2.2.2 Generelle merknader fra Arbeiderpartiet
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet peker
på at transport, kommunikasjon og samferdsel er helt avgjørende
innsatsområder for å bygge landet og videreutvikle samfunnet for
fremtiden. Samtidig er det på disse områdene Norge skal tilpasse seg
klimaendringer, økt digitalisering, skjerpede krav til utslippsreduksjoner,
økt bruk av kollektive reiseløsninger, og frakt av gods på en mer
miljøvennlig måte på kjøl og på bane.
På disse områdene
møter disse medlemmer en for
passiv regjering. Derfor vil disse medlemmer styrke kollektivtransport
og jernbane, fortsette utbyggingen av bredbåndsnett over hele landet,
styrke fiskeri- og kystinfrastruktur i våre kystsamfunn, og øke
sikkerheten på veiene, blant annet i form av større innsats på flom-
og skredsikring.
Disse medlemmer vil bruke
samferdselspolitikken som et verktøy til å redusere klimautslippene. Norge
har sammen med andre land forpliktet seg til å redusere utslippene
av klimagasser. Skal vi holde vår del av avtalen, må en stor del
av kuttene skje innen transportsektoren. Det betyr at biltrafikken
må ned. Siden det bor mest folk i og rundt de store byene, kommer
de mest merkbare tiltakene der. Flere må reise kollektivt der det
er mulig, og kollektivtilbudet må bli bedre.
Disse medlemmer mener at
staten skal finans iere inntil 70 pst. av investeringene i kollektivprosjekter i
de store byene. Fortetting rundt kollektivknutepunkter, reduserte
klimagassutslipp og bedre framkommelighet er betingelser for at
staten skal delta med finans iering. Disse ekstra midlene vil bidra
til en ytterligere satsing på kollektivtilbudet i byene.
Disse medlemmer vil jobbe
for en ordning med rettferdig vegprising som erstatning for bompengeordningen.
GPS-teknologien har gjort tiden moden for å starte utprøving. Med
vegprising er det mulig å regulere trafikken gjennom at trafikantene
betaler for å benytte bestemte deler av vegnettet til bestemte tider, hvor
også drivstofftype og utslippsgrad kan være en prisfaktor. Inntektene
kan knyttes opp mot transportformål i det berørte området, og kan
brukes til kollektivtransport, trafikksikkerhets- og miljøtiltak
i tillegg til vegbygging.
Disse medlemmer påpeker at
en reduksjon i biltrafikken må følges av større satsing på kollektivreiser,
samt bedre fremkommelighet for de som går og syk ler. Dette minsker
køkjøring og lokal luftforurensning i tettstedene og gir nye muligheter
til å bygge nye, bedre og mer miljøvennlige offentlige rom. Disse medlemmer er
villige til å prioritere bedre fremkommelighet for gående og syklende.
Disse medlemmer peker på
at den rød-grønne satsingen på jernbanen har gitt resultater. NSB
kan vise til passasjervekst, høyere kundetilfredshet og bedre punktlighet
de siste årene. Disse
medlemmer sier et klart nei til regjeringens politikk for
å splitte opp og privatisere norsk jernbane, og vil motsette seg
et salg av Flytoget AS. På samme måte sier disse medlemmer også nei
til EUs fjerde jernbanepakke. Disse medlemmer mener at
vedlikeholdet på jernbanen skal styrkes, fremfor å skjule lavere
budsjettbevilgninger bak nye organisasjonsstrukturer og forsøk på
systematisk pulverisering av det politiske ansvaret for jernbaneutviklingen.
Disse medlemmer viser til
ambisjonene i Nasjonal transportplan (NTP) 2018–2029 og finner det skuffende
at regjeringen allerede velger å skyve på investeringer, planlegging
og igangsetting av store jernbaneutbygginger i de folketette områdene
på Østlandet. Disse
medlemmer registrerer en tilsvarende tiltaksløshet hos regjeringen
når det gjelder å følge opp NTPs ambisjoner om elektrifisering av
Trønderbanen og Meråkerbanen innen første fireårsperiode.
Disse medlemmer konstaterer
at markedet bygger ikke ut bredbånd der det ikke er lønnsomt. Derfor
må staten også ta ansvar. I stedet opplever vi at regjeringen gjør
det motsatte, nemlig å kutte i utbyggingen av grunnleggende bredbåndsstruktur.
I årene fremover vil det skje mye i arbeidslivet som følge av digitalisering
av arbeidsoppgavene. Disse
medlemmer mener at med riktig politisk tilnærming kan Norge
likevel få mange nye og spennende arbeidsplasser over hele landet.
