis som etableringsstøtte til barnehagedriften. Å skille
ut barnehagenes eiendommer i egne selskaper har også lagt til rette
for at minst 238 barnehagebygg er solgt av eierselskaper til utenlandske
oppkjøpsfond de siste årene, med påfølgende langvarige kontrakter
om at barnehagen skal leie bygget tilbake. Salgene av barnehagebygg
til australske og svenske oppkjøpsfond har gitt private barnehageeiere
milliardgevinster som offentligheten ikke har innsyn i størrelsen
på eller bruken av. Disse
medlemmer vil understreke at oppkjøpsfond må forstås å ha
utelukkende kommersielle motiver for å involvere seg i barnehagedrift,
langt fra motivene til både offentlige og ideelle aktører. Det er
alvorlig når en viktig del av infrastrukturen i det norske utdanningssystemet
eies av utenlandske pensjonsfond og er utenfor demokratisk kontroll.
Disse medlemmer ønsker en barnehagesektor der
offentlige tilskudd og foreldrebetaling skal brukes til barnas beste
og ikke til privat profitt. Skattepengene er ment å gå til viktige
velferdsgoder, som for eksempel barnehage. Lovverket må derfor utformes
slik at det hindrer at offentlige tilskudd og foreldrebetaling går
til profitt for private tilbydere av slike tjenester.
Disse medlemmer viser igjen
til representantforslaget og Velferdstjenesteutvalget som ble satt
ned som en oppfølging av et vedtak i Stortinget, jf. Innst. 43 S
(2017–2018), for å kartlegge pengestrømmer i offentlig finansierte
velferdstjenester. Et samlet utvalg tilrår at:
«I den grad eventuelle
gevinster kan tilskrives salg av eiendom under markedspris bør det
vurderes om dette kan være et resultat av ulovlig gitt statsstøtte.
Etter utvalgets syn bør det vurderes om gevinster fra salg av disse
eiendommene, må anses som ulovlig offentlig støtte til en kommersiell
eiendomsvirksomhet, snarere enn til en (ikke-økonomisk) barnehagevirksomhet.
Det bør i den forbindelse undersøkes om nasjonal rett åpner for
å få krevet eventuell ulovlig statsstøtte tilbakeført.»
«Et slikt
tiltak kunne bidratt til å redusere verdien av den varige og sikre
kontantstrømmen fra offentlige tilskudd og foreldrebetaling, og
dermed salgsprisen på eksisterende barnehager. Videre ville kommunene
som barnehagemyndighet få mer styring over den samlede barnehagesektoren,
både med hensyn til plassbehov og kvalitet.»
Disse medlemmer mener det er
tungtveiende grunner til å følge opp disse tiltakene. Hensynet til
kvalitet må alltid gå foran hensynet til kommersielle eiere.
På denne bakgrunn
fremmer disse medlemmer følgende
forslag:
«Stortinget
ber regjeringen raskt vurdere om gevinster fra salg av barnehageeiendom
kan anses som ulovlig offentlig støtte til en kommersiell eiendomsvirksomhet, snarere
enn støtte til en ikke-økonomisk barnehagevirksomhet. Videre ber
Stortinget regjeringen avklare hvordan eventuell ulovlig statsstøtte
kan kreves tilbakeført, og komme tilbake til Stortinget på egnet
måte.»
«Stortinget
ber regjeringen komme tilbake til Stortinget med forslag om at den
offentlige finansieringen av private barnehager faller bort ved
salg eller etter en viss tidsperiode.»
Komiteens medlemmer
fra Senterpartiet viser til at Senterpartiet har fremmet en
rekke forslag i løpet av stortingsperioden med formål om å unngå kommersialisering
av barnehagesektoren og sikre at foreldrebetaling og offentlige
tilskudd kommer barna til gode. Disse medlemmer vil gjenta
bekymringen for den økende kjedekonsentrasjonen i barnehagesektoren
som følge av at små enkeltstående private barnehager sliter økonomisk
og må gi opp driften. Ofte selges disse barnehagene til større barnehageeiere,
der enkelte kan ha utbytte og eiendomsspekulasjon som motiv for sin
investering. Dette svekker mangfoldet i sektoren og kan utfordre
tilliten til at fellesskapets penger blir brukt i tråd med formålet. Disse medlemmer viser
til at Stortinget gjentatte ganger har bedt regjeringen komme med
en helhetlig gjennomgang av barnehageloven, med formål om å klargjøre
og styrke regelverket. Disse medlemmer er
kjent med at forslag til regulering av private barnehager har vært
på høring, men at regjeringen nylig har nedsatt et nytt utvalg for
å vurdere endringer i regelverket for finansieringen av private barnehager.
Disse medlemmer deler forslagsstillers
bekymring for at oppkjøp av barnehager er gjenstand for økonomisk
spekulasjon, og at det er behov for å stramme inn regelverket på
dette området. Disse
medlemmer vil gjenta det Senterpartiet påpekte ved behandlingen
av Dokument 8:123 S (2019–2020), at kommunene allerede i dag har
anledning til å klausulere i salgsavtalen både forkjøpsrett, rett
til tilbakekjøp og en tilbakeføring av verdier til kommunen ved
gevinstrealisering for de private eierne i forbindelse med videresalg
av barnehagen.
Disse medlemmer viser til Senterpartiets
mål om å forhindre at kommersielle selskaper tar ut uakseptable
gevinster fra barnehagedriften og bedriver eiendomsspekulasjon,
og ønsker derfor et strengere regelverk. Disse medlemmer mener imidlertid
det er behov for å vurdere ulike reguleringer i en helhet, og vil derfor
ikke støtte representantforslaget, men isteden avvente høringen
om Velferdstjenesteutvalgets innstilling, som blant annet omhandler
de forhold og forslag til regulering som forslagsstiller fremmer
i representantforslaget.