3.3.5 Venstre
Komiteens medlem fra Venstre viser
til at Venstre i sitt forslag til statsbudsjett for 2018 foreslo
at rammeområde 10 settes til kr 542 670 000, som er en økning på
31 200 000 kroner i forhold til regjeringens forslag.
Dette medlem viser til at
Venstres helhetlige forslag til statsbudsjett for 2018 tar utgangspunkt
i budsjettforslaget fra regjeringen Solberg, jf. Prop. 1 S (2017–2018)
og Tillegg 1. Konkrete endringer på rammeområde 10 i forhold til
dette forslaget følger av omtale og tabeller under.
Dette medlem viser til at
Norge, med sin lange kyststripe og fem ganger så mye hav som land,
rår over store fornybare ressurser. Dersom ressursene utnyttes optimalt,
er det potensial for en verdiskaping som kan være større og mer
varig enn oljeinntektene. Med gode rammevilkår kan sjømatnæringene
sikre vekst og inntektsgrunnlag langs hele kysten vår. Norge har
innen fiskeri, havbruk og marin bioteknologi et stort konkurransefortrinn
ut fra naturgitte forutsetninger og en omfattende kompetanse utviklet
gjennom generasjoner og gjennom målrettet forskning. Dette medlem vil
utvikle en sjømatpolitikk som sikrer en konkurransedyktig og allsidig
sjømatnæring.
Dette medlem mener det er
en forutsetning at Norge gjennom en aktiv handelspolitikk får redusert sine
handelshindringer, og at Norge får fri markedsadgang for sjømat
til EU og de øvrige viktigste markedene på globalt plan. Norge har
i dag ikke frihandel med noen av de 15 viktigste sjømatmarkedene.
En slik friere markedsadgang vil være essensielt for økt verdiskaping i
hele verdikjeden for sjømat. Regelverket innenfor alle deler av
sjømatsektoren må forenkles og ha som hovedmål å sørge for miljøvennlig,
bærekraftig forvaltning og lokal verdiskaping.
Dette medlem mener at fiskeressursene
er en nasjonal ressurs og skal forvaltes nasjonalt.
Dette medlem er av den oppfatning
at den tradisjonelle fiskerinæringen skal reguleres gjennom kvotebestemmelser,
slik at langtidsbeskatningen ikke er større enn det økologisk bærekraftige.
Det må reageres strengt på overtredelser og andre former for juks
med disse kvotene. Norge må i internasjonale forhandlinger være
en pådriver for å få et mer bærekraftig fiske. Fastsetting av kvoter
må så langt som mulig bygge på økosystemforvaltning, slik at beskatning
av én art ikke truer langtidsutbytte, fra andre arter. Internasjonale
avtaler og effektiv kontroll må sikre den økologiske balansen i Barentshavet
og Nordsjøen.
Dette medlem mener at det
i større grad enn i dag må gjøres mer for å styrke arbeidet mot
lakselus, og viser derfor til Venstres alternative statsbudsjett,
der det ble foreslått at Mattilsynets kontroll av lakselus styrkes under
rammeområde 11. Dette
medlem viser videre til Venstres alternative statsbudsjett,
der det ble foreslått at Fiskeridirektoratets kontroll av lakselus
styrkes med 10 mill. kroner. Dette medlem viser videre
til forslag i Venstres alternative statsbudsjett under rammeområde
13 om en betydelig styrking av arbeidet med bevaring av villaksstammen.
Dette medlem mener at Norge
innen fiskeri, havbruk og marin bioteknologi har et stort konkurransefortrinn
ut fra naturgitte forutsetninger og en omfattende kompetanse utviklet
gjennom generasjoner, samt målrettet forskning. Norge har også et
stort potensial for å produsere sunn og klimavennlig mat fra havet. Norge
har alle forutsetninger for å øke den marine verdiskapingen. Dette medlem mener
det skal skje gjennom en kombinasjon av vekst på bærekraftige premisser
i fiske og oppdrett og en sterk satsing på nye framvoksende marine
næringer, blant annet krill, økt algeproduksjon og foredling av
tare til medisiner, kosmetikk og matvarer.
Dette medlem mener det er
viktig med gode grunnkart også i kystnære områder, og viser i den
sammenheng til Venstres alternative statsbudsjett, der det ble forslått
et tilskudd på 4 mill. kroner til kartlegging av Sklinnabanken og
Namdalskysten. Det vises til rammeområde 16 på Venstres alternative
statsbudsjett for videre omtale.
Dette medlem viser til at
det fortsatt er nødvendig med en høyt prioritert bestandsforskning.
Ved en slik økt prioritering vil Norge kunne få et mer presist grunnlag
for å fastsette kvoter og bedre ressursutnyttelse. Økt bestandsforskning
vil også i fremtiden kunne skape økt vekst og verdiskaping for fiskerinæringen. Hvis
man ser på den nåværende og potensielle totale verdiskaping i fiskerinæringen,
og den målrettete prioriteringen for å styrke bestandsforskningen,
mener dette medlem at
det fremdeles må skje en høyere prioritering av bestandsforskningen.
I den sammenheng viser dette
medlem til Venstres alternative statsbudsjett, hvor det ble
tatt til orde for å styrke bestandsforskningen som et ledd i et
«kunnskapsløft for havet» med 25 mill. kroner i 2018. Det vises
til rammeområde 16 i Venstres alternative statsbudsjett for nærmere
omtale av forslaget.
Dette medlem mener at satsing
på føringstilskudd og et godt utbygd nett av mottaksstasjoner er
avgjørende for å opprettholde en differensiert flåtestruktur. Uten
dette vil det mange steder være umulig å være bosatt for yrkesfiskere
med små båter, og det vil igjen føre til at verdifulle fiskeressurser
ikke blir utnyttet. Dette
medlem viser i denne sammenheng til Venstres alternative statsbudsjett,
der det ble tatt til orde for at bevilgningene til «Tilskudd til
næringstiltak i fiskeriene» økes med 10 mill. kroner. Videre mener dette medlem at
velferd for fiskere og sikkerhetsopplæring er viktig, og viser i
denne sammenheng til Venstres alternative statsbudsjett, der det
ble foreslått å styrke bevilgningene med henholdsvis 2,2 mill. kroner
og 2,1 mill. kroner til disse tiltakene.
Dette medlem mener rekruttering
til sjømatnæringene er viktig, og viser derfor til Venstres alternative statsbudsjett
under rammeområde 9 og forslaget om å styrke bevilgningen til «Sett
Sjøbein» med 2,5 mill. kroner.
Samlet viser dette medlem til
følgende konkrete endringsforslag i Venstres alternative budsjett
under rammeområde 10, Fiskeri:
Tiltak
|
Bokført
mill. kr.
|
Fiskeridirektoratet
|
10,0
|
Tilskudd
til velferdsstasjoner, fiskere
|
2,2
|
Tilskudd
til sikkerhetsopplæring for fiskere
|
2,1
|
Tilskudd
til næringstiltak i fiskeriene
|
6,9
|
Tilskudd
til næringstiltak i fiskeriene
|
10,0
|
Sum
rammeområde 10: Fiskeri
|
31,2
|