Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Else-May Botten, Ingrid Heggø, Odd Omland og Knut Storberget, fra
Høyre, Frank Bakke-Jensen, Ingunn Foss, Gunnar Gundersen og Ove
Trellevik, fra Fremskrittspartiet, Morten Ørsal Johansen, Øyvind
Korsberg og Jørund Rytman, fra Kristelig Folkeparti, Line Henriette
Hjemdal, fra Senterpartiet, lederen Geir Pollestad, og fra Venstre
Pål Farstad, viser til at frihandelsavtalen mellom EFTA
og Colombia ble signert 25. november 2008, og at avtalen trådte
i kraft mellom Colombia og henholdsvis Sveits og Liechtenstein 1. juli
2011.
Komiteen er meget fornøyd med
at avtalen nå etter nesten seks år kommer til Stortinget for ratifisering.
Det er komiteens mening at avtalen vil kunne åpne
et nytt kapittel i forholdet mellom Norge og Colombia.
Komiteen er kjent med at USA
og Colombia fremforhandlet en frihandelsavtale som ble gjeldende
fra 15. mai 2012, og at frihandelsavtalen mellom EU og Colombia
ble iverksatt fra 1. august 2013. Frihandelsavtalen mellom Norge
og Colombia vil, når den trer i kraft, hindre at norske bedrifter
og selskaper kommer i konkurransevridende situasjoner overfor Colombias
øvrige handelspartnere i USA og EU.
Avtalen inkluderer handel med varer, tjenester, investeringer,
offentlige anskaffelser, immaterielle rettigheter, konkurranse,
tvisteløsning og teknisk bistand. Komiteen merker
seg at handelen med ubearbeidede landbruksprodukter er regulert
i en bilateral landbruksavtale mellom Norge og Colombia, og at samtlige
andre EFTA-land har inngått tilsvarende bilaterale avtaler.
Colombias posisjon i Latin-Amerika har styrket seg
de siste årene, og landet har i samme periode opplevd en økonomisk
vekst som overgår de fleste andre land i regionen. Komiteen merker
seg dette. Colombia har det siste tiåret jobbet intensivt med å internasjonalisere
økonomien blant annet gjennom inngåelse av frihandelsavtaler med
en rekke land. Veksten i direkte utenlandsinvesteringer har også vært
formidabel. Komiteen er kjent med at handelen for
varer mellom EFTA-landene og Colombia og mellom Colombia og Norge
er av relativt begrenset omfang i dag. Norsk eksport til Colombia
omfatter blant annet maskiner og kunstgjødsel, mens Norge importerer
landbruksprodukter som kaffe, frukt og blomster. Det er imidlertid komiteens mening
at inngåelse av en frihandelsavtale har potensial til i betydelig
grad å øke den bilaterale handelen mellom avtalepartene.
Komiteen er positiv til de oppnådde
forhandlingsresultatene, som blant annet innebærer at Colombia fjerner
tollen for de viktigste norske eksportvarene etter at avtalen trer
i kraft. Komiteen er videre positiv til at avtalen
gir Norge betydelig forbedret markedsadgang for industrivarer
og fisk, og at eksport av tjenester fra Norge gis bedre betingelser enn
med WTOs avtale om handel med tjenester (GATS).
Komiteen viser til at handelen
med ubearbeidede landbruksprodukter reguleres i en egen bilateral landbruksavtale. Komiteen mener
det er positivt at Colombia får bedre adgang for sine landbruksprodukter
gjennom denne avtalen enn gjennom det eksisterende GSP-systemet.
Videre merker komiteen seg at avtalen forplikter
partene til å søke ytterligere liberalisering av handelen med landbruksvarer seg
imellom.