Landet vårt har store avstander, og mange av oss bor utenfor sentrale
strøk. Derfor er det viktig at alle innbyggere har like muligheter
til digital tilknytning gjennom bredbånd. Det bidrar til bosetting,
sysselsetting og verdiskaping, uavhengig av postnummer. Disse medlemmer tror
ikke det er mulig å bygge Norge videre uten å ha digitale ambisjoner,
og går derfor inn for en markant opptrapping av bredbåndsutbyggingen
i distriktene.
Disse medlemmer peker på
at klimaendringer skaper nye utfordringer for trygg og sikker ferdsel,
og stiller seg derfor kritiske til at regjeringen ikke prioriterer
rassikring høyere. Disse
medlemmer viser til at skredsikring av riks- og fylkesveger
var en av Arbeiderpartiets hovedprioriteringer i NTP 2018–2029,
og foreslår derfor en styrking av dette området også i 2019. Dette
vil gi mulighet til å starte opp planleggingen av en rekke nye skredsikringsprosjekt
for å gi folk en tryggere hverdag.
Disse medlemmer mener at
innenfor fiskeri og havbruk, skipsfart og maritim næring, petroleum
og fornybar energi ligger et stort potensial for framtidig verdiskaping
og nye lønnsomme arbeidsplasser langs hele kysten. Mulighetene for
etablering av næringsliv, arbeidsplasser og frakt av gods langs
kysten bør de neste årene bli mye bedre. Disse medlemmer finner det derfor
uheldig at regjeringen heller ikke i 2019-budsjettet prioriterer
fiskerihavner og kystinfrastruktur og reelt kutter i Kystverkets
budsjett. Disse
medlemmer følger opp Arbeiderpartiets alternative opplegg
for NTP 2018–2029 med en betydelig økning til investeringer i fiskerihavner
og havne- og farledstiltak for 2019.
Disse medlemmer går inn for
følgende endringer til regjeringens budsjettproposisjon:
Kap.
|
Post
|
Beskrivelse
|
Mill. kroner
|
1300
|
1
|
Samferdselsdepartementet
– stopp av jernbanereform
|
-5,00
|
|
71
|
Trygg
trafikk
|
10,00
|
1311
|
71
|
Notodden
lufthavn: 9 mill. kroner
|
|
|
|
Stord
lufthavn: 3 mill. kroner
|
|
|
|
Ørland
lufthavn: 3 mill. kroner
|
15,00
|
1320
|
1
|
Statens
vegvesen – enklere planprosesser/digitalisering
|
-70,00
|
|
30
|
Tiltak
for gående og syklende
|
40,00
|
|
30
|
Trafikksikkerhetstiltak
|
40,00
|
|
31
|
Skredsikring,
riksveier
|
200,00
|
|
36
|
Bevilgningsendring,
E16 Filefjell
|
-96,00
|
|
36
|
E16
Turtnes–Øye
|
50,00
|
|
61
|
Rentekompensasjonsordningen
for fylkeskommunene
|
-264,50
|
|
62
|
Skredsikring
fylkesveier
|
200,00
|
1321
|
70
|
Tilskudd
til Nye Veier AS –enklere planprosesser/digitalisering
|
-14,00
|
1330
|
60
|
Utvidet
TT-ordning for brukere med særskilte behov
|
45,00
|
|
63
|
Særskilt
tilskudd til store kollektivprosjekter
|
500,00
|
1352
|
1
|
Jernbanedirektoratet
– stopp av anbudsutsetting/jernbanereform
|
-5,00
|
1352
|
71
|
Jernbane,
drift og vedlikehold
|
200,00
|
|
72
|
Jernbane,
planlegging
|
50,00
|
|
73
|
Elektrifisering
av Trønderbanen og Meråkerbanen
|
50,00
|
|
73
|
Godstiltak
jernbane
|
80,00
|
|
74
|
Tilskuddsordning
for godstransport på jernbane (Innføres fra 1. juli 2019)
|
100,00
|
1360
|
30
|
Andenes
fiskerihavn: 20 mill. kroner
|
|
|
|
Stad
skipstunnel: 30 mill. kroner
|
|
|
|
Kjøllefjord
fiskerihavn: 25 mill. kroner
|
|
|
|
Bømlo
fiskerihavn: 25 mill. kroner
|
|
|
|
Generell
styrking, fiskerihavner: 15 mill. kroner
|
115,00
|
|
34
|
Utsettelse,
utbedring av innseiling Leirpollen, Tana
|
-15
|
|
60
|
Tilskudd
til kommunale fiskerihavneanlegg
|
50,00
|
|
71
|
Tilskudd
til havnesamarbeid
|
5,00
|
|
72
|
Tilskudd
til overføring av gods fra vei til sjø
|
22,60
|
1370
|
70
|
UPU-refusjon
til Posten
|
-83,00
|
1380
|
71
|
Tilskudd
til bredbåndsutbygging
|
400,30
|
|
|
Sum
|
1 620,40
|