For tjenesteområdet merker komiteen seg
at forhandlingsresultatet i det vesentligste svarte til de norske
forventningene. Komiteen vil spesielt trekke frem
skipsfart og maritim sektor som viktig for Norge. Colombia har i
avtalen fjernet alle restriksjoner for internasjonal skipsfart,
samt visse typer innenlandsk sjøtransport. I tillegg muliggjør avtalen at
norske rederier også kan utføre veitransport i Colombia når dette
inngår i det generelle transportoppdraget. Komiteen er
kjent med at norske skipsfartinteresser i Colombia er
relativt beskjedne på det nåværende tidspunkt, men at økt markedsadgang
vil kunne skape større vekst på dette området i fremtiden.
Komiteen viser til at en rekke
petroleumsselskaper, også norske, i økende grad har vist interesse for
Colombia de senere år. Colombia har store forekomster av olje og
gass, og produksjonen har økt. Komiteen er positiv
til at Colombia har forpliktet seg til å sikre markedsadgang for
norske selskaper som tilbydere av et bredt spekter av energirelaterte tjenester.
Komiteen viser til at Colombia
har signert bilaterale investeringsbeskyttelsesavtaler med blant annet
Sveits, Storbritannia og Spania de senere år. Komiteen er
på generelt grunnlag positiv til inngåelse av slike avtaler der
hvor dette er hensiktsmessig og basert på næringslivets behov. Det
er komiteens oppfatning at rettslig bindende investeringsavtaler
bidrar til økt forutsigbarhet og redusert investeringsrisiko for
norsk næringsliv og for investeringslandene. I et globalt og konkurranseintensivt næringsliv
er det særlig viktig at norske bedrifter ikke har svakere investeringsadgang
og -beskyttelse enn konkurrerende bedrifter.
Verdensbankens Doing Business-rapport er en årlig
oversikt og rangering av land som har gjort positive endringer i
rammevilkårene for næringslivet. Komiteen merker
seg at Colombia ifølge Verdensbanken er blant de beste landene i
Latin-Amerika på dette området. Colombia har gjort en rekke positive reformer
de siste årene blant annet knyttet til reduksjon i byråkrati, styrket
etterlevingen av kontrakter og gjort det lettere å etablere bedrifter. Komiteen mener
at det bør vurderes hvorvidt norsk bistand til Colombia i større
grad også bør rettes inn mot tiltak knyttet til næringsliv, investeringer
og handelsfasilitering og at dette kan ses i sammenheng med ratifikasjon
av frihandelsavtalen.
Komiteen er positiv til at regjeringen
i større grad vil samordne og innrette bruken av virkemiddelapparatet
opp mot næringslivets behov i utlandet. I dette mener komiteen at
forutsigbare økonomiske rammevilkår og diplomatisk tilstedeværelse
er av betydning. Komiteen er kjent med at det tidligere har
eksistert et Nordisk Handelskammer i Colombia. Komiteen mener
at et slikt handelskammer, basert på næringslivets behov, kan være
et viktig instrument for både å øke den bilaterale handelen mellom
Norge og Colombia, samt å bistå norske selskaper i Colombia.
Komiteen viser til at Norge gjennom
EFTA har et av verdens mest omfattende nettverk av frihandelsavtaler
med land utenfor EU/EØS. Komiteen er samtidig innforstått
med at flere av landene som EFTA har inngått avtaler med, har til
dels store utfordringer innenfor menneskerettighetsområdet. Dette
gjelder, slik komiteen ser det, også Colombia. Komiteen er
samtidig innforstått med at myndighetene i landet erkjenner og er
åpne for disse utfordringene, og har iverksatt en rekke tiltak for
å bedre situasjonen. Komiteen er kjent med at både USAs
president Barack Obama og EU-kommisjonens president Herman Van Rompuy
har berømmet Colombias regjering for fremskrittene som landet har gjort
innen økonomisk vekst og sosial utvikling de siste årene.
EFTAs ministermøte vedtok sommeren 2010 en felles
plattform for å inkludere miljø og arbeidstakerrettigheter i fremtidige
frihandelsavtaler. Norge og Colombia undertegnet en bilateral Memorandum
of Understanding (MoU) om politiske konsultasjoner med referanser
til arbeidstakerrettigheter og menneskerettigheter i februar 2014. Komiteen merker
seg dette.
Komiteen er kjent med at Norge
har et betydelig humanitært engasjement i Colombia, både gjennom
bistand til norske, internasjonale og lokale organisasjoner og som
tilrettelegger for fredsforhandlingene mellom Colombias regjering
og geriljagruppene FARC og ELN. Komiteen støtter
dette engasjementet.
Komiteen merker seg at menneskerettighetsorganisasjonen
Human Rights Watch (HRW) i sin rapport for 2014 slår fast at geriljagruppene
FARC og ELN, til tross for fredsforhandlingene med myndighetene,
fortsetter å begå grove overgrep mot sivile, inkludert drap, bortføringer,
trusler og omfattende rekruttering av barnesoldater. Både FARC og
ELN fortsetter bruken av antipersonell landminer, som ifølge colombianske
myndigheter tok livet av 13 sivile og såret 107 mellom januar og
august 2013. Komiteen merker seg samtidig at det
ifølge HRW har vært en dramatisk reduksjon i påståtte drap begått
av sikkerhetsstyrkene siden 2009.
Komiteen viser til at hovedintensjonen
med frihandelsavtalen er å øke det økonomiske samkvemmet mellom
Norge og Colombia. Avtalen er, slik komiteen ser
det, således ikke primært en avtale som har til hensikt å løse utfordringene
knyttet til menneskerettighetssituasjonen, arbeidstakers rettigheter
m.m. i Colombia. Komiteen viser imidlertid til at
handelsliberalisering kan ha en positiv effekt på beskyttelse av
menneskerettighetene. En studie utført av de to norske forskerne
Eriksen og De Soysa (2009) ved NTNU/PRIO viser at økonomisk frihet, slik
som blant annet måles i den årlige indeksen Economic Freedom of
the World, samvarierer sterkt med bedre vern om menneskerettighetene. Komiteen merker
seg at Colombia er blant landene i Latin-Amerika som har høyest
grad av økonomisk frihet som målt på indeksen. På denne bakgrunn
mener komiteen at frihandelsavtalen med Colombia
vil kunne bedre, heller en svekke situasjonen for menneskerettigheter
og arbeidstakers rettigheter i landet.
Komiteen merker seg at hovedmålsettingen med
frihandelsavtalen er å stimulere til økt samhandel og økonomisk
samarbeid mellom partene. Komiteen har merket seg
at handelen med Colombia i utgangspunktet er liten. Da Columbia
er et land i utvikling, er det viktig at en handelsavtale kommer
på plass.
Komiteen viser videre til at
Norge og Colombia har undertegnet et Memorandum of Understanding
(MoU) om politiske konsultasjoner som inneholder eksplisitte referanser
til arbeidstakerrettigheter og menneskerettigheter. Komiteen merker
seg at MoU-en ikke er direkte knyttet til frihandelsavtalen, men
at den etablerer en mekanisme for jevnlig dialog med Colombia om
arbeidstakerrettigheter. Ved å sikre MoU vil det bidra til at menneskerettigheter
og arbeidstakerrettigheter blir ivaretatt.
Komiteen ser det som alvorlig
at det fortsatt pågår omfattende overgrep overfor flere sivilsamfunnsorganisasjoner
i Colombia, og har merket seg at situasjonen for menneskerettighetsforkjempere
og fagorganiserte i Colombia er spesielt vanskelig. Komiteen ser
det som positivt at Norge gir støtte til bl.a. ILOs arbeid for arbeidstakerrettigheter
og samarbeidet mellom LO og colombiansk LO (CUT). Komiteen ser
det som positivt at regjeringen varsler at den vil fortsette å benytte
etablerte multilaterale og bilaterale kanaler for å ta opp situasjonen
for menneskerettigheter og arbeidstakerrettigheter i Colombia.
Komiteen merker seg også at utenriksministeren
i brev til komiteen datert 13. mai bekrefter at regjeringen aktivt
vil følge opp spørsmål knyttet til arbeidstakerrettigheter og menneskerettigheter
i de kommende konsultasjoner med Colombia. For komiteen er
det viktig at regjeringen holder Stortinget jevnlig orientert om
status for arbeidet knyttet til dette.
Komiteen ser det som positivt
at det er fremforhandlet en MoU som legger til rette for politiske konsultasjoner,
og som har etablert en mekanisme som legger til rette for at norske
myndigheter regelmessig vil kunne diskutere menneskerettigheter
og arbeidstakeres rettigheter direkte med colombianske myndigheter. Komiteen forutsetter
at regjeringen følger dette tett opp.
Komiteen har merket seg synspunktene
som kom fram under høringen om at en ratifisering av avtalen kan
virke forstyrrende på den pågående fredsprosessen. Komiteen merker
seg imidlertid at regjeringen varsler at Norges engasjement i fredsprosessen
skal videreføres og styrkes, og støtter dette. Komiteen merker
seg at statsråden i brevet til komiteen, datert 13. mai 2014, varsler
at for å støtte videre opp om fredsprosessen vil regjeringen videreføre
Norges bidrag gjennom FN-organisasjoner og frivillige organisasjoner,
samt videreutvikle den nære kontakten med de faglige hovedsammenslutningene og
presidentens menneskerettighetsprogram. Komiteen ser
dette som viktig.
Komiteen viser til at internasjonalt
varebytte og gjensidig forpliktende avtaler om frihandel har hatt
og har meget stor betydning for Norges egen økonomiske utvikling.
Det samme gjelder de fleste av verdens industriland. Komiteen ser
det som viktig at også verdens utviklingsland i større grad kan dra
nytte av gode handelsvilkår, men vil samtidig peke på at utviklings-
og fordelingseffektene også avhenger av de politiske rammevilkårene
i det enkelte land.
Komiteen viser til at forhandlinger
om frihandelsavtaler med stater som preges av mangelfullt utviklet
demokrati og vern om menneskerettighetene, reiser særskilte utfordringer. Komiteen mener
det er viktig med åpenhet og offentlig debatt om innhold og konsekvenser
av internasjonale avtaler generelt – og særlig med land der demokrati
og menneskerettighetsvern står svakt. Komiteen viser
til at det er tilfelle i mange utviklingsland og en rekke land som Norge
allerede har fungerende frihandelsavtaler med.
Frihandelsavtalen mellom EFTA og Colombia ble
signert i 2008 og trådte i kraft mellom Colombia og Sveits og Liechtenstein
i 2011. Når Norge har ventet med å ratifisere den, har det sammenheng
med menneskerettighetssituasjonen i Colombia. Den er etter komiteens syn
på flere områder meget alvorlig.
Komiteen vil vise til at man
fra norsk side i de seks årene fra frihandelsavtalen ble signert,
har tatt flere initiativer for å rette søkelyset på menneskerettighetssituasjonen
og på hva som kan gjøres for å forbedre denne.
Komiteen forutsetter at regjeringen
og berørte departementer aktivt vil følge opp og bruke de nye muligheter
som nå er skapt for at Norge kan ta opp og fremme menneskerettighetsvernet
i Colombia med landets myndigheter, herunder ikke minst vilkårene for
menneskerettighetsforkjempere, urfolksledere og fagforeningsaktivister. Komiteen forutsetter
også at Norge viderefører et betydelig humanitært bistandsengasjement
til fremme av demokrati, menneskerettigheter og fred.
Komiteen viser til at frihandelsavtaler
med Mexico, Peru og Chile allerede er på plass, og at Colombia dermed
er det fjerde latinamerikanske landet EFTA inngår en frihandelsavtale
med. Komiteen har for øvrig notert seg at Alltinget
på Island ga sitt samtykke til ratifikasjon av avtalen 15. mai i
år